Ga naar inhoud


Rendement zonnepanelen door nieuwe vinding sterk verbeterd.


rommelaar

Aanbevolen berichten


Wat gaat er gebeuren als de "intelligente meters" geinstalleerd worden?

Als er op zonnige dagen teveel energie wordt geproduceerd schakelt men de panelenenergie uit en: "game over"?

 

Als ik m'n elektriciteitsfaktuur bekijk zit ik met een bedrag van 50% van het totale bedrag aan transportkost, die blijft toch?

Dus voor dat kleine deel van de faktuur zo een financiele inspanning doen, met brandrisiko's, met dakschaderisiko's?

Mij niet gezien! Ik heb wel een zonnepaneel op m'n camper, maar er komen er geen op de woning noch op het 150m² platte dak van m'n magazijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doel is nog steeds 16 % energie uit duurzame bronnen. Helaas denkt men dit te bereiken door vooral die afschuwelijke windmolens overal neer te zetten. Ouderwetse technologie met draaibare delen. Waarvan het rendement maar weinig kan worden opgevoerd.

 

Al deze dingen worden voor lange periodes gesubsidieerd en deze kosten zullen onontkoombaar verhaald worden op de gebruikers. Mogelijk gaat de basis energie prijs lager worden door overproductie, echter de toeslagen voor deze alternatieve energie bronnen zullen niet gering zijn.

 

Een ander punt is de investering in energie besparing. Alleen al een versnelde toepassing van Led verlichting levert veel ¨energie¨ winst op.

 

'LEDs have enormous potential for providing long-lived high quality efficient sources of lighting for residential and commercial applications. The U.S. Department of Energy recently estimated that the widespread replacement of incandescent and fluorescent lights by LEDs in the U.S. could save electricity equal to the total output of fifty 1 GW power plants.'"

 

Meedoen aan deze ontwikkelingen geeft ook nog eens een ¨maatschappelijk¨ rendement in het terugdringen van de Co2 productie.

 

Dit is geen hobby gedoe, maar werken aan de toekomst van een duurzame maatschappij.

Dus de combinatie van eigen energie opwekking met investering in energie besparing, met bijvoorbeeld Led verlichting, is een interessante technische ontwikkeling. De opbrengst van zonnepanelen zal nog aanzienlijk verbeteren. Maar dat geldt voor alle halfgeleider toepassing. 

 

De Stichting Natuur & Milieu voert opnieuw een actie voor de aanschaf van zonnepanelen en schetst een rendement van 12,5 %. De panelen worden geleverd met 10 jaar garantie. 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meedoen aan deze ontwikkelingen geeft ook nog eens een ¨maatschappelijk¨ rendement in het terugdringen van de Co2 productie.

 

Dit is geen hobby gedoe, maar werken aan de toekomst van een duurzame maatschappij.

Dus de combinatie van eigen energie opwekking met investering in energie besparing, met bijvoorbeeld Led verlichting, is een interessante technische ontwikkeling. De opbrengst van zonnepanelen zal nog aanzienlijk verbeteren. Maar dat geldt voor alle halfgeleider toepassing.

even kort een citaat uit lowtechmagazine

 

De CO2-uitstoot voor de productie van 1m² zonnecellen

 

Gelukkig kunnen deze cijfers wel berekend worden, door het vermenigvuldigen van de eindresultaten (in gram CO2 uitgestoten per kilowattuur geleverde elektriciteit) door de verwachte totale elektriciteitsopwekking over de gehele levensduur.

 

In het best case scenario (dunnefilmtechnologie, geproduceerd in Europa) is de productie van één vierkante meter zonnecellen goed voor een uitstoot van 75 kilogram CO2. In het worst case scenario (mono kristallijn, geproduceerd in de VS) wordt dat 314 kilogram.

 

Bij een zonnestraling van 1.700 kWh/m²/jaar heeft een huishouden (exclusief verwarming) ongeveer 8 tot 10 m² zonnepanelen nodig, bij een zonnestraling van 900 kWh/m²/jaar (het gemiddelde bij ons) wordt dat 16 tot 20 m².

 

Dat brengt de totale kost van een fotovoltaïsche installatie op 600 tot 3140 kilogram CO2 in Zuiderse streken, en op 1.350 tot 6.280 kilogram CO2 in minder zonnige gebieden. Die cijfers komen overeen met 2 tot 20 vliegtuigtrips Brussel Lissabon (heen en weer, per passagier). Niet mis, en dat is wellicht de reden waarom de gegevens niet worden vermeld.

einde citaat

 

Vooralsnog is kernenergie met een uitstoot van 3,5 gram per Kwh het minst CO2 belastend.

Hoe dat bij waterkracht centrales zit kan ik niet zeggen, de een zegt dat ze CO2 neutraal werken de ander telt de hoeveelheid CO2 en methaan die in de benodigde stuwmeren ontstaan mee maar daar zijn (nog geen cijfers over te vinden)

Windenergie zit op 9 gram per Kwh

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik hier een beetje mis is de emotie, het is toch een geweldig gevoel man! De zon schijnt en er ligt een minicentrale op je dak! Die investering ben je allang vergeten en iedere maand zie je rendement binnenkomen.

  • Like 1

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste G,

 

 

Bij energie opwekking komen de volgende hoeveelheden CO2 vrij:

 

kolen         900 gr CO2 per kWh

 

aardgas    400 gr CO2 per kWh

 

kernenergie 30-60 gr CO2 per kWh afhankelijk of je de opslag van het radio actief afval en de ontmanteling van een centrale mee berekent

 

zonne-energie 50-60 gr CO2 per kWh

 

Volgens de KLM CO2 calculator: een retourvlucht Brussel-Lissabon = 4578 km = 176 liter brandstof = 438 kg CO2

 

Morgen weer een zonnig dag.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verdiep je kennis eens over de ins en outs van energie opwekking en distributie.

 

Dan begrijp je dat zonnepanelen en windenergie ervoor zorgen dat er conventionele energie centrales volop kolen en gas opstoken voor idle bedrijf, en moeten leveren op het moment dat er een wolk voor de zon schuift.

 

Het milieu wordt niet gespaard maar extra belast door deze symbool energie politiek.

 

Wil je wat doen voor het milieu, investeer dan in minder afname, niet in meer productie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste CeesV,

 

het fluctueren van het aanbod is inderdaad een probleem. Hier is al het nodige over gepubliceerd.

 

Men denkt dit op te lossen door grootschalige koppeling van de netten in een zogenaamde Power grid. En de toepassing van meer gasgestookte centrales, die sneller kunnen worden geregeld.

 

De energie vraag is overigens ook fluctuerend.

 

Echter energie productie direct bij de gebruiker en bij een overschot terug levering aan de directe omgeving is bijzonder efficient. Geen transport verliezen etc. etc.

 

En zie mijn opmerking dit te combineren met energie besparende zaken, zoals Led verlichting.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik hier een beetje mis is de emotie, het is toch een geweldig gevoel man! De zon schijnt en er ligt een minicentrale op je dak! Die investering ben je allang vergeten en iedere maand zie je rendement binnenkomen.

Ik deel dat zeker met je.

Het geeft een gevoel van onafhankelijkheid zo'n minicentrale. En behoed je enigzinds voor energie prijsstijgingen.

Maar persoonlijk zou ik de investering nooit vergeten.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een investering op lange termijn te overzien?Welke zekerheden heb je?

Van de overheid hier krijg je die niet.Die heeft de laatste jaren al bewezen niet direkt de betrouwbaarste partner te zijn.

 

Denken we nu echt dat die zelfde overheid zo maar alle miljoenen die door onze investeringen minder in de schatkist terecht zullen komen zullen afdoen met....dit is een goed initiatief ook voor het milieu?Nee die zullen ze zeker op een andere manier bij ons vandaan  halen?Het geld is toch gewoon nodig om de bv Nederland te kunnen bekostigen?Dus reken je nu niet direkt rijk met hoe de toestand nu op dit moment is,de kans is groot dat de je de panelen op nog iets langere termijn zal moeten afgeschrijven.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...