Ga naar inhoud


Lancering van de Astra 2G in gevaar


Sprietje

Aanbevolen berichten


Je hebt gelijk. Die had ik nog niet ingescand. Dan zijn het toch ongeveer 160 zenders op de Europabeam van de 28,2 positie.

Tja, de beste zenders van de 28,2 oost kun je niet meer  in heel Europa ontvangen, tenzij je een hele grote schotel aanschaft, maar ik ben best tevreden met deze Engelstalige zenders. Ik ga er in ieder geval geen paar duizend Euro aan uitgeven voor een schotel van 240cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

deze transponder is sinds vanmiddag uitgezet.

sinds enige weken zijn de zenders te horen en te zien via de 11553 h .

 

Activated Thursday morning 02.07.15, migrating from 2F Europe to 2G Europe
11.553H 22.0 5/6 QPSK DVB-S [copy of 12.545H]
 

Shutdown on Monday 20.07.15 of 2F Europe transponder
12.545H 22.0 5/6 QPSK DVB-S

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk. Die had ik nog niet ingescand. Dan zijn het toch ongeveer 160 zenders op de Europabeam van de 28,2 positie.

Tja, de beste zenders van de 28,2 oost kun je niet meer  in heel Europa ontvangen, tenzij je een hele grote schotel aanschaft, maar ik ben best tevreden met deze Engelstalige zenders. Ik ga er in ieder geval geen paar duizend Euro aan uitgeven voor een schotel van 240cm.

 

Zo te lezen op de Engelse fora hebben veel expats een extra schoteltje geplaatst voor 27.5 west, deze zitten wel in Biss gecodeerd maar de key die sinds eind 2014 geldig is vinden ze toch op het Net. Ik veronderstel dat dit de aanvoer is voor sommige Europese kabelexploitanten die betalen voor de doorgave van BBC en ITV?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Toch wel jammer dat die britten, mensen in andere delen van Europa geen Bbc fta gunnen..

De enigste oplossing is toch een betere schotel en een gevoeliger ontvanger aanschaffen.
Daarin ligt natuurlijk voor de sat hobby`ist een uitdaging om toch de Bbc te kunnen ontvangen.
En de kunst is om met een niet al te dure oplossing te komen.

Mischien is het mogenlijk om een vlak schotel inbuild arrey te vergroten met geetste arreys
op printplaten waar ik al eerder een vraag over stelde.

Twee schotels parallel heb ik eerder al een vraag over gesteld later ook terug gelezen dat dit

onmogenlijk zou zijn. Toch laat mij dat idee niet los. Op lagere frequenties gaat dit wel en
wordt "stacken" genoemd in de zendamateur wereld.

 

Meteen als men zegt dat het niet te doen is bij mij de uitdaging des te groter ALS het wel lukt.

Heeft iemand het wel is geprobeerd ? Als het lukt heb je de kick van je leven, benodigtheden

twee sab schotels van 120 cm die zijn niet zo duur voor de proef

De schotels zo dicht mogenlijk bij elkaar zetten en goed uitrichten met inv black ultra lnb.

Dan de schotels goed vast zetten en de lnb`s verwijderen uit en de twee inverto `s ontdoen
van de feedhorn. Zorg daarbij dat je zo lang mogenlijk stukje pijp overhoudt. Het is immers
de flens die goed is aangepast op de schotel.

Als de beide flenzen weer op de schotel zitten neem je een stuk tuinslang en verbind de
flenzen met elkaar.

Dan knip je deze in het midden door en het laatste gedeelte dus 5 cm van elk stukje slag
met de helft in tween.

Zorg dat de beide helften van elke slang sluitend om de overgebleven inverto lnb zijn bevestigt.

Wikkel het geheel goed in met aluminium folie.

De golflengte van 10 Ghz is 3 cm eigenlijk iets kleiner maar genoeg om fasegelijkheid in je
zelfgemaakte koppeling af te stellen.

Is het sigaal niet in fase of te zacht ? Dan schuif je gewoon bij een van de schotels de aangekoppelde slang een cm naar voren of naar achteren toe totdat je maximaal signaal heb.

Als het werkt heb je dus 2 x sab 120 is 2,5 db meer signaal dan gewoon met 1 schotel.

Ik hoor iedereen hard lachen maar denk er maar is over na. Als je fase probleem is opgelost heb je er 2,5 db bij. het is makkelijker om 2 x 120 aan te schaffen als 1 x 240 cm schotel en dat kan je dus uitbreiden met meerdere schotels.

Em als alternatief..

De jonsa 180 schotel is niet duur, werkt goed op ku met een mod mti high gain lnb alleen de voorwaarde

is dat deze goed in elkaar wordt gezet met alle bladen gelijk op een vlakke grond en even met meerdere mensen de kop met bladen er voorzichtig op zetten. Dan heb je een goeie ku antenne waar je de Bbc

mee ontvangt.

Ik hoop mensen op ideen gebracht te hebben, maar dat is de hobby he ;)

aangepast door Phoenixx
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hardware deel om de signalen in fase naar de LNB's te sturen lijkt me plausibel maar op welk punt tel je de signalen bij mekaar op? Aan de uitgang van de LNB zal het niet meer lukken want elke LNB heeft zijn eigen lokale oscillator en deze lopen niet in fase met mekaar, zelf indien men dit in orde krijgt dan gaan er nog faseverschillen optreden wegens de tolerantie van L's en C's in de LNB's. Je kan natuurlijk een PLL ontwerpen die de lokale oscillator van 1 LNB gaat bijsturen zodat alles in fase blijft maar dat gaat niet simpel zijn voor frequenties tussen de 1 en 2Ghz.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met fasegelijkheid ben je er niet, de timing moet ook nog kloppen.

En elke minieme trilling of beweging als gevolg van temperatuur uitzetting zal bij die 2 schotels verschillend zijn.

 

Je zou er een HF timebase corrector tussen moeten zetten, en daarmee is het zinniger een 240 cm schotel te plaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 2E verplaatst naar 28,5 oost

De Astra 2E is inmiddels naar de oude positie van de Eutelsat 28A verhuisd op 28,5 graden oost. Hierop zitten o.a. de BBC, ITV en Channel 4 zenders.
De posities van de drie actieve satellieten is nu:
Astra 2G op 28,1 oost
Astra 2F op 28,2 oost
Astra 2E op 28,5 oost

Het beste is nu dus de schotel uit te richten op 28,3 oost, het midden van 28,1 en 28,5. Ik zal daar voortaan ook rekening mee houden met mijn berekeningen.

Over deze verplaatsing was vorige week al te lezen in SatelliteMagazine, zie: http://www.satellitemagazine.com/?action=pagina&id=49&id2=41379&title=Astra2+satelliet+met+BBC1+en+BBC2+van+28%2C2+naar+28%2C5+oost

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...