Ga naar inhoud


Nederlander wil gratis satellietontvangst NPO-zenders terug


Sprietje

Aanbevolen berichten

 Ik heb verleden vrijdag geprobeerd een hele avond naar de publieken te kijken, ik was doodmoe na afloop.

 

Daar ga je al, de hele avond tv kijken...

 

En reclame om ff te relaxen?

Ja, dat deed ik ook in de jaren 80, tegenwoordig hebben we harddisk recorders en time shift en meer van dat soort moois.

 

Ik kan overigens makkelijk een "gezellig" avondje samenstellen van wat de npo uitzend, nou regelmatig dan want ik heb het niet zo op de heilige boontjes zal ik maar zeggen.

Leuke kwis met eric engerd daarna lekkere docu en afsluiten met een dubbele aflevering van breaking bad, lekker hoor.

En dwdd begint ook eerdaags weer, gisteren op 2doc de docu van 3 afleveringen waarin de string theorie word uitgelegd in begrijpelijke taal voor zover dat voor een leek te bevatten valt, heb nu eindelijk een bietje door wat die theorie nu zowat inhoud.

En ondertussen bij de commerciëlen Utopia met daarna sterren springen, YES da's pas tv.

 

En daarnaast, duim omhoog voor bnn en ook max mag er bij.

tros en avro, idd dat ik dáár  aan mee moet betalen maar eerlijk, als atheïst erger ik me het rotschompus mee te moeten betalen aan helige boontjestv dat gaat me echt te ver, geloof wat je wilt maar betaal het wel uit je eigen zak.

 

Maar ja, ik wil ook de npo terug zoals die was, begrijp me goed, ik ben progressief, je moet zo met enige regelmaat eens wat proberen of het ook beter kan maar ik blijf erbij en heb het elders op dit forum al eens eerder verteld.

Als de npo eerst GOED had nagedacht hadden ze geheid een manier gevonden ftv voor schotelkijkers te behouden zonder dat het ook maar ene rotcent had hoeven kosten.

Beter dan deze vlaag van verstandsverbijstering en de easy way out die ze nu gemakshalve hebben genomen.

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Ik kan overigens makkelijk een "gezellig" avondje samenstellen van wat de npo uitzend, nou regelmatig dan want ik heb het niet zo op de heilige boontjes zal ik maar zeggen.

Leuke kwis met eric engerd daarna lekkere docu en afsluiten met een dubbele aflevering van breaking bad, lekker hoor.

Eric Engerd en de stratenmaker op zee show,

gillen man :P:D

niet enkel de familie maar alle buren bekenden en vrienden, zelfs in de winkel sprak men er de dag erna over

 

breaking bad?

nooit gezien of van gehoord <> geen NPO productie

ja op een bepaald tijdstip heb ik alles achter mij gelaten en nooit meer met regelmaat NPO gekeken

de onderbroekenhumor was killing

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet een vrijwillig kijk en luistergeld invoeren,en de bijdrage via belastingen afschaffen.

Wie zijn (door wie weet ik niet direct) bepaald kijk en luistergeld betaald voor de npo,dan hebben die "recht" om de npo zenders te zien,gelijk via welk platform dan ook (ja ook via dvb-t).

Wie niet betaald,of geen zin heeft om die te zien,betaald niet,en ziet dan ook zijn beeld van de npo zenders op "zwart" gaan.

En als die moeten dienen als "rampzender",dan is de techniek er toch,om tijdens deze periode fta te gaan uitzenden.

Geef buiten nederland wonende nederlanders ook een mogelijkheid,om te betalen voor de NPO,en geef ze een smartcard in bruikleen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog met smacht te wachten op een lijstje met programma's van een avondje NPO 1 & 2, zonder "vermaak".

 

Dit schijnt toch niet zo makkelijk te verwezenlijken te zijn.

Want het blijft hier heel angstig stil.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo een lijstje is voor iedereen persoonlijk, wat vermaak is voor de een is leedvermaak voor de ander.

Misschien toch maar weer de conversatie richting het onderwerp ombuigen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat onderwerp is dus "Nederland wil gratis satellietontvangst NPO zenders terug".

 

Kort gezegd lijkt de wens mij hier de vader van de gedachte.

En is het wel de juiste vraag? Zo te lezen zijn het hier vooral expats (in welke vorm dan ook) die zo'n ontvangstmogelijkheid terug. willen. Zij vormen echter niet de doelgroep van de NPO en worden bedient door Canal Digitaal, iets wat ze te duur vinden (omdat ze meer krijgen dan ze nodig hebben en daar niet voor willen betalen). De discussie voeren ze dan vervolgens vooral daar over.

 

NPO vindt dat het zo'n aanbod niet hoeft te verzorgen. En meent vooral dat zij door het uitzenden in standaardformaat via de ether middels haar DVB-T pakket voldoet aan alle wettelijke vereisten om haar doelgroep (in Nederland) te bedienen.

Ik denk dat dit laatste klopt (veronderstellende dat DVB-T overal in Nederland is te ontvangen) maar dat de verplichting van de NPO verder gaat. Namelijk niet alleen uitzendingen produceren en inkopen  in de best mogelijke technische kwaliteit (namelijk in HD en t.z.t. ongetwijfeld in 4K) maar ook zo distribueren. Van mij mag dat best via DVB-T, maar zolang als dat niet kan lijkt mij een transponder op een satelliet een goed alternatief (waar vervolgens de expats weer van mee kunnen profiteren).
Voor dit standpunt heb ik hier echter de handen nog nauwelijks op elkaar gekregen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eerder aangegeven dat "gratis" niet bestaat.

Door de gebruiker te laten betalen via het abonnement, bereik je misschien wel de meest eerlijke financiering.

Expats betalen even goed mee aan verspreidingskosten als bv. kabelkijkers. Wat is daar mis mee?

 

En wat NPO-paketten betreft: die bestaan via de kabel evenmin.(Afgezien van de vraag of dat een abonnement veel goedkoper zou maken.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eerder aangegeven dat "gratis" niet bestaat.

Door de gebruiker te laten betalen via het abonnement, bereik je misschien wel de meest eerlijke financiering.

Expats betalen even goed mee aan verspreidingskosten als bv. kabelkijkers. Wat is daar mis mee?

 

Met die redenering is mis dat het daar niet om gaat.

Iedereen in Nederland betaalt een omroepbijdrage (of hoe die inmiddels ook heet) en kan via de ether kijken.

Vroeger was dat in zwart-wit, nu is dat in kleur. Sinds de programma's er in HD zijn is dat principe ineens deels verlaten.

 

Iedereen die distributie anders ontvangt dan via de ether betaalt daar voor. Dat wordt gezien als aparte vorm van bekendmaking.

 

En wat NPO-paketten betreft: die bestaan via de kabel evenmin.

 

Maar los van de kabel was zo'n "pakket" wel via een antenne binnen te halen. Zonder andere kosten dan je toch al betaalde (luister- en kijkgeld, omroepbijdrage, 1,1% meer inkomstenbelasting).

Wilde je via de kabel meer zenders (en niet investeren in een antenne) dan betaalde je een abonnement. Waar de publieke zenders dan ook (verplicht) inzaten. Die redenering mag je echter niet omdraaien, iets wat in feite hier steeds gebeurt.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen ( of beter gezegd een groot deel) wil de uitzendingen van de NPO in hd zien.

Misschien zal dit ingewilligd worden,als er later wordt overgeschakeld naar dvb-t2.Maar aangezien ik franse zenders in HD ontvang via dvb-t,lijkt me dat misschien doenbaar voor nederland ook (en misschien ook belgie).

Maar zoiets,dat ik al eerder schreef,is voor de meesten denk ik de eerlijkste oplossing,het vrij betalen van kijk en luistergeld,en die mogelijkheid ook bieden voor nederlandse expats.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die redenering is mis dat het daar niet om gaat.

Iedereen in Nederland betaalt een omroepbijdrage (of hoe die inmiddels ook heet) en kan via de ether kijken.

Vroeger was dat in zwart-wit, nu is dat in kleur. Sinds de programma's er in HD zijn is dat principe ineens deels verlaten.

 

Iedereen die distributie anders ontvangt dan via de ether betaalt daar voor. Dat wordt gezien als aparte vorm van bekendmaking.

 

Maar los van de kabel was zo'n "pakket" wel via een antenne binnen te halen. Zonder andere kosten dan je toch al betaalde (luister- en kijkgeld, omroepbijdrage, 1,1% meer inkomstenbelasting).

Wilde je via de kabel meer zenders (en niet investeren in een antenne) dan betaalde je een abonnement. Waar de publieke zenders dan ook (verplicht) inzaten. Die redenering mag je echter niet omdraaien, iets wat in feite hier steeds gebeurt.

 

Digitenne versleutelt de npo niet, omdat dat indertijd is bedongen door de overheid met kpn bij het gunnen van de licentie.

Het is dus een apart verhaal.

Ik zie trouwens in landen om ons heen ook, dat dvb-t zenders ongecodeerd zijn terwijl ze dat op de satelliet niet zijn.

 

Wat er mis is met de redenering dat gratis niet bestaat, is mij niet duidelijk.

De kijker betaalt, linksom of rechtsom. Wel is van belang, dat zoveel mogelijk degenen betalen.die er ook van profiteren.

En bij satelliet.is dat per 1 augustus ook het geval.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er mis is met de redenering dat gratis niet bestaat, is mij niet duidelijk.

De kijker betaalt, linksom of rechtsom. Wel is van belang, dat zoveel mogelijk degenen betalen.die er ook van profiteren.

En bij satelliet.is dat per 1 augustus ook het geval.

 

Met die redenering is helemaal niets mis.

Maar ik geloof dat je het verder niet begrijpt. Of wilt begrijpen, dat laat ik in het midden.

 

We betalen in Nederland al geruime tijd voor programma's in HD. Die moeten dan ook worden verspreid (wat is er mis met die redenering?).

 

Of de NPO dan kiest voor DVB-T of DVB-S mag het van mij helemaal zelf weten. In dat laatste geval profiteren kijkers in het buitenland noodgedwongen mee en die kun je daarvoor dan ook gewoon laten betalen als je wilt.

Maar NIET de kijkers in Nederland (als dat hun enige mogelijkheid is om de NPO programma's in HD te zien), 

En wat is er mis met deze redenering?

Ik onderbouw mijn stelling met een verwijzing naar artikel 2.1 van de geldende Mediawet. Daar staat dat de media-opdracht aan de NPO is het aanbieden van media-aanbod dat

    • f.voor iedereen toegankelijk is.

En 3. Het programma-aanbod van de algemene programmakanalen van de landelijke, regionale en lokale publieke mediadiensten wordt via omroepzenders verspreid naar alle huishoudens in het verzorgingsgebied waarvoor de programma’s zijn bestemd zonder dat zij voor de ontvangst andere kosten moeten betalen dan de kosten van aanschaf en gebruik van technische voorzieningen die de ontvangst mogelijk maken.

 

De vraag die bij het lezen hiervan opdoemt is dan zelfs of men huishoudens in het verzorgingsgebied wel (eenmalig) voor een smart card kan laten betalen, nog afgezien van het feit dat een abonnement helemaal uit den boze is.

Als gezegd: voor uitzendingen SD zie ik hier geen probleem, wel voor HD (dat is gewoon niet beschikbaar zoals het volgens mij zou moeten).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prawo, je laat verspreiding via het internet buiten beschouwing, zo lijkt het. Maar internet hoort er nadrukkelijk bij. En de verwachting is zelfs, dat internet/LTE in de toekomst nog belangrijker gaat worden. Wellicht zou LTE opvolger kunnen worden van Digitenne.

 

NPO via internet is binnen Nederland voor iedereen toegankelijk.

 

Wat die smartcard in een verzorgingsgebied betreft: we zijn in goed gezelschap van menig land om ons heen. Alleen biedt Digitenne geen HD.

Dat laatste is wellicht een discussie apart, maar wat ik erover wil opmerken is, dat Nederland m.i. te weinig etherruimte biedt voor HD, maar daarnaast ook primair een kabelland is. Dit laatste in tegenstelling tot menig ander Europees land. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken via een draadje laat ik inderdaad buiten beschouwing. Daar gaat het ook niet om

Bovendien ligt kabel niet overal of is het niet snel genoeg gezien de afstand tussen een woning en de centrale. Daarmee is de kabel zeker geen alternatief voor de NPO, zo het medium kabel al uitzendingen via de ether mag vervangen.

 

Verder lees ik niet dat je iets relevants aanvoert tegen mijn redenering.

Verwijzen naar de situatie in andere landen overtuigt in ieder geval niet. Te weinig etherruimte evenmin. Dat is iets wat de NPO in principe hoort op te lossen.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan denk ik toch dat je een toenemend belangrijke verspreiding (inclusief LTE) buiten beschouwing laat. De naamsverandering NPO is ook o.a. in dit licht gedaan.

Maar de discussie gaat over gratis satellietverspreiding of betalen via smartcard. Daar zijn we het dus over eens.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat onderwerp is dus "Nederland wil gratis satellietontvangst NPO zenders terug".

 

Kort gezegd lijkt de wens mij hier de vader van de gedachte.

En is het wel de juiste vraag? Zo te lezen zijn het hier vooral expats (in welke vorm dan ook) die zo'n ontvangstmogelijkheid terug. willen. Zij vormen echter niet de doelgroep van de NPO en worden bedient door Canal Digitaal, iets wat ze te duur vinden (omdat ze meer krijgen dan ze nodig hebben en daar niet voor willen betalen). De discussie voeren ze dan vervolgens vooral daar over.

 

NPO vindt dat het zo'n aanbod niet hoeft te verzorgen. En meent vooral dat zij door het uitzenden in standaardformaat via de ether middels haar DVB-T pakket voldoet aan alle wettelijke vereisten om haar doelgroep (in Nederland) te bedienen.

Ik denk dat dit laatste klopt (veronderstellende dat DVB-T overal in Nederland is te ontvangen) maar dat de verplichting van de NPO verder gaat. Namelijk niet alleen uitzendingen produceren en inkopen  in de best mogelijke technische kwaliteit (namelijk in HD en t.z.t. ongetwijfeld in 4K) maar ook zo distribueren. Van mij mag dat best via DVB-T, maar zolang als dat niet kan lijkt mij een transponder op een satelliet een goed alternatief (waar vervolgens de expats weer van mee kunnen profiteren).

Voor dit standpunt heb ik hier echter de handen nog nauwelijks op elkaar gekregen.

 

 

"Kort gezegd lijkt de wens mij hier de vader van de gedachte.

En is het wel de juiste vraag? Zo te lezen zijn het hier vooral expats (in welke vorm dan ook) die zo'n ontvangstmogelijkheid terug. willen. Zij vormen echter niet de doelgroep van de NPO en worden bedient door Canal Digitaal, iets wat ze te duur vinden (omdat ze meer krijgen dan ze nodig hebben en daar niet voor willen betalen). De discussie voeren ze dan vervolgens vooral daar over."

 

Dan zijn mijn kennissen en ik een uitzondering?, wij willen best méér betalen om de NPO te kunnen zien.

En zoals ik al eerder schreef, ik heb geen brede beurs, maar toch gelukkig met wat ik heb.

Daar hoort de NPO ook een beetje bij.

Het is wat generaliseren, om te denken dat alle expats op hun centen zitten.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...