Ga naar inhoud


Wat te doen met papieren service manuals ?


columbo

Aanbevolen berichten


een privé Museeum starten , kun je misschien nog wat satters in het kielzog krijgen

 

of alles scannen en dan in de wikifiles invoeren (indien die manual nog niet bestond voor de Opensource liefhebbers)

 

maar er zijn ook andere fora die bestaansrecht houden uit het verzamelen van kennis of oude documenten..

 

zelf had ik er geen plaats meer voor in de eerstvolgende verhuisdoos

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij mij ligt de kelder ook nog vol met historische documenten over elektronica met buizen.

Mijn 545 en 547 scope zijn ondertussen bijna 60jaar oud en verslaan nog steeds de hedendaagse prullaria.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv,

 

Dat zijn zeker oudjes, ik herrinner me nog dat ze loodzwaar waren. (Nostalgie)

Ik gebruik nog een jonger exemplaar de 475.

Ook hier nog veel documentatie op zolder.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt de kelder ook nog vol met historische documenten over elektronica met buizen.

Min 545 en 547 scope zijn ondertussen bijna 60jaar oud en verslaan nog steeds de hedendaagse prullaria.

Juist..helemaal mee eens. Geweldige scope´s zijn dat.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ook nog een exemplaar met een P7 memory buis.

De originele handboeken zijn ook nog aanwezig, de prijslijst geeft een aardig kijkje op hoe deze scopes te plaatsen zijn in het aanbod.

Voor de prijs van een 547 kocht je in die tijd ook een huis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Columbo en all

 

de vraag is of je na een nucleaire oorlog die buis / scope nog kan gebruiken

 

ik ging vandaag overigens zoals zo vaak op donderdag in de bibliotheek even weekbladen neuzen;

 

en vroeg daar eerst aan de medewerkers en toen dan aan de archivarus:

Zouden jullie oude technische bedieningsinstructies of handleidingen / manuals willen hebben voor publiek genot en algemeen gebruik?

 

ik ben na het onophoudende lachen en de uitleg van de bali medewerkers en de archivaris maar afgedropen.

Ook mijn eigen 8900+ architectuur tijdschriften 24 abo's heb ik dus allemaal in de papierbak geflikkert.

{ dat was 3 jaar geleden voorafgaand aan een noodverhuizing }

Zo gekleineerd, dan maar geen kennis en kundigheid uit de geschiedenis van uw voorgangers krijgen.

 

Maar feit is dat volgens de Archiefwet 1995

Geldend op 04-06-2015

artikel 7

Reproducties

 

De Nationale en of Provinciale, Gemeentelijke Overheid waaronder het Openbare Bibliotheekstelsel zijn resort heeft voor archieveren en dus dat fysiek opslaan geen geld heeft. { geen cent teveel zij het zeeuws meisje balkenende}

 

U mag de stukken reeds in digitale vorm aanleveren kreeg ik te horen, of we er tijd voor hebben is niet te voorspellen.

Een Overheidsmedewerker er toe te bewegen dat fysieke archief te reproduceren is onbetaalbaar

DAT IS NU IDEM DITO

 

zo nu jij weer.

zet het zelf ter beschikking of biedt het aan op de second hand bays

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet alleen kan ik de meeste service manuals dromen, maar het is ook een stukje industrieel erfgoed.

Ik heb al het een en ander in het verleden weggegooid en heb daar nu steeds meer spijt van.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen kan ik de meeste service manuals dromen, maar het is ook een stukje industrieel erfgoed.

Ik heb al het een en ander in het verleden weggegooid en heb daar nu steeds meer spijt van.

 

Hoe groot moet je rugzak worden?

 

Je kunt alles wel bewaren: Zo heb ik mijn studieboeken van het VWO bij het oud papier gezet, en dat na 22 jaar en in die 22 jaar heb ik er nooit meer ingekeken. Heb nog even getwijfeld over de Binas maar dat zoek je tegenwoordig ook op internet op.

Dat bestond toen immers nog niet ;)

Daarna in een adem door alles van de diverse studies daarna. Klauwen met geld weggegooid maar je maakt er werkelijk niemand blij mee. De zolder is weer heerlijk leeg en ik heb ze nog geen moment gemist.

Met een dag ook maar alle ouwe computermeuk en schotelzooi opruimen van jaren. Kan mooi naar het oudijzer dan levert het nog wat op en kan het vullen van de zolder weer opnieuw beginnen met verse materialen waar je even klaar mee bent.

Het leven bestaat uit fases: het is verrassend / confronterend om eens op je zolder te kijken (of in je schuur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in. Na mijn studie wilde ik mijn boeken op een school boekenbeurs verkopen. Er was nagenoeg geen interesse in. Want de aspirant student werd voorgeschreven om de nieuwste druk te moeten gebruiken.

De leraar die het boek geschreven had en ook op die school les gaf was er zodoende zeker van dat hij een jaarlijks inkomen van zijn boeken had.

Dus het kostbare boek landde in mijn boekenkast en heeft me praktisch mijn halve leven begeleid en heeft veel verhuizingen over de hele wereld meegmaakt. Waarom eigenlijk? Ik heb er ook nooit meer ingekeken. De stelling van Pythagoras en de wet van Ohm zit er nog steeds in en je kunt alles op het www opzoeken.

Dus ik heb een maand of wat geleden ook mijn schoolboeken en veel meer papier troep weggeflikkert. Waarom heb ik dat niet 35 jaar geleden gedaan? :sick::mad:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu die oude service manuals digitaal inscant, kun je ze op internet zetten.

Zo zullen jou oude manuals levenslang op het net rond blijven gaan.

 

Er zijn diverse sites, waar manuals te vinden zijnvan allerlei dingen.

Die ze misschien graag in hun database willen hebben.

 

En dan kun je die papieren meuk weggooien, en als je een keer terug wilt kijken, hen je ze zo gevonden op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...