Ga naar inhoud


Airco SCOP in Jip en Janneke-taal, wie kan dat?


Con

Aanbevolen berichten

Ik snap het seizoensgebonden SCOP niet, wat is nu het rendement

bij welke condities als je gaat verwarmen met een inverter wanneer

SCOP bijvoorbeeld 4,5 is?

 

Hoe hoger hoe beter, geldt ook voor SEER maar wat is de COP

bijvoorbeeld bij -10 als je een SCOP van 4,5 hebt. Anders, wat

stop je bij -10 in een inverter en wat krijg je daarvoor terug?

Zo ook bij -5, 0 en +5.

 

Ik wil namelijk weten wat het omslagpunt is tussen verwarmen

met een inverter en verwarmen met aardgas/propaan.

aangepast door Con
  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De COP waarde is de effectiviteit van je warmtepomp in een bepaalde situatie.

Als de COP waarde 4.8 is, wil dat zeggen dat je 4.8 Kw warmte krijgt, terwijl de warmtepomp 1 Kw stroom gebruikt.

Voor koeling heet die waarde EER

Voor lucht-warmtepompen wordt die waarde algemeen gemeten bij 7 graden buitentemperatuur en 20 graden binnentemperatuur.

 

De SCOP (S staat voor Seasonal) geeft de waarde voor een heel seizoen. In Europa worden 3 verschillende zones in acht genomen. Met meet de COP bij verschillende temperaturen (niet 1 vaste binnen en buitenwaarde zoals met COP) en laat die niet even zwaar wegen in de berekening. Installeer je de warmtepomp in Zweden, wat tot de Noordelijke regio behoort, zal bij de SCOP berekening de COP waarde bij lagere temperaturen zwaarder wegen.

De SCOP waarde kan dus belangrijker zijn om naar te kijken omdat die waarde beter afgesteld is op de werkelijke buitentemperatuur van je woonplaats.  Voor koeling noemt men de vergelijkbare waarde SEER

 

informatie gehaald van http://värmepumpinstallation.se/cop-och-scop-varde/

 

 

In Zweden moet een luchtwarmtepomp minimaal een SCOP van 3.8 hebben vanaf 1 januari 2014.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je denkt de warmte (koelen) of koude (warmen)  weg te werken, met lucht of water.

Water is uiteraard beter, je moet dat wel ter beschikking hebben, er zijn zwembaden naast een rivier die zo verwarmd worden.

 

In geval alles via lucht moet, mag je er van uitgaan in de stand verwarming, dat de omgevings-temperatuur 10 graden warmer moet zijn dan het punt waarop de koelvloeistof begint te koken.

Als het koelmiddel verdampt bij -30 C naar gasvorm en het vriest buiten - 25, dat is slechts 5 graden verschil dan zal er onvoldoende warmte (capaciteit ) ontrokken worden om in de woning af te geven.

Het is nu niet dat het hier zo hard vriest maar het kan wel voorkomen.

Als je nu ergens water ter beschikking hebt, een geboorde put of iets dergelijk waar de vrieskou niet aan kan, dan heb je een ideale warmte bron. 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naarmate het kouder wordt, gaat je COP naar beneden.

In Zweden verkopen ze apparaten die het nog wel behoorlijk doen als het buiten -20 tot -25 is... maar ze worden dan snel onzuiniger.

Bedenk wel dan een gewoon electrisch verwarmingspaneel, zoals je dat vaak hebt een cop van 1 heeft...

Voor Zuid Zweden wordt uitgegaan dat gewoon verwarmen met zo een nordic inverter prima gaat.... dan moet dat voor Nederland ook wel kunnen.  vandaar die scop.... in principe moet je niet alleen jouw klimazone nemen, maar ook eentje kouder om een 2e scenario uit te werken wat kostencalculatie betreft.

Maar... met een in Nederland gebruikelijke gasverwarming is het ook niet altijd makkelijk om vooraf te berekenen wat het gaat kosten. Er spelen erg veel factoren mee...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mebo870, even offtopic; water is voor mij te duur.

 

Het gaat mij om het omslagpunt. Anders gezegd; bij welke buitentemperatuur

is een warmtepomp duurder in gebruik dan het gebruik van mij ketel.

 

Daar hoef ik uiteraard geen antwoord op want dat is ook afhankelijk

wat voor een cv je hebt, het rendement daarvan en het soort brandstof.

Maar wat is de (S)COP bijvoorbeeld bij 0, -5 en -10. Dan kan ik tijdig

(100%) omschakelen naar cv (als dat nog nodig is bij de huidige SCOP's).

Kun je tussenliggende waarde interpoleren en buitenliggende waarden

extrapoleren als je een SCOP hebt.

 

Hoe moeilijk kan het voor een fabrikant zijn het in grafievorm vast te

leggen bij een ninnentemperatuur van 21 graden of desnoods in een tabel

met een rangen van -10 tot bijvoorbeeld het vriespunt. Ik heb die in

ieder geval nergens gezien en dat zou het allemaal een stuk inzichtelijker

maken.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con, in Zweden heeft het ministerie van Energie (Energimyndigheten) een aantal jaar geleden eens een test laten uitvoeren.

 

Test werd gedaan telkens in 3 plaatsen waar de temperatuur verschilt, en per plaats bij een bepaalde energiebehoefte (Energibehov) als je gewoon je huis met electrische panelen zou verwarmen. De daarbijbehorende energiebesparing staat dan ook vermeld en die is gebaseerd op de gemiddelde jaartemperatuur en de jaar-warmtefactor van die plaats.

 

De jaar-warmtefactor (årsvärmefaktor) is berekend en geeft de effectiviteit van de warmtepomp weer. De aangegeven jaar-warmtefactor geeft de verhouding tussen de warmtebehoefte van een huis en de aangevoerde energie gedurende het hele jaar. een factor 3.0 wil zeggen dat er 3x zoveel warmte afgegeven wordt dan dat er energie toegevoerd werd in dat jaar in de vorm van electrische energie.

 

het aangegeven warmte vermogen (angiven värmeeffekt) is de warmte van het binnenhuisgedeelte bij 20 graden binnen temperatuur en bij een maximale ventilatorsnelheid . De proef gebeurde met verschillende buitenhuistemperatuur, varierende luchtvochtigheid en het aangegeven vermogen bij 100, 75 en 50% last.

 

Dit is een korte samenvatting van wat er staat...

De test is gebeurd voor diverse apparaten die destijds op de markt waren.... niet nieuw, en ik zou moeten zoeken of er een nieuwe test verschenen is, maar deze had ik in mijn archief,  toen ik op zoek was naar een nieuw apparaat.

 

voor wat het waard is...

Nederland kan je het beste met Malmö vergelijken... 's winters ietsje koeler, maar echt veel zal het niet schelen...

 

Energimyndigheten luftluft.pdf

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij gericht op de COP waarden in de tabellen.

En zelfs bij -10 (100%) is het goedkoper dan mijn

huidige situatie.

 

Vreemd is wel dat de COP hobbelt, meestal afneemt bij

lagere buitentemperaturen maar een enkele keer in het

middensegment zelfs iets toeneemt.

 

Nu nog op zoek naar de huidige stand van zaken...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de COP afneemt bij lagere buitentemperaturen is logisch...

Maar ik denk dat het eigenlijk er om gaat dat je een beetje zicht hebt hoe de waarde en de effectiviteit zich verhoudt in verhouding tot de buitentemperatuur. Dat is wat je wilde weten...

 

 

De huidige situatie... ja, maar als basis is de wat oudere tabel met testgegevens niet slecht... je kan je baseren op de cijfers, die waarschijnlijk alleen maar verbeterd zullen zijn. De trend is dat apparaten zuiniger/effectiever worden.

Als met deze gegevens de conclusie is dat het voordeliger is om op  die manier te verwarmen, dan denk ik dat het duidelijk  mag zijn.

Diezelfde conclusie heb ik zelf overigens voor mijn situatie ook vastgesteld.

 

Exact dezelfde types ga je hier toch niet vinden... daar bijt je je tanden op kapot. De ervaring is dat in Nederland gemiddeld gezien slechtere apparatuur verkocht wordt dan in Zweden... waarom.... tja, ik weet het niet. De markt is hier niet zo groot uiteraard, en het apparaat is hier vrijwel uitsluitend als airco bekend.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de COP afneemt bij algere buitentemperatuur is niet vreemd,

mebo 870 wist dat ook nog theoretisch te onderbouwen.

 

Ik vraag mij wel af (nu ga ik zelf off-topic) wat jij slecht vindt?

 

Is de kwaliteit in Nederland minder wellicht? Want de behaalde

SCOP's en SEER's zijn hier aanzienlijk. SCOP gezien van 5,6 en

SEER gezien van meer dan 9. Helaas schijnt dat alleen niet goed

samen te gaan.

 

En inderdaad, aan "jouw" grafieken kun je mooi een trend zien

waarmee je gevoel krijgt wat je globaal van een COP kunt verwachten.

 

Blijft jammer dat fabrikanten daar niet open over zijn, wellicht

als je navraag doet. Zal eens kijken of een van onze onderaannemers

fatsoenlijke getallen kan leveren.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaringen zijn van een paar jaar geleden, toen ik dit aan het onderzoeken was... zo ongeveer de tijd waaruit het Zweedse onderzoek stamt.

Wat mij toen opviel, was dat je hier de genoemde apparaten niet kon krijgen, maar de alternatieven (van hetzelfde merk) die ze me aanboden, hadden minder goede COP waarden...

Daardoor mijn (misschien kort-door-de-bocht) conclusie dat je hier slechtere apparatuur kreeg, voor vaak een hogere prijs.

Misschien is dat nu veranderd...  maar wat wel zo is, is dat je met die test wel wat wijzer geworden bent, en dus meer beslagen op het ijs komt.

Ik vermoed inderdaad dat deze techniek ook steeds beter zal worden, en dat er intussen betere apparatuur op de markt is.... maar als je al voordeel haalt met wat er beschreven wordt, zit het dus wel snor.

 

Ik ben benieuwd wat je onderaannemers je zullen melden. Je weet in ieder geval waarover je praat, dat scheelt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

How bizar. De website van Mitsubishi Belgie is veel uitgebreider dan

de site in Nederland, weer een hoop geleerd zoals Hyper-Heating.....

 

Als je maar blijft surfen vind je iedere keer weer meer info maar de

fabrikanten blijven vaak wazig met details.

 

@Sverige, weet jij waarom men spreekt over de nominale kapaciteit

terwijl de maximale kapaciteiten hoger liggen? Want waar is dan de

maximale kapaciteit voor bedoeld?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Nominale capaciteit is de capaciteitsklasse waarin het apparaat ondergebracht wordt.

In het voorbeeld hieronder het je een Panasonic en een Toshiba (exempel 2 en 3) . De pana wordt geklasseerd met een nominell effekt van 4800 Watt terwijl de Toshiba een nominell effekt van 4200 Watt krijgt. Dit ondanks dat de Toshiba meer koel en warmtekapaciteit heeft. Ze weten ook niet waarom dit zo is, maar het geeft de Toshiba het voordeel dat de COP beter is die het apparaat meekrijgt.

Hoe hoger de kapaciteit hoe slechter de COP is de regel meestal... dus de COP die er staat zegt iets over de efficientie, maar alleen bij die capaciteit. Vandaar dat de test in de pdf ook test bij 100%, 75% en 50% van de capaciteit... zodat je wat meer ziet. De resultaten bij 100% zullen dus afwijken van de opgegeven COP bij nominale kapaciteit.

 

Om echt te vergelijken moet je de warmtepompen getest hebben bij exact hetzelfde vermogen, en dan pas kan je de COP waarde naast elkaar leggen. Zo kan een warmtepomp met op  het eerste gezicht een slechte COP waarde (omdat hij een hoog nominale capaciteit heeft) uiteindelijk in jouw dagelijkse gebruik een even goede  of betere COP hebben dan een ander toestel wat op het eerste gezicht een betere COP had (omdat hij een lagere nominale capaciteit heeft).

 

Ik lees ook nog dat niet alleen de COP van belang is

Det vikigaste med att visa detta är inte vilket COP-värde du har på pumpen eftersom inga stora skillnader finns här. Däremot när du jämför pumpar med den senaste tekniken så fråga efter om de använder elektroniska expansionsventiler som exakt tillför rätt mängd köldmedium till utedelens 
batteri eftersom detta generellt ger ett högre COP-värde!

 

Het belangrijkste wat we hier willen laten zien is niet welke COP waarde je hebt staan op de pomp omdat daar geen grote verschillen op zitten. Daarentegen, als je pompen vergelijkt met de laatste techniek, moet je onderzoeken of ze electronische expansieventielen gebruiken die de exacte hoeveelheid koelmiddel aan de buitenunit afgeven, omdat dit een hogere COP waarde oplevert.

 

Dat heeft dan ook weer te maken met de tijd die de pomp nodig heeft om de buitenunit te ontdooien. lange ontdooitijden/vaak ontdooien levert ook een slechtere COP op. Het klimaat (kust met vochtigere lucht, Inland met erg droge lucht) geeft ook een groot verschil in COP van een pomp.

(ook hier kan je vergelijken op de PDF, waar kustplaatsen en inlandsplaatsen vermeld staan)

 

Ik heb hierover een stuk gevonden in het Zweeds, maar mag de link niet plaatsen omdat het door een installatiebedrijf geplaatst is op hun website, en dan zit je met de reklameregels...

 

Ik  kan wel de tekst even knippen en plakken

 

 

 

HUR MÄTS ETT COP-VÄRDE?

Här finns lite matnyttig information om COP-värdet på luft/luftvärmepumpar
 och hur de räknas ut samt jämförelser:

COP betyder coefficent of performance och det är genom det som luft/luftvärmepumpar jämförs.
COP mäts vid +7ºC  ute och +20ºC inne utan någon hänsyn till avfrostningar.

COP beräknas genom att man dividerar avgiven effekt med tillförd effekt.
Exempel 1: värmepumpen drar 1000 watt energi och levererar 4000 watt värme
4000/1000 = COP 4,0 = Dvs. den levererar 3ggr ytterligare mer energi än vad den förbrukar.

Så långt är allt enkelt... men värmepumparnas teststandard följer vissa regler där bl.a max-effekten för både kyla och värme klassar in pumpen att testas vid ett visst effektläge. Detta effektläge är vad som benämns som Nominell effekt.

Exempel 2: Panasonic XE12EKE  6,7 kW värme och 4 kW kyla med COP 3,93 
( En kraftfull pump vars nominella effekt klassas till 4800 watt)
Exempel 3: Toshiba Super Daiseikai 13  6,9 kW värme och 4,5 kW kyla med COP 4,42
(En ännu kraftfullare pump vars nominella effekt klassats till 4200 watt)

Kommentar! 
Det är helt okänt varför denna klassats in lägre än XE12EKE men det ger Toshiba fördelen att kunna visa upp ett högre COP-värde gentemot Panasonic.
Generellt så sjunker COP-värdet ju högre effekt värmepumpen testas vid!

Vi fortsätter med att titta på Mitsubishi Heavy, Toshiba och Panasonic...

Mitsubishi SRK 20, SRK 25, SRK35 är värmepumpar med samma hårdvara. Man skulle kunna säga att dom är helt identiska ändå skiljer sig COP som följer:
SRK 20  COP 5,45  Nominell effekt 2400 watt
SRK 25 COP 5,08 Nominell effekt  3000 watt
SRK 35 COP 4,20 Nominell effekt  4200 watt
Mjukvarumässigt så tillåter programvaran ett högre effektläge på SRK 25 samt ett ännu högre på SRK35.
 

Samma förhållande råder mellan Panasonics modeller E9GKE/E12GKE samt XE9EKE/XE12EKE.
Toshiba Super Daiseikai RAS10/13 och alltså Mitsubishi Heavys SRK20/SRK25.

Men testar man Mitsubishi sida vid sida så har dessa pumpar samma COP-värde som följer:
Vid 2400 watts uteffekt så är COP 5,45, 
vid 3000watts uteffekt så är COP 5,08 
och vid 4200 watt så är COP 4,2.

Med andra ord så är den enda jämförelse vi kan göra här den att Toshiba har lite högre COP än vad Mitsubishi har då dessa testats vid samma uteffekt 4200 watt.

Detta innebär att Panasonic XE12EKE som först verkar att ha ett dåligt COP-värde mycket väl kan mäta sig med till exempel Toshiba och Mitsubishi vid låga uteffekter.

Tänk på att inte välja en för liten pump till ditt hus framförallt om isoleringen är dålig och du har hög energiförbrukning redan vid +grader.

Man kan ”ljuga” mycket med COP-värden men testinstitutens jämförelser mellan olika pumpar vid lägre temperaturer är inte heller sanna eftersom skillnaderna på avfrostningsmetodik skiljer sig samt lamellindelning och det absolut viktigaste: Väderförhållanden!

Samma värmepump kan prestera mycket bra på en ö eller nära havet men den presterar inte alls lika bra i inlandet där klimatet är ett helt annat och betydligt torrare. Där kommer flitiga och långvariga avfrostningar att sänka effekten, men vid kusten så hålls då effekt och COP uppe.

Det vikigaste med att visa detta är inte vilket COP-värde du har på pumpen eftersom inga stora skillnader finns här. Däremot när du jämför pumpar med den senaste tekniken så fråga efter om de använder elektroniska expansionsventiler som exakt tillför rätt mängd köldmedium till utedelens 
batteri eftersom detta generellt ger ett högre COP-värde!

 

 

 

In een warmtepompforum las ik een eenvoudige regel met max effect en nominell effect.

 

De maximale capaciteit is dus wat de warmtepomp KAN leveren en tegen welke COP.

Vergelijk het met een auto, waarvan je de maximale snelheid rijdt. Het benzineverbruik zal hoog zijn, maar je rijdt deze snelheid.

De nominale capaciteit is de zuinigste stand, het vermogen wat je haalt bij de hoogst mogelijke COP.

(maar dat lijkt niet altijd zo te zijn... vaak is het echter wel zo, omdat de nominale capaciteit de capaciteit is waarbij de COP gemeten wordt, en voor de reklame uitingen moet deze uiteraard zo hoog mogelijk zijn!)

 

Dat dit niet altijd zo is, hangt af van de gebruikte techniek. Oude pompen hebben meestal dezelfde (slechte) COP omdat er geen electronische optimalisatie beschikbaar is om alles op elkaar af te stemmen wat er precies benodigd wordt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jouw uitgebreidde uitleg en onderzoek.

 

Ik denk te gaan voor een Mitsubishi 3,5kW, deze heeft een van

de hoogste SCOP (5.1) en, mooi meegenomen, een SEER van 8.9.

Die SEER is natuurlijk leuk maar voor de 3 weken dat we de

inverter als koeler is het uiteraard niet doorslaggevend.

 

Nu nog proberen in te passen met mijn vloerverwarmingsregeling :).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan... succes!

Dit is een interessant onderwerp voor mij.... als ik ergens kan sparen probeer ik het te doen, en dit is een erg goede manier, want ik kan vreselijk slecht tegen de warmte, dus 's zomers heb ik erg vaak koeling nodig, en daardoor moet ik toch al koeling in huis hebben.... als je dan je huis ook nog voordeliger kan opwarmen dan met gas, is het mooi meegenomen!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig off topic hoor maar welk probleem heb jij dan met warmte?

Voor de beeldvorming, mijn partner heeft MS en dan is warmte niet altijd even prettig. Terwijl ze in Florida met bijna 40 graden geen enkel probleem had.

 

Blijkbaar is warmte en warmte toch 2?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...