Ga naar inhoud


Yagi antenne


Mojo

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Nee, die is bedoeld voor hogere frequenties, de TV kanalen 21 - 60.

 

Een dab antenne heeft de afmetingen van een antenne voor de hogere kanalen uit band III, zeg maar kanaal 10-11

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DAB+ antennes zijn ongeveer dezelfde als de vroegere FM antennes. Heb eens zitten googelen en heb onderstaande antenne afbeelding gevonden, gemakkelijk zelf te maken. Heb er zelf twee gemaakt van 5 elementen die ik voor FM ontvangst gebruik. Dus voor DAB+ kan dat ook, maar hier in Ieper nog niet interessant genoeg om een DAB+ ontvanger aan te kopen.

post-44192-0-80494100-1441650821_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat de foto het origineel is, de nagemaakte antenne is niet in beeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

astro iris schrijft:

"De DAB+ antennes zijn ongeveer dezelfde als de vroegere FM antennes."

De FM-band (band II) loopt van 87,5-108MHz
De DAB-uitzendingen zitten in de band III die loopt van 174-230MHz

De dipool en de directors zijn dus maar ongeveer half zo lang. Dat noem ik niet ongeveer hetzelfde maar totaal wat anders.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In België (west Vlaanderen) ontvang je één dab+ test zender (radio2) en dab zenders van de vrt, maar daar zou in de toekomst verandering in komen, al doen de grote als Q-music (nog) niet mee.

Maar hopelijk, brengen ze die tot andere gedachte, als ze een fm licentie koppelen aan het investeren in dab+ zoals in Nederland.

Nu niet dat ik Q luisteraar ben, maar die groten moeten ook mee, wil het een succes worden.

Zo is teletenne ook niks geworden, omdat toen o.a. de VMMa (nu medialaan) niet wilde meedoen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

astro iris schrijft:

 

"De DAB+ antennes zijn ongeveer dezelfde als de vroegere FM antennes."

 

De FM-band (band II) loopt van 87,5-108MHz

De DAB-uitzendingen zitten in de band III die loopt van 174-230MHz

 

De dipool en de directors zijn dus maar ongeveer half zo lang. Dat noem ik niet ongeveer hetzelfde maar totaal wat anders.

 

Sorry Sprietje, ik heb me even niet duidelijk genoeg uitgesproken, ik bedoelde het maken van zo'n antenne wordt op bijna dezelfde manier gedaan, dat de afmetingen afweken van een FM antenne had ik al gemerkt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk eens hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Yagi-antenne

 

Het gaat onder meer over een Band III antenne, de band waar de DAB zenders gehuisvest zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...