Ga naar inhoud


Winterbanden onder een Ford Mondeo


gerrit B

Aanbevolen berichten

Dus ik denk dat een banden man.

Ze er min of meer verplicht op moet zetten.

Of je wilt of niet.

 

Hij zal niet het risico nemen dat na een aanrijding blijkt dat jou bandenspanning niet goed was.

Waardoor je minder accuraat kon reageren. (wegligging is immers anders)

En jou verzekering bij hem op de deur klopt om ff wat centjes op te halen.

 

Het zal misschien veel op theorie gebaseerd zijn.

Maar als een verzekering onder een schadeclaim uit kan om dat je willens en wetens een veiligheids controle middel hebt uit gezet.

Die door de wet verplicht is op auto's vanaf 1 nov 2012

Ben je waarschijnlijk goed de Sjaak.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wel knullig dat Ford dat dan met extra dure sensoren heeft geregeld.

 

Zou dat TPMS systeem dan van alle leveranciers wel hetzelfde zijn of hebt je straks met 20 automerken ook 20 verschillende bandenspanningsmeetsystemen?

 

Bij mijn zakelijk Seat Alhambra (ook van 2011) zit er een systeem op die ook de bandenspanning in de gaten houd maar dat doet hij door de omvang van de band te meten (zo heeft de garage me dat uitgelegd)

Wijkt dit af dan krijg je een melding. (zoals bijv. nu met een spijker in een band waardoor de bandenspanning zakte naar 1,9 bar)

 

Plaats je dan andere banden (deze waren toch bijna op) dan geeft hij binnen 50 km een melding dat er iets is verandert met de omvang van de banden en als je stil staat kun je simpel op een knop drukken om de nieuwe bandenmaat in te leren welke hij dan weer als referentie gaat gebruiken.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Soorten TPMS systemen

 

Ondertussen zijn er twee verschillende soorten TPMS systemen op de markt, indirect en direct. Het grote verschil tussen beide is dat indirecte systemen geen gebruik maken van druksensoren. Deze indirecte systemen maken een berekening op basis van de omtreksnelheid, diameter en / of hoogteverhouding van een band (ABS systeem). Een direct TPMS systeem maakt wel gebruik van een druksensor in de band. Wat bij nieuwere auto’s af te lezen is op het display van de boordcomputer.

 

Bron: TPMS

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk handiger om dat voor de tijd te weten, nl. ruil ik de winterbanden er bij in of gebruik ik gewoon mijn oude banden tot die op zijn (dat duurt nog wel een paar jaar) of koop nu al nieuwe velgen met banden die wel precies passen en waar de druksensoren al in zitten.

 

FF met de luchtsleutel de banden erop zetten en stukje rijden van weekend, dan weet je het :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dan was het inderdaad simpel om te testen maar dit type auto is er nog maar sinds begin van dit jaar en van de leuke uitvoering die ik wil is er vrijwel nog nergens info te vinden en al helemaal geen gebruikerservaringen.

 

Ook op de Mondeo forums is het er nog stil over en is het alleen nog maar vergapen aan al dat moois.

 

Als het goed is staat hij volgende week donderdag of vrijdag klaar bij de dealer maar om nu bij een proefrit er meteen de banden onderweg te schroeven wordt denk ik toch niet op prijs gesteld. :)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik er gewoon een paar goede Michelin / Continental vierseizoens banden onder zetten.

Hoef je nooit geen wielen meer te wisselen scheelt ook iedere keer euro's..er zijn namelijk zat garages die hier iedere keer een paar tientjes voor vragen.

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden schroef ik er zelf wel even onder.

Ik weet niet hoe het met jullie is maar ik verdien in mijn vrije tijd geen 45 euro voor 3 kwartier simpel werk te doen.

 

Je bent nl. nog geen 10 minuten per band bezig om deze even om te wisselen en dan kan ik ook nog even zelf kijken of er wat meer aan de hand is, even wat cupervet aan de bouten (mag wel niet) zodat ze de volgende keer soepel lopen, dikte van je remblokken bekijken, kijken of je remschijven goed zijn enz.

Verder de bouten even met de juiste kracht aantrekken ipv. met een luchtsleutel er in rammen, enz.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf een paar wielen verwisselen zal voor velen geen probleem zijn.

De opslag van je wielen ook niet, dus er valt best wel te besparen in de kosten.

 

Wat ik niet snel zou doen is besparen en afwijken van wat de dealer adviseert.

Een afwijkende bandenmaat kan het weggedrag ten nadele beïnvloeden, had er een andere maat beter geweest mag je aannemen dat Ford wel voor een andere maat gekozen had.

Je neemt bewust een gok met veiligheid en dan kan je net zo goed op je zomersloffen door blijven rijden.

 

Bij een nieuwe auto is het ook goed om op de kosten te letten maar afwijken van de Ford specificaties zou ik om reden van veiligheid én aansprakelijkheid niet adviseren.

Je hebt vier velgen met goede winterbanden (neem ik aan) niet ouder dan 4 jaar dan vertegenwoordigen die nog een inruilwaarde.

De banden van de nieuwe auto kan je vervangen voor een 4 seizoenen band.

Je kan dus bij de dealer onderhandelen over vier nieuwe banden en vier velgen met winterbanden om tot een goeie deal te komen voor een 4x een 4 seizoenen band bij je dealer.

Als je niet goed onderhandeld moet je daar minstens kosten neutraal mee wegkomen en kan je wel onderhandelen dan krijg je geld toe.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of winterbanden nog wat waard zijn is maar de vraag. In winterse omstandigheden moet je in Duitsland minimaal 4mm diep profiel hebben op winterbanden. Zit er nog maar 6mm op en waren ze nieuw 8mm, dan hebben ze de helft van de waarde al verloren als je naar de wintersport gaat. Dan kun je ze beter in Nederland afrijden tot mei en dan pas de zomerbanden er op leggen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Winterbanden schroef ik er zelf wel even onder.

 

 

even wat cupervet aan de bouten (mag wel niet) zodat ze de volgende keer soepel lopen,

Verder de bouten even met de juiste kracht aantrekken ipv. met een luchtsleutel er in rammen, enz.

 

suc6

 

Gerrit

Maar wat is nu de juiste kracht/koppel wanneer je de schroefdraad gaat smeren, 30% lager?

 

Ik heb wel meegemaakt dat de naaf van de velg zich vastgezet heeft, maar wanneer de wielbouten met het juist koppel aangetrokken worden zou je ze, wanneer je ze er schoon ingedraaid hebt na een half jaar zonder problemen moeten kunnen losdraaien.

 

Vette bouten met hetzelfde koppel aantrekken geeft een ongedefinieerde voorspanning.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vette bouten met hetzelfde koppel aantrekken geeft een ongedefinieerde voorspanning.

 

Klopt, maar een bout met wat roest/aanslag die er moeilijk in gaat met de voorgeschreven kracht aantrekken kan ook na wat bewegingen/ trillingen geheel los komen te zitten.

Dan geef ik toch de voorkeur aan een bout, zonder overmatige vet, die met de voorgeschreven kracht is aangedraaid en die na een half jaar even een slag nodig heeft om los te krijgen en er daarna vrijwel met de hand uit te draaien is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...