Ga naar inhoud


Veel ongemak door ijzel in noorden van het land


Sprietje

Aanbevolen berichten

Zoals op de tv te zien is in bijv. Hart van Nederland, zijn de wegen in het noorden van het land bijna onbegaanbaar. Winterbanden hebben zonder meer flinke voordelen.
Toch hebben vele automobilisten nog gewoon zomerbanden onder hun auto liggen. Niet erg slim maar ja, ze zult onderweg maar staan. Je komt geen meter meer vooruit. Je wielen draaien door over de ijzel of sneeuw.
Dan sta je daar. Maar is dat wel zo? Is er echt niet meer vooruit te komen?
Nee, zeker niet.
Laat de bandenspanning een stuk zakken. Bij veel auto's staat de bandenspanning tussen de 2 en 2,5 bar. Kom je nu in zo'n situatie van ijzel, laat dan de bandenspanning zakken tot 1,4 bar. Je komt dan op een behoorlijk groot plat vlak met je banden op de weg te staan en dat geeft heel veel extra grip.
Je zult verstelt staan hoeveel grip je dan meer hebt als met banden die op volle spanning staan. En maak vooral niet de fout om alleen de bandenspanning van de aangedreven wielen te verlagen. Ook bij de niet aangedreven wielen moet de bandenspanning verlaagd worden anders zwieper je met je auto alle kanten op.

Natuurlijk moet je geen 80km/uur of meer gaan rijden op banden die slechts op 1,4 bar staan, maar dat lijkt me logisch en bovendien zeer gevaarlijk bij bijna onbegaanbare wegen.
Zodra de weg weer ijsvrij is, pomp je de banden bij het eerstvolgende pompstation weer op tot de aanbevolen bandenspanning.
Met slappe banden heb je je in ieder geval uit een benarde situatie kunnen redden en ben je waarschijnlijk weer gewoon thuis kunnen komen.

Ik spreek uit ervaring. Jaren geleden kwam ik uit Spanje terug naar Nederland met een zwaar belanden personenauto en was het op de Boudewijnweg tussen Luxemburg en Brussel één grote glijpartij door sneeuw en ijzel. Geen enkele vrachtwagen kwam nog tegen de hellingen (5-6%) omhoog en flink wat personenauto's ook niet behalve de vierwieldrives. Ook toen heb is de bandenspanning verlaagd naar ongeveer 1,4 bar en het effect was verbluffend. Daar kan bijna geen winterband tegenop.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ho, met de courante winterbanden heb ook niet zoveel winst met echt barre winter toestanden, daar zijn ook niet voor bedoeld.

 

Op iJzel hebben ze het ook behoorlijk moeilijk, daarvoor moet je al met zoiets komen.

 

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fimage2.redbull.com%2Frbcom%2F010%2F2013-12-17%2F1331625038769_2%2F0010%2F1%2F320%2F213%2F2%2Fhakkapalita-8-sneeuwbanden.jpg&f=1

 

Ook voor de fiets beschikbaar

 

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.besportier.com%2Farchives%2Fstudded-bike-tires-schwalbe-marathon-studded-winter-tire.jpg&f=1

aangepast door Huppel

Flying High

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met spikes mag je in de meeste landen van Europa niet rijden.

 

Mijn verhaal is vooral bedoeld voor mensen die geen winterbanden op hun auto hebben liggen en in een situatie terecht komen dat ze niet meer verder kunnen. Het indrukken van het ventiel totdat je ziet dat ze duidelijk platter staan of liever meten met een eenvoudige bandenspanningsmeter is dan een manier om weer verder te kunnen en om thuis te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Afgezien van dat ik winterbanden onder mijn wagen heb zitten, zal het verlagen van de bandenspanning bij mijn zomerbanden niet veel helpen.

 

RFT's!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was hier dan ook echt niet prettig op de weg, wel redelijk weer maar beetje glad.

 

Hier een auto die verschoof tijdens of voor het ruiten krabben daar helpen geen winterbanden tegen en sneeuwkettingen mag ook niet..

Zo waren alle wegen hier in Friesland,

 

Vanmorgen een vrachtwagen met staal voor de nieuwe brug, die man was gisteren al -vanwege het weer- naar Franeker gekomen, wilde weg rijden van de parkeerplaats maar kwam niet weg doordat hij geen grip had.

post-51681-0-21658400-1452022062_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Ik heb er all seasons banden onder welke voor winterbanden verkocht worden. 

maar op een ijsbaan zoals de wegen hier nu zijn helpt dit echt niet.

De grote wegen waren wel aardig schoon maar de binnen wegen waren echt als een spiegel.

Ook helpt het dat er hier een gemeente is die niet strooit omdat het te glad is. :D  :D  

En ik ben zonet nog even buiten geweest en het begint alweer

Groeten Remo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was hier dan ook echt niet prettig op de weg, wel redelijk weer maar beetje glad.

 

Hier een auto die verschoof tijdens of voor het ruiten krabben daar helpen geen winterbanden tegen en sneeuwkettingen mag ook niet..

Zo waren alle wegen hier in Friesland,

 

Vanmorgen een vrachtwagen met staal voor de nieuwe brug, die man was gisteren al -vanwege het weer- naar Franeker gekomen, wilde weg rijden van de parkeerplaats maar kwam niet weg doordat hij geen grip had.

 Deze auto is met een stuk touw aan het hek vast gezet om te voorkomen dat hij verder glijdt. :D

Groeten Remo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zag het nu ook, mooi dom als de auto wel de gracht ingegaan was had je ook de schade aan het hekwerk kunnen vergoeden.

Mooi zo even aan een touwtje vast zetten.

 

 

post-51681-0-11315400-1452023039_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

  • Ook helpt het dat er hier een gemeente is die niet strooit omdat het te glad is. :D  :D  

 

 

Dat krijg je als gemeentes en Rijkswaterstaat alleen maar zout inkopen.

Even een emmertje scherp zand rond zo'n brug strooien en iedereen kan weer normaal rijden.

Wij mopperden altijd als mijn vader even wat strooide want dan gleed het voor geen meter meer en was er geen glijbaan te maken.

Maar ja zo snugger zijn ze vandaag de dag meestal niet meer. ;)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij mopperden altijd als mijn vader even wat strooide want dan gleed het voor geen meter meer en was er geen glijbaan te maken.

Maar ja zo snugger zijn ze vandaag de dag meestal niet meer. ;)

 

En wat een vreugde als er dan weer ff verse sneeuw viel... hups gauw weer baantje maken voordat pa de pret weer bedierf.

 

En zo werkt het op de weg ook. Zand mag dan wel beter zijn tegen ijzel maar als er weer een nieuwe laag valt heeft het zand geen effect meer. Als de boel afdooit krijg je een mooie drekboel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat een vreugde als er dan weer ff verse sneeuw viel... hups gauw weer baantje maken voordat pa de pret weer bedierf.

 

 

Dat werkte alleen als er heel veel sneeuw viel want je kon nog wel de sneeuw plattrappen en weer gaan glijden maar zodra de baan weer lekker glad was en je weer flink kon glijden begon hij ook weer stroef te worden omdat het zand toch

altijd weer naar boven kwam.

 

En zo werkt het op de weg ook. Zand mag dan wel beter zijn tegen ijzel maar als er weer een nieuwe laag valt heeft het zand geen effect meer. Als de boel afdooit krijg je een mooie drekboel.

 

Zoveel zand is er nu ook weer niet nodig hoor, daarnaast kun je ook weer zout strooien zodra je er kunt rijden.

Zout werkt slecht als deze bovenop het gladde oppervlak wordt gestrooid maar werkt juist uitstekend als er weer een nieuwe laag bovenop komt.

Door het zout kan de nieuwe laag zich niet hechten aan de keiharde ondergrond en wordt er overheen gereden dan zal de nieuwe laag breken en gaan mengen met het zout en bros worden.

Uiteraard nog steeds glad maar veel minder dan de ijsbaan die je ervoor had.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...