Ga naar inhoud


Het Parlament van Zweden heeft besloten om DAB+ "te begraven".


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Door delen van Europa rijdend in een met een DAB+ ontvanger, kan je in Duitsland en Nederland prima DAB+ ontvangen.

Door België rijdend richting Frankrijk kan je ongeveer net zo ver FM als DAB+ uit België ontvangen.

 

In Frankrijk is DAB+ op dit moment in Parijs te ontvangen, andere steden zijn mij niet bekend.

Sterker nog: ik heb in noord Nederland DAB+ Aurich tot in Friesland/Drachten. Dat is verder dan ik NDR2 FM ooit heb kunnen ontvangen! 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik lees het volgende:

 

De totale hoogte van de toren is 233 m

De FM Antenne die op 195m hoogte hangt zenden alle NDR-radioprogramma's uit met maximaal 25 kW.

 

 

DAB zendt uit met 4 kW ERP.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard, maar komt dit NDR2 DAB+ signaal van dezelfde zend locatie, masthoogte en met hetzelfde vermogen als de fm zender. :confused:

Kijk hier even welke spullen ze daar gebruiken http://www.fmtvdx.eu/zendmast/duitsland/aurich/aurich-popens.html

Ik zie op een foto dat de DAB antennes bovenin (227meter) zitten dus logisch dat NDR bij jouw harder is dan op de fm (174meter). ;)

Zender Aurich, inderdaad.

 

http://digitalradio.de/index.php/de/empfangneu

 

http://www.digitalradio.de/index.php/de/startseite-news-digitalradio/item/ostfriesland-ndr-nimmt-sender-aurich-in-betrieb

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn opmerking was bedoeld om de onjuiste informatie van Sjaak te corrigeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de stad Groningen is de zender Absolut Relax in de auto nog steeds te ontvangen.

De zender is oorspronkelijk een (non-stop) internetzender.

4 kW maar. :)

 

Met meer opstelpunten in de toekomst (a la mobiele telefonie) zie ik voor DAB+ een prima toekomst.

 

In de jaren 60 hadden veel radio's (thuis en draagbaar) niet eens FM!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dab+, van de grond wil komen, gaan ze moeten doen zoals met tv's destijds. Vroeger geen digitale tuner, nu bij iedere tv.

Dus standaard dab+ inbouwen in radio's, stereoketens en dolby surround systemen zal een must zijn.

Maar ik vraag me af in hoeveel huishoudens de stereoketen gewoon aangesloten is aan de kabel, en men gewoon niet zal overschakelen, omdat men een goede ontvangst heeft.

Als kabelaars meegaan in het dab+ verhaal, en ook dab+ signalen doorgeeft via de kabel, dan misschien wel.

Een ander bericht hier, meldt men, dat men dab+ signalen ook via de kabel kan verspreiden.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel niet ik, kW ERP  is toch altijd de officiële aanduiding? Ook bij FM.

Dus netjes, toch, die prestaties van Aurich?    :) Super geluid, die Duitse DAB+.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dab+, van de grond wil komen, gaan ze moeten doen zoals met tv's destijds. Vroeger geen digitale tuner, nu bij iedere tv.

Dus standaard dab+ inbouwen in radio's, stereoketens en dolby surround systemen zal een must zijn.

Maar ik vraag me af in hoeveel huishoudens de stereoketen gewoon aangesloten is aan de kabel, en men gewoon niet zal overschakelen, omdat men een goede ontvangst heeft.

Als kabelaars meegaan in het dab+ verhaal, en ook dab+ signalen doorgeeft via de kabel, dan misschien wel.

Een ander bericht hier, meldt men, dat men dab+ signalen ook via de kabel kan verspreiden.

De ontwikkelingen DAB+ in de ontvangstapparatuur beginnen nu redelijk op gang te komen. Inclusief draadloos internet op stereotuners (met hdmi) voor internetradio.

Maar kabel is een apart verhaal, toch? Waarom zou kabel iets met DAB+ moeten?  DAB+ is juist een alternatief als er geen kabelontvangst voorhanden is. Het zijn twee uitzendstraten naast elkaar. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opmerking was bedoeld om de onjuiste informatie van Sjaak te corrigeren.

 

Ja, Sjaak(k) moet je af en toe wel vaker corrigeren. :D

 

Ik zie op een foto dat de DAB antennes bovenin (227meter) zitten dus logisch dat NDR bij jouw harder is dan op de fm (174meter). ;)

 

Ik heb even naar die toren gekeken en stel vast dat de bovenste V-gevormde dipolen voor FM zijn.

Als je een beetje kijk hebt voor antennes dan zie je dat die antennes voor horizontale polarisatie zijn. En DAB is vertikaal gepolariseerd in Duitsland. Dus de bovenste antennes zijn voor FM. In Duitsland is FM namelijk horizontaal gepolariseerd.

Daaronder zitten gestackte UHF antennes en die zijn voor DVB-t. De versterking moet enorm zijn want het zijn er behoorlijk veel.

En daaronder zitten de vertikale dipolen voor DAB+

 

Ik denk dat DAB op zich niet efficiënter is dan FM, maar door de hogere frequenties die gebruikt worden is in de praktijk minder vermogen nodig, omdat de antennes op hogere frequenties veel effectiever zijn doordat je meer antennes kunt stacken. ;)

 

DAB is veel efficienter dan FM. Dat komt omdat bij DAB modulatie er honderden draaggolfjes naast elkaar worden gezet in een bepaalde bandbreedte. Vallen er tijdens de overdracht draaggolfjes weg, dan is dit in eerste instantie niet hoorbaar. Alles heeft natuurlijk zijn grenzen.

 

De DAB antennes zijn bij Aurich niet gestacked. De DVB-t antennes wel. Stacken wordt gedaan om de horizontale en/of vertikale openingshoek te verkleinen wat een grotere antenne versterking oplevert.

Door de phase-aansturing naar de antennes te regelen kan het stralingsdiagram veranderd worden. Dat is waarschijnlijk de reden dat bij Aurich gestacked is bij DVB-t.

Verder heeft het als voordeel dat het totale vermogen per antenne gereduceerd wordt en de antenne niet overbelast raakt.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k) wat de tekening betreft met aanduiding heb je inderdaad gelijk...het staat er netjes bijgeschreven.

Maar als ik naar de werkelijke mast kijk op een andere foto in de serie, zie ik bovenin horizontale antennes en onderin verikale antennes.

Daaruit concludeer ik dat de bovenste antennes voor DAB zijn en de onderste voor FM.

 

Het is in geheel Duitsland zo dat DAB vertikaal gepolariseerd en FM horizontaal gepolariseerd is. Daar is geen uitzondering op. Ook niet bij de NDR.

 

Mij interesseerde als broadcaster in eerste instantie de situatie in de mast. De tekening waar jij op duidt heb ik helemaal niet naar gekeken.

Degene die de tekening gemaakt heeft , heeft zitten slapen of verkeerde input van de antenne-mensen gekregen.

 

Aanvulling:

Ik heb er nog eens naar gekeken. Als je naar de foto kijkt van de mast, zit er op de eerste 20 mtr. (geschat) boven de bovenste tuidraden helemaal niets. Dit komt helemaal niet met de tekening overeen want daar is aangeduidt dat de DAB antennes helemaal in het nokje van de mast zouden zitten. (boven de bovenste tuidraden).

Er klopt niets van die tekening.

 

Voordat je zegt dat die spriet helemaal bovenin de DAB antenne is...dat is een bliksemafleider.

Voor DAB zou die veel te lang zijn.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een correctie: na enige zoeken zie ik tot mijn grote verbazing dat er toch DAB zenders zijn die horizontaal zenden.

NDR Aurich hoort daar niet bij. :D

 

DAB-Sender, die horizontal senden

Startbeitrag von Kay B am 22.07.2013 00:29

Hier eine Liste der horizontal sendenden DAB-Sender in Deutschland:

05C Berlin / Alexanderplatz KW
05C Berlin / Scholzplatz 5 KW
05C Bremen-Walle mit 10 KW
05C Hamburg-Moorfleet mit 1 KW
05C Hannover / Telemax mit 10 KW
05C Langenberg / Hordtberg mit 10 KW

06A Erlangen / Tennenlohe mit 0,6 KW

06D Hannover / Telemax mit 8 KW

07A Hamburg-Moorfleet mit 4 KW

07B Berlin / Alexanderplatz 10 KW
07B Bremen-Walle mit 1 KW

07D Berlin / Alexanderplatz mit 10 KW
07D Berlin / Scholzplatz mit 10 KW

08D Feldberg (Schwarzwald) mit 10 KW
08D Hornisgrinde / SWR mit 10 KW

11D Ibbenbüren / Osterledde mit 1 KW
11D Langenberg / Hordtberg mit 2 KW


Außerdem wird auf dem Großen Ettersberg in nordwestlicher und nordöstlicher Richtung horizontal gesendet:

05C Weimar/Großer Ettersberg mit 10 KW
09C Weimar/Großer Ettersberg mit 7,5 KW

 

Ik wist dit niet...ga toch eens navagen waarom dit zo is.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zendt Aurich DAB uit op kanaal 5C en kanaal 12A

Deze frequenties liggen wel erg ver uitelkaar waardoor ik me niet kan voorstellen dat een sprietantenne op beide kanalen kan resoneren.  Onmogelijk is het echter niet.

 

post-52831-0-01549300-1456004344.png

 

Zo ziet in de regel een DAB zender antenne eruit.  Voorbeeld Kathrein. Horizontaal.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een correctie: na enige zoeken zie ik tot mijn grote verbazing dat er toch DAB zenders zijn die horizontaal zenden.

NDR Aurich hoort daar niet bij. :D

 

DAB-Sender, die horizontal senden

Startbeitrag von Kay B am 22.07.2013 00:29

Hier eine Liste der horizontal sendenden DAB-Sender in Deutschland:

 

05C Berlin / Alexanderplatz KW

05C Berlin / Scholzplatz 5 KW

 

Bij Alexanderplatz viel het vermogen weg hierboven: 10 kW.

 

Best veel vermogen op die hoge Fernsehturm (waar dag en nacht veel mensen door de straling heenlopen) ;)

http://www.erf.de/service-und-shop/digitalradio-dab/reichweite/9535

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...