Ga naar inhoud


Aansluiten van motor op Tuner B, en dan?


aphap
Ga naar oplossing Opgelost door Alex1970,

Aanbevolen berichten

Ik heb de motor aangesloten op Tuner B (LNB2)

Instellingen: tuner A - doorlus naar tuner B; tuner B - standaardgebruiker Rotor USALS

 

Ik ga een opname starten en testen of het werkt.

Kijken tijdens de opname op dezelfde satelliet, maar naar een kanaal op een andere transponder.

 

Ik ga ervan uit dat tuner A wordt gebruikt of de 2e tuner in B (er zitten toch 2 tuners in A en B, samen 4?)

Helaas kan ik niet naar andere transponders kijken tijdens de opname, wat doe ik verkeerd?

 

 

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Jij maakt het helemaal spannend, een twin tuner heeft maar 2 tuners, en niet 4. Als je voor doorlussen kiest dan is de tuner die je aangeeft als eerste tuner de baas. Die kiest dus de satelliet en kiest de polarisatie en hoge of lage band. De tuner die doorgelust is kan dus niet meer zelf schakelen maar moet kijken naar de satelliet en het kwadrant waar de eerste tuner op afgestemd staat. Je zou wel een andere transponder moeten kunnen kijken, maar die moet dan dezelfde polarisatie hebben en in de hoge of lage band zitten, afhankelijk wat de eerste tuner heeft geselecteerd.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoeveel antenne kabels lopen er eigenlijk van je schotels naar je ontvanger.

Begrijpen we goed, dat je naast een draaibare schotel je ook een vaste schotel hebt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 schotel die op de rotor zit. De kabel van de schotel gaat naar de rotor en de rotor naar de ontvanger, dus maar één kabel.

SG-2100 A DiSEqC Motor

Ik begin te begrijpen dat ik slechts met één transponder tegelijkertijd kan bekijken en opnemen.

Met mijn simpele Topfield TF7700hdpvr met 2 tuners kon ik meer!

aangepast door aphap

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, je kan net als bij je andere ontvanger met de doorlus alle transponders ontvangen met dezelfde polariteit en band setting.

Dus wanneer je met de hoofdtuner naar een verticale transponder kijkt, kan je met een 2e tuner in doorlus ook naar andere transponders kijken welke verticaal gepolariseerd zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

us wanneer je met de hoofdtuner naar een verticale transponder kijkt, kan je met een 2e tuner in doorlus ook naar andere transponders kijken welke verticaal gepolariseerd zijn.

 

Je zit wel met de hoge en lage band.

 

Een enkele LNB kan niet beide tegelijk doorgeven.

 

Dus je bent beperkt met Tuner A naar wat tuner B aan het doen is.

Zit tuner B verticaal en hoog, dan is Tuner A beperkt tot hetzelfde kwadrant.

 

Je zal dus een kabel moeten bijtrekken.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik neem aan dat hij de beperkingen kent van zijn vorige ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat ik die beperkingen niet kende en nog steeds niet.

Als ik een tweede kabel ga trekken, moet die dan rechtstreeks op de LNB?

Die LNB moet dan meer dan 1 aansluitingen hebben begrijp ik.

Als volgt:

LNB-A zit dan aan de LNB rechtstreeks

LNB-B zit aan de motor en die weer aan dezelfde LNB

 

Dat wordt nog een klus als ik BBC ONE wil opnemen op LNB-A dan moet de motor op LNB-B dat ook weten.

Ik begin nu al spijt te krijgen van de aanschaf van mijn nieuwe Vu+solo2

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je aankaart heeft niks te maken met uw ontvanger.

Ik had tot voor kort ook een schotel met motor, daarin een lnb Twin, (2 uitgangen) zodat elke tuner van mijn DM 8000 zijn lnb uitgang kreeg.

Tuner A stuurde de motor aan, de 2de uitgang van de lnb ging naar Tuner B, die alles kon ontvangen van de gekozen satelliet.

Dat is werkbaar zo lang je op dezelfde satelliet blijft, anders wordt het een zwaar handicap.

 

Om een klein voorbeeld te geven ik luister overdag vrij veel naar “Gold” op astra 28.2, af en toe had ik een opname gepland in de namiddag op History (astra 23.5)

1 minuut voor de opname was het gedaan met luisteren, dan draaide de schotel naar Astra 23. 5 voor zijn opname.

Ik heb nu een Wavefield T90 staan met 10 lnb’s en sindsdien nooit meer zo'n conflict.

 

Er zijn leden die een 3 tal extra lnb’s op een draaibare schotel bij plaatsen, dan kan er geswitcht worden tussen de satellieten zonder dat de motor gaat draaien, verwacht niet dat dit een mirakel oplossing is.

Of overstappen naar een vaste schotel opstelling met 3 - 4  lnb’s.   

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ik ben bang dat ik die beperkingen niet kende en nog steeds niet.

Als ik een tweede kabel ga trekken, moet die dan rechtstreeks op de LNB?

Die LNB moet dan meer dan 1 aansluitingen hebben begrijp ik.

Als volgt:

LNB-A zit dan aan de LNB rechtstreeks

LNB-B zit aan de motor en die weer aan dezelfde LNB

 

Dat wordt nog een klus als ik BBC ONE wil opnemen op LNB-A dan moet de motor op LNB-B dat ook weten.

Ik begin nu al spijt te krijgen van de aanschaf van mijn nieuwe Vu+solo2

 

Spijt nergens voor nodig en de beperkingen die we hier noemden heeft niks met de VU+ te maken, deze had je net zo goed op de Topfield. Hier op het forum krijg je genoeg raad en hulp om dik tevreden te gaan worden met je VU+.

 

Of je nou een vaste of draaibare schotel hebt, om tegelijkertijd iets te kunnen openen en op de andere tuner te kijken heb je in ieder geval al een twin-LNB nodig.

Bij een vaste schotel kan je dan van die ene satelliet opnemen en kijken tegelijk (of twee tegelijk opnemen).

 

Vanaf die LNB gaan twee kabels, naar iedere tuner één. Heb je er een motor opzitten, dan gaat inderdaad één rechtstreeks en één via de motor.

De tuner waar je de motor op hebt zitten stel je als 'geavanceerd' in en moet je elke satelliet die je wilt (en kan) ontvangen definiëren. Als voorbeeld hier Astra 3B en Astra 2E/F/G:

post-40400-0-83467000-1479338155.jpgpost-40400-0-50411000-1479338163.jpg

Bij lengtegraad en breedtegraad je eigen positie invoeren (weet niet zeker of dat wel nodig is).

De andere tuner stel je in als 'Tweede kabel van een draaibare LNB':

post-40400-0-71199600-1479338307.jpg

Tuner C is dan bij jou de tuner waar je je de motor op hebt zitten.

 

Je kan dan opnemen en kijken van één satelliet tegelijk, afhankelijk waar je schotel op gericht staat.

Dus neem je op van BBC One (dus Astra 2E/F/G op 28.2E), dan kan je bijv. nog kijken naar BBC Two, ITV, Channel 4 enz.

Maar niet naar bijv. NPO 3 want die zit op een andere satelliet (t.w. Astra 3 op 23.5E).

 

Als je geen twin LNB hebt (dus een LNB met één aansluiting), dan kan je nog steeds wel één zender opnemen en naar een andere kijken maar zoals dat hier al genoemd wordt, alleen als beide zenders in hetzelfde "kwadrant" zitten.

En wat is nu dat "kwadrant"?

Zoals je misschien weet (of nog niet) zenden de satellieten in de Ku-band uit op frequenties tussen 10700 en 12750 MHz, en dat doen ze in Horizontale of Verticale polarisatie.

Nu zijn die frequenties te hoog om via een coaxkabel te transporteren, dus je LNB zet die om naar de zg. L-band (950-2150 MHz).

10700-12750 is maar liefst 2050 MHz breed, dus bijna twee keer zoveel als 950-2150 MHz (=1200 MHz).

Dus is die in tweeën gedeeld en een zg. Universele LNB zet dus óf de lage (10700-11600) óf de hoge band (11600-12750) om naar die frequenties en dan óf de horizontaal óf verticaal.

Dus je hebt vier situaties:

Lage band, horizontaal

Lage band, verticaal

Hoge band, horizontaal

Hoge band, verticaal

 

Dus neem je op van bijv. BBC One HD welke uitzendt op 10847 V, dan kan je daarna nog kijken (of opnemen) van alle zenders op dezelfde satelliet (dus de Astra 2E/F/G op 28.2E) op de lage band (10700-11600) met verticale polarisatie. Bijv. E4 UK (10729 V) of Channel 4 HD (11126 V), maar bijv. niet van Film4 (10714 H) want is horizontaal of bijv. VIVA (11895 V) want is hoge band, laat staan van een andere satelliet.

 

Nu is het "toevallig" zo dat op de Astra 3B (23.5E), welke de belangrijkste is voor de Nederlandse zenders allemaal op de hoge band zitten en blijkbaar de zenders waar je naar keek en opnam allemaal horizontaal of verticaal.

Neem je bijv. op van NPO 2 (11739 V), dan kan je nog kijken naar bijv. SBS 6 (ook 11739 V), RTL 4/5/7/8 (11856 V) maar dan weer niet van NPO 1/3, Net 5, Veronica, Één, Canvas (12188 H) of Discovery Showcase HD (12110 H).

Kijk even op de lijstjes-sites zoals Lyngsat waar welke zender nu zit als je er meer van wilt weten.

 

Zoals hier al opgemerkt wordt zou je meerdere LNB's of een duo- of triple-LNB op je schotel kunnen doen (wel weer twin uitvoering), dan kan (ook i.c.m. de motor) er wel van meerdere satelliet tegelijk gekeken en opgenomen worden.

Met motor uiteraard nog steeds afhankelijk waar de schotel op gericht staat.

Heb je bijv. een tripple LNB met de middelste hals in de houder dan kan je tegelijk Astra 2E/F/G (28.2E), Astra 3B (23.5E) en Astra 1KR/1L/1M/1N (19.2E) ontvangen als je de schotel op Astra 3B hebt gericht.

Ga je de schotel richten op bijv. 5W dan zijn de genoemde Astra's niet meer tegelijk met deze satelliet te ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

wat ook kan, en zo heb ik het jaren gedaan, was gebruikt te maken van een twin ( met twee uitgangen) duo-LNB op een draaibare schotel.

 

De zenders op Astra 19° en 23.5° kon ik kijken zonder dat de schotel moest draaien.

Voor andere satellieten moest de motor wel draaien en dan verviel het voordeel van de duo-lnb.

 

Op tuner A was dan ingesteld dat daar de satellieten van Astra 1 en 3 waren aangesloten.

Tuner B was ingesteld met Usuals.

 

Dit heeft altijd prima gewerkt.

 

mvg 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ moderators:  dank voor de goede raagevingen, ik ben wakker geschud!

 

@Mebo70:  het wordt me steeds duidelijker dat ik nog veel moet leren, alleen waar is een gebruiksaanwijzing, alles uitproberen..?

 

@Alex1970:  dank voor de plaatjes, er gaat een wereld voor me open en ik ben meteen gaan experimenteren

       Ik heb een solo2 dus geen tunerC, motor werkt bij mij dus met tuner B

       Maar ik begrijp nog niet hoe ik bij tuner A twee satellieten kan definieeren, ik krijg er alleen maar één.

       Ik zal een twin LNB moeten gaan aanschaffen en kabels trekken.

 

@jeevanhoof: Ik denk inderdaad dat dit voor mij de beste oplossing gaat worden.

       Heb alleen dezelfde vraag als aan Alex: Hoe bij tuner A twee satellieten te definieeren? Ik krijg er maar 1.

       Opmerking: de motor draait niet als er een satelliet wordt gekozen van tuner A immers de motor zit aan tuner B

 

Aan allen: Nogmaals hardstikke bedankt voor alle goede adviezen, echter ik zoek me rot naar een goede wiki (gebruiksaanwijzing), kan ik niet ergens een boekje kopen?

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aansluiten van diverse schotels en rotors met een of meer LNB's , Twin LNB's is een Algemeen topic en niet enkel VUplus topic.

 

De adviezen zijn op sat4all helemaal gratis en even zo goed danwel zelfs beter dan die uit een boekje.

p.s. het recentste boekje dat ik ooit gevonden heb over satelliet techniek was uit 1991.

 

je zult altijd even moeten studeren en maak voor jezelf een aansluitschema.

succes

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex1970:  dank voor de plaatjes, er gaat een wereld voor me open en ik ben meteen gaan experimenteren

       Ik heb een solo2 dus geen tunerC, motor werkt bij mij dus met tuner B

       Maar ik begrijp nog niet hoe ik bij tuner A twee satellieten kan definieeren, ik krijg er alleen maar één.

       Ik zal een twin LNB moeten gaan aanschaffen en kabels trekken.

 

@jeevanhoof: Ik denk inderdaad dat dit voor mij de beste oplossing gaat worden.

       Heb alleen dezelfde vraag als aan Alex: Hoe bij tuner A twee satellieten te definieeren? Ik krijg er maar 1.

       Opmerking: de motor draait niet als er een satelliet wordt gekozen van tuner A immers de motor zit aan tuner B

Zoals ik al aangaf moet je Tuner C bij jou vervangen voor de tuner waar de motor op zit (dus Tuner B).

Als je nu nog geen twin LNB hebt maar tuner B doorgelust hebt naar tuner A moet je nu op tuner A instellen:

post-40400-0-48867600-1479385996.jpg

Wederom Tuner D moet dan bij jou Tuner B zijn natuurlijk. (Ik heb nu eenmaal satelliet op Tuner C en D zitten).

 

Je hoeft dan m.i. verder niks in te stellen op Tuner A per satelliet. Dat doe je wel op Tuner B waar de motor op zit zoals ik al in voorgaand bericht stelde.

 

Ik zou nog wel het volgende instellen:

 Instellingen>Systeem>Diverse instellingen>voorkeurstuner: Tuner B

  en voorkeurstuner voor opnames: Tuner B.

 Instellingen>Systeem>Opname>Een opname heeft altijd voorrang op Ja.

Daarmee wordt altijd als eerste tuner B gekozen als je een zender inschakelt of bij een opname, mits die tuner nog vrij is. Zo niet, schakelt de tuner automatisch naar tuner A. Je kan dan ook alleen nog kiezen voor de zenders op de satelliet waar je schotel op dat moment op gericht staat (immers daar loopt een opname op en wil je niet verstoren) bij een twin LNB en bij een doorlus alleen de zenders die nog te ontvangen zijn (hetzelfde kwadrant dus). Overige zenders zullen grijs zijn.

 

Aan allen: Nogmaals hardstikke bedankt voor alle goede adviezen, echter ik zoek me rot naar een goede wiki (gebruiksaanwijzing), kan ik niet ergens een boekje kopen?

Nee, helaas. Wij hebben het allemaal moeten leren door te doen en veel op fora zoals hier en elders te lezen en veel te vragen.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...