Ga naar inhoud


kan 12v zwembad licht stukgaan van 14.7v


freak

Aanbevolen berichten


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ze hadden trouwens 2 varianten

wit en een andere met afstandsbediening en kleur

maar als ik op de lamp kijk zie ik wel rgb staan

kan het zijn dat ze als wit gewoon de kleur sturen maar zonder afstands bediening?

dus als ik een afstandsbediening bestel werkt de kleur ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou het de capacitor aan de achterkant kunnen zijn dies stuk is?

 

Op de foto ziet dat eruit als een brug-gelijkrichter met condensator, maar de soldeercontacten zien er niet erg geisoleerd uit?

 

Als daar een sluiting geweest is, is of je lamp inderdaad kapotgegaan, of als je geluk hebt de gelijkrichter.

 

De trafo ziet eruit als een gewone wisselspanningstransformator.

Kan je meten welke spanning er op de condensator staat (in aangesloten toestand)?

En of dat wisselspanning is, of gelijkspanning?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel interessant om te weten wat er op het blokje staat. Alleen een gelijkrichter lijkt me niet. Die gaat ook niet direct stuk van een beetje hogere spanning. En het lijkt inderdaad een RGB led. Maar de sturing voor RGB lijkt volledig te ontbreken. Dus alle LED's aan levert iets van wit op.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat de print ontworpen is om ook rgb te kjnne leveren.

maar in dit geval zij allemaal witte leds gebruikt

daarom zijn rb en g doorverbonden.

 

en aan de achterzijde gevoed met gelijkspanning dmv een brugcel en een elco

montage ziet er daar niet erg professioneel uit, beetje verbuigen en je hebt sluiting

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

montage ziet er daar niet erg professioneel uit, beetje verbuigen en je hebt sluiting

 

 

even raden...ehhh.. china?

 

De print is gewoon een die ontworpen is voor RGB en voor een enkele kleur.

RGB is niet meer dan een rode , groene en blauwe led ineen. Dus je kan dan ook maar 1 kleur aansturen.

 

 

kan het zijn dat ze als wit gewoon de kleur sturen maar zonder afstands bediening?

dus als ik een afstandsbediening bestel werkt de kleur ook?

Zomaar even een andere afstandsbediening zou wel erg simpel zijn.

Wil je hem ombouwen tot RGB zal je alle leds moeten vervangen en ook nog de aansturing moeten inbouwen.

Dan is een kant en klare lamp kopen een stuk goedkoper.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik heb hem inmiddels opengemaakt

 

en een kabel was los en de andere viel er gewoon ook af

ik heb ze er weer aangesoldeerd aangesloten en hij deed het

 

maar na een paar seconden ging hij uit en een beetje rook en verbrande lucht

 

aan de achterkant zit er nu een scheur hier in (zie foto)

maar na foto te bekijken zat de scheur er al in voor het aansluiten zij het een beetje kleiner

 

ik heb een 2e lamp, en ik heb hem hetzelfde met blauw en zwart aangesloten? of kan het toch zijn dat ik ze heb omgedraaid?

ik heb al even gekeken voor dit onderdeel op internet, maar ik kan hem niet vinden?

 

boven rechts in RU zie je de scheur voor aansluiten

 

 

 

20170601_010425.jpg

 

hier nu na aansluiten

20170601_013513.jpg

aangepast door freak
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de vraag is waardoor een en ander nu dan kapot is gegaan.

 

Kan het zijn dat het contactpunt met de blauwe draad contact maakt/maakte met het rechter contactpunt (de 'min') van de bruggelijkrichter? Of dat ergens anders de contacten elkaar raken?

Dat is niet de bedoeling. We hadden al geschreven dat de isolatie van de contactpunten er niet al te best uitzag....

 

De GBU808 kan ik trouwens makkelijk vinden met Google.

Bij de twee contacten met AC maakt het niet uit welke draad je wáár aansluit, want dat gaat om wisselspanning.

 

 

Verrassend dat als deze LEDs op zowel 12 volt gelijkstroom als wisselstroom werken, dat dan door de gelijkrichting en elco de spanning wel tot rond de 16 volt kan stijgen, terwijl er verder geen spanningsregulator op de print zit zo te zien. Dan kunnen deze LEDs dus op een wijde range van spanning.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk van wel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die scheur al in de gelijkrichter zat, kan de verdere inwendige schade ook door de warmte van het solderen gekomen zijn.

Als er niks anders kapot is gegaan, dan is vervangen van de gelijkrichter wellicht voldoende.

Daarbij zou ik toch voor de zekerheid een "sokje" over de AC-leidingen schuiven; ter isolatie.

 

Goed op de + en de - aansluiting letten; niet verwisselen!

 

Heb je een multimeter of zo? Dan kan je de gelijkrichter doormeten.

Of dan de lamp (zonder de gelijkrichter) eens testen op 11 of 12 volt gelijkspanning.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • Moderator

gelijkrichter vervanger en werkt weer

 

bedankt voor de terug koppeling ;)

 

Dat zouden meer mensen moeten doen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...