Ga naar inhoud


Nieuwe parameters vanaf morgen 11/8 voor Joyne


M_Z

Aanbevolen berichten

En inmiddels de 11.747 nu ook, maar die blijft bij mij zwakker dan de 12.072.

 

De signaal sterktes zullen gelijk blijven.  Alleen heb je meer weersreserve dwz dat het signaal nu wegvalt bij een C/N van 7.9 dB ipv 9.4 dB

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Jürgen bedankt voor je compliment.

 

Wat ik me afvraag, is hoe de leden van Joyne op de parameterwijziging zullen reageren; als je op een camping zit en je wilt gewoon TV kijken, wat moet je dan doen?

 

Ik denk dat niet veel campers en/of gewoon mensen die op een camping staan met een tent enig idee hebben dat ze de nieuwe parameters moeten inlezen, niet iedereen is lid van ons board.

 

Dit is geen afkrakerij tov Joyne, maar ik denk er verder overna: stel dat ik op een camping sta in zuid Spanje en ik heb geen TV meer, dan zou ik iemand moeten bellen. (of op dit board kijken), maar niet iedereen is lid van dit board, dus zullen ze het nooit teweten komen.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fantastische verbetering nu met de nieuwe parameters!

Ik heb zojuist opnieuw de natte zeem test gedaan en dan komen de drempelwaardes natuurlijk haarscherp naar voren.
Bekijk de tabel en zie dat de drempelwaarde van 12074V van 43% naar 30% is gegaan en van 11747H van 44% naar ongeveer 33% is gegaan.
Waarom ongeveer, omdat ik wegens de codering niet meer kan zien wanneer het beeld voor het eerst zonder onderbrekingen blijft.

Hoewel de kwaliteitspercentages lager zijn geworden, is er een veel betere regenreserve. Nogmaals weer eens het bewijs dat kwaliteitspercentages weinig zeggen. Het gaat om de drempelwaardes en die zijn aanzienlijk verbeterd.
 

post-60869-0-89083100-1502454751.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, jij hebt het vast wel eerder ergens vermeld maar met welke (maat) schotel en LNB heb jij deze test uitgevoerd?

 

Dit is inderdaad een significante verbetering.

Dus eigenlijk wil jij met deze wederom aangeven dat het afstellen van een schotel, zeker in het zuiden, met de natte zeemmethode belangrijker is dan het gebruikelijk afstellen op kwaliteitpercentage, correct?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Ja ik had het al meerdere keren vermeld dat ik gemeten heb met een Triax 64 met een ALPS-lnb maar dat had ik inderdaad beter nogmaals kunnen vermelden.
Een Triax 64 omdat dit een veel gebruikte schotel is en geen Inverto Black Ultra omdat op de meeste campers met automatische schotels geen Inverto Black Ultra lnb's geplaatst kunnen worden. Dus gewoon een standaard schotel met goede lnb, dus geen top-schotel en geen top-lnb maar wel 100% goed uitgericht.

Maar toch haal jij twee zaken door elkaar.
Een natte zeem over de lnb hangen bij het uitrichten van een schotel is alleen maar nodig als de signaalbalken dicht tegen de 100% aan geven. Als de signaalbalk al op 100% staat als de schotel amper goed staat, kun je hem nooit optimaal afstellen want ja, die meter zal echt geen 103% aangeven dus doe je jezelf te kort in het optimaal afstellen. Nu doen mensen dat vaak toch wel want die hebben niet het geduld om een schotel echt maximaal af te stellen want voor die laatste procenten ben je echt wel even bezig. Het gaat om het moment dat er op geen enkele manier nog enige winst te halen is. Niet als je iets boven op de schotel drukt met je vinger of onder of links of rechts, de lnb's naar voren en achter hebt gesteld en de skew helemaal optimaal hebt.

Bij de eerste afstelling heb ik ook heel langzaam een strook aluminiumfolie over de schotel geschoven en toen merkte ik al dat slechts een gering percentage afdekking voor beelduitval leidde hier aan de Costa Calida, een teken dat de reserve uiterst klein was.

Het doel van de natte zeem test is vooral om de drempelwaardes van de verschillende transponders met elkaar te vergelijken.
Alleen signaalkwaliteiten met elkaar vergelijken heeft weinig zin met transponders met verschillende parameters.
De signaalkwaliteit is bij de twee transponders van Joyne met 6% gedaald op mijn Inverto Scena 5m. Je zou dan zeggen dat het minder is geworden maar dat is een verkeerde conclusie. De drempelwaarde is juist enorm gedaald wat wil zeggen dat ze nu veel makkelijker te ontvangen zijn. Het mooie van de natte zeemtest is dat het ook geen verschil uit maakt welke schotel of lnb je gebruikt want het is een vergelijking, geen meting.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, ik had het inderdaad niet goed begrepen maar na jouw zoals gebruikelijke perfecte en vooral uitgebreide uiteenzetting is het nu helemaal duidelijk.

Omdat ik in Spanje met een Triax 64 of 78 sowieso geen 100% uitslag zal bereiken hoef ik dus ook de zeemtest niet toe te passen.

In elk geval weer wat geleerd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de AGC hetzelfde gebleven, maar SNR 3% > 5% gezakt en dit op een 120 cm schotel.


Schotel staat op Hot Bird uitgericht en 9 oost LNB er vlak naast.


Laatste is overigens perfect uitgericht qua elevatie en skew.


 


Sprietje schrijft:  "De signaalkwaliteit is bij de twee transponders van Joyne met 6% gedaald op mijn Inverto Scena 5m. Je zou dan zeggen dat het minder is geworden maar dat is een verkeerde conclusie. De drempelwaarde is juist enorm gedaald wat wil zeggen dat ze nu veel makkelijker te ontvangen zijn. Het mooie van de natte zeemtest is dat het ook geen verschil uit maakt welke schotel of lnb je gebruikt want het is een vergelijking, geen meting".


 


Jammer dat ik geen regen test kan doen, pas half oktober is er hier kans op regen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...