Ga naar inhoud


Spreadsheet met variabel spelschema aanmaken


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat ik hier o.a. een klein Jeux de Boule toernooi voor circa 30 spelers wil organiseren heb ik een variabel spelschema nodig, bij voorkeur in Excel of Numbers (Apple).

Het gaat om een variabel schema voor de onderstaande toepassing welke uitgeprint wordt en als informatie voor de spelers dient op welke baan zij tegen welke tegenspelers spelen.

 

De groepen spelen op 3, 4, 5 of 6 banen die met A, B, C, D, E gemarkeerd zijn.

Het gaat om groepen met elk 3 personen waarbij telkens 2 groepen tegen elkaar spelen, dus b.v.

 

In ronde 1 speelt

Groep 1 tegen groep 2 speelt op baan A, 

Groep 3 tegen groep 4, speelt op baan B, etc.

 

Meestal worden 3 of 4 ronden gespeeld dus in ronde 2 speelt

Groep 1 b.v. tegen groep 3 op baan C

Groep 2 tegen groep 4 op baan D, etc

 

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is.

Iemand een idee?

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik wil je daarmee wel helpen maar daar is tijd voor nodig en

ik ben een kritische vragensteller. Aan jou.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con, helaas is er niet veel tijd want het is de bedoeling dat wij volgende week vrijdag (altijd laatste vrijdag van de maand) het 1e toernooi starten.

Ik beschik over een MacBook Pro dus standaard Numbers welk ook Excel kan converteren.

Eventueel kan ik ook een alternatief downloaden zoals b.v. Libre Office

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik daar nu een kant-en-klaar oplossing voor heb want anders zou ik deze vraag niet gesteld hebben maar het is misschien makkelijker dan het lijkt.

 

Ik maak een lijst met deelnemers die ik random in groepen van 3 deelnemers plaats, dus groep 1, 2, 3, etc, die heb ik al omdat ik die tevens als invullijst voor de scores gebruik en die dan door het invullen van de scores de rangorde uitrekent.

 

Wat ik nu feitelijk moet hebben is een schema waar aan de horizontale bovenkant het aantal banen vermeld staan, dus de vaste waarden A, B, C, etc.

Aan de verticale linker klom staan het aantal rondes vermeld, dus de vaste waarden 1, 2, 3, 4.

Binnen de kolommen - rijen staan de groepen vermeld.

Dus in ronde 1 zoekt groep 1 op in welke kolom en dus in welke baan zij spelen.

Feitelijk is dit geen variabele lijst maar een vaste die ik bij elk toernooi opnieuw kan gebruiken.

Dit is gemakkelijk verteld maar hoe maak ik nu een mooie goed visuele lijst die ik kan uitprinten en waarin de groepen snel hun baan terug kunnen vinden.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Jürgen:

@Con, helaas is er niet veel tijd want het is de bedoeling dat wij volgende week vrijdag (altijd laatste vrijdag van de maand) het 1e toernooi starten.

Ik beschik over een MacBook Pro dus standaard Numbers welk ook Excel kan converteren.

Eventueel kan ik ook een alternatief downloaden zoals b.v. Libre Office

 

Helaas, dat gaat hem dan niet worden.

Te weinig tijd en veel functies zijn niet compatible met Libre o.d..

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvullende en wellicht eenvoudige vraag.

 

Ik heb 2 spreadsheets met de volgende inhoud.

 

In spreadsheet 1 staan in kolom A alle spelers met naam vermeld, op dit moment 30.

In spreadsheet 2 staan in kolom A de Team nummers, in kolom B de namen van de spelers telkens 3 per Team, zie bijlage, dit is een uit Numbers naar Excel geconverteerde lijst.

 

Nu kan ik de lijst wel elke keer handmatig invullen maar dan moet ik zelf de namen van de spelers kiezen en dat levert regelmatig commentaar op.

Is het een heel lastige klus om alle namen uit spreadsheet 1 random aan kolom B van spreadsheet 2 toe te voegen waarbij de Teams van 3 spelers gehandhaaft moeten blijven?

Het is niet strikt noodzakelijk dat de lijst van namen random moet worden ingevoegd, het mag ook op een andere eenvoudige wijze.

 

Invullijst boulen 2017-12.xlsx

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excel is niet geschikt voor dit soort dingen. Tenzij je erg goed leert programmeren in VBA, maar dan nog. 

Met Access maak je misschien meer kans. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je wel helemaal gelijk in.

Vroeger heb ik heel veel scripts in VBA voor de meest uiteenlopende doeleinden geschreven maar daar bak ik nu niets meer van.

Ik denk dat ik elke maand de teams met spelers handmatig bij elkaar zet.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch uiteindelijk een eenvoudige wijze gevonden om de 30 deelnemers in een willekeurige (Random) volgorde te sorteren.

Niet helemaal datgene wat ik had gezocht maar het werkt.

Ik maak in het Spreadsheet waar de spelersnamen staan links daarvan een extra kolom aan en gebruik op de 1 rij van de nieuwe lege kolom de formule ASELECT.

Deze formule kopieer ik naar beneden en die formule zorgt ervoor dat er in de nieuwe linker kolom getallen <0 in willekeurige volgorde komen te staan.

Als ik de tabel met de spelersnamen nu sorteer staan de spelers ook in willekeurige volgorde.

Ik kopieer de 30 in willekeurige volgorde gesorteerde namen nu naar de invullijst.

 

Wellicht zijn er nog meer wegen die naar Rome leiden maar zo werkt het prima.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...