Ga naar inhoud


Wat betekenen 5 of meer max snelheidsbordjes op vrachtwagens en soms ook bussen?


T90user

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei catw:

Ooit nagedacht dat je net niet stilstaat op de plek waar je de remmen vol moet intrappen.

 

 

O, dat jongetje wat achter die bal aanrende ligt gewoon achter het rechter voorwiel, maakt niet zoveel uit zijn er nog zat over.

 

Wakker of blijf je bij "domme" opmerkingen.

 

Dat geldt voor een personenauto wellicht nog meer dan voor een vrachtwagen. Veel moderne vrachtwagens hebben betere remmen dan personenauto's waarbij voor een aantal vrachtwagens geldt dat ze ook nog eens perfect werkende automatische remmen hebben. Filmpje gezien van die vrachtwagen op een provinciale weg in Noorwegen die op tijd stopte toen een stel schoolkinderen overstak zonder op te letten? Op die weg mocht hij sneller dan 50 km/u ...  Op zo'n vrachtwagen rijdt mijn neef en dat ding staat eerder stil dan menig personen auto. Die overigens vaak harder rijden binnen de bebouwde kom dan vrachtwagens. Juist in woonwijken, waar je zelden vrachtwagens ziet...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden zei catw:

Ooit nagedacht dat je net niet stilstaat op de plek waar je de remmen vol moet intrappen.

 

 

O, dat jongetje wat achter die bal aanrende ligt gewoon achter het rechter voorwiel, maakt niet zoveel uit zijn er nog zat over.

 

Wakker of blijf je bij "domme" opmerkingen.

Als jij je nou eens verdiept had in de remsystemen voor vrachtauto's dan had je zelf deze domme opmerking niet gemaakt.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit een, nieuwe, aanhanger tandem-asser bijna verloren zat wat puin op en de koppeling brak af bij het remmen, de koppeling hing nog mooi aan de trekhaak.
De aanhanger onder de bus kunnen opvangen anders had die een eigen leven gaan leiden maar het waren goede remmen.

 

Maar laten we teruggaan naar het onderwerp, de snelheid beperkingen die er niet voor niets zijn en waar je soms zelf beter kan inschatten om rustiger te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-6-2018 om 16:12 zei catw:

Als je in Nederland binnen de bebouwde kom 50 km/u gaat rijden met een vrachtwagen heb je wel een probleem met je remmen.

Maar daar moet je gewoon niet op letten.

Dacht even dat je die laatste opmerking ironisch bedoeld had.

Vandaar m'n emoticon daarna.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei minplus:

Dacht even dat je die laatste opmerking ironisch bedoeld had.

Vandaar m'n emoticon daarna.

Snap ik.

 

REMWEGFORMULE

De remweg (S) is afhankelijk van snelheid (V) en remvertraging (A). De formule om de remweg te berekenen is: S= V² / 2xA

De snelheid dient naar m/sec te worden omgerekend. Hiervoor dient km/h te worden gedeeld door 3,6. Voorbeeld: 36 km/h gedeeld door 3,6 is 10m/sec.

De uitkomst (S) is de remweg in meters.

In onderstaande tabellen worden enkele afstanden gegeven.

NOODSTOP MET EEN REMVERTRAGING VAN – 8 M/S² (DROOG WEGDEK)

Snelheid

Remweg

in meters

Afstand reactietijd

bij 1 sec.

Stopafstand

in meters

10 km/h = 2,78 m/s

0,48 m

2,78 m

3,26 m

30 km/h = 8,33 m/s

4,34 m

8,33 m

12,67 m

50 km/h = 13,89 m/s

12,06 m

13,89 m

25,95 m

70 km/h = 19,44 m/s

23,62 m

19,44 m

43,06 m

80 km/h = 22,22 m/s

30,86 m

22,22 m

53,08 m

90 km/h = 25 m/s

39,06 m

25 m

64,06 m

100 km/h = 27,78 m/s

48,23 m

27,78 m

76,01 m

120 km/h = 33,33 m/s

69,43 m

33,33 m

102,76 m

NOODSTOP MET EEN REMVERTRAGING VAN – 5 M/S² (NAT WEGDEK)

Snelheid

Remweg

in meters

Afstand reactietijd

bij 1 sec.

Stopafstand

in meters

10 km/h = 2,78 m/s

0,77 m

2,78 m

3,55 m

30 km/h = 8,33 m/s

6,94 m

8,33 m

15,27 m

50 km/h = 13,89 m/s

19,92 m

13,89 m

33,81 m

70 km/h = 19,44 m/s

37,79 m

19,44 m

57,23 m

80 km/h = 22,22 m/s

49,37 m

22,22 m

71,59 m

90 km/h = 25 m/s

62,50 m

25 m

87,50 m

100 km/h = 27,78 m/s

77,17 m

27,78 m

104,95 m

120 km/h = 33,33 m/s

111,09 m

33,33 m

144,42 m

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na dit gelezen te hebben dus wel.

 

Hoe hard een vrachtwagen mag heeft in deze landen te maken met het gewicht van de vrachtwagen.

Een lichte vrachtwagen mag harder rijden dan een zware vrachtwagen.

Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden.

Maar omdat in ieder land andere snelheidsregels gelden moeten vrachtwagens voor alle landen waar ze komen andere snelheidsborden op de vrachtwagen plakken.

Zo kan het dat een vrachtwagen soms een heleboel snelheidsborden op zijn vrachtwagen heeft staan.

Dat is natuurlijk verwarrend.

Daarom zijn de landen van de Europese Unie aan het kijken of ze één snelheid kunnen invoeren voor alle vrachtwagens.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...