Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei ceesv:

vloeibare koelvloeistof is een slechte keuze, vermindert de capaciteit.

Daarnaast, heb je wel eens gehoord van "vaste" koelvloeistof? 😂

 

Ik verwacht gewoon gekoeld water, iets van 6-12 (wellicht lager) met glycol erin

en dat het per appartement gemengd wordt naar een graad of 15 teneinde

condens te voorkomen. Maar Dubai is niet mijn sterkste kant qua kennis als

het om energie gaat, daar heersen extremen voor ons Nederlanders. 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Con, glycol verlaagt toch de energetische capaciteit van het water?

 

En in Dubai zal het water niet bevriezen, of zou je het risico lopen dat in de warmte wisselaar er kans is op aanvriezen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei ceesv:

Con, glycol verlaagt toch de energetische capaciteit van het water?

 

En in Dubai zal het water niet bevriezen, of zou je het risico lopen dat in de warmte wisselaar er kans is op aanvriezen?

Inderdaad, de warmtecapaciteit neemt af met glycol maar waarom denk ik dat Glycol wordt gebruikt?

Als ik aan DRS Ijzerbout denk, dan denk ik aan de hoogste toren "ever" (bij wijze van spreken).

Daar zitten zoveel appartementen in dat de energie-afname enorm is. Dan lijkt mij dat je de temperatuur van het gekoelde

water laat zaken om de diameters te beperken en transportverliezen deels op te heffen.

Immers, gekoeld water vergt nu eenmaal grote diameters in tegenstelling tot koelmiddelleidingen.

En met een (regulier) koelmiddel geldt bij lekkage dat er CFK's vrijkomen, een doodzonde volgens de

Nederlandse wetgeving. En ik geloof niet dat ze daar Ammoniak gebruiken (hoewel, daar wordt je ook

niet vrolijk van als dat lekt).

 

Maar ben wel heel benieuwd waar DRS mee komt, ben wel nieuwsgierig.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freon zoals r-12 r-508 mag al allang niet meer gebruikt worden nu wordt meestal 1,1,1,2-tetrafluorethaan

gebruikt.

Amoniak is echt niet meer gebruikelijk.

Ben ook benieuwd hoe ze de koude verplaatsen.

Glucol water zou kennen kunnen ze tot onder 0 graden afkoelen in de plant

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Daikin Perfera FTXM35 / RXM35M 3,5 kW (100m3) - Bluevolution

Daikin Perfera FTXM35 / RXM35M 3,5kW (100m3) - Bluevolution

Donderdag binnen. Hij moet 70m3 gaan verwarmen en of koelen op de benedenverdieping.

Het zal mij benieuwen :)

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...