Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Omdat Con me erop aansprak, wilde ik er toch even op een gepaster plek op terugkomen, dus een nieuw topic

 

https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/kosten/

 

weet je wat zo'n ding aan herrie produceert en ook 's nachts ?

weet je wat dat ding aan energie kost gedurende alle seizoenen ?

weet je hoe veel geld het kost zo'n ding te onderhouden en vervangen ?

 

weet je of je dat mag plaatsen ?

ja omgevingsvergunning is noodzakelijk in de stad !!!

 

let wel op, een en ander is een vergelijking en er zijn verschillende modellen alsook combinaties mogelijk

Perfect Motion - Boys Own Mix

Sunscreem, Terry Farley, Pete Heller

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo een "ding" maakt erg weinig Herrie...

Ik heb er een staan, 2 eigenlijk...  maar een is dit voorjaar nieuw geplaatst, een Daikin. En echt... je hoort hem vrijwel niet. De binnenunits waren al een stuk stiller dan vroeger, stiller dan een ventilator... maar de buitenunit hoor je nu ook vrijwel niet meer. De oudste, was overigens een "goedkope" en die is nu 13 jaar oud... maakt buiten wat meer herrie, en is ook veel minder van kwaliteit dan de Daikin. De Daikin was een vervanging voor een 25 jaar oude Delchi overigens.

 

Wat je ook niet mag vergeten, is doordat je geen gas meer afneemt, je ook geen vastrecht, meterhuur en dat soort onzin voor je gasaansluiting hoeft te betalen. Dat geld kan rechtstreeks in KWh geinvesteerd worden.

 

In mijn ogen is het zeker niet duurder dan gas om te verwarmen met een lucht-lucht warmtepomp, want dat is wat jullie bedoelen denk ik. Dat is ook wat ik heb.

Maar, en dat is afhankelijk van wat je wil...  je verwarmt dus alleen in de ruimte waar de warmtepomp staat...  een centrale verwarming kan veel ruimtes verwarmen... dat kan een lucht-water warmtepomp overigens ook...  voordeel van een lucht-lucht is dat hij 's zomers ook kan koelen, en dat is voor mij van essentieel  belang...

Ikzelf verwarm eigenlijk alleen de woonkamer...  de badkamer mag koud zijn... en die is toch klein genoeg om met een gewone electrische kachel op te warmen mocht het buiten echt hard gaan vriezen.... daar ga je overigens toch de CV niet voor aanzetten vind ik zelf.

 

Onderhoud.....  hmm hmm....... volgens mij is dat ook weer een eigen keuze of je dat wil of niet.

Ik heb nog nooit een warmtepomp laten onderhouden...  wel haal ik het filter er uit en stofzuig dat ieder jaar... maar onderhoud door een monteur?? nee.

Als hij het niet meer doet, gewoon afwegen of je hem laat maken of een nieuwe koopt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard hangt alles af van de prijzen... en dan heb je natuurgas of flessengas, wat ook weer verschil maakt in de prijs stellingen.

 

Maar wat ik bedoelde was dat door de goede COP waarden van de betere warmtepompen, het electrisch verwarmen niet per definitie een stuk duurder hoeft te zijn.

Veel hangt ook al van je eigen wensen. Wil je een volledig verwarmd huis, alle kamers... of is 1 kamer in principe voldoende.... Is 1 kamer genoeg, is een cv meestal duurder, omdat je het hele systeem opwarmt, en alle leidingen verliezen geven ook in de niet verwarmde kamers.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zuid-Spanje kun je eigenlijk niet zonder airco. Er zijn dan ook maar weinig mensen die geen airco hebben. En helemaal zonder verwarming kun je in Spanje ook niet. Hoewel er nog steeds appartementen zijn zonder verwarming, kan het in de winter als het buiten 5 graden is binnen toch echt te koud worden. Wat is het dan fijner om de airco invertor unit als verwarming te kunnen gebruiken. Hij draait dan gewoon de andere kant uit. Dat bespaart je de aanleg van een cv-ketel en dat is toch de nodige duizenden Euro's. Bovendien heb je geen radiatoren nodig en hoeft de cv-ketel niet onderhouden te worden. Ook zijn er in Spanje maar genoeg huizen die helemaal niet op het gas zijn aangesloten. Dan moet je dus met flessen gaan slepen en die zijn niet te tillen.


Het eerste jaar verwarmde ik ons huis met elektrische kacheltjes. Eén van 2000W was op koude dagen niet voldoende, dus had je er 2 nodig. Dat was wel 4 KW. Met een airco invertor gebruik ik 800W en die geeft warmte voor 3200W. Ik heb nog nooit de maximale capaciteit hoeven te gebruiken.


En ja, er zit veel verschil in kwaliteit tussen die onbekende Chinese merken en kwaliteitsmerken. Zelf heb ik 2 Panasonic invertors. De binnenunit maakt 22dB geluid. Dat hoor je echt niet, de buitenunit hoor je ook bijna niet en dat is bij goedkope merken wel anders maar ik kan me wel voorstellen dat als je boven en naast elkaar woont, dat buren in de nacht hinder van het geluid kunnen hebben maar daar zijn misschien wel maatregelen tegen te nemen. Misschien dat het wettelijk vastgelegd kan worden hoeveel dB geluid zo'n unit mag maken als men wil dat we allemaal aan de warmtepomp moeten.

 

Veel onderhoud zit er niet aan. Voor een goede werking is het belangrijk dat de filters in de binnenunit regelmatig schoongemaakt worden. Verder is het zaak dat je eens in de 2 jaar met een wat stuggere kwast, alle lamellen die over de gevouwen leidingen in de binnen- en buitenunit zitten en voor de warmte/koude afgifte moeten dienen eens goed schoon maakt zodat al het stof weer tussen de lamellen uit is.
Ik had de indruk dat mijn airco minder goed koelde dan een paar jaar geleden.
Toen ik met een borstel de lamellen van de buitenunit schoon maakte terwijl de airco aan stond, blies de ventilator hele stofwolken naar buiten. Tja, hier stoft het nu eenmaal veel meer dan in Nederland. En of het geholpen heeft, ja hij koelt nu weer aanzienlijk beter dan voor de schoonmaak. Tja die warme leidingen in de buitenunit moeten natuurlijk wel zo goed mogelijk hun warmte kwijt om binnen goed te koelen.
Dit schoonmaken kun je natuurlijk ook via een onderhoudscontract laten doen maar als je het zelf doet kost het niets.

 

Het mooiste is natuurlijk het systeem waarbij je in de zomer als je je huis koelt de overtollige warmte diep in de grond pomp en deze warmte in de winter weer gebruikt om je huis te verwarmen maar dat is leuk voor grote wooncomplexen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sverige:

Veel hangt ook al van je eigen wensen.

 

Wat maakt dat je ook niet zo best kan vergelijken. Ik heb dit bijvoorbeeld als enige verwarming in mijn vakantiewoning. Vrij vaak zitten we daar (in de winter) ook in het weekend, snel opgewarmd indien nodig. Als ik natuurlijk wéken elders ben (in het buitenland bijvoorbeeld) en we komen er een maand niet, dan is het verbruik anders dan wanneer ik er een maand aan een stuk zou verblijven. Dat is ook hetzelfde met mensen die het in hun vaste woning hebben. Zijn ze met zijn allen de hele dag afwezig, dan kan de thermostaat wel een paar graadjes lager. Gaat het om mensen die permanent thuis zijn, dan staat de thermostaat constant op dezelfde temperatuur. Dat heeft allemaal invloed op het verbruik.

 

En ja - onderhoud. Sommigen hebben een onderhoudscontract, in mijn geval niet omdat ik het niet constant gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt zo'n ding in een huis met 10 ruimtes waarvan 1 mag variëren van 18 tot 22 graden, 3 ca. 17 graden en de andere 6 minimaal 14 graden moeten zijn, waarvan 3 van tijd tot tijd overdag naar 20 graden moeten kunnen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb 2 jaar geleden ook binnen buiten systeem laten installeren van fujitsu en bij 1.5 KW verbruik een haalbaar vermogen van 12 KW.Elk jaar zowaar minstens 250 euro winst geboekt aangaande verschil met gas.De investering is hier terugbetaald op 4 jaar.Warmtewisselaar komt er niet in en ook zonnepanelen zijn hier in Belgie nu niet meer de moeite waard.Tenzij je een zwembad moet verwarmen :) .Mss volgende jaren met de steeds goedkoper wordende panelen met ingebouwde convertor.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei luisteraar:

Je kan een systeem maken met 1 buiten unit en per ruimte een eigen binnen unit.

Maar daar hangt een prijs kaartje aan.

Dan kan je iedere ruimte instellen

In welke grootte-orde moet ik me dat prijskaartje voorstellen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij ons is er alleen een maar aan die multisplit systemen.

Alle gebruikers moeten of koelen of verwarmen.

Tegelijk koelen en verwarmen gaat niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei minplus:

In welke grootte-orde moet ik me dat prijskaartje voorstellen?

 

Ik heb al prijzen voorbij zien komen van richting 50.000 euro maar dat zal ongetwijfeld een grotere woning betreffen, vloerverwarming, optimale isolatie van de woning en een (water) warmte wisselaar op grotere diepte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, de vraag was hoe werkt dat bij 10 ruimtes. Als je dan 2 of 3 systemen gebruikt moet je de zaak goed opsplitsen. Ik kan me voorstellen dat ruimtes op het zuiden warmer zijn dan ruimtes op het noorden. Kies de verdeling dan zo, dat je de noordelijke en zuidelijke ruimtes op een ander systeem hebt, dan kun je de noordelijke ruimtes laten verwarmen terwijl je de zuidelijke ruimtes misschien nog koelt.
En als het maar om 3 ruimtes gaat, kun je ook met losse systemen werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...