Ga naar inhoud


Telenet maakt over jaar komaf met analoge tv


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei astro iris:

Ik zie hier algauw de bomen door het bos niet meer. Als ik het goed voor heb, is de beste oplossing voor mijn hoogbejaarde moeder in rusthuis, een nieuwe tv die voorzien is van DVB-C tuner, klopt dat? Indien ja, dan kan ze volgend jaar na afschakeling analoge tv verder kijken naar haar zenders, zei het wel in SD, maar voor haar en voor veel andere rusthuis bewoners  is dit geen enkel probleem, want op die leeftijd zien velen nooit het verschil.

dat klopt, ja

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is dan alweer een ondermaatse ontwikkeling,

 

TN schakelt Analoog uit, en de klant mag een nieuwe TV gaan kopen, en dat voor SD zenders in ondermaatse kwaliteit.

 

Zijn de Vlamingen dan echt makke schapen, je zou al voor minder naar de concurrentie stappen.

 

En SD op een nieuwe 4K tv ziet er echt niet uit hoor, dat is onlangs nog getest door FWD Magazine.

 

Laat men zich nog verder naaien,

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wordt Telenet ervan beschuldigd op slinkse wijze een prijsverhoging door te voeren door het verplicht huren van een digicorder of box. Maar het is toch niet verplicht!

 

Zoals ik het begrijp (zonder duidelijke info van Telenet) is dat zij niet wijzen op de mogelijkheid zelf een FTA DVB-C ontvanger te kopen. Bijna uiteraard want dit is net zoals het aanschaffen van een DVB-C geschikt TV toestel niet de taak van Telenet. Wat ze wel hadden mogen doen is het aanbieden van een huurontvanger geschikt voor het FTA aanbod.

 

De kritiek op de povere kwaliteit van het SD signaal vind ik terecht; 2 Mbit in MPEG2 is slecht. Bij Ziggo kan hiervan geen sprake zijn want deze SD signalen zijn van prima kwaliteit en worden veel gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-10-2019 om 19:45 zei Schotelspeller:

2 MB per kanaal in MPEG2. Het kan ermee door. Maar in alle eerlijkheid vind ik dit soort zwaar gecomprimeerd digitaal signaal helemaal NIET mooier dan analoog. Integendeel! Niks mis met analoge ontvangst als je maar een ruisvrij signaal hebt. Dat het niet meer van deze tijd is, ja dat is duidelijk.

Volgens mij is dat wel degelijk H.264 (MPEG4) en geen MPEG2.

Maar ik vind de kwaliteit ook ondermaats.

 

Wat die nieuwe TV's betreft, je moet toch al serieus zoeken om nog toestellen te vinden die geen DVB-C tuner hebben.

 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Tripleboy:

En SD op een nieuwe 4K tv ziet er echt niet uit hoor, dat is onlangs nog getest door FWD Magazine.

Analoge letterbox TV uitvergroten op een grote flatscreen TV ziet er ook niet uit.

 

De kern van het verhaal is dat er voor HD kwaliteit meer betaald moet worden en dat vind ik ook onterecht. Ook Ziggo heeft niet meegewerkt aan een 1:1 overgang van basispakket analoog naar basispakket in HD. Een pleister voor ons dat Ziggo SD wel van goede kwaliteit is (publieke omroep in HD, commerciële zenders zijn toch...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei zzzzzz:

Volgens mij is dat wel degelijk H.264 (MPEG4) en geen MPEG2.

Maar ik vind de kwaliteit ook ondermaats.

 

Wat die nieuwe TV's betreft, je moet toch al serieus zoeken om nog toestellen te vinden die geen DVB-C tuner hebben.

 

In H.264 zou het wel moeten kunnen tenzij ze slecht encoderen.

 

Nieuwe TV's hebben wel allemaal DVB-C en dan kunnen ze ook H.264

Ik zie overigens in de praktijk dat ruim 90% van de mensen DVB-C geschikte toestellen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei OFDM:

Nu wordt Telenet ervan beschuldigd op slinkse wijze een prijsverhoging door te voeren door het verplicht huren van een digicorder of box. Maar het is toch niet verplicht!

 

Zoals ik het begrijp (zonder duidelijke info van Telenet) is dat zij niet wijzen op de mogelijkheid zelf een FTA DVB-C ontvanger te kopen. Bijna uiteraard want dit is net zoals het aanschaffen van een DVB-C geschikt TV toestel niet de taak van Telenet. Wat ze wel hadden mogen doen is het aanbieden van een huurontvanger geschikt voor het FTA aanbod.

 

De kritiek op de povere kwaliteit van het SD signaal vind ik terecht; 2 Mbit in MPEG2 is slecht. Bij Ziggo kan hiervan geen sprake zijn want deze SD signalen zijn van prima kwaliteit en worden veel gebruikt.

 

Telenet word niet beschuldigd, enkel de harde feiten worden vermeld.

 

Wie met een ongeschikte TV zit zal geen beeld meer te zien krijgen, dus dat word investeren in een nieuw toestel of digibox of corder, dus een meer uitgave, het is niet verplicht maar dan zal je naar een zwart beeld moeten staren, het is evenwel de taak van Telenet om de klanten niet in de kou te zetten en te begeleiden en te ondersteunen, volgens u niet dus, wie maandelijks/ jaarlijks betaalt voor televisie moet beeld behouden, dat vraagt dus ondersteuning.

 

MPEG 2 is het niet, ook hier sla je de bal mis, dat zou dan ook maar meer bandbreedte vreten en is inmiddels achterhaald.

 

En hoe heb je concrete gegevens dat 90% DVB-C geschikte toestellen in huis zouden hebben, lijkt me eerder zelf verzonnen toch.

 

 

 

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Tripleboy:

Dat is dan alweer een ondermaatse ontwikkeling,

 

TN schakelt Analoog uit, en de klant mag een nieuwe TV gaan kopen, en dat voor SD zenders in ondermaatse kwaliteit.

 

Zijn de Vlamingen dan echt makke schapen, je zou al voor minder naar de concurrentie stappen.

 

En SD op een nieuwe 4K tv ziet er echt niet uit hoor, dat is onlangs nog getest door FWD Magazine.

 

Laat men zich nog verder naaien,

Rusthuis biedt Telenet aan , dan heb je niet veel keus zeker?  Trouwens op 92 jarige leeftijd zie je op een 28 inch scherm zeker het verschil niet tussen sd en hd. De tv was al 10 jaar en ook tweedehands. Nu weten we wat we volgend jaar voor moeder haar 93ste verjaardag cadeau kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Kabeltje87:

Kosprijs € 130,-- tot € 300,--

 

Willy

Inderdaad, heb ook al wat zitten googelen. Nog dit over rusthuis, in de eet en recreatiezaal staat (hangt) een 50 inch tv met mooi HD beeld. Daar zijn de oudjes overdag. Op de kamer staat dus de 28 inch tv en meestal vanaf 20u zijn de meeste oudjes al naar dromenland. 1 Kranige man van 98 jaar kijkt nog dagelijks naar meestal voetbal en wielerwedstrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Tripleboy:

 

Telenet word niet beschuldigd, enkel de harde feiten worden vermeld.

 

Wie met een ongeschikte TV zit zal geen beeld meer te zien krijgen, dus dat word investeren in een nieuw toestel of digibox of corder, dus een meer uitgave, het is niet verplicht maar dan zal je naar een zwart beeld moeten staren, het is evenwel de taak van Telenet om de klanten niet in de kou te zetten en te begeleiden en te ondersteunen, volgens u niet dus, wie maandelijks/ jaarlijks betaalt voor televisie moet beeld behouden, dat vraagt dus ondersteuning.

 

MPEG 2 is het niet, ook hier sla je de bal mis, dat zou dan ook maar meer bandbreedte vreten en is inmiddels achterhaald.

 

En hoe heb je concrete gegevens dat 90% DVB-C geschikte toestellen in huis zouden hebben, lijkt me eerder zelf verzonnen toch.

 

 

 

 

Ik ben ook geen voorstander van geforceerd obsolete maken van nog werkende hardware maar het is in de ether al 10 jaar geleden gebeurd en een jaar geleden zijn mijn DVB-T recorders van Digitenne obsolete geworden. Een smart TV met apps krijgt binnen 5 jaar te maken met niet meer kunnen updaten van sommige apps enzovoort.

 

Telenet had zeker meer kunnen doen aan ondersteuning zoals 1 gratis FTA ontvanger per huishouden (zoals Ziggo).

 

Ik weet niet of het MPEG2 is, dat lees ik in dit topic. Als het wel MPEG4 is zou een kwalitatief voldoende beeld mogelijk moeten zijn.

 

Ik heb in Nederland voor twee rusthuizen (100+ toestellen) en diverse vakantieparken de overgang van analoog naar DVB-C gerealiseerd. Bij rusthuizen is de situatie het beste, daar zijn meer (>90%) geschikte toestellen dan op vakantieparken. Of dit in België anders is weet ik natuurlijk niet maar sterk afwijken zal toch niet?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei zzzzzz:

Volgens mij is dat wel degelijk H.264 (MPEG4) en geen MPEG2.

Maar ik vind de kwaliteit ook ondermaats.

 

Wat die nieuwe TV's betreft, je moet toch al serieus zoeken om nog toestellen te vinden die geen DVB-C tuner hebben.

 

Wat ik eerder zei: Analoge kabel tv (als je goed signaal hebt!) is wat mij betreft nog mooier. Maar goed. Het is als vervanger van analoog bedoeld! Wie weet gaan ze de kwaliteit wat opschroeven als  eind 2020 analoge tv weg is en er meer ruimte is. Maar reken er niet te hard op. Ze gaan het verschil denk ik expres groot houden met de gecodeerde HD-signalen.

 

Het zou ze bij Telenet sieren La Trois (RTBF) ook ongecodeerd door te geven. Ik verwacht dit echter niet zo snel. Die zat nooit analoog en er zijn nooit afspraken geweest over doorgifte van het derde RTBF TV Net in Vlaanderen. (let op,Brussel heeft ander netwerk). 

 

En Radio BRF is geloof ik nog steeds gecodeerd digitaal? Dat is wel een slechte zaak dan, want die zit overal op de FM! BRF is uit EUpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei OFDM:

 

 

Ik heb in Nederland voor twee rusthuizen (100+ toestellen) en diverse vakantieparken de overgang van analoog naar DVB-C gerealiseerd. Bij rusthuizen is de situatie het beste, daar zijn meer (>90%) geschikte toestellen dan op vakantieparken. Of dit in België anders is weet ik natuurlijk niet maar sterk afwijken zal toch niet?

Zijn vooral de niet zo recente rusthuizen die niet klaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei astro iris:

Zijn vooral de niet zo recente rusthuizen die niet klaar zijn.

Dat kan, ik ken deze natuurlijk niet. Wat ik hier hoorde was dat TV toestellen van overleden bewoners worden gerecycleerd (schrijf ik dat goed?) waarmee nieuwe bewoners kunnen worden geholpen.

Het vervangen van grote aantallen TV toestellen is niet haalbaar en als het daar geen 90% is maar eerder 50% dan is er een groot probleem. Zoals hier eerder werd geschreven is voor veel ouderen het werken met twee afstand bedieningen een probleem.

 

De enige oplossing die ik daarvoor kan bedenken is op het centrale punt (overgang Telenet - rusthuis) een paar zenders terug omzetten naar analoog (bijv naar kanaal 2, 3 en 4).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...