Ga naar inhoud


Komende twee weekeinden F1 GP van Silverstone


Sprietje

Aanbevolen berichten

8 hours ago, Tonskidutch said:

De doorsnee Formule 1 gek / fan kijkt live , knippen is dus geen optie!

Je kan ook Olav's commentaar ignoreren.

Kijk daar rijdt Verstappen zegt ie dan, hetgeen elke toeschouwer zien kan zonder commentaar.

Kijk daar gaat Vettel de pits in, hetgeen elke debiel op scherm kan volgen.

Kijk de DRS gaat nu open omdat ie binnen 0,9 seconden zit................

 

man man man

mute mute mute

 

Hmmmm dat is best interessant om als geluidsoptie te krijgen. De Olav mute toets en dan hoor je alleen nog de auto's, banden en wheelguns..en vloekende of juichende monteurs.

 

Channel4 zendt geen comercials uit tijdens de race.

 

https://www.motorsport.com/f1/news/channel-4-promises-no-ad-breaks-during-f1-races/664325/

aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooie historische baan, hoewel ik moet zeggen, de oudere layout sprak me wat meer aan. Mij schoot de crash van Trulli te binnen toen ik zat te mijmeren over dit circuit en heb het kunnen vinden natuurlijk..

 

https://www.youtube.com/watch?v=WBBuZ-LFHDI 

 

Opvallen hoe hard de wagens nog passeerden terwijl er met geel gevlagd werd. 
 

Zin om dit weekeinde weer eens te kijken hoe de krachtsverhoudingen zijn op deze snelle baan.

 

Dan nog een leuk verhaal dat ook naar boven kwam en ik even moest vinden, over een test van Jos Verstappen op het circuit van Silverstone, voor de liefhebbers..

 

Een monteur die inmiddels niet meer voor Arrows werkt en die ik persoonlijk ken heeft mij dit verhaal gestuurd. Ik heb geprobeerd het zo letterlijk mogelijk te vertalen uit het engels, waardoor sommige zinsconstructies ietwat hobbelig verlopen. De kern van het verhaal heeft echter een enorme indruk op me gemaakt. Bij deze:

Nooit Gepubliceerd

Ik ben monteur geweest bij Benetton en tot begin dit jaar actief in de F1 en daarnaast een bewonderaar van het werk van Jos Verstappen met wie ik bij Benetton en Arrows gewerkt heb. Daarom mag je m’n naam niet vermelden. Hier is het verhaal waarover ik je vertelde en wat je wat mij betreft mag posten op de site van Jos. Hij zal zeker een glimlach krijgen als hij het leest en weten wie dit geschreven heeft.

Wie een echte Jos Verstappen-fan is zal zich het seizoen 1995 nog goed herinneren. De meeste fans waren na de teleurstelling van Benetton(geen stoeltje) allang blij dat Verstappen met de Simtek races kon gaan rijden. Het verwachtingspatroon was vrijwel nul, ofschoon de nieuwe Simtek een groot gedeelte van de elektronica van Benetton bevatte. De Ford V8 was de zwakste in het formule 1 veld op dat ogenblik, terwijl de versnellingsbak een inruilversie was van het Arrows-formule 1 team ‘94. Jos Verstappen begon schrijnend aan het seizoen 1995. In Brazilië was het al snel gebeurd, na 16 ronden was de Simtek kapot. Iedereen was snel vergeten dat Verstappen vanaf een 26e plek naar een 14e was geklommen in amper 14 ronden tijd. In Argentinië gebeurde een wonder op zich. Eerst werd Verstappen met de Simtek in de vrije training 10e, waarna hij in de officiële kwalificatie een 14e tijd liet noteren. In de race reed Verstappen na een paar spectaculaire inhaalmanoeuvres op een 6e plek met een Simtek, die hij ongelooflijk naar zijn hand kon zetten. Jammer genoeg hield de revisie-bak van Arrows het niet uit en moest Verstappen na 20 ronden zijn racemonster in de pits parkeren. En twee weken later ging het feest door, in Imola waar de topsnelheid de boventoon voert, knalde Verstappen van een 16e gridpositie door naar een 9e en haalde hij mannen als Mansell en Frentzen in. In Catalunya haalde hij voor het eerst de finish. Een magere 12e plaats was een positie, waarmee Verstappen niet tevreden was.

En toen gebeurde het. In Monaco was het geld op voor Simtek. De renstal zat van onder tot boven heel diep in de schulden en geldschieters waren er niet. Verstappen beleefde een weekend, dat je zelfs een automobilist van alledag nog niet zou toewensen. De Simtek werd met allerlei beschadigingen en mankementen in de garage gestald. De Ford V8 motor stond wat lichtjes olie te lekken. De elektronica was niet meer te resetten en de revisie bak van Arrows wist niet meer wat de eerste of zesde versnelling betekende. Verstappen deed z’n raceoverall uit en zag zijn teamgenoot Schiattarella even later ook zijn paars monster aan de kant zetten. Weg Simtek, weg illusies.
Maar wat er na deze vijf races met de Simtek en Verstappen gebeurde is nooit aan de grote klok gehangen. Jos zou testen voor Benetton op Silverstone zo werd door iedereen fier verteld, maar het tegendeel zou later bewezen zijn.
De connecties tussen Benetton en Simtek waren duidelijk aanwezig. Flavio Briatore zag er eigenlijk nog wel wat in. Ondanks dat de Simtek al zo’n drie weken stil geparkeerd stond, besloot Flavio Braitore nog een keer een test te doen. Nadat de renstal failliet was verklaard kocht Briatore de Simtek en de hele handel voor een in de formule 1 begrippen als een prikkie.

De engineering van Benetton werd losgelaten op het teneergeslagen renpaardje van Verstappen. Ze kregen de nieuwe Mugen – Honda V10 en de versnellingsbak van Benetton tot hun beschikking. Tijd voor game-time. Binnen twee weken tijd werden met behulp van de oude ontwerptekeningen van de Simtek en de ongelooflijke ervaring van de engineering een compleet re-design voor de ophangpunten van de motor en versnellingsbak geconstrueerd. Uiteindelijk rolde er een hagelnieuwe Simtek van de band. De oude wagen van Verstappen had een face-lift ondergaan.
Het grootste deel van het bodywork en monocoque was hetzelfde gebleven met daarachter de uitmuntende Mugen Honda V10 met een sluitende Benetton versnellingsbak op de Benetton Electronica. Maar wie moest dit vehicle nu gaan besturen? De half afgebladerde MTV-bestickering was weer vastgeplakt, terwijl de achtervleugel een mengeling was tussen een XTC-sponsor en het rood-wit-blauw van Nederland. Desalniettemin een strak ontwerp, wat voor een leuke test moest gaan zorgen. En jahoor daar stond hij dan: Jos Verstappen. Z’n witte raceoverall was met opbod verkocht aan een of andere formule 1 fan uit Griekenland. Gelukkig kon hij zijn racekledij van Benetton aantrekken voor een test met de ge-update Simtek.

Daar reed hij dan het circuit op van Silverstone. Inmiddels alweer 26 Juni 1995, een simpele vroege maandagmorgen rondom 8 uur in de ochtend. Een kleine maand na het faillissement. Verstappen begon rustig met een paar installatieronden. De monteurs van Benetton stelde wat onderdelen bij en tunede de Mugen-Honda motor wat meer naar de ligging van het Simtek-chassis. Wat me opviel was dat er totaal geen andere teams waren om te testen. De Benetton Renault werd al langzaam uitgepakt voor Johnny Herbert, die later op de dag moest gaan testen. Geen enkele fotograaf of cameraman. Het was uitermate rustig. De dauw die opsteeg van het vernietigde racegras kon je aan de pitmuur ruiken terwijl de benzine dampen van de Simtek wegnevelden in de ochtendlucht.
Verstappen kon eindelijk dan echt beginnen met zijn tijd-runs. Verstappen verbaasde eigenlijk al bij zijn eerste run van vijf rondes. Met de Simtek-Mugen Honda V10 reed hij de eennahoogste topsnelheid van het jaar op het eind van het rechte stuk en zette een verbazingwekkende tijd neer van 1.29.935 neer. Elke keer liet Verstappen wat bijstellen aan de motor en versnellingsbak. De electronica werd diverse malen doorgelicht voor nog een tiende sneller te kunnen koppelen. Verstappen weer terug op de baan, elke run weer sneller en sneller. Flavio Briatore begon zich toch langzaam te beraden over een eventuele terugkeer van Simtek naar de formule 1.

Verstappen draaide een aantal korte runs van 5 a 7 rondes en nog eens feilloos een lange run van 37 ronden. Een beste ronde van 1.28.371 was op dat ogenblik de snelste ooit gedraaid op Silverstone van 1995. Verstappen lachte en bereidde zich al voor op een come-back. Maar het mooiste van alles kwam allemaal nog in de namiddag. De Simtek-Mugen Honda V10 werd in de voormiddag door de monteurs van Benetton nog even tot op de laatste wensen van Verstappen afgesteld, waarna de confrontatie met Johnny Herbert en de inmiddels gearriveerde Williams-crack David Coulthard kon beginnen. De Simtek-Mugen Honda V10 en de Benetton Renault V10 werden beiden afgetankt voor een onderlinge tweestrijd over 20 ronden. Johnny Herbert vond het allemaal wel lachen, terwijl Coulthard stug doorging de nieuwe voorwielophanging te testen. Verstappen stelde nog eventjes zijn zitpositie iets bij en reed vol accelererend de pitstraat uit. Johnny Herbert met de Benetton Renault V10 krachtbon erachteraan.

Verstappen was beleefd, wachtte netjes en liet zijn ‘teamgenoot’ rustig passeren. Johnny dacht weleens eventjes Verstappen te laten zien wat nu echt een goede auto was en gaf eens goed gas. Verstappen trapte de Simtek-Mugen Honda V10 even flink in en greep zich vast in de spoiler van Herbert. Hup in de slipstream, bevestigde hij de topsnelheid van de Simtek en aan het einde van het rechte stuk remde hij stoer Herbert achteloos uit, waarna hij David Coulthard meekreeg als speeltje. Coulthard had getrapt bij het leven om zijn Williams F1 in de buurt te krijgen van de twee kemphanen, nadat hij de pitstraat uitreed op het moment dat de twee voorbij kwamen. Het werd een spectaculair speelkwartier met Verstappen en Coulthard in de hoofdrol. Slipstream in, Slipstream out. Het was feest op Silverstone. De monteurs wisten niet wat ze zagen.

Een update Simtek ergens uit een garage in Engeland en een Williams-Renault V10 als het beste principiële ontwerp van het seizoen 1995. Hoe kon dit, mocht dit of hoe kon je het anders omschrijven. Coulthard haalde Verstappen in, Verstappen haalde Coulthard in, terwijl Herbert allang op een tiental seconden was gereden. Dit was geen grap. Uiteindelijk besloot Verstappen, Coulthard en zijn monteurs werkelijk de waas uit de ogen te wassen. Verstappen trapte de Simtek Mugen-Honda V10 nog eens flink in waarna hij Coulthard op een dikke zeven secondes reed op elf ronden tijd. Niet slecht. Ross Brown; ‘’Die Coulthard zit echt niet te slapen, die draait gewoon zo’n strak rondenschema”. Verstappen werd naar binnen geroepen, terwijl Coulthard nog een paar rondjes uitbolde om zijn belevenis nog eens goed uit te denken. Verstappen had met een 1.27.812 geïmponeerd als een tijger in een berenvel. Ik praatte een luttele seconde met Verstappen en die zei; ‘’Dit is ongelooflijk, wat een power, wat een wagen!!’’
Op het einde van de dag gingen de meeste stemmen op Verstappen terug te laten keren met de Simtek in de formule 1. De grand prix van Canada was dan wel gemist er waren nog wel zo een 11 races te gaan. Flavio Briatore had al een plan in gedachten. Bitburger, deelsponser van het Benetton team, had wel interesse om zich als hoofdsponser aan te bieden, terwijl Briatore ook nog met een aantal subsponsoren een mooi budget kon samenstellen. Het chassis en het body-work kon nog steeds gemaakt worden bij Simtek Resaerch, een klein bedrijf, wat zich ook toelegt op het onderzoek in de autosport. Terwijl Mugen-Honda wel iets voelde voor een media-stunt bij het zien van de rondetijden.

De Racelicentie bij de FIA voor het seizoen 1995 voor Simtek was nog niet ontbonden, terwijl Verstappen natuurlijk een werkloze supercoureur was. Als eerste coureur zou natuurlijk Verstappen terugkomen met Simtek, maar daarnaast zou de aan de kant geschoven Gianni Morbidelli bij Arrows een goede optie zijn als tweede rijder. Over coureurs als Schiattarella en de Japanner Hideki Noda werd allang niet meer gepraat, deze coureurs behoorden in de formule 3 of formule 3000 thuis, maar niet in een formule 1 team. Jammer genoeg bleef het bij deze mooie maandag in Juni. Het werd donker. De Simtek-Mugen Honda V10 stond stilletjes in de pit-box. Flavio Briatore besloot toch van de Simtek-rentree af te zien. Zijn aandelen in Benetton, Ligier en zelfs Minardi noopten hem van het avontuur af te zien en een team als Simtek moest weer helemaal opnieuw opgebouwd worden.

De meeste monteurs en technisch personeel had al een plaats gevonden bij diverse formule 1 teams. Jos Verstappen kreeg drie dagen later van Briatore te horen dat hij toch alleen als testrijder zou blijven van Benetton. De Simtek was een uitstekend ontwerp en met de Mugen Honda V10 was het een uitermate sterk combinatie geweest tegen teams als Williams, Benetton en Ferrari. Flavio Briatore schijnt gezegd te hebben: ‘’Eigenlijk vind ik het ongelooflijk jammer voor Jos Verstappen. Dat dit geintje me bijna vier miljoen dollar heeft gekost kan me niks deren. Ik wilde gewoon wel eens weten of dat dit mogelijk was met een wagen uit het achterveld. Je ziet dus gewoon dat een goede motor, een sluitende versnellingsbak en electronica heel veel kunnen goedmaken op een ontwerp. Om opnieuw te beginnen met Simtek zou gewoon een te groot avontuur worden, ofschoon ik zeker weet, dat Verstappen op het podium had kunnen rijden met deze wagen. “

Ik sprak Jos een week of vier later per telefoon. Jos Verstappen maakte een teneergeslagen indruk toen ik hem een vraag stelde. Hoe reed die update Simtek nu echt? Jos Verstappen: “Hou op! Ik mag niks meer vertellen over dit Rosswell project van Briatore” Ik vroeg hem nogmaals iets te vertellen en uiteindelijk ja hoor. Jos Verstappen: “De wegligging en de power waren gewoon super! Vooral op topsnelheid ging hij gewoon als een kogel. Over de versnellingsbak maar niet te praten, ik wist ineens weer hoe mijn Benetton van ’94 schakelde toen ik op mijn clipjes drukte. Het was werkelijk top.”

Hoe het verder ging
Jos Verstappen deed nog een aantal tests met de Benetton in 1995 en zou later uitkomen voor Arrows ’96, Tyrrel ’97, Stewart ’98 en testteam Honda ’99. De Simtek-Mugen Honda V10 werd twee weken na die eerste en enige testdag gestript en teruggebracht in de ‘oude staat’, waarna hij aan een zakenman uit Oxford voor een paar honderdduizend Engelse ponden werd verkocht. De wagen van Schiattarella en diverse onderdelen werden aan een Nederlands Bedrijf verkocht. De snelste tijd van de Simtek Mugen Honda V10 en Jos Verstappen, een 1.27.812, zou nog geen maand later voor pole position hebben gezorgd bij de Grand Prix van Engeland. Daar zou hij dan op de eerste rij hebben gestaan met achter zich respectievelijk Damon Hill, Micheal Schumacher en David Coulthard. Een droom van menigeen Jos Verstappen-Fan.

Het is inmiddels alweer zeven jaar geleden, dat deze geheime test zich afspeelde. Vrijwel niemand uit de formule 1 wereld weet van het Simtek-experiment uit 1995. Ik heb zelf nadien een aantal mensen erover gehoord, maar het bleef alleen bij speculaties en er zouden geruchten gaande zijn. Niemand die ooit zijn tanden erin heeft gezet. Ik bleef gewoon monteur bij Benetton en werkte nog een aantal keren samen met Verstappen. Ieder van ons team kreeg absolute zwijgplicht opgelegd over het complete gebeuren. Verstappen en ik hebben er nadien ook nooit meer over gehad. Verstappen begon vijf jaar later aan een nieuw seizoen met de Arrows Supertech V10. Jos Verstappen zelf en vele andere kenners zagen hem als een hele gevaarlijke outsider voor het seizoen 2000. Nu als monteur bij Arrows, m’n eerste jaar na mijn ontslag bij Benetton, zag ik hem toen voor het eerst weer op het circuit van Catalunya. Ik wilde eigenlijk nog eens één ding weten toen hij heel even alleen achter de pits stond uit te blazen tussen de bandenstapels van een intensieve testsessie. Met welke auto kon je nu het best naar je hand zetten uit die zes jaar Formule 1. Jos keek me schuchter aan en wist meteen waarover ik het had. “Nee, zei hij, je begint er toch weer niet over hè, waarna hij snel zei; “M’n Simtek Mugen Honda V10. Ik heb met die wagen dwarsgestaan en nog kon ik gas geven. Ik liet die dag Coulthard alle hoeken en kanten van Silverstone zien en liet Johnny Herbert in de Benetton ver achter me. Het belangrijkste wat ik aan die dag heb overgehouden was echter de indruk die ik bij Honda achterliet, dat heeft me uiteindelijk de rol als testcoureur bij Honda opgeleverd en door het goede optreden daar ben ik weer in beeld gekomen bij anderen”

Toen draaide Jos Verstappen zich snel om en liep verdwaasd weer terug naar de Arrows-pitbox, terwijl ik nog stond na te genieten van die vergeten maandag in juni 1995.

Wie had dit ooit durven dromen:
Pole 1 2
Jos Verstappen Damon Hill
Simtek Mugen Honda V10 Williams Renault V10
1.27.812 1.28.124
Row 2 3 4
Micheal Schumacher David Coulthard
Benetton Renault V10 Williams Renault V10
1.28.397 1.28.947
Row 3 …………
……….
………..

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sergio Perez positief getest op coronavirus en zal dit weekend niet deelnemen aan de Grand Prix van Groot-Brittannië. Wie Perez gaat vervangen is nog niet duidelijk. Dat kan Stoffel Vandoorne en Esteban Gutierrez zijn.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hulkenberg is de aangewezen persoon.

Dat maakt de finish iets anders:

 

1- Ham

2- Bot

3- Hul

4- Str

5 Ver

 

Voor Hulkenberg de uitgesproken kans om toch eens een keertje op het podium te komen! 
Het is hem in elk geval gegund.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-7-2020 om 20:32, Zatter zei:

Hmmmm dat is best interessant om als geluidsoptie te krijgen. De Olav mute toets en dan hoor je alleen nog de auto's, banden en wheelguns..en vloekende of juichende monteurs.

 

Channel4 zendt geen comercials uit tijdens de race.

 

https://www.motorsport.com/f1/news/channel-4-promises-no-ad-breaks-during-f1-races/664325/

afbeelding.png.fc850a510c909d40e8630e7eb42a0263.png

Kijk eens naar de datum 😉

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat ze bij Red Bull het probleem hebben gevonden waarom de auto geen goede balans had.
Max laat iedereen achter zich, Hamilton die tweede is op bijna een halve seconde en Bottas op 1 sec.
Vettel heeft geen tijd weggezet.

Ook Albon heeft een vierde tijd weggezet wat er toch op duidt dat Red Bull de problemen van de vorige race goed heeft weten op te lossen.

 

En natuurlijk heb ik gekeken naar de ongecodeerde zender MBC Action zonder reclame op de Badr 26e.

 

Uitslag 1e vrije training

1 Max Verstappen      Red Bull         1:27.422
2 Lewis Hamilton        Mercedes       1:27.896
3 Lance Stroll               Racing Point  1:28.004
4 Alexander Albon       Red Bull          1:28.129
5 Charles Leclerc         Ferrari             1:28.221
6 Valtteri Bottas           Mercedes       1:28.519
7 Esteban Ocon            Renault           1:28.559
8 Daniel Ricciardo        Renault           1:28.575
9 Nico Hulkenberg       Racing Point   1:28.592
10 Daniil Kvyat              Alpha Tauri     1:28.868
11 Pierre Gasly             Alpha Tauri     1:28.909
12 Carlos Sainz            McLaren          1:28.988
13 Lando Norris           McLaren          1:28.990
14 Kevin Magnussen   Haas                1:29.532
15 Romain Grosjean    Haas                1:29.576
16 Kimi Räikkönen       Alfa Romeo     1:29.746
17 George Russell       Williams           1:29.899
18 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo     1:29.925
19 Nicholas Latifi        Williams           1:30.703
20 Sebastian Vettel     Ferrari               geen tijd

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, mereltje said:

Het contract van C4 loopt van 2016 tot 2018

En toch zenden ze alles live uit zodra F1 in de UK is. Van de andere F1 evenementen zenden zij de highlights (kwalificatie/race) uit.

 

Mark Webber en David Coulthard doen afwisselend het tweede commentaar dus er is wel geld beschikbaar.

 

aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...