Ga naar inhoud


Berekening ventilatie capaciteit


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Is er iemand die verstand heeft van het berekenen van de benodigde ventilatie capaciteit van een vereniging zaal?

Zoals jullie misschien weten is er op dit moment veel te doen omtrent de ventilatie in ruimten. Ons gebouw heeft nu 4 ramen met dubbelglas met een ventilatierooster en 2 ramen die open kunnen.

Dat is mogelijk te weinig. Op internet veel verwijzingen naar het Bouwbesluit maar dat gaat over woonhuizen.

 

Op een andere site kwam ik tegen dat een kantine (niet helemaal hetzelfde) 4 tot 6 keer per uur volledig ververst moet zijn. In dat geval kom je met een zaal van 20x5x3 (beetje afgerond) op een capaciteit van 1500 m3/h. Dat is geen prettig geruisloos ventilatortje.

 

Iemand tips waar te kijken?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jazeker, als het een bestaand gebouw is dan geldt;

image.png.02d6614bfa41efb5e2535451dd165ab4.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal staat de aan of afzuiging van een ruimte buiten het gebouw om te voorkomen dat geluid een probleem gaat worden.

Ik vrees dat je aan zoiets moet gaan denken.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel minimaal 7,5 m3/h per persoon bij bestaande bouw.

Het geluid daar hoef je je niet al te veel zorgen om te maken

dat kun je redelijk eenvoudig weg-dempen.

 

Waar je je wél zorgen om moet maken is het volgende;

Als je lucht gaat afzuigen dien je dat ook toe te voeren

en in het najaar en winter geeft dat (grote) problemen

als je daar niets mee doet. Want je krijgt koudeklachten.

 

Ook dat is op te lossen maar dan ga je het wél over

substantiële bedragen hebben. 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7,5 m3/h per persoon.

Zeg je dan dat als de zaal vol is (60 man) dat ik dan aan 450 m3/h genoeg heb? Want dan hebben we het over een normale mechanische ventilator voor een woonhuis.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Psychosammie zei:

7,5 m3/h per persoon.

Zeg je dan dat als de zaal vol is (60 man) dat ik dan aan 450 m3/h genoeg heb? Want dan hebben we het over een normale mechanische ventilator voor een woonhuis.

 

Ik zeg dat niet, het bouwbesluit uit 2012 zegt dat.

Persoonlijk vind ik dat ook erg laag, zeker als ik

bijvoorbeeld kijk naar de eisen van "Frisse scholen".

Als je het bouwbesluit bekijkt bij een verblijfsruimte (bestaande bouw);

1. Een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens

NEN 8087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte

met een minimum van 7 dm³/s.

 

Op basis van het vloeroppervlak 20x5 is dat 252m3/h. Dit is dus het absolute minimum.

Maar wordt overruled door "andere bijeenkomstfunctie", jouw 450m3/h.

 

Als je kijkt naar nieuwbouw dan geldt de eis 6.5  dm3/s per persoon en dan

kom je uit op 1404 864 m3/h met 60 personen.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofschoon de bezettingsgraad en bezettingsgraadklasse niet meer voor elke gebruiksfunctie belangrijk is volgens het nieuwe bouwbesluit, is 100m2 voor 60 man wel behoorlijk op elkaar gepakt. (voetnoot ; waarom men die wijziging heeft opgenomen is economisch oogpunt en niet uit oogpunt van gezondheid)

M.a.w. 1,66m2 per persoon dus is die bezettingsgraad B2.

ongeveer 60 liter per minuut ademt de doorsnee mens en stoot dus ook CO2 uit en die laatste wordt dus gevaarlijk bij die hoge bezettingsgraad.

 

Quote

NEN 8087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte

overigens we rekenen niet per kubieke meter maar alleen liters per vierkante meter

 

ik weet niet wat die vereniging doet en dus moet je dat wel meenemen in de voorwaarden.

Een beetje samen lullen of gymnastiek bedrijven maakt wel een verschil qua gebruiksfunctie.

 

Heb je al eens een feestje gehouden met 60 gasten in je woning? Ik wel, alle ramen en deuren moesten volledig open.

100 Watt per persoon...

 

Maar omdat een bijeenkomstfunctie niet 24/7 gebruikt wordt is de norm (momenteel) laag en volgens mij veel te laag als je niet mechanisch kunt opschalen.

Ik zou twee schakelbare ventilatoren nemen die in de ruimte inblaast met 4 standen -

0 minimum

1 700m3/uur

2 1400m3/uur

3  2100m3/uur

 

 

 

 

 

aangepast door Tonskidutch
liters

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil er ook nog even emotioneel op inhaken.

Ik als techneut moet mij houden aan de wetgeving

en daar is het bouwbesluit voor. Daar is dan ook

geen discussie over.

 

Nu de emotionele benadering.

De wetgeving geeft dus een minimale waarde op

maar zegt niet dat er dan voldoende ventilatie is...

Ik zeg erg LAF!!!

 

Maar, als je een wc-ruimte uitlicht dan geldt een

minimale waarde van 25 m3/h. Bij een gemiddeld

toilet is de ruimteinhoud ongeveer 3 m3.

Dus een ventilatievoud (VV) van + 8.

Dit zal hoogst waarschijnlijk gebaseerd zijn op de

verdunningsgraad om geur-overlast te voorkomen.

Met deze spoeling wordt op redelijk korte termijn

de achtergebleven lucht dragelijk.

 

Dit in het achterhoofd kun je voor Corona deze

stelling dan ook toepassen hetgeen echter wel een

pak lucht vraagt. Immers, (20x5x3) 300m3 zou dan

x 8 = 2400m3/h betekenen. Hetgeen weer ongewenst

veel is.

 

Dan zijn er nog richtlijnen voor rookruimten welke

uiteraard ook gebaseerd zijn op (snelle) verdunning

van de ruimte. Richtlijnen zijn een minimale

VV van 6 of 15m3/h/m2.

Dus met een VV van 6 kom je op 1800 m3/h

en met 15m3/h/m2 kom je op 1500m3/h.

 

Voorgaande kun je toepassen ten tijde van Corona.

Daarna zou ik gewoon het bouwbesluit hanteren.

 

Hoewel het geen wereldmerk is weet ik dat Soler&Palau

stille ventilatoren levert. Ik zal daar nog even naar kijken.

 

Hierbij de spec's, wel een demper (akoestische slang)

toepassen in het afzuigkanaal en je komt om en nabij

de 35 dB(a) wat goed is voor een dergelijke ruimte.

 

+ € 700,00

image.png.b47a94ea70debc7e8cdacf1976a6c5dd.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Overigens wil ik er wel op wijzen dat bij scholen waar Con heel even aan refereert als gebouwtype er zeer slecht van afkomen sinds 2012 als echte luchtmetingen gedaan zijn.

 

Ik gaf les op een school waar de schuiframen een enorm eind open konden en nooit een probleem, geen verdere ventilatie.

Daarna nieuwbouw waar de ramen maar 5 cm. open konden. Kwestie van een geschifte architect die het als dusdanig ontworpen had; het werd esthetisch niks als ze verder open zouden kunnen en het ventilatiesysteem zou anders niet goed werken. Met als gevolg bloedheet in een lokaal en muf en veel leerlingen met hoofdpijn. Ik heb na een maand een schroevendraaier gepakt, de raamuitzetters losgedraaid en een paar degelijke latten tussen raam en sponning gezet en iedereen gelukkig behalve de schoolleiding; heb de schroeven 3x moeten verwijderen, de gaten wat uitgeragd  en toen gaven ze het op.

En dan moet het ventilatiesysteem natuurlijk wel goed aangesloten zijn. Hier dus niet. De lucht werd niet naar buiten afgevoerd maar door de lokalen gejaagd. Dat was leuk als bij handvaardigheid met speksteen werd gewerkt. Het stof werd netjes over de lokalen verspreid met als gevolg veel mensen met luchtwegproblemen.

Ik zat gunstig met een hoeklokaal, met de ramen die open konden een meter open dankzij de latten, zodat het door kon waaien. Heb het collega's geadviseerd maar die durfden het niet.

Pas na een paar jaar is men op grond van de klachten onderzoek gaan doen en heeft men het ventilatiesysteem omgebouwd. Werd het beter van qua stof maar niet wat de rest betreft, dus ik heb m'n latten gehandhaafd tot genoegen van de leerlingen. Wat waren die er blij mee.😁

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier wel op ingaan maar raakt wel een beetje off-topic.

 

Stomtoevallig heb ik een school technisch mogen ondersteunen

wat betreft ventilatie.

Bij deze school (wordt over een maand opgeleverd) is de basis

CO2 waarbij geventileerd wordt op 500 ppm. Een mooie

graadmeter voor de luchtkwaliteit. LET WEL, dit is geen

graadmeter voor andere gassen dan CO2, dus geuren, gassen,

waterdamp (kooklokaal) en andere verontreinigingen worden

dus niet meegenomen.

Maar gezien de toegepaste ventilatievoud is die school dik

in orde. Geen recirculatie, alleen maar ventilatie.

En ik kan achter het basisontwerp staan hoewel ik er nog

wel fouten uit heb kunnen/mogen halen.

En of het niet op kan ook nog koeling voor die snotneuzen.

(Oké, een emotionele uitspraak).

Dus het kan wel.

Overigens werd hier 30m3/h per persoon toegepast en dat

is veel, héél veel. Maar ook wel terecht, er wordt inspanning

verwacht en dan is de luchtkwaliteit van flink belang.

 

Maar zoals ik al begon, een beetje off-topic.

 

Overigens, deze school is gemaakt op basis van "Frisse scholen, klasse B"

 

Nog even een reactie op de te openen ramen.

Frisse scholen stelt hoge eisen aan de geluidsdruk op de gevel,

te openen ramen kan dan wellicht een goede zaak zijn voor

spui-ventilatie maar dan ga je voorbij aan de geluidseisen.

Dus "elk voordeel heb zn nadeel" (Kruijf RIP)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, minplus zei:

Klinkt goed.

Geluid was hier trouwens nooit een probleem met de school half in het bos.

 

Dan is het geluid inderdaad geen steekhoudend argument.

 

Daarnaast, met een bos (bomen) zal de kwaliteit van

de aangezogen lucht ook bovengemiddeld goed zijn.

(veel zuurstof van de bomen)

 

De school waar ik het over had staat in Rotterdam...

en zelfs parallel aan een trambaan en drukke wegen

en een bijzonder druk knooppunt, oeps.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, minplus zei:

Kwestie van een geschifte architect die het als dusdanig ontworpen had; het werd esthetisch niks als ze verder open zouden kunnen en het ventilatiesysteem zou anders niet goed werken

Der lopen een hele hoop architecten rond die geschift zijn. :grin: en ik mag het zeggen.

Maar een architect neemt geen verantwoording voor de planning en werking van een ventilatie systeem. (dat is niet zijn competentie en niet z'n taak)

Dat doet de installatie technisch advizeur. :whistle:

En daarvan lopen er een hele boel rond die de installateur zelf laten rekenen en uitvoeren zonder ook maar een been in het klaslokaal te hebben gezet.

 

Uiteindelijk is jouw schoolbestuur de pisang, want die heeft inadequate installaties laten plannen en installeren.

 

Maar dat ter zijde. ;)

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Der lopen een hele hoop architecten rond die geschift zijn. :grin: en ik mag het zeggen.

Maar een architect neemt geen verantwoording voor de planning en werking van een ventilatie systeem. (dat is niet zijn competentie en niet z'n taak)

Dat doet de installatie technisch advizeur. :whistle:

En daarvan lopen er een hele boel rond die de installateur zelf laten rekenen en uitvoeren zonder ook maar een been in het klaslokaal te hebben gezet.

 

Uiteindelijk is jouw schoolbestuur de pisang, want die heeft inadequate installaties laten plannen en installeren.

 

Maar dat ter zijde. ;)

 

 

 

Helemaal mee eens. (advi zeur :grin:)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...