Ga naar inhoud


As en kolen in vloer, oude isolatie ?


mr|repel
Ga naar oplossing Opgelost door gerrit B,

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Helaas moet ik bij ons de vloeren uit huis halen om houtworm te bestrijden. Nadat ik enkele planken had weggehaald zag ik dat de holle ruimte volledig is volgegooid met wat lijkt oude kolen en asresten. Iemand een idee waar dit voor is/was en of het raadzaam is om te verwijderen en vervangen door glaswol of dergelijke ?

 

1o9jdl.jpg

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als dit jou vloer is heb je zo te zien ook geen kruipruimte.
Het beste zal zijn de rommel uit te graven dan een polystyreen vloerplaat te gebruiken waarop beton bewapening en dan beton er overheen.

Let wel op waar je ook kabels voor aansluitingen, antenne netwerk electra enz. dit kan je allemaal in de beton wegwerken door het aan het ijzerwerk (beton net) vast te maken. Verlijm de verbindingen om problemen te voorkomen.

Op deze wijze krijg je een prima en goed geisoleerde vloer in je huis en veel beter dan hetgeen je nu hebt, met dit weer geen prettigwerkje.

post-51681-0-48717000-1402586465.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ik ben dit eerder tegengekomen toen ik even een gaatje door de houtenvloer had geboord.

Daar zat ook zand en een soort cokes (ontgaste steenkolen) in, nou dat behalve dan op dat plekje waar ik dat gat geboord had want daar was een kruiwagen zand tussen het plafond weggelopen" :whistle:

De klant wist te vertellen dat men dit gedaan had om de brandwerendheid te verhogen en het contactgeluid tussen boven en beneden te verminderen en inderdaad hoor je bijna niemand boven rondlopen (kale houten vloer) als je beneden aan het werk bent.

 

suc6

 

Gerrit

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het heldere antwoord. Net even grof geteld, ligt 5 kuub aan deze zooi en ligt er al 90 jaar. Lijkt mij niet erg om het nog een aantal jaar te laten liggen :-)

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de vloer van een tussenverdieping

Stond er niet bij maar dat geeft niet, in (tussen) oude verdiepingsvloeren ben ik alleen maar zand en of zeegras tegen gekomen als geluid- en warmte isolatie.

 

Indien je het ooit vervangen wil is de beste oplossing om er steenwol tussen te leggen, als je nu de hele vloer al moet vervangen door houtworm moet je de balken ook eerst goed nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, mijn huis is bijna 100 jaar oud. Ik ga maar even niet tussen de vloer kijken.

 

Ik ben trouwens wel bezig in de kruipruimte (bijna loopruimte). Ligt voor 100 jaar bouwafval onder. :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stond er niet bij maar dat geeft niet, in (tussen) oude verdiepingsvloeren ben ik alleen maar zand en of zeegras tegen gekomen als geluid- en warmte isolatie.

 

Indien je het ooit vervangen wil is de beste oplossing om er steenwol tussen te leggen, als je nu de hele vloer al moet vervangen door houtworm moet je de balken ook eerst goed nakijken.

Zand is zwaar en dempt met name lage tonen (stampen, bonken), steenwol dempt geen lage tonen en is

meer voor stem- en luchtgeluiden (denk aan overspraak) en tonen die hoger zijn.

Uiteraard houdt steenwol ook warmteuitwisseling tegen.

 

@Gerrit B

Ontgaste cokes, ik denk ontgaste kolen, dat is cokes . . . . niet brandbaar?

Dat is toch een brandstof net als olie en gas alleen met een hogere

ontbrandingstemperatuur?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is dat brandbaar, net zoals het hout van de vloer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is dat brandbaar, net zoals het hout van de vloer.

De klant van Gerrit B wist toch anders te vertellen . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het voor de geluidisolatie zou / zal zijn mag best kloppen.

-

Dat is met zand een traditionele bouwkundige oplossing... maar zand is meestal nat dan wel behoorlijk vochtig, hetgeen opgesloten in een vloer de schimmels door de karpetten heen laat groeien.

-

Vandaar dat er wellicht ooit iemand op het lumineus idee is gekomen droog kolen-as te nemen, hetgeen compleet inert is en schimmelvrij.

 

Maar gezien het hoge gewicht en tegelijk die voorgenomen vloer behandeling tegen de houtboktor / houtworm zou ik het wel verwijderen.

 

ciao

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, want als houtworm en boktor cokes gaan vreten, wie weet

misschien genereren ze dan gevaarlijke methaangassen . . . . :)

 

Maar goed, misschien roken ze zich dan vanzelf uit . . .

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 jaar geleden een huis gekocht. Na 4 weken bleek houtworm en boktor.

Alle kapbalken zijn geimpregneerd en alle verdiepingen geneveld.

 

Wij, onze dieren en alle planten moesten voor deze actie

5 dagen het huis uit.

 

Wellicht zijn de technieken veranderd maar toen was het killing.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...