Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten


Ja, geeft een goed beeld van de kosten en luisteraars tussen de 3 vergeleken stations. Misschien gedateerd maar zelfs als de getalletjes in de loop van de jaren wat veranderd zijn zelfs een verdubbeling van het aantal luisteraars en halvering van de kosten kom je tot zelfde slotsom: niet rendabel, moet je niet willen!

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog even op zoek geweest naar de berichtgeving over het stoppen van de AM747 in de nazomer vorig jaar en vind nu o.a. het volgende artikelen:

 

http://www.volkskrant.nl/media/npo-stopt-definitief-met-radio-via-de-middengolf~a3748155/

 

Daarin wordt het getal van 200.000 luisteraars genoemd.

Dat lijkt mij echter eerder de totale luisterdichtheid, inclusief de andere uitzendstraten.

 

Echter, het rekensommetje van de NPO zelf is mij ook niet helemaal duidelijk:

 

http://nostalgia.radio5.nl/nieuws/2239/radio-5-nostalgia-van-am-frequentie-af.html

 

Aan de ene kant wordt er gesproken over €1,2 miljoen besparing, aan de andere kant wordt de energienota besproken.

Mij is niet duidelijk, of dat diezelfde €1,2 miljoen is, of dat de energienota er nog bovenop komt. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

En nu is er dan toch de officiële aankondiging dat alle zendactiviteiten in Marnach, Luxemburg eind dit jaar stoppen.

Dus ook de 1440 kHz.

 

http://www.lessentiel.lu/fr/news/luxembourg/story/19784995

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dx-er ontving ik ooit  

 

https://www.facebook.com/cfgo1440

 

in een atmosferische nazomer eind jaren 70 , nadat de 208 om 03.00 uur werd uitgeschakeld.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gaan die mensen, die naar hier komen wonen, blij zijn, hun stations nog te ontvangen, en wordt het dan toch voor iemand goed. :)

Want internet is niet altijd toegankelijk.

Of voor reizigers van ginder die naar hier komen, uiteraard ook  ;)

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het ook jammer dat 747 down gaat, kunnen ze niet een 10kw hulpzender in Lopik voorlopig blijven gebruiken denk je dan.

Maar ja voor alles geldt, dass war einmal..

https://www.youtube.com/watch?v=CbHjcwIoTiY

Kijk hier maar eens, WLW uit Cincinnati Ohio op 700 AM met 500.000 Watts in de jaren dertig, werd ook in Europa gehoord. Mijn grootvader vertelde me ooit dat hij daarnaar luisterde en zelfs Adolf Hitler want die werd boos over anti-nazi uitzendingen die in Duitsland te horen waren. De FCC maakte er een eind aan, alle zenders werden gelimiteerd tot 50 kilowatt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger kon alles, bomen groeiden tot in de hemel. Herinner me nog de zenders in W-Duitsland, The Voice Of Europe

en Radio Free Europe die westerse gerichte uitzendingen naar Oost Europa stuurden met heel hoge kilowatts en in

het oosten men prompt met even hoge kilowatts de uitzendingen stoorden. Ook de Engelse PTT heeft dat jaren gedaan met

sommige Engelse piraten. Hoeveel geld is toen niet nodeloos verbrast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de Engelse PTT heeft dat jaren gedaan metsommige Engelse piraten. Hoeveel geld is toen niet nodeloos verbrast?

Je doelt op het storen van Radio Nordsee /RNI op de 244 mtrs in de zomer van 1970?

Dat duurde enkele maanden. Vanaf april tot juni.

Eenmaal weg van de Engelse kust en terug voor Scheveningen stopte die jamming.

 

De storing was op touw gezet door de labour regering, maar na de verkiezingen in juni ging het onder de conservatieven gewoon door.

Daar had rni niet op gerekend.

 

De Ierse PTT daarentegen had in de jaren 80 de landpiraten wel zelf de oorlog verklaard. Met name Radio Nova op de AM had daar zwaar onder te verduren.

Radio Nova Dublin bestaat trouwens nog steeds. Op FM. Nu legaal.

 

Ja, er is heel wat oorlog gevoerd op de AM in Europa. In het klein, en in het groot.

Wie herinnert zich RIAS Berlin niet op de AM? Werd ook zwaar gestoord, tot in Nederland. En toch veel beluisterd.

Ook al lang van de AM verdwenen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...