Ga naar inhoud


(wrakke?) tuinlampen


boudeman

Aanbevolen berichten

Het wordt waarschijnlijk nooit iets tussen mij en mijn tuinlampen.

Ik heb er vijf, voet-schacht-lampgedeelte, ca 35 cm hoog, 230 V, staand in weer, wind en regen.

Ik monteer ze zo: gat boren in straattegel, zodat grondkabel er met enige moeite doorheen kan; lullige kroonsteentje (hoe durven ze) verwijderen; verbindingen solderen en inkitten (waterdicht en gaat nooit kapot), voet en steen van kit voorzien en vastschroeven; steen inbedden in tuin.

Probleem 1: ondanks deze maatregelen is het mij nooit gelukt het interne gedeelte volledig vochtvrij te houden; capillaire werking, condens e.d.

Probleem 2: fabrikanten zorgen niet voor een vocht-afsluiting tussen schacht en lampgedeelte.

De eerste set lampen waren LED's met geclaimde lange levensduur. Na verloop van tijd zag je condens aanwezig (net als vroeger bij koplampen van oude auto's). Omdat er geen afschroefbare dop op zat, kon het condens ook niet verwijderd worden. Vervolgens werd de electronika aangetast en gaven ze na weinig branduren de geest. Kortom: na drie jaar op de schroothoop.

De huidige set lampen heeft een E27 fitting en afschroefbare dop. Elke 6 weken veeg ik even wat condens uit de dop. Dat werkt dus, maar er is nu een ander probleem: corrosie. Corrosie treedt soms op bij het centrale aandruklipje van de fitting, waardoor contact wegvalt. Daar kan ik nog wel wat aan doen. Verder hebben schroefdraad fitting en lampvoet neiging aan elkaar vast te corroderen. Een lamp moet ik nu met geweld eruit halen, waarbij de lamp sneuvelt. Het blijft dus behelpen.

Vragen zijn dus: ben ik nou de enige die tegen dit soort problemen aanloopt? Moet ik ander type lampen kopen, en dan niet in een tuincentrum? Hebben mensen goede ervaringen met fabrikaten, waarbij de fabrikant wel zorgt voor een vocht-dichte afsluiting tussen schacht en lampgedeelte?

Ik hoor graag suggesties.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen enkel lamparmatuur is geheel waterdicht, is hij plenswaterdicht dan is hij weer niet dampdicht enz.

En lijkt alles goed te gaan en is alles potdicht dan is dat maar voor 1 a 2 jaar en dan ontstaan de problemen alsnog doordat de behuizing door zon en kou is gaan werken. 

 

Het toverwoord is altijd ventilatie in combinatie met de juiste gebruikte materialen.

Vooral dat laatste is vaak een probleem want het mag niets kosten maar moet wel 25 jaar meegaan en die combinatie gaat nu eenmaal niet samen.

Kijk hoe een lantarenpaallamp is gemaakt en je ziet dat er vrijwel altijd voor een enigszins open structuur is gekozen. Dus alle water wat van boven komt wordt naar de buitenkant afgevoerd, water wat van onder komt kan er wel in maar de gebruikte materialen kunnen er (tot zekere mate) tegen en door de open constructie kan het vocht er ook weer uit en wordt het laatste beetje vocht er ook weer uit geventileerd zodat er geen condens kan ontstaan.

Als je zo'n constructie eenmaal goed hebt bekeken dan weet je ook welke buitenlampen je moet kopen zodat die ook veel langer meegaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vochtprobleem word bijna 100% zeker veroorzaakt door je zelf bedachte montage uitbreidingen.

Jij denkt met je te krap geboord gat en kit vocht buiten te kunnen houden.

Dat is zo goed als onmogelijk omdat door warmte / koude er een steeds wisselende luchtdruk in de lamp ontstaat. Dit zorgt ervoor dat er vochtige lucht naar binnen word gezogen. Minimale hoeveelheden, maar door jou "perfecte" vochtafdichting kan het water niet meer weg en het bouwt in de loop der tijd tot een aanzienlijke hoeveelheid op.

Ooit gezien hoe de honderdduizenden lantaarnpalen en buitenlampen geplaats worden? Juist ja, zonder kit en allerlei afdichtringen.

De fabrikanten daarvan weten na vele tientallen jaren echt wel wat het beste werkt.

 

Een nadeel van een kroonsteentje in een buitenlamp is dat er mogelijk corrosie (roest) vorming is die het na jaren onmogelijk maakt de schroefjes los te draaien. Verder is er niet mis mee. De eerder genoemde lantaarnpalen zijn allemaal met schroefklemmen aangesloten.

 

 

Edit:

Te lang over het typen van het bericht gedaan. Gerrit B is mij voor..

aangepast door Pionewbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 5 verschillende buitenlampen van KS. Staan er al minimaal 15 jaar en werken probleemloos. Het zijn allemaal lantaarns met een koperen kap. Die kap sluit niet aan op het glas dus damp open. Kost een paar euries maar dan heb je ook wat.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk nu heb je ook alle onderdelen met kabels en koppelingen dus gegarandeerd IP44 en dan koop je toch een uitvoering in Chroom

dat in 1,5 jaar weggeroest is

waar is je verstand

 

goedkoop is duurkoop

tuincentra verkopen om nog meer te verkopen

aangepast door Tonskidutch

Get Misunderstood

Troublemakers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog ik heb hier aan het bedrijfspand RVS buitenlampen, mooie dingen met een bewegingssensor er in, 50w Halogeenlamp vervangen door een 4W GU10 led lamp en ze werken perfect en geven een mooi strijklicht langs het pand.

Een klant heeft dit bij ons gezien en wilde dezelfde omdat dit wel erg mooi stond op zijn wit geschilderde woning.

Precies dezelfde besteld en gemonteerd en binnen 2 jaar verschijnen er overal roestplekken terwijl die van ons er nog steeds vrij van roest netjes uit zien.

Dus de armaturen bij de klant omgeruild met die aan ons pand en ook daarmee binnen de kortste keren roestplekken terwijl de opgepoetste armaturen van de klant aan ons pand gewoon weer mooi blijven. :crazy:

 

Wat blijkt, het gebruikte RVS is alleen bij gebruik in het binnenland roest vrij, dichter bij de kust met meer zout in de lucht gaan ze nog steeds gewoon roesten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kan je "dielectrisch vet" op al je aansluitingen / fittingen spuiten of smeren. Daarmee voorkom je een groot aantal problemen. Als je het armatuur "luchtdicht" maakt, doe er dan zakjes met silica gel in.... Dat helpt een boel...

@Gerrit; Voor zoute omgevingslucht moet je een armatuur hebben wat geschikt is voor gebruik aan boord van schepen... Chinees "pisbakken" roestvrij staal zal gewoon roesten in zoute lucht..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerrit; Voor zoute omgevingslucht moet je een armatuur hebben wat geschikt is voor gebruik aan boord van schepen... Chinees "pisbakken" roestvrij staal zal gewoon roesten in zoute lucht..

 

Zoute lucht in de omgeving Amsterdam hé.

 

Daarnaast dacht ik dat GEV een Duitse firma was, maar ja dat kan toch gewoon in chinezen land zijn geproduceerd.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

:grin: het is nog altijd roest vast en niet roest vrij (maar goed dat heeft weer niks met de vraag van doen)

 

als de spat water, water dichte IPnummers aanduiding niet op je armatuur staan moet je het zeker niet voor buiten aankopen.

 

merken als BeGa zijn keigoed

maar het booeit me wel hoe je die dichtingen hebt aangebracht aan je verlichting (foto's)???

 

ciao

Get Misunderstood

Troublemakers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle adviezen; het heeft mij toch op wat ideeen gebracht.

- vocht buitenhouden is bijna onmogelijk: mee eens, dat constateer ik ook.

- ventilatie verzorgen: ook mee eens. Ik heb mijn twijfels of ik dat aan de onderzijde van de lamp zou moeten doen, zoals gesuggereerd wordt. De onderzijde staat toch heel vaak in natte grond, en zoveel mogelijk voorkomen dat vocht optrekt, lijkt mij zinvol. Boven bij de lamp: ja, maar bij de tot nu toe gekochte armaturen was daar niet in voorzien. Bij aankoop van nieuwe armaturen zal ik nu zeker ook op IP classificatie letten. En dielectrisch vet lijkt mij een interessante optie,

Ik ga in de zomer pas in actie komen; nu is het mij te koud buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderkant kun je ook rustig open laten dat bevordert de ventilatie alleen maar, ik gebruik wel vaak een stuk horgaas oid. om te voorkomen dat de lamp vol zit met mieren en andere insecten.

Zaak is natuurlijk wel dat een armatuur niet met de voeten in het water staat, het gaat dan ook vaak al een heel stuk beter als je een lamp op een klinker of ander voetstukje plaatst zodat regen ed. direct weg kan stromen ipv. langzaam in kan werken op je lamp.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...