Ga naar inhoud


Wat is of word het verschil tussen DVB-T en DVB-T2


Maxplus

Aanbevolen berichten

Goeden morgen.

 

Ik zie bij steeds meer leveranciers de tuner DVB-T2 opduiken.

DVB-T staat voor digitenne en T2 zal wel voor HD of meerdere zenders op 1 transponder staan.

Corrigeer mij hierop als ik het fout heb.

 

Waar worden deze tuners nu al voor gebruikt en is het raadzaam om straks ook nog digitenne te kunnen ontvangen aangeraden om deze tuner te nemen.

Bij mijn weten is KPN digitenne wel iets van plan met de frequentie veiling maar wat er daadwerkelijk gaat gebeuren staat toch nog niet vast, of heb ik iets gemist.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Via de zoekmachine heb ik in 3 sec deze info al voor je,

 

http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T2

 

Het is voorzien voor HD beelden in mpeg4 kwaliteit door te sturen.

Ook Dolby , Dolby Plus en meerkanaals geluid zijn ingebouwd.

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Digitenne

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zoals dit bij DVB-S ook mogelijk was (t.o.v. DVB-S2) maar nauwelijk toegepast was kan je neem ik aan op DVB-T ook HD en Dolby geluidskanalen doorgeven maar zal teveel bandbreedte kosten waardoor DVB-T2 is bedacht. Lees de Wiki's maar.

Een tuner met DVB-T2 kan ook DVB-T ontvangen, dus zit je altijd goed.
Nu nog duimen dat DVB-T2 ook daadwerkelijk eens gebruikt gaat worden in Nederland.
 

Waar worden deze tuners nu al voor gebruikt en is het raadzaam om straks ook nog digitenne te kunnen ontvangen aangeraden om deze tuner te nemen.
Bij mijn weten is KPN digitenne wel iets van plan met de frequentie veiling maar wat er daadwerkelijk gaat gebeuren staat toch nog niet vast, of heb ik iets gemist.


DVB-T2 wordt in andere landen wel al gebruikt, o.a. Engeland (gratis te ontvangen o.a. in de kuststreek van Vlaanderen). Duitsland heeft ook DVB-T2 plannen (voor 2017 dacht ik?), maar het vervelende is het verkoopmodel van KPN, dat je verplicht hardware bij hun moet huren (eerste tuner of insteekkaart(CAM) is gratis).
Voor één TV geen punt, zorg ervoor dat-ie een CI-slot heeft. Maar wil je nog een tuner om op te nemen en/of één voor een andere kamer dan steeds €4 per maand erbij. Dan wordt de prijs toch weer erg hoog.
Alternatief is (nu nog wel) bijv. EDPnet, daar betaal je alleen eenmalig voor een extra kaart. Bovendien is hun basisprijs al €2,55 per maand lager dan KPN.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België hebben we ook kort dvb-t2 gekend, en is wel een hele verbetering t.o.v.dvb-t. 

Of dit iets te maken heeft of niet, maar met dezelfde ontvanger en antenne, waren dvb-t zenders gevoeliger voor storingen van bvb brommers en lichtschakelaars, dan dvb-t2 zenders met dezelfde opstelling.

Helaas heeft die maatschappij met hulp van een commerciële groep, hun eigen product kapot gemaakt  :angry:

Maar HD en goed geluid gaat prima op dvb-t ook, zo ontvang ik diverse hd zenders vanuit frankrijk.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België hebben we ook kort dvb-t2 gekend, en is wel een hele verbetering t.o.v.dvb-t. 

Of dit iets te maken heeft of niet, maar met dezelfde ontvanger en antenne, waren dvb-t zenders gevoeliger voor storingen van bvb brommers en lichtschakelaars, dan dvb-t2 zenders met dezelfde opstelling.

die storing heb ik alleen gezien bij de allereerste ontvangers, later nooit meer last van gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

die storing heb ik alleen gezien bij de allereerste ontvangers, later nooit meer last van gehad

 

Daar heb ik toen zelfs gratis een vervangende ontvanger voor gehad.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...