Ga naar inhoud


Schotel upgrade: van Multytenne naar Kathrein CAS80


ebhoorn

Aanbevolen berichten


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Let op!

 

Dit plaatje van @Sprietje is de Bisat, niet de Big Bisat! Daar gaat het inderdaad beter met Alps-LNB's dan met bredere (normale) LNB's.

 

Of je op een BigBisat voor 13-19-23-28-oost wel met bredere LNB's toekunt, weet ik niet; ik ken die maatvoering niet...

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses voor de onduidelijkheid - evenals mijn late reactie. Ik refereerde naar de Big Bisat. Ik ben er nu achter (waarvoor mijn oprechte dank) dat een kleine antenne met 40 mm LNB's en een 60mm feedhorn geen optie is. Het is gewoon een fysieke onmogelijkheid.

 

Als ik toch mijn kleine, fijne multytenne moet opgeven (sterke punt: klein en elegant) dan wil ik ook meteen een stevige regenreserve hebben. De Big Bisat kan een hele trits LNB's aan, maar het moeten smalletjes zijn - waarvan ik begrijp dat deze gevoelig zijn voor regendruppels op de afdekkap. Een Triax 88 - daar kan je gewone 60mm feedhorns gebruiken.

 

De "Big" heeft wel het voordeel dat de LNB rail geschoord is, en dat je meer satellieten aan de hemelboog kan ontvangen, en 10 jaar garantie hebt. Bovendien kan de schotel gekanteld worden. Tenslotte is de schotel "slechts" 4 keer de oppervlakte van de multytenne van 45x45 cm. Het zal dus de Big worden denk ik. Nu eens goed nadenken over de LNB-keuze, en hoe ik alles moet verknopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Op de Visiosat Big Bisat heb je wat meer ruimte en kun je lnb's nemen met een kop van 60mm. Alleen bij de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 kom je in de knel met de ruimte. Er zijn mensen die dat toch gedaan hebben. Je moet je dan bedenken dat de positie van de Astra 19,2-lnb een flink eind uit positie komt te staan maar je krijgt wel ontvangst.
Beter is het om voor de Astra 19,2 een ALPS-lnb te nemen. Dan kun je de zaak afstellen zoals het hoort. Tja, het verdient natuurlijk de voorkeur om voor de Astra 23,5 een normale lnb te nemen en voor de Astra 19,2 een smalle en niet andersom.
Een ALPS-lnb heeft niet zo veel last van regendruppels. Dat is meer bij de lnb's met een 23mm hals, de echte smalle zeg maar. Maar eerlijk is eerlijk, lnb's met een gewone kop hebben het minste last van regendruppels maar zelfs bij die maakt het verschil uit of er wel of geen druppels op de kap zitten.
 

Voor Zoetermeer kan met de Cahors-calculator zo de afstelling van de schotel en de afstanden van de lnb's uitgerekend worden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de BigBisat geïnstalleerd, zoals aangegeven door Sprietje.

 

Drie 60 mm lnb's en voor Astra 19) een ALPS-lnb.

Bij regen zie ik geen verschil tussen de ALPS en de andere lnb's.

 

Ook had ik het getest met 4 60mm lnb's  je moet er dan twee uit positie zetten, maar het verlies valt wel mee. Je verliest maar een procentje of drie op de signaalmeter van de dreambox gemeten.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk beste ebhoorn

Ik heb met de Cahors Big Bisat Alignment Software Calculator de schotelafstelling voor Zoetermeer ingevuld om de Hotbird, Astra 19,2, 23,5 en 28,2 te ontvangen, zie de bijlage.
Hieruit kun je de voldende zaken aflezen:
De schotelelevatie moet op 28,88 graden staan om de Astra 19,2 te vinden.
De lnb voor de Astra 19,2 komt precies in het midden te staan.
De lnb voor de Hotbird 13 komt op -6,76 graden te staan. Dat kun je aflezen op de merkstrepen op de rail.
De Astra 23,5 lnb komt op streep 4,68 te staan
De Astra 28,2 komt op streep 9,77 te staan.
De skew van de schotel moet op -11,28 graden ingesteld worden. Dit kun je op de gradenschaal achter op de schotel aflezen.

De belastingdienst zou zeggen: makkelijker kunnen we het niet maken.
Maar nu, wat zijn nu de afstanden tussen de lnb's?
Dan moet je weten hoeveel millimeters de strepen op de rail van elkaar staan. Dat is 11,4mm.
Nu, als de lnb van de Astra 19,2 en 23,5 oost 4,68 strepen van elkaar moeten staan, dan is dat 4,68x11,4=53,3mm. Dat gaat niet helemaal goed met lnb's met koppen van 60mm.
De afstand tussen de Astra 23,5-lnb en de Astra 28,2-lnb is:
9,77-4,68=5,09 strepen. de afstand is dan 5,09x11,4=58mm.
Dat is nu precies de afstand tussen lnb's met een kop van 59,5mm die 5,6 graden schuin t.o.v. elkaar staan. Dus hier hoeft niets gesmokkeld te worden.
Wil je dus allemaal lnb's gebruiken met koppen van 59,5mm, dan stel je de Astra 23,5 op streep 4,68, de Astra 28,2 op streep 9,77. Ze staan dan met de koppen tegen elkaar.
En je stelt de Astra 19,2-lnb met de kop tegen de kop van de Astra 23,5.
De Astra 19,2-lnb komt dan 58-53,3=4,7mm uit positie te staan en dat kan net.
Je verliest dan wel wat signaal maar daar staat tegenover dat een Inverto Black Ultra meer signaal geeft dan een ALPS en ook nog net iets ongevoeliger is voor waterdruppels.
Tja, en de Hotbird-lnb die staat op een flinke afstand van de 19,2-lnb.

In dit geval mag je de schotel dus uitrichten op de Astra 19,2 omdat daar de lnb bijna van in het midden zit, maar je zult de schotel moeten fijntunen op de Astra 23,5 anders gaat alles fout.

Denk er maar eens over na.
 

post-60869-0-85316700-1426280670_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom veel dank! Ik begrijp het, ik wist alleen niet wat de afstand op de rail was per graad.

 

Ik denk gewoon dat het handigst is om op de 19.2 positie een Alps te plaatsen.

 

Verder denkend: unicable en dat soort mumbo-jumbo wordt te duur en te complex. Ik boor 2 gaten extra in mijn muur en er komen 4 coaxen binnen, waarvan er 1 afgetakt wordt naar zolder.

 

Dan ziet de opzet er dus als volgt uit:

  • Schotel met 4 quad LNB's
  • Er worden 3 stuks 8/1 (want: toekomstvast) DiseqC switches aan de mast gehangen
  • Van elke LNB wordt poort 1,2,3 met switch A,B,C verbonden
  • Er lopen drie kabels A,B,C het huis in 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft:
Je gaat 3 diseqc-switches gebruiken. Ik boor 2 gaten extra in mijn muur en er komen 4 coaxen binnen, waarvan er 1 afgetakt wordt naar zolder.

Dat snap ik niet 3 switches en er komen 4 coaxkabels binnen?
En aftakken naar zolder? Wat bedoel je daar mee?
Welke 8/1 diseqc-switch ga je gebruiken?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de woonkamer heb ik een sat tuner staan met 1 DVB-C/T tuner en een dubbele DVB-S tuner. Dat zijn 2 coax kabels. Op zolder komt een enkelvouige tuner te staan, dat is kabel 3. Mocht ik beneden de DVB-C/T tuner vervangen door een DVB-S tuner, an komt coax 4 in beeld, ik zal dan een extra diseqc switch moeten ophangen en de LNB's eveneens verbinden met deze switch.

 

Ik dacht aan deze switch: 

EMP Centauri S8/1PCP-W2 Profi Class DiSEqC-Relais 8x1 für 8 Satelliten

 

Ik twijfel ten aanzien van het feit dat aangegeven wordt dat er 5..8 LNB's aangestuurd kunnen worden. Ik gebruik er in eerste instantie slechts 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, allereerst hartelijk bedankt voor jouw zeer uitvoerige en informatieve bijdragen - ze helpen mij op weg, en ik dreig het te snappen -  en ze zijn leuk om te lezen (en te zien, zoals de foto met de op elkaar gepropte LNB's).

 

Ik ga het verder uitwerken, zowel qua plek in de tuin als details in de opstelling. Zo dacht ik de switches in een kast te plaatsen aan de mast, maar ivm ongedierte die zich erin gaan nestelen lijkt me dat niet handig. Ik ga denk ik een dwarsbalk monteren waar ik de switches op ga vastbouten.

 

In huis is de Ziggo kabel afgetakt naar zolder dmv een mickey-mouse splitter, en ik weet niet of deze zowel gelijkspanning als de hogere frequenties door moet laten. Enzovoorts.

 

Ehm (ik spring helemaal niet van de hak op de tak hoor) ook even kijken of er (nu ik qua hoek een heel groot bereik heb) andere satellieten zijn die het bekijken waard zijn.

 

Kortom denken en uitwerken kost geen geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...