Ga naar inhoud


stroomstoring schadelijk of niet?


remo

Aanbevolen berichten

Gisteravond hadden wij last van knipperende lampen. 

Nu blijkt dat er veel meer mensen er hier last van hadden en dat het nog wel even door kan gaan.

Dit blijkt door het zwiepen van de hoogspanningskabels te komen.

Mijn vraag is nu kan dit kwaad.

Kan dit schade opleveren aan apparatuur want dit lijkt mij niet goed. 

Nu heb ik het meeste wel achter een filter zitten maar hier zit geen noodvoeding in.

Groeten Remo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit kan absoluut geen kwaad, het zijn geen stroompieken maar spanningsdippen, dit schrijft Tennet:

 

Betwijfel ik. Toen bij mij de spanning uitviel omdat de aardlekschakelaar "aansloeg" was bij mij mooi een geschakelde voeding kapot. Waarschijnlijk door een spanningspiek vanwege inducties in de leiding (LED trafo's). Sinsdien heb ik bij kritische apparatuur piekspanning begrenzers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak

Zie opmerking Columbo. Mocht je NAS zo'n dip niet prettig vinden dan kan tijdens een schrijfactie de data corrupt raken. Dat zou ik geen prettige gedachte vinden!

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben het een x met sjaak eens geloof ook niet dat het veule kwaad kan,je voeding heeft iedergeval een werkspanning van 210 volt dus dan diet die het nog, en ik de nk bij 175 volt nog wel,maar dat zou ik uit moeten testen met een variac

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hele korte onderbrekingen kunnen in mijn ogen wel degelijk onder bepaalde voorwaarden schadelijk zijn.

Op het moment dat de spanning uitvalt en er op een groep van gebruikers een dikke spoel of een grote transformator of motor aangesloten zit, zal er een tegenovergestelde EMK van zelfinductie ontstaan.

Wanneer de spanning binnen milliseconden op precies het verkeerde moment terug keert kan die sommeren met de ontstane EMK.

Nogmaals, alle gaten in de kaas moeten net op een lijn liggen, maar in dat geval kan net je voeding sneuvelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of dit soort dipjes gevaar kan opleveren voor je apparatuur weet ik niet.

Wat ik wel met 100% zekerheid weet is dat geschakelde voedingen vrijwel altijd stuk gaan na het klapperen van een voedingsspanning.

In de beveiliging, telefonie en computers ed. worden vrij veel geschakelde voedingen gebruikt en vrijwel altijd gaat er wat stuk zodra er werkzaamheden aan de netspanning zijn geweest.

Als er storingen zijn op het gebied van spanning is bij ons dan ook altijd de vraag "is er gewerkt aan de spanningsvoorziening of hebben jullie even geen spanning gehad" en heel vaak zijn er dan inderdaad werkzaamheden geweest waarna er een voeding defect blijkt te zijn.

Hoe het kan????  maar het is wel een feit.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan bovenstaande onderschrijven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Storingen op het lichtnet zijn een dagelijks gebeuren in Spanje, piekjes naar beneden of uitval of piekjes omhoog. Wij hebben in de laatste 15 jaar heel wat in de kliko mogen dumpen door deze storingen. 1x kan geen kwaad maar als het een week of langer duurt ga je op zeker schade krijgen. Daarom hebben de meesten echt alles op een UPS staan om zo de boel te beveiligen.

 

Kan een stroomstoring kwaad, ja 100%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag die TV beelden ook. Ik zag die gloeilamp vrijwel uit gaan. Dat is geen dipje van een paar milliseconden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...