Ga naar inhoud


Tussenvloer constructie berekenen


Big fellow

Aanbevolen berichten

Wij willen graag een tussenvloer maken in een ruimte om het onderstaande te creeren;

 

compact-loft-apartment-walkincloset.jpg

Echter om zoveel mogelijk hoogte boven de vloer te maken wil ik eigenlijk kijken of de vloer doormiddel van een staal constructie kan worden gemaakt. De hoogte onder de vloer ligt namelijk min of meer vast op 180cm, dus alles wat we kunnen winnen door de vloer dunner te maken zal resulteren in meer ruimte boven de vloer..

Ik zat zelf te denken aan een gelasde constructie van 30x30x2 / 30x30x3 mm vierkant profiel, welke dan verankert word aan de muren. Als vloer zit ik te denken aan 19mm multiplex, en daarbovenop tapijt of bamboe laminaat..

 

De vloer moet 310x208 cm worden, en gaat dus dienen als "slaapkamer" (zoals in de foto)... Dus de vraag is of een constructie met de genoemde profielen sterk genoeg is, en hoeveel liggers er nodig zijn.

Aangezien hier op sat4all een hoop leden zijn met verschillende achtergrond hoop ik dat iemand mij hiermee (op weg) kan helpen..

 

Alvast bedankt..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik denk toch dat jou profil verkeerd is

deze zou toch wel wat meer kunnen verdragen 

70 x 40 x 2mm

 er komt al een heel gewicht op enz

 en wat ik daar zie al grote bruggen +- 220 x 68 mm 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha, als de slaapkamer moet wijken voor de inloopkast van mevrouw maak ik me ernstig zorgen over jouw sexleven. Even een ander topic voor openen :grin:

 

Gewoon wat houten balken op 60cm van elkaar. Zo zit iedere houten vloer in elkaar. Afwerken met mooie oude eiken planken. Geen tapijt want met die hoogte kan je nooit fatsoenlijk stofzuigen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Moeten we voor "big" fellow nog extra gewicht bij de berekeningen incalculeren? :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar eens op balkdragers, handig voor je houten balken in te leggen. Je hoeft helemaal niets in de muur te hakken. Alleen naar een goede houtfabriek gaan om scheluw vrije geschaafde balken te vinden.

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dank voor de zorgen, maar met ons sexleven is niets mis hoor :) . Dit willen wij bouwen om de dochter ook ruimte te geven om te slapen zonder dat wij kastruimte gaan verliezen.. :)

 

Ik weet van de balkdragers voor houten balken. Echter de kamer is 300cm hoog, en de hoogte onder de vloer willen wij op minimaal 180cm houden. Als dan de vloer "dunner" kan worden gemaakt door middel van een stalen constructie in plaats van houten balken dan winnen we gewoon ruimte op een eenvoudige manier.

 

Wat ik kan vinden over balk diktes is dat ze in hoogte ongeveer overspanning / 15 of 20 moeten wezen. Dus in deze situatie pak hem beet 11 - 14 cm  (wat geen standaard maten zijn) hoog. Tel daarbij op de dikte van de vloerplaat, en de dikte van het plafond, dan zit je snel op 18-20 cm. Als ik dat kan verminderen, door het gebruiken van een staal constructie, met 10 cm dan zouden wij zeer blij wezen :) .

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel het voordeel is dat je heel makkelijk aan de onderkant gipsplaten kan schroeven en aan de bovenkant vloerdelen kan spijkeren, zonder een multiplex plaat eerst te monteren.

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 )

bij 2800 mm overspanning zit je met 50 x 160 mm Balkhout hart op hart  500 mm (rekenwaarde 50 x 150 mm )

en dat met 1,2 kN/m2 nuttige belasting { = 120 kilo / vierkante meter dat zou destijds gegolden hebben voor een vloer }

 

dat is uit het Standaard tabellenboekje voor Bouw en Waterbouwkundigen...1979

en die Houtafmeting heeft de volgende W= 187,500 cm3  I = 1406,2500 cm4

 

2 )

met doorsnee 18 mm OSB plaat ben je helemaal safe bij die h.o.h van 500 mm { die rot ook niet }

 

3 )

een bedzolder is eigenlijk ook een soort Bedspiraal die 2 meter overspant  met mijn stalen bedspiraal is dat een kokerprofiel van 30 x 30 mm x 3 h.o.h 850 mm

maar let op

dat is maar een persoon a 90 kilo met matras van 40 kilo als belasting ~= 72 kN/m2 is dus veel minder belasting

 

in uw geval is de overspanning 2,8 meter ( als ik 1:20 en die uitkomst met 14 cm omreken zoals u opgaf)

ik had zo maar een gok gedaan en gezegd tweemaal zo zwaar

 

en wat blijkt,

kijk ik enkel naar de Wx en Ix in het tabellenboekje en wil een stalen koker dan vind ik een koker 60 x 60 x 6mm 

maar als je een fuifje viert kan al gauw  de oude 1,2 kN/m2 ondermaats zijn

 

( wetende dat de elasticiteitsmodulus van Staal vele malen hoger is dan Hout )

 

4 )

de volgende stap is om te bezien of dat praktisch is en of dat betaalbaar is

 

28,9 kg/m1 met 2,8 meter is 80,92 kilo per koker

x * 80,92 * 2,5€ = x*202,3€

 

hoe lang is de bedzolder => 2 meter levert op 5 * 202,3€ =  1010€

Tja dat loopt snel op.

 

5 )

kun je er nog liggen zonder je hoofd te stoten?

kun je er nog het bed opmaken?

kun je er fatsoenlijk stofzuigen en schoonmaken?

aangepast door Tonskidutch
  • Like 1

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de tussenruimtes niet te groot maakt moet die 3 cm buisprofiel wel kunnen volgens mij, vooral als je het multiplex veelvoudig muurvast aan de buisconstructie verankert. Overleg eens met een smid. Desnoods maak je de voorbalk 5 cm, waar het multiplex dan achter valt. Aan die 5 cm balk las je dan een 3 cm balk (met daaraan de rest van de constructie) waar de plaat op rust.

Als vloerbedekking vinyl of kurk nemen, lekker dun en makkelijk schoon te houden.

 

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik ga dus uit van een raamwerk met mazen van x cm om een stijve constructie te krijgen.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha

xx

 

De vloer moet 310x208 cm worden,

Alvast bedankt..

iets minder brede overspanning, wordt makkelijker als we weten welke de korte zijde is (die van het frontaal beeld in uw voorbeeld foto ? )

 

en toen dacht ik aan een heel leuke goedkope oplossing

waarom niet 3 bedspiralen aan de muur deuvelen

je spant er een mooi doek onder of een echt spanplafond met LED verlichting

je maakt een kopbalk waar de ladder in hangt

je bent met het in de 3,10 m balkhout aan de muur deuvelen heel snel klaar en kunt je bedspiraal er ook eens uitnemen voor de voorjaarsschoonmaak :grin:

 

p.s. een spiraal met verluchting van beneden is overigens veel gezonder voor de klimaatomstandigheden in bed

post-30989-0-01133300-1462208748_thumb.jpg

aangepast door Tonskidutch

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit willen wij bouwen om de dochter ook ruimte te geven om te slapen zonder dat wij kastruimte gaan verliezen

 

Ah ik dacht al. Met die ruimte in het slaapgedeelte kan je de helft van de bladzijden uit je kamasutraboek scheuren. Die zijn daar niet te realiseren :-)

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden :) .

De situatie is zoals de foto, echter aan de "achterkant" (korte zijde) zit een raam... Maar daar houden we +/- 40cm ruimte naartoe...

 

Leuk idee Tonskidutch, maar de vrouw zegt nee...  Het draagvermogen moet pak hem beet 250 kg zijn, en ik zat zelf te denken aan een afstand tussen de dragers van ongeveer 50-60 cm.  Het is inderdaad een goed idee om de twee buitenste balken 50mm te maken, en de rest 30mm. Maar hoe kan ik dit het beste uitrekenen? Ik heb veel ervaring met staal constructies op schepen, maar daar maken we het gewoon, en testen het of het sterk genoeg is. Zo niet, dan komt er gewoon een stuk staal bij :) .

 

Het verankeren van de constructie aan de wanden wil ik doen met chemische ankers, zeg 5 aan elke kant. Het vastzetten van de multiplex plaat moet ik nog even over nadenken, want ik zie het niet echt zitten om 50 (of meer) gaten te boren en te tappen...

De gipsplaat aan de onderkant wil ik verlijmen, dat moet zeer goed mogelijk wezen gezien het gewicht van de platen en verlichting...

 

Een goede vriend kan goed lassen, dus ik denk dat ik hem vraag om de constructie te maken. Het afwerken en installeren doe ik zelf :)

 

Nogmaals bedankt...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat NU

vrouw zegt neen!

Computer say's NO

 

geen vrouwen in Mannen Of Topic thema's a.u.b. :grin:

 

Het berekenen van zo' n vloertje is in feite een plicht als je de Verzekering Voorwaarden kent.

Maar uit ervaringswaarden redelijk snel te tacklen.

 

De kokers zou ik niet ondermaats dimensioneren.

De veiligheidsfactoren zijn sinds 1979 voor de TGB staal behoorlijk aangescherpt.

 

Vergeet niet het eigengewicht van de konstruktie.

 

ik her-interpoleer de bekende Tabel voor Vloeren met de nieuwe gegevens van 2,08 m overspanning en 250 kilo/m2 Belasting en het Weerstandsmoment en Traagheidsmoment en kom toch op Staal 60 x 60 x 6 mm.

 

met groet

post-30989-0-60485000-1462292449.png

post-30989-0-76491000-1462293930_thumb.jpg

aangepast door Tonskidutch

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...