Ga naar inhoud


Cahors Big Bisat


dirk044

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om een andere vaste schotel aan te schaffen.
Nu heb ik de kleine Cahors Bisat G4 en ik denk eraan om de Cahors Big Bisat,
waarop maximaal 8 LNB's kunnen aan te schaffen.

Vorige week vrijdag met het slechte weer had ik een kwartier lang geen

ontvangst op alle satellieten.

Wie heeft deze Big Bisat en heeft geen beelduitval gehad.

Deze schotel heeft denk een veel betere regenreserve dan de kleine Bisat

Nu heb ik Astra 1 (19,2E), 2 (28,2E), 3 (23,5E) en Hotbird (13,0E).
Je kunt met deze Big Bisat 40 graden overbruggen.
Mijn vraag is nu welke 4 satellieten zijn het interessants om binnen
het bereik van 40 graden met behoud van deze 4 er aan toe te voegen?
Op welke satelliet zitten bijvoorbeeld Scandinavische FTA zenders?
Ik wacht met spanning jullie antwoorden af.
Alvast bedankt voor de info.

aangepast door dirk044
  • Like 1

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb een T-90 en ook daarbij komt het voor dat je slecht weer uitval hebt.

Sterker nog de uplinks met schotels tussen 4 en 5 meter doorsnee hebben zelfs last van slecht weer uitval.

 

Dit onderwerp is eerder aan de orde geweest, bij een zware bui heb je met een grotere schotel hoogstens 10 seconden langer beeld voor de uitval en komt het beeld ook slechts 10 seconden eerder weer terug.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke satelliet zitten bijvoorbeeld Scandinavische FTA zenders?

 

Volgens mij zijn er geen FTA zenders uit Scandinavië.

 

Welke satellieten interessant zijn is hier ook wel ter sprake gekomen en is heel persoonlijk. Kijk eens naar de zenders op 9 Oost (o.a. Russian Travel Guide), Badr op 26 oost (met MBC filmzenders),Telstart 12 op 15 West  (met MSNBC uit de VS) en de Eutelsat op 5 West (met FTA Franse zenders of alles FTV met een Fransat kaartje). Vooral handig als je beter Engels spreekt dan andere talen (Fransat zendt veel uit in de originele taalversie).

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook een big bisat, met de klassieke opstelling.

 

Bij een normale regenbui blijf ik beeld houden; maar bij een plensbui/onweer zoals afgelopen dagen enkele over het land getrokken zijn valt alles toch weg.

 

Het ideale moment om wat te netflixen :cool:

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Visiosat Big Bisat heeft een afmeting van 70cm hoog en 91cm breed.
De breedte is dus een factor 1,3 meer dan de hoogte.
Een Visiosat Bisat heeft een afmeting van 64cm hoog en 75cm breed. De breedte is dus een factor 1,17 meer dan de hoogte.
Hieraan kun je dus al zien dat de Big Bisat gemaakt is om een veel breder azimuth-bereik te ontvangen dan de Bisat.
De versterking is iets beter namelijk de hoogte verhouding 70:64=1.09 ofwel 9%. Dit is 0,38dB. Dit is dus wel erg weinig om daar een significant betere ontvangst mee te hebben.
Je zult er dan ook weinig verbetering mee hebben.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Visiosat Big Bisat heeft een afmeting van 70cm hoog en 91cm breed.

De breedte is dus een factor 1,3 meer dan de hoogte.

Een Visiosat Bisat heeft een afmeting van 64cm hoog en 75cm breed. De breedte is dus een factor 1,17 meer dan de hoogte.

Hieraan kun je dus al zien dat de Big Bisat gemaakt is om een veel breder azimuth-bereik te ontvangen dan de Bisat.

De versterking is iets beter namelijk de hoogte verhouding 70:64=1.09 ofwel 9%. Dit is 0,38dB. Dit is dus wel erg weinig om daar een significant betere ontvangst mee te hebben.

Je zult er dan ook weinig verbetering mee hebben.

 

Inderdaad, heb beide schotels gehad en het verschil in versterking is miniem.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scandinavische FTA zenders zijn er helaas niet... Tenzij je wat religieuze kanalen uit Noorwegen en Zweden prefereert uiteraard...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de Big Bisat door zijn constructie wel beter in staat is om een groot aantal quad lnb's en de bijbehorende kabels te dragen zonder door te zakken.

Mijn Visiosat 4G quadro heeft voor Astra 23.5 een Inverto Black Ultra en die heb ik optimaal gericht op deze satelliet. Dit gaat wel iets ten koste van andere posities, maar dat neem ik voor lief.

Hierdoor heb ik een enorme regenreserve en het gebeurt niet vaak meer dat ik uitval heb door buien.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn Visiosat Bisat voor het doorzakken ook

aluminium buisjes aangebracht aan beide zijkanten, zoals

de Big Bisat dat standaard heeft. Dat is veel stabieler geworden.

Verder heb ik de beide switches in 2 plastic opbergdoosjes

van Blokker verwerkt, die hangen dus altijd droog,

al hoost het nog zo hard.

Als volgens Sprietje de ontvangst met de Big Bisat

niet veel beter zal worden laat ik deze schotel voorlopig

nog maar even hangen

Dank voor alle reacties.

post-80532-0-35882000-1465489234_thumb.jpg

post-80532-0-79613800-1465489271_thumb.jpg

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de Big Bisat door zijn constructie wel beter in staat is om een groot aantal quad lnb's en de bijbehorende kabels te dragen zonder door te zakken.

Mijn Visiosat 4G quadro heeft voor Astra 23.5 een Inverto Black Ultra en die heb ik optimaal gericht op deze satelliet. Dit gaat wel iets ten koste van andere posities, maar dat neem ik voor lief.

Hierdoor heb ik een enorme regenreserve en het gebeurt niet vaak meer dat ik uitval heb door buien.

En wat is de grote van je feedhorn een normale of zo'n kleinere
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn Visiosat Bisat voor het doorzakken ook

aluminium buisjes aangebracht aan beide zijkanten, zoals

de Big Bisat dat standaard heeft. Dat is veel stabieler geworden.

Verder heb ik de beide switches in 2 plastic opbergdoosjes

van Blokker verwerkt, die hangen dus altijd droog,

al hoost het nog zo hard.

Als volgens Sprietje de ontvangst met de Big Bisat

niet veel beter zal worden laat ik deze schotel voorlopig

nog maar even hangen

Dank voor alle reacties.

Hallo, dirk044

 

Ik heb gezien op de foto dat er enkele kabels beschadigd zijn door wrijving van weer en wind.

Dat kan een demper zetten op je signaalkwaliteit.

Anders mooie installatie met switches verwerkt in opbergdoosjes.

 

Satfeeds-DX

post-79750-0-06667900-1465542704_thumb.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je een Visiosat Big Bisat of Visosat Bisat wil gebruiken hangt in grote mate af hoeveel satellieten je wil ontvangen . Zoals eerder gemeld is het verschil in ontvangst redelijk minimaal. Doch mijn ervaring hierbij is dat je met een Big Bisat toch iets meer dan een 0,5 dB winst haalt op de traditionele satellieten zoals A1,A2,A3 en HB.

Het signaal is bij mij nooit uitgevallen tijdens de laatste dagen en het waren soms echte stortbuien. Normaal heb ik op de zenders van CD of TVV op de A3 een gemiddeld signaal van 12 dB. Tijdens deze grote stortbuien daalde dit tot in het slechtste geval tot 7 à 7,5 dB , beeld was er nog altijd op de dreambox.

Indien je werkt met een Big Bisat heb je toch enkele goeie voordelen.

 

- ontvangst mogelijk tot 8 satellieten ( soms meer )

- de plaatsing van de lnb's is heel simpel , je zet deze gewoon op de juiste plaats op de gradenschaal op de rail volgens de sofware berekening van cahors en klaar, je kan dus de lnb's gerust op een tafel monteren vooraleer je op het dak moet of ergens hoog op de ladder met een beugel dient te werken.

- indien je gebruikt maakt van een satelliet die heel westelijk is gelegen is , in mijn geval de 15°W , dan zakt je hellingsgraad van de schotel van zo een 13 graden naar ongeveer 3 graden, m.a.w. als je recht op je schotel kijkt staat deze bijna horizontaal , het oogt veel mooier.

- overbrugging van satellieten meer dan 40 graden mogelijk.

 

Ik werk met alp lnb's en die werken voor mij prima , misschien dat er lnb's nog meer rendement geven maar dit is voldoende met de resultaten die ik nu reeds haal.

Op de 5°W bvb. heb ik op de Franse zenders ( in HD) 12,5 dB en op de 1°W een gemiddelde van 12 dB. De 15°W is niet denderend , ik ontvang juist de ESPN kanalen met ongeveer 6 dB , naar de avond toe met 8 dB.
De schotel is uitgericht op de 7°E , ontvangst is redelijk maar bevredigend. Een feed ga je soms eens locken maar voor de meeste is deze schotel te klein. De TRT kanalen met bvb. 8 dB.

 

Enkel foto's ( opstelling 15W,5W,1W,7E,13E,19,2E,23,5E & 28,2E )

post-37533-0-83013000-1465549152.gif

post-37533-0-88830800-1465549159.gif

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...