Ga naar inhoud


12 volt lamp op 6 volt


minplus

Aanbevolen berichten

Van een sprietenlamp, je kent ze misschien nog wel, een ufo met glasvezels die ronddraaien met steeds andere kleuren aan de uiteinden van de glasvezels, met een 6 volt adapter en een 5 watt lamp was de lamp gesneuveld. Nergens meer te krijgen. Ik heb hem vervangen door een 12 volt 10 watt lamp en hij werkt weer prima.

Zijn hier problemen te verwachten?

Voor mijn gevoel en matige kennis niet.

De adapter te veranderen leek me geen optie omdat de motor en andere lampjes alle op 6 volt werken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik zie geen problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een 6 volt lamp in zat, en je hebt er nu een 12 volt lamp ingedaan, dan brand die lamp wat minder fel. De adapter zal wel wat meer dan 6 volt afgeven.

Als je voldoende licht hebt dan is er niks aan de hand.

Je kunt misschien een foto van de oude lamp plaatsen. Er is vast nog wel een vervangende lamp te vinden ergens op het www.

 

Ik vond die glasvezellampen zo foei en grotten lelijk dat ik op een gegeven moment die kitsch toch weer grappig vond.

Wij hadden er ook één en ik heb dat ding aan mijn dochter gegeven. Die heeft hem geloof ik nog.

Ik herinner me nog de herrie die de motor van dat rotkreng maakte. :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Znx guys.

 

Was ook mijn idee dat er hoogstens wat minder licht zou zijn, maar de 10 watt tegenover de 5 watt lijkt dat te compenseren. De punten gloeien even fraai op en kleindochter is weer helemaal gelukkig met de 25 jaar oude "toverlamp".

Ik heb langdurig gezocht naar de 6 volt 5 watt lamp op internet maar niets in die richting en al helemaal niet in het juiste model. Heb de pootjes van de 12 volt trouwens moeten afvijlen om de aansluiting passend te maken, maar je moet wat over hebben voor je kleinkinderen. :grin:

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

12 Volt 10 Watt of 6 Volt 5 Watt zal ongeveer dezelfde belasting voor de voeding geven,

Alleen de keurtemperatuur kan wat afwijken, in dit geval niet van belang.

Wanneer het werkt, niet meer aanraken!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht ik ook al op grond van wat berekeningen/overwegingen, ceesv.

Znx.

En ik blijf er dus af tot er weer wat sneuvelt want ze is er helemaal dol op.

 

@ looney  Daar zit het trechtermodel dus helaas helemaal niet bij. Het gaat bovendien om een heel speciale met exact een bepaalde maat en smalle pootjes. Ik vond het 12V 10W model na lang zoeken in een lampenspeciaalzaak.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 Volt 10 Watt of 6 Volt 5 Watt zal ongeveer dezelfde belasting voor de voeding geven,

Alleen de keurtemperatuur kan wat afwijken, in dit geval niet van belang.

Wanneer het werkt, niet meer aanraken!

 

12 Volt 10 Watt of 6 Volt 5 Watt zal ongeveer dezelfde belasting voor de voeding geven,

 

Beste mensen, dit klopt niet. Heb het even nagerekend.

De 12 volt, 10 Watt lamp heeft een weerstand van 14,4 Ω  Bij 6 volt voeding loopt er een stroom van 0,41 A

De   6 volt,   5 Watt lamp heeft een weerstand van   7,2 Ω  Bij 6 volt voeding loopt er een stroom van 0,82 A

 

Het is de stroomsterkte die de lichtsterkte bepaald. En die is de helft.

Dat die lamp überhaupt brandt is mij een raadsel.

Ik kan het alleen verklaren dat door de mindere weerstandsbelasting van de 12 volt lamp de voedingspanning omhoog gaat. :grin:

 

Wel een leuke  examenvraag trouwens.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt gelijk, door de hogere weerstand zal de spanning iets hoger zijn, maar het opgenomen vermogenvan de 12 Volt lamp  bij 6 volt zal de helft zijn van een 6 Volt nominale lamp.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet toch nog eens narekenen.

 

Je hebt een weerstand van 14,4 en een van 7,2. Op beide zet je 6 volt en in beide gevallen is de stroom dan 0,83 A?

 

Net te laat.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, door de hogere weerstand zal de spanning iets hoger zijn, maar het opgenomen vermogen bij 6 volt zal de helft zijn van een 6 Volt nominale lamp.

 

Echt waar?

 

P=U * I , 12 x 0,41 = 4,92 Watt

 

Nee...de voedingsspanning is 6 volt, niet 12 volt

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat zeg ik, P = I2 x R, dus bij het halveren van de spanning zal het opgenomen vermogen nog 25 % zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rekenwonders zijn jullie zeg, dat is het eerste wat ik leerde en er ingestampt werd op de LTS en later bij Rens &Rens. :P

En jullie vergeten de motor in jullie berekeningen mee te nemen die parallel met de lamp staat. :crazy:

 

@Sjaak(k): Juist omdat die motor parallel met de lamp staat, heeft die er niks me te maken.

 

Twee keer stampen op zo'n lullige wet van Ohm en vervolgens vergeten dat die niet opgaat voor een gloeilampje?

Een gloeidraad is nl geen Ohmse weerstand: oa met stijgen van de temperatuur neemt de weerstand toe :P

 

@theparasol: aan de temperatuurcoefficient van de gloeidraden heb ik wel degelijk gedacht en verworpen omdat die voor beide gloeilampen geldt. En is dus niet relevant.

Verder geldt het vermogen van een gloeilamp in warme toestand en niet in koude toestand. Dus mijn berekening van de weerstandswaarde van de gloeidraden is wel degelijk correct.

 

Ik blijf bij mijn stelling dat theoretisch die lamp niet of nauwelijks brandt. Dat het in de praktijk toch anders is,kan alleen komen omdat de voeding niet constant 6 volt is maar varieerd met de belasting. Het zal een goedkoop voedingkje zijn, made in China en verwonderd me niets. :D

 

@Sjaak(k): de Wet van Ohm kende en begreep ik al voordat ik naar school ging. :D :D :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...