Ga naar inhoud


welke vruchtboom is dit


sattos

Aanbevolen berichten

Als er vruchten aankomen dan zou je die nu al bijna moeten kunnen zien. Aan mijn pruimenboom en appelboom hangen nu al kleine bolletjes.

 

Zo niet, dan zou ik er geen moeite insteken. Voor een paar centen haal je bij een kweker een fruit boompje.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 1e komt in ieder geval uit het geslacht van de prunus maar is het een zaailing dan kan het best een paar jaar duren voordat hij voor de 1e keer gaat bloeien en mogelijk vruchten gaat zetten, maar dat weet je nu dus nog niet zo van een plaatje.

 

De 2e lijkt op een heester waar rose/witte bloemen aan komen (een scherm met 10 tallen kleine bloempjes), maar ik kan nog niet op de naam komen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik hoop dat met de bouw van een nieuwe wijk achter ons de vogels meer die kant op gaan maar vooralsnog zitten hier nog heel wat merels die nu al regelmatig komen kijken of de vruchtbomen wel goed uitlopen :crazy:

 

Maar die wilde kers was juist lekker om te gebruiken in gerechten, om zo te eten meestal te zuur (blijven de wespen er ook vanaf) maar die zijn wel bij uitstek te gebruiken als gezonde en smakelijke saus in de yoghurt, zelf gemaakte kersen strudel , jam enz.

In Duitsland noemen ze het sauerkirsch en wordt het overal in gebruikt en ook veelvuldig terug te vinden in wildbraten en als vulling in allerlei vleesgerechten.

 

suc6

 

Gerrit

 

In Roemenië noemen ze Sauerkirsch Visine, da's dus een heel ander woord dan Cirese (een gewone kers). Voor hen zijn het twee totaal verschillende vruchten, vandaar elk een eigen naam. Die zure kersen vormen vooral de grondstof voor Visinata, een soort zure-kersen-brandewijn (als dat het goede woord ervoor is) van ongeëvenaard goede kwaliteit. Ik zou het ook graag hier kunnen maken maar helaas is voor de allerbeste kwaliteit nodig dat je het met 50% pure alcohol aanlengt in het productieproces, iets wat je hier volgens mij legaal niet kunt kopen. De lekkerste is die die thuisgemaakt is, maar de laatste jaren blijkt de Lidl (of all places!) nog de allerbeste Visinata te verkopen. Kom je in Roemenië, niet vergeten dat uit te proberen! Ze verkopen het trouwens ook in een al even goede bosbessenvariant.

 

Overigens, we hebben enkele kersenbomen in onze tuin en dat vogelprobleem kennen we in toenemende mate. Naarmate de bomen hoger werden werd de ellende steeds groter. Nu na een radicale zaag- en kap actie komt alles weer binnen bereik. Groene netten erover en het leed is voor een groot deel geleden.

 

Wat de keuze van vruchten betreft, zelf denk ik dat je beter kunt kijken naar een heel ander criterium, namelijk welke vruchten je het allerlekkerste vindt. Zo is een van onze kersenbomen er een met kersen die geel en rood zijn, ik geloof dat die wellicht meikersen heten. Heerlijke zoete maar niet te zoete smaak en een heel stevig vruchtvlees waardoor ze ook wat langer goed blijven. In de winkel zie ik ze, in elk geval in onze omgeving, nooit. Dat maakt het wat mij betreft echt de moeite waard ook al heeft die boom soms wel 15 kg opgeleverd, soms nog geen pond. De radicale snoei-kap van vorig najaar heeft wel voor een ontstellend groot aantal nieuwe zijschoten gezorgd dus ik heb goede hoop dat mettertijd het weer een prima bron voor veel lekkere kersen wordt. Nu groeien er uiteraard alleen kersen aan de hogere takken die bij de snoei gespaard bleven.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is een van onze kersenbomen er een met kersen die geel en rood zijn, ik geloof dat die wellicht meikersen heten. Heerlijke zoete maar niet te zoete smaak en een heel stevig vruchtvlees waardoor ze ook wat langer goed blijven.

Wij noemen die kersen hier spek kersen.

post-32015-0-56372900-1495789813.jpg

Je ziet ze inderdaad vrij weinig en komt ze af en toe nog in de vrije natuur tegen of in een "vergeten" boomgaard maar vaak wel erg lekker.

Grote voordeel is dat veel mensen deze kers niet kennen en ook vogels liever een mooie rode kers hebben dan deze geel/rode vandaar dat ze meestal langer aan de boom blijven zitten voordat men doorheeft dat ze al eetbaar zijn.

Vaak zijn het kleinere kersen maar je hebt ook bomen die wel dikke kersen dragen.

Als we in de buurt van de Edersee zijn gaan we altijd even kijken bij zo'n boom die daar bovenop een bult staat om er een paar handenvol van te plukken.

De laatste keer heb ik er pitten van meegenomen en gepoot maar dat werd niets.

Dus had ze nu in de koeling gelegd en hoop dat ze nu wel uit gaan lopen en anders toch maar eens kijken of die boom ook te stekken of enten valt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...