Ga naar inhoud


welke vruchtboom is dit


sattos

Aanbevolen berichten

Kiwi is erg afhankelijk van het soort wat je hebt, die wat wij hebben is zelf bestuivend dus je hebt niet speciaal een andere mannelijke plant nodig.  

Nadeel is dat de soort die wij nu hebben erg laat rijp is (meestal in november) en dat ze pas als ze een jaar of 5 oud zijn voor de 1e keer gaan bloeien en vruchten geven, Maar het is wel een erg mooie plant die goed schaduw geeft en daar is hij hier hoofdzakelijk voor bedoelt.

 

Maar hoe doe jij het dan met de vogels ed.?

Als hier iets ook maar een beetje kleur krijgt wordt het al weer opgevreten en duiken de merels, kraaien, eksters en wat al niet meer er bovenop en door het aangepikte fruit worden de insecten aangetrokken die de rest opeten zodat je vaak alleen nog maar een steeltje met een pit aan de boom hebt hangen.

Komen we bij vrienden in Duitsland dan hangt daar gewoon de kersenboom geheel vol met dikke rode kersen zonder dat er ook maar een vogel bij in de buurt komt.

Wij vragen ons dan ook af waarom bij ons dan altijd alles wordt opgevreten en bij een ander niet.

Zitten hier dan zoveel meer vogels?

 

suc6

 

Gerrit

Toen we hier kwamen wonen stonden er 4 appelbomen , een wilde en een gekweekte kers en de rest was coniferen en heide. Qua vogels zag je een paar eksters (die later door een jager afgeknald werden).

Het eerste jaar hadden we een flinke kersenoogst, maar in de jaren daarna werden de sparren en heide vervangen door loofbomen en gras en nam het aantal vogels sterk toe. De kers hebben we nog een een aantal jaren met een net afgeschermd tot hij moest verdwijnen bij een huisuitbreiding. De wilde kers was te zuur om te eten en heb ik omgezaagd.

Van de andere vruchten worden vnl. de aalbessen veel gepakt door merels en perziken wat door wespen, maar van de perziken zijn er zoveel dat er meer dan genoeg gave overblijven.

  • Like 4

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoop dat met de bouw van een nieuwe wijk achter ons de vogels meer die kant op gaan maar vooralsnog zitten hier nog heel wat merels die nu al regelmatig komen kijken of de vruchtbomen wel goed uitlopen :crazy:

 

Maar die wilde kers was juist lekker om te gebruiken in gerechten, om zo te eten meestal te zuur (blijven de wespen er ook vanaf) maar die zijn wel bij uitstek te gebruiken als gezonde en smakelijke saus in de yoghurt, zelf gemaakte kersen strudel , jam enz.

In Duitsland noemen ze het sauerkirsch en wordt het overal in gebruikt en ook veelvuldig terug te vinden in wildbraten en als vulling in allerlei vleesgerechten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

:grin:

Tsja.

We voeren hier een deel van het jaar bij. Betekent dat er in een gemene winter een 100 vogels in en rond de tuin verblijven. Betekent ook dat je naast een vaste club bekenden ook soms aparte vogels een paar maanden op bezoek krijgt die dat een paar jaar herhalen en soms met succes hier nestelen, zoals bv. de spotvogel met z'n continu variërende zang. En dat je als je 's ochtends wakker wordt van buiten een fraai concert krijgt. Betekent ook dat een goudvink een deel van de perzikknoppen voor nieuwe perziken opeet, maar wat een mooi dier om in je tuin bezig te zien.

 

De wilde kers hebben we wel een aantal malen gebruikt, maar meestal lieten we die aan de merel, die overigens de lekkere gekweekte kers ook prefereerde. Kwestie van tijdgebrek.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 2e boompje staan.weet niet wat voor boompje het is

 

Als ik naar het hout kijk dan zeg ik dat het geen pruimenboompje is, normaal heeft een pruimenboom een gladde stam die vrijwel overal dezelfde kleur heeft.

 

20170331_102808_1490948983468_resized.jp

 

Ook de verschillende kleuren in het blad laten mij twijfelen, normaal heeft een pruimenboom maar 1 kleur blad waar vaak lichte kartels in zitten.

20170331_102821_1490948980347_resized.jp

 

Hier het blad van een blauwe pruim die nu dus al in bloei staat.

 

Kijk ik naar de stam op jouw foto dan lijkt het toch meer op een heester maar welke kan ik nu nog niet zien, wellicht dat als het blad verder volgroeid is dan wel.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...