Ga naar inhoud


Donder is lucht die terug samnkomt


de mon

Aanbevolen berichten

De bliksemschicht zal de lucht verbranden . Direct zal de lucht terug deze plaats in nemen En dat is donder.

En er zijn natuurlijk anderen die beweren dat de bliksem vanuit de grond vertrekt of meestal vanuit de wolken ontspringt.

Mij interesseert die donder . Bij 1 bar en over de lange lengte van de flits zal het wel geluid geven.

Als ik het 's nachts hoor ga ik beneden tv kijken. Tellen doe ik soms ook.

aangepast door de mon
  • Like 2

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als ik het 's nachts hoor draai ik mij om en ga verder slapen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de bliksem een donderende slag veroorzaakt, is geen raadsel. Lucht heeft elektrische weerstand en wordt dus, net als een metaaldraad, verhit als er een elektrische stroom doorheen gaat. De bliksem verhit de omringende lucht tot 30.000° Celsius, waardoor ze snel uitzet als een massale schokgolf met een druk van 10 tot 100 atmosfeer, die vervolgens al gauw een supersone dreun geeft — de donder.

Op het ogenblik dat u dit leest, woeden er over de hele wereld ongeveer 1800 elektrische stormen. Ze produceren zo’n 600 bliksemflitsen per seconde, waarvan er 100 de aarde treffen. Dat betekent dat elke 24 uur ruwweg 8,5 miljoen bliksemschichten de grond treffen. 

 

(Bron: Readers Digest in de jaren '80)

 

Ik weet niet uit welke bron je die 1 bar opmerking haalt. 

 

In ieder geval draai ik mij gewoon nog eens om in bed als ik het hoor, de ene keer dat het raak is hoor ik het toch niet...

 

T B

aangepast door TangoBravo
Link naar reactie
Delen op andere sites

@de mon

Er klopt vrij weinig van je verhaal. De knal wordt veroorzaakt door de snelle expansie van de lucht. Die overigens ook niet verbrandt, hoogstens de vaste deeltjes die zich in de lucht bevinden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er bovenin met de lucht gebeurd is voor de mens die daar onder woont niet zo interessant. Wel de afstand van de bliksemflits tot de klap. Dat gaat met de geluidssnelheid en een kilometer is ongeveer 3 seconden. Ik trek dus bij bliksem en klap binnen 10 seconden er na de schotel en motor los van de kabels. Ongeveer 20 jaar geleden een inslag voor mijn huis in het park gehad. Flink gat. Ook het effect van de inslag op de bliksemafleider van een bejaardentehuis gezien. Op de zolderverdieping hingen alle  leidingen los op de vloer. Dus leuk om te weten hoe het werkt en hoe vaak het wereldwijd voorkomt maar probeer het niet in huis te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...