Ga naar inhoud


Vervanging Telenet digibox


Aanbevolen berichten

Mijn ouders kijken Telenet digitale tv.

Enkele maanden geleden hebben ze hun 'oude' digibox moeten laten vervangen omdat bij het afspelen van opnames de weergave enkele seconden bleef hangen. Resultaat: alle opnamen van enkele jaren kwijt. Omruil is geen probleem, omdat ze deze ontvanger huren.

 

Nu hebben ze dus een vervangtoestel, sinds kort begint ditzelfde probleem ook op dit toestel op te duiken...

Zijn ze dus weer alle opnames kwijt. Ze nemen voor de kleinkinderen regelmatig eens een film op tijdens de vakanties, voor als ze eens blijven logeren.

 

Kan ik hen eventueel adviseren om een VU te nemen, en deze te voorzien van een CI (TV met een kaartje) en kan die dan ingesteld worden om opnames om te zetten zodat deze niet meer gepaired zijn met de CI?

Met een 2TB disk er in kunnen ze wel even voort; en eventueel kan er ook nog een externe HD aangesloten worden.

 

Maar dan moet ik wel eerst zeker zijn.

 

Nadeel is dat ze wel een nieuwe ontvanger moeten leren kennen, maar voor gewoon gebruik denk ik dat de VU's nog meevallen.

 

Rest alleen nog de vraag, welk model moet er dan genomen worden?

Lijkt me dat voor het decoderen van de opnames er voldoende rekenkracht moet zijn, dus misschien beter de recentere 4K modellen nemen??

 

Alvast bedankt voor feedback...

 

 

 

 

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedoel je met oude digibox een oude digicorder? Want een digibox heeft geen hd en kan dus geen opnames maken. Of bedoel je dater een externe hd aan zat ? En wat bedoel je met enkele seconden vertraging ? Dat de opname tijdens het afspelen crasht ? Wat was de uitleg van telenet toen je het toestel inruilde ? Lijkt me raar dat een nieuw model digicorder hetzelfde "mankement" vertoont als de oude.

 

Eerste stap lijkt me dan ook een bezoek aan een telenet service center. Vermits hethuurtoestellen zijn, heb je recht op vervanging alshet toestel rare kuren vertoont.

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel een Digicorder zijn, ze zijn al lang bekend voor hun brakke kwaliteit, mag ik je aanraden over te stappen naar Orange op de kabel, daar zit je wat kwaliteit van hardware betreft al beter.

 

Ook hun prijzen zijn voordeliger, en je bent in een klap van het arrogante Telenet af.

 

box-image.jpg

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De_Perre,

zoals je weet is die scrambled opname enkel mogelijk met de 4K modellen van VU+ met een VTI image.

Dus modern snel nieuw en goed.

 

Betreffende de rekenkracht voor decoderen, is dat helemaal onnodig je daar zorgen over te maken daar dit niet uit maakt.

Voor de samenstelling van tuners (dvb-c) is natuurlijk wel even opletten geblazen.

 

Ofschoon naast de fixed dvb-s2 tuneres in de SOLO4K nog een insteektuner geplaatst kan worden is de Ultimo met 3 slots aan te bevelen daar er ook de FBC voor dbv-c in kunnen.

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is natuurlijk of 5 à 600 euro uitgeven (including de ci+ module van Telenet) enkel om fatsoenlijke opnames te kunnen maken niet een beetje overkill is.

 

Vijfennegentig procent van de digicorders (zeker als het om recente modellen gaat) werken probleemvrij, dat opnames "zomaar" verdwijnen na afspelen is een error die ik nog niet eerder gehoord heb ivm recente Telenet digicorders.

 

Dus goeie raad, kaart je probleem aan in een service center en laat die mensen niet nodeloos nieuwe systemen uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas die TN boxen zijn goedkope prullen die frequent de geest geven hoor, ze worden omgeruild, je opnames ben je dan voor altijd kwijt, de stukke boxen gaan dan naar een repair center en vervolgens staan dan weer klaar voor de volgende omruil, en zo blijft die meuk voor ergernis zorgen.

 

Een advies, dumpen en kwaliteit kiezen.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar de vraag of ik ze niet beter een VU laat kopen, en laat omschakelen naar 'TV met een kaartje'.

 

Het zijn van die digicorders; met HD ondersteuning.

Ben zelf al jaren geen Telenet TV klant, dus ik ken die modellen niet.

Het probleem dat ze beschreven is dat bij live tv alles goed loopt; maar bij opnames blijft het beeld soms hangen gedurende enkele seconden en loopt dan weer verder. Ook soort artefacting die optreedt; maar heb zelf geen opnames bekeken.

Bij de eerste omruil hadden ze naar het call center gebeld, en kregen ze te horen dat het ding wel al behoorlijk oud was (3 à 5 jaar). Nu merken ze na nog geen 6 maanden dezelfde issues, waar ze destijds mee geconfronteerd werden.

 

Een Uno 4K met kabeltuner vind ik al voor net geen 280 euro; maar daar zit geen HDD in (hard disk drive). Zou dus een USB disk moeten worden; maar die komt wel met een FBC C-tuner.

Een Solo 4K vertrekt steeds met sat tuner (hebben ze geen boodschap aan); en met een HDD er bij zit je dan al vlug aan 500 euro.

De Ultimo lijkt me toch behoorlijk overkill te zijn. Starten met dual C tuner; 2TB HDD en geen verder tuners of opzet zit die al aan >650 euro.

VTi kan ik er wel opgooien, heb mijn Solo 4K als oefen box :)

 

Ik zou hen vooral een alternatief willen aanreiken, om niet steeds hun opnames te verliezen...

 

Overstap naar Orange zal ook niet zomaar lukken. Trouwens, ook daar heb je min of meer opgelegde hardware. En of die kwalitatief beter is dan die van Telenet??

 

**edit**

@pollegazon, de opnames zijn verdwenen bij het omwisselen van de digicorder!

Die staan immers op de interne HDD van dat (on)ding; en opnames worden niet overgezet. Kan ook niet...

aangepast door De_Perre

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is een mening en een advies

ik gaf enkel een advies

 

 

 

Een mening is wat je van een subject of object vindt. Niks mis mee toch om hier op sat4all een mening te (hebben en) geven over iets ?

 

Helaas die TN boxen zijn goedkope prullen die frequent de geest geven hoor, ze worden omgeruild, je opnames ben je dan voor altijd kwijt, de stukke boxen gaan dan naar een repair center en vervolgens staan dan weer klaar voor de volgende omruil, en zo blijft die meuk voor ergernis zorgen.

 

Een advies, dumpen en kwaliteit kiezen.

 

Okay, dat het 2dehands stuff is dat je wordt aangereikt na ruil wist ik niet. Als dat effectief zo is, kan je er inderdaad niks mee aanvangen :)

 

 

 

Het probleem dat ze beschreven is dat bij live tv alles goed loopt; maar bij opnames blijft het beeld soms hangen gedurende enkele seconden en loopt dan weer verder. Ook soort artefacting die optreedt; maar heb zelf geen opnames bekeken.

 

 

Een Uno 4K met kabeltuner vind ik al voor net geen 280 euro; maar daar zit geen HDD in (hard disk drive). Zou dus een USB disk moeten worden; maar die komt wel met een FBC C-tuner.

Een Solo 4K vertrekt steeds met sat tuner (hebben ze geen boodschap aan); en met een HDD er bij zit je dan al vlug aan 500 euro.

De Ultimo lijkt me toch behoorlijk overkill te zijn. Starten met dual C tuner; 2TB HDD en geen verder tuners of opzet zit die al aan >650 euro.

VTi kan ik er wel opgooien, heb mijn Solo 4K als oefen box :)

 

Ik zou hen vooral een alternatief willen aanreiken, om niet steeds hun opnames te verliezen...

 

 

 

Weet niet hoe oud de ouders zijn en wat hun budget is, maar als je stelt dat er bij live tv geen probleem is, enkel bij opnamen. En dat die opnamen vooral bedoeld zijn voor de kleinkinderen die komen logeren (vandaar wellicht dat de harde schijf steeds redelijk vol is), is het dan geen alternatief om te denken aan netflix of play ? Telkens iets van rond de tien euro en dan kunnen de kinderen zélf uit de tv-theek kiezen welke film of programma ze bij hun bezoek willen zien. Dan hoeven ze niet heel attent de programmagids in het oog te houden (met play kan je ook terugkijken) en ook niet jaar en dag de opgenomen programma's bij te houden.

 

Zoals je zelf zegt is overschakelen naar VU+ enkel voor kabelopnames toch redelijk duur, vooral als ze daarnaast wellicht ook een triple play hebben bij de provider (internet, telefoon & digitale tv ?) die ze wellicht ook niet willen buiten gooien als ze in plaats van via de digicorder opnames gaan maken met een VU+ en aangesloten harde schijf ??

 

Niet onderschatten dat zo'n digicorder (ondanks dat het rommel is) voor oudere mensen heel gebruiksvriendelijk is, de instellingen om programma's op te nemen zijn eindeloos en met wat aandacht hoef je niet telkens opnieuw dingen te programmeren, wat wellicht wel zal zijn met de VU+, waarbij ze dan ook nog eens een programmagids moeten installeren om de juiste uitzendingen binnen te krijgen...

 

Zélf hebben we Telenet CI+ module, satelliet, dvb-t en telenet digital tv via digicorder - maar als je het mijn dochter van 11 vraagt, is de digicorder toch wel het meest gebruiksvriendelijke van al die dingen. De CI+ module bijvoorbeeld zapt bv een fractie trager, met sat moet je dan weer een HDD programmeren als je opneemt, met dvb-t heb je dan een appart bakje - zelfs met iptv via streams werkt het niet altijd perfect.

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn beiden rond de 67; dus op zich nog niet te oud.

En ze hebben triple play bij Telenet; maar denk wel dat ze dat kunnen blijven behouden met het kaartje.

 

Play van Telenet moeten ze niet; interactief liggen ze ook niet van wakker.

Ze nemen vooral wat op voor de kleinkinderen (kinder- en jeugdfilms tijdens de schoolvakanties op NPO3); en af en toe Thuis ofzo.

 

De digicorder kennen ze; zijn ze meest vertrouwd mee. En is ook behoorlijk intuïtief; dus als ze met vakantie gaan, kunnen ze makkelijk een reeks programmeren.

 

Maar ik vind het behoorlijk sneu dat ze nu op korte tijd tot 2x toe een ruil moeten ondergaan en alle opnames mee met de ontvanger verdwijnen. Bij de box die ze nu hebben, staan er nog niet zoveel opnames op.

 

 

Conclusie: het kan, maar het kost wat en er is ook een leercurve om rekening mee te houden.

Zal afwachten en zien hoelang box 3 het uithoudt. Als die op korte termijn terug ellende geeft; krijgen ze een Uno4K van me...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een linux box gaat voor het ontvangen en opnemen van Telenet, moet je rekening houden dat de telenet CI module er een is met de CI+ mogelijkheden geactiveerd.

 

Je moet dus een model kiezen dat een CI+ module aankan.  En de informatie hierover is schaars.

 

En als je opnames wil maken, moet je deze gecodeerd opnemen.   En achteraf kunnen decoderen via de CI+ module.

Momenteel zijn er maar een paar modellen die dat kunnen (en dan weet ik nog niet of dit met CI+ ook kan)

Zie hier:  https://wiki.openpli.org/Offline_decoding

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen naar Orange is tegenwoordig makkelijk hoor, daar hoef je geen problemen mee te verwachten, contacteer ze maar eens hoe dat te doen.

 

Met bv een Xtrend ET8500 en het originele Image kan je heel goed met de CI+ module werken trouwens, decoderen werkt als een lier, voor kabel ontvangst geen alternatieve image nodig.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel een Digicorder zijn, ze zijn al lang bekend voor hun brakke kwaliteit, mag ik je aanraden over te stappen naar Orange op de kabel, daar zit je wat kwaliteit van hardware betreft al beter.

 

Ook hun prijzen zijn voordeliger, en je bent in een klap van het arrogante Telenet af.

Ik heb nochtans al gelezen van geluid dat niet synchroon liep bij Orange decoders.

Vermits beiden exact dezelfde stream binnenkrijgen, kan dat dus alleen aan de box / software op de box liggen.

Om dus zomaar te veronderstellen dat die boxen van Orange beter zijn, is wat kort door de bocht.

 

En tot slot, je kunt omschakelen naar Orange, maar daar zijn niet alle zenders te krijgen.

Sommige zitten exclusief bij Telenet (de filmzenders, de Sporting zenders, ...)

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom wil je die mensen Openpli aan smeren?

we weten wat een VU+ met VTI kan

die het niet weet moest gewoon eens meer lezen

 

Ik wil helemaal geen OpenPLi aansmeren, alleen waarschuwen dat het helemaal niet vanzelf sprekend is.

 

En een opmerking als "we weten wat een VU+ met VTI kan" staat bol van de vaagheid.  Wat kan die dan bv.?

Je schijnt het te weten, maar wil het zeker ook niet vertellen.  Want je bied niemand iets op een schoteltje aan.

 

Ik walg van dit soort mensen.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...