Ga naar inhoud


Hoe siliconenkit te verwijderen?


gerrit B

Aanbevolen berichten


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Indien je nog weet welke siliconen je er ooit op aangebracht hebt, kan je nog achterhalen welk oplosmiddel er eventueel in zat...

Maar dan mag je geheugen je niet in de steek laten; en mag de fabrikant de samenstelling doorheen de jaren niet aangepast hebben. 

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alternatief kan je ook nog denken aan een middel dat aluminium oplost.

https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/157654-aluminium-oplossen/

 

Mijn gedachte is dat je de plaat eerst ontdoet van alle vloeistoffen die je al geprobeerd hebt, en goed droog maakt.

De aluminiumoplosser kan dan door capillaire werking zich een weg vreten tussen silicone en aluminium. In theorie hoef je maar 0,0001mm weg te halen :D

Maar allicht zal er meer aluminium weggevreten worden op plaatsen waar geen silicone zit.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Natronloog lost echt het aluminium op, alleen het gedeelte onder de siliconenkit is beschermd en zal niet aangetast worden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas de platen gekocht met de siliconen er op, zo waren ze tenminste betaalbaar (6m2 voor 150 euro ipv. 445,00 euro)

 

Maar zojuist de spuit er op gezet en in 10 min zo ongeveer de halve plaat schoon, dus benzine lijkt tot nu toe het beste te werken.

Morgen even bij daglicht kijken hoe het geworden is en dan de andere helft.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Zunigkyk:

 

Die van de bouwmarkt ook wel gevonden maar om 6m2 van die platen er mee schoon te maken heb ik dan 8 a 9 potjes van 10 euro nodig.

Een halve liter Euro 95 die ik nu gebruikt heb hooguit 75 cent. (de tuin stinkt nu wel naar benzine :whistle:)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de platen dus beter bekeken bij daglicht en dan zie je dat je nogal wat stukjes heb overgeslagen.

Dus alles weer goed ingesmeerd met benzine, 2 platen op elkaar gelegd zodat de benzine niet kan verdampen en zo een uurtje laten liggen.

Waar nog dik siliconenkit zat was het helemaal opgezwollen door de benzine en dat was er daarna vrij makkelijk af te spuiten.

Wat niet ging was een heel dun laagje wat nog bleef zitten en dat is ook hard, ga je met een nagel krabben dan wil het er wel af en ook met een schuursponsje kun je het vrij eenvoudig verwijderen, maar dan krijg je dus wel krassen in het aluminium.

Dus heb nu nieuwe schuurschijven besteld voor mijn Excentrische schuurmachine (korrel 120, 240, 400, 800 en 1200) zodat ik alle krassen weg kan schuren en het weer een mooie gladde plaat wordt.

 

Suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beitel, plamuurmes of afbreek-mesje eerst de dikke lagen siliconenkit verwijderen, vaak komt er dan meer los dan je denkt, niet in de plaat steken maar er op de bovenlaag doorheen steken of snijden.
Het laatste, plakkende, de dunne laag kit die nog is blijven zitten op de platen met een oplosmiddel verwijderen, op die wijze heb je een sneller resultaat en veel minder oplosmiddel nodig.

 

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze siliconenkit is aangebracht om de platen op de vloer te lijmen dus het is geen dikke laag maar hooguit een mm dik of dunner, dus eerst een laag er afsnijden gaat niet daar is/was het al te dun voor en dat was dus prima met benzine (euro 95) op te lossen alleen blijft er dan nog een soort aanslag laagje over waar de kit heeft gezeten wat te hard is om weg te spuiten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei gerrit B:

Wat niet ging was een heel dun laagje wat nog bleef zitten en dat is ook hard, ga je met een nagel krabben dan wil het er wel af en ook met een schuursponsje kun je het vrij eenvoudig verwijderen, maar dan krijg je dus wel krassen in het aluminium.

Dus heb nu nieuwe schuurschijven besteld voor mijn Excentrische schuurmachine (korrel 120, 240, 400, 800 en 1200) zodat ik alle krassen weg kan schuren en het weer een mooie gladde plaat wordt.

 

Suc6

Gerrit

Met waterproof schuurmateriaal (+water, uiteraard) kan je denk ik een vrij net schuuroppervlak verkrijgen.

 

P.S.: Geweldig dat je al zover gekomen bent met benzine! En ik verbaas me steeds weer hoe effectief internet+forum is om een probleemoplossing te vinden. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me nog meer verbaasd is dat ik  juist adviezen krijg via een satelliet forum.

Niet dat je daar wel meteen het ei van Columbus wordt aangedragen maar met jouw linkje naar de leverancier van siliconenkit werd ik wel op het juiste spoor gezet.

Daar kon ik met wat lezen en spitten verder komen en bleek dat siliconen dus ook niet goed tegen benzine kan met als gevolg een vrij goedkope oplossing om in deze situatie de siliconenkit grotendeels van de platen te krijgen.

En dat terwijl op echte klusforums men niet verder kwam dan mechanische verwijdering of gebruik maken van siliconenkit verwijderaar.

 

Trouwens de platen zijn voorheen gebruikt in een soort van museum met een zand/betonvloer. Door het vrij grote aandeel zand was de vloer niet echt hard (vloer sleet te hard als er zonder platen elke dag mensen overheen liepen) en daardoor konden deze platen vrij eenvoudig weer verwijdert worden (zand zat nog aan de kit) zonder dat deze krom oid. werden.

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...