Ga naar inhoud


tuinlampen gezocht


boudeman

Aanbevolen berichten

Ik zoek een set tuinlampen, die aan mijn wensen voldoen. En is dat moeilijk? Ja.

Ik ben inmiddels toe aan mijn derde set. En ik hoop dat de volgende set het nu wel jaren volhoudt. Het betreft tuinlampen op 230V aansluiting die in weer en wind staan in de aarde (vastgeschroefd op een tegel).
Het grote probleem is condensvocht (niet de 230V aansluiting dus, dat gaat altijd goed).
De eerste set betrof LED lampen. In de loop der tijd kwam condensvocht erin dat niet te verwijderen is omdat ze boven gesloten waren, de electronika wordt aangetast en na luttele jaren kon ik ze wegflikkeren.
De tweede set kon ik wel boven openen. Af en toe opendraaien in de zon, uit laten dampen en weer aanschroeven. Dat werkt wel, maar na korte tijd gaan toch lampaansluiting en binnenwerk roesten. Bovendien bleek het plastiek van de lamp zeer bros te worden en breekt dus makkelijk na een jaartje zon stuk. Ook geen succes dus.
Ik heb op dit forum hier nog wel eens een vraag over gesteld, en een reactie was: condensvocht is niet te vermijden en zo'n lamp moet kunnen ventileren.
Wat ik dus zoek zijn tuinlampen, met ventilatiemogelijkheid, waarvan de bovenkant eraf geschroefd kan worden om toch nog vocht eruit te kunnen blazen indien nodig, en geen plastic maar glazen venster.
Bij tuincentra en bouwmarkten hoef ik niet te zoeken; die hebben zulke lampen niet. En lampenwinkels, die ook wel een aantal tuinlampen hebben ook niet.
Op internet zijn genoeg tuinlampen te vinden, maar zie je op gegeven moment door de bomen het bos niet meer of ontbreken de specs. En ik wil liever de lamp zelf zien en beoordelen.
Ik heb vele 100en euros uitgegeven aan tuinlampen, die niet lang hebben gefunctioneerd. Ik ben best bereid geld uit te geven voor lampen die -zeg- 10 jaar probleemloos blijven functioneren. Vraag is nu: waar vind ik zulke lampen? Suggesties voor professionele adressen welkom.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je deze lamp mooi vind ,deze ventileren goed ,deze lampen heb in veel storten , aluminium 

plastiek, ijzer

l_ks-tuinlamp-blackpool-groen.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. KS verlichting. Ik heb 1 lantaarn, 2 op een voet zoals bovenstaande foto en 4 gevel lampen. Geen enkel probleem in weer en wind. Bij mij gaat de bovenkant er alleen af als er een lamp stuk is.

 

Een andere optie is in-lite 12 Volt verlichting. Daar heb ik een setje grondspots van.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei satencom:

Als je deze lamp mooi vind ,deze ventileren goed ,deze lampen heb in veel storten , aluminium 

plastiek, ijzer

l_ks-tuinlamp-blackpool-groen.jpg

 

Met dit soort lampen ook nog nooit vochtproblemen gehad, maar ik heb ze dan als hanglamp. Beetje afhankelijk van het type zou je onderin nog wat gaatjes kunnen boren voor extra ventilatie of om vocht weg te laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei satencom:

Ik denk dat hij naar winkel is ,we krijgen geen antwoord

Het zoeken zal niet iets zijn van korte adem. En zeker niet in "een winkel".

Ik ben blij met bovenstaande suggesties, en ik hoop op nog verdere suggesties en meer lampenstijlen..

Een suggestie is nu ook om eens met een hovenier / tuinontwerper te praten. Die heeft mogelijk toegang tot meer "professionele" verlichting. Dat ga ik zeker ook doen. Ik hoop dat de beslissing volgend voorjaar gevallen is. Dat is een mooie tijd voor de montage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De merken die ik noemde zijn "professionele" merken en ze hebben lampen in alle stijlen.

 

Maar goed rondkijken kan nooit kwaad.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook altijd "open" lampen kopen, zie de lampen die eerder

zijn getoond. Daar kan het vocht er gewoon uit en ontstaat er

geen condens. Dat is de tricker.

Alle lampen met rubbers, kit enz. niet toepassen. Ventileren is

'de boodschap.

 

De eerder getoonde lampen hebben losse ruitjes, al dan niet

van kunststof of glas die opgesloten zijn door een profieltje

of gefixeerd met een schroefje. De bovenkant zit ook vaak

vast met 2 schroefjes en is niet luchtdicht.

De ruitjes aan de onderkant staan ook gewoon los op de bodem.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn probleem met de "ventilerende" lampen is dat ze altijd vol insecten komen.

Ik heb hier een paar lampen die de hele nacht branden, op een schemerschakelaar, en heb de zogenaamde "lantaarns" gehad in kunststof en metaal, maar je moet ze elke maand open maken en reinigen anders is het gewoon een smerig gezicht voor de deur.

Tot nu toe heb ik het minste probleem met volledig gesloten LED units. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei TangoBravo:

Mijn probleem met de "ventilerende" lampen is dat ze altijd vol insecten komen.

Ik heb hier een paar lampen die de hele nacht branden, op een schemerschakelaar, en heb de zogenaamde "lantaarns" gehad in kunststof en metaal, maar je moet ze elke maand open maken en reinigen anders is het gewoon een smerig gezicht voor de deur.

Tot nu toe heb ik het minste probleem met volledig gesloten LED units. 

 

T B

Had ik nog niet aan gedacht. Heb je geen condensproblemen met de LED lampen (ik wel) of staan deze beschut en niet in de aarde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...