Ga naar inhoud


4k tv kijken via Canal Digitaal


EV1

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Kan iemand mij uitleggen wat de manier is om de 4k-kanalen van Canal Digitaal te kunnen bekijken (bijv nu 683 Eurosport 4k, Insight TV en straks NPO UHD 1)? 
Ik heb een Sony Bravia en de M7 set up box. Volgens mij is de laatst genoemde de Achilles omdat deze het UHD signaal niet kan interpreteren. 
Is de oplossing dan een CI+module van Canal Digitaal bestellen en dit in de Sony Bravia (55XD8005) zetten? Heb je dan 100% zeker de mogelijkheid om de 4k kanalen te kijken? 

Alvast bedankt voor jullie wijsheden :-)

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites


Canal Digitaal voegt meer Ultra HD aan zenderlijst toe

De Nederlandse satelliettelevisie-aanbieder Canal Digitaal heeft enkele tijdelijke Ultra HD-kanalen aan de fastscan-zenderlijst toegevoegd. Het gaat om de zenders UHD1 en een testkanaal waar later NPO 1 UHD op wordt uitgezonden.
 
31 mei 2018
 

UHD1 is een kanaal dat door het Duitse HD+ op de Astra1-satelliet van satellietbedrijf SES wordt uitgezonden. Dit kanaal wordt elke dag van de vroege ochtend tot 20.00 uur ongecodeerd uitgezonden. Tot en met 10 juni wordt op UHD1 het tennistoernooi French Open Roland Garros in Ultra HD-beeldkwaliteit uitgezonden. Dit komt omdat HD+ op UHD1 gedurende dit tennistoernooi het nieuwe UHD-kanaal Eurosport 4K doorgeeft. Omdat de uitzendingen ongecodeerd zijn kunnen Nederlandse satellietkijkers – en dus ook abonnees van Canal Digitaal – naar het tennis op UHD1 kijken. Canal Digitaal heeft UHD1 in de zenderlijst op voorkeuzepositie 683 geplaatst. Vrijwel alle Ultra HD-televisies beschikken over een satelliettuner. Bij veel modellen kan ook de zenderlijst van Canal Digitaal ingeladen worden.

 

NPO 1 UHD

Canal Digitaal gaat vanaf 12 juni het tijdelijke publieke kanaal NPO 1 UHD aan alle abonnees aanbieden. Wel moet over een CI+ module en smartcard beschikt worden. Op NPO 1 UHD is van 14 juni tot en met 15 juli het WK Voetbal in Ultra HD-beeldkwaliteit live te volgen. Natuurlijk wordt ook dit UHD-kanaal door Canal Digitaal in de eigen zenderlijst geplaatst, namelijk op voorkeuzepositie 14.. NPO 1 UHD is alleen via Canal Digitaal in Nederland landelijk beschikbaar. Alle voetbalwedstrijden op NPO 1 UHD worden in volwaardige Ultra HD-kwaliteit uitgezonden. De overige programma’s worden naar Ultra HD-beeldformaat opgewaardeerd. Al langere tijd is het UHD-kanaal Insight 4K onderdeel van het zenderaanbod van de aanbieder. Ook is de ongecodeerde zender NASA 4K in de zenderlijst opgenomen.

 
aangepast door erwin05
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei erwin05:

Met de cam-701 ben je het beste uit.

 

Deze kun je bij CD bestellen en heeft geen kaart nodig.

 

https://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/ontvangers/ci-module-met-kaart/


Top. Ga ik dat proberen.

Thanks. 

En als jullie de CI+ module gebruiken; sluiten jullie dan 1 of 2 coaxkabels aan op je tv? (enige voordeel is dat je dan kijken naar de ene zender en een andere kan opnemen - geen andere voordelen toch?). Bij het aansluiten, als je voor 1 coax gaat, maakt het niet uit welke coax je pakt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei EV1:


Top. Ga ik dat proberen.

Thanks. 

En als jullie de CI+ module gebruiken; sluiten jullie dan 1 of 2 coaxkabels aan op je tv? (enige voordeel is dat je dan kijken naar de ene zender en een andere kan opnemen - geen andere voordelen toch?). Bij het aansluiten, als je voor 1 coax gaat, maakt het niet uit welke coax je pakt? 

Bij een tv met ingebouwde (dubbele) sat tuner werkt dat meestal niet, alleen bij vrije ongecodeerde zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je met een dubbele sat tuner van de TV zelf 2 gecodeerde zenders opnemen heb je een TV met in plaats van 1 CI+ module er eentje met een dubbele CI+ module nodig, dan zou je twee zenders kunnen opnemen denk ik. En dan dus ook 2 smartcards...

Echter zijn maar weinig TV fabrikanten die zoiets nog in de markt hebben. 

Volgens mijn zijn Panasonic en Loeuwe een van de weinigen die deze mogelijkheid nog bieden. 

Dan kun je beter naar de bekende LINUX sat ontvanger overstappen denk ik, die hebben denk ik meer mogelijkheden. 

 

Persoonlijk heb ik daarom al geruime tijd geen losse decoder of de losse smartcard meer van CD. 

Eerste stap was het INSIGHT UHD kanaal dat enkel en alleen met de M7 CAM701 te ontvangen was. gezien ik al langere tijd UHD keek en ook bij CD van deze instap mogelijkheid graag gebruikt ging maken.  

Deze geeft dan denk ik ook de meeste garantie om straks verder komende UHD zenders te kunnen blijven decoderen, daar de codeer verplichtingen steeds strakker worden aangehaald... 

aangepast door tv-fan
extra info toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei tv-fan:

Wil je met een dubbele sat tuner van de TV zelf 2 gecodeerde zenders opnemen heb je een TV met in plaats van 1 CI+ module er eentje met een dubbele CI+ module nodig, dan zou je twee zenders kunnen opnemen denk ik. En dan dus ook 2 smartcards...

Echter zijn maar weinig TV fabrikanten die zoiets nog in de markt hebben. 

Volgens mijn zijn Panasonic en Loeuwe een van de weinigen die deze mogelijkheid nog bieden. 

Dan kun je beter naar de bekende LINUX sat ontvanger overstappen denk ik, die hebben denk ik meer mogelijkheden. 

 

Persoonlijk heb ik daarom al geruime tijd geen losse decoder of de losse smartcard meer van CD. 

Eerste stap was het INSIGHT UHD kanaal dat enkel en alleen met de M7 CAM701 te ontvangen was. gezien ik al langere tijd UHD keek en ook bij CD van deze instap mogelijkheid graag gebruikt ging maken.  

Deze geeft dan denk ik ook de meeste garantie om straks verder komende UHD zenders te kunnen blijven decoderen, daar de codeer verplichtingen steeds strakker worden aangehaald... 

Hele goeie info. Thanks hiervoor. 
Toch ff kort resumeren; zodat ik het zeker weten goed begrijp

1) dus 2 coax kabels aansluiten op je tv is eigenlijk nutteloos? Zeker als je een Sony Bravia hebt. 
2) Als ik in mijn Sony Bravia een USH HDD steek, zou ik wel kunnen opnemen naar het kanaal dat ik kijk? 
3) dus bij 1 coax kabel aansluiten op je tv; maakt dat dan nog uit welke? (moet bij mij namelijk door een kabelgoot)
4) en het bovenstaande (dus de CI+ module) werkt nu wel voor de huidige UHD-kanelen?
5) Alleen als je future proof wil zijn; is een Linux sat ontvanger het overwegen waard? 

Nogmaals heel veel dank el renegade en tv fan!!

aangepast door EV1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Insight UHD kun je alleen decoderen met de nieuwe M7 CAM701 module, op een losse combinatie van CI+ met aparte smartcard zal hij dit niet vrijschakelen.

Kun je alleen de HD versie ontvangen. 

 

Dus wil je op zeker gaan, zou ik als je nog een CI+ module hebt, de nieuwe versie bestellen. Deze schakelt zoals boven aangehaald wel Insight UHD vrij. 

Hoe het met toekomstige UHD kanalen gaat, tja geen idee.... 

Je kunt inderdaad bij één zender tegelijkertijd kijken en opnemen, een andere zender bekijken of opnemen gaat niet werken, heb je een dubbele sat tuner voor aan boord van de tv nodig. 

Linux wil niet zeggen dat deze future proef zijn, als ze de coderingen verscherpen zit je. 

Bijvoorbeeld de UHD kanalen van Sky kunnen tot op heden alleen op hun eigen sat box gedecodeerd worden volgens mijn. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen beeld op Insight (zowel HD als UHD), heb hierover gemaild met CD en zij bevestigen dat ook zij geen beeld hebben. Heb jij wel beeld, @tv-fan?

 

Overigens zijn er ook mogelijkheden met een HD icm DVB-T2 tuner met webinterface toch UHD te kunnen kijken. Zie topic in VUplus deel

 

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Sprietje:

Op Insight UHD op voorkeuze 105 heb ik wel geluid maar geen beeld.

 

Dat heb ik ook.

de vraag is ligt dit nu aan de CI module of aan de zender. Overigens geeft de tv aan dat het om een 1080I signaal gaat ?!?!

Bij meerdere satshops voorbij geweest. Alle adviseerde me om mijn eigen kaartje te handhaven en de witte module te nemen.

Het zenderpakket zou  voor wat betreft UHD  identiek zijn aan de oranje module.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor mn late reactie, maar Insight UHD op 105 bij CD is gewoon beeld, tv gaat  in HDR-HLG modus, en geluid loopt prima. 

Denk dat sommigen onder jullie geen beeld hebben want deze zender is met de nieuwere codeer eisen slechts te decoderen met de nieuwe M7 CAM701. Met een losse CI+ module en aparte smartcard zal het helaas niet open gaan. Bij mij geeft het gewoon UHD aan. 

Dit zou de helpdesk van CD toch ook zelf moeten weten, is destijds ook zo gecommuniceerd.

 

Terzijde, julie hebben mischien wel gelezen dat ik zowel met de CD lijst, als vrije zender installatie, nog steeds geen beeld, op de OLED873, alleen de audio kanalen krijg bij 3 UHD zenders (CD lijst nrs  693, 694 en 697) Astra en SES UHD kanalen, hoe lopen die bij jullie?  Op mijn 2e TV PUS 7601 komen de beelden prima door, via dezelfde schotel.

1528494345405171738146.jpg

aangepast door tv-fan
Tekstueel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...