Ga naar inhoud


de Warmtepomp als vervanging?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Die gemakkelijke installatie staat en valt met de ruimte die je hebt om de boiler de trap op te sjouwen.

Bij niewbouw wel te doen, maar naderhand plaatsen of vervangen is meestal een probleem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ceesv,

trap opsjouwen? leeg of vol? :grin:

dus aanname dat je die op zolder wilt plaatsen

 

een en ander is absoluut gerelateerd aan jouw type woning en welk soort dakbedekking en dakbeschot je hebt

 

een 2000 liter boiler, dat is een vet beest, gaat het best in de begane grond berging of kelder en niet op je zolder

hou rekening met de puntlast op de vloer a.u.b.

1 liter water bij 4,2 graad weegt 1 kilo

dus je plaatst 2000 kilo op jou zoldervloer

 

ergo het sjouwen is niet het probleem

 

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij het oppompen van het hete water is een voorwaarde dat hetzelfde water op geringe afstand weer via een 2e bron terug geleid wordt.

Dat hierdoor aardbevingen ontstaan?

Ik ben rond 1990 zelf betrokken geweest bij zo een project in de NO polder.

Daar draait de warmtewinning al decennia zonder problemen.

 

Limburg is een aardbeving gebied.

Iedereen is de beving  in 1992 rond Roermond al weer vergeten. (5,8 op de schaal van Richter).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Con:

@SimonLeBon

Dat met die radiatoren gaat sowieso niet lukken, de meeste warmtepompen

komen niet verder dan 55 graden. De zwaar geïsoleerde vloer(verwarming)

zal het wel trekken terwijl ik mij zorgen maak over de voorkant van je huis,

daar is de isolatie minimaal.

 

Dus je zal sowieso voor de radiatoren moeten naverwarmen.

 

Voorkant van het huis is redelijk goed geïsoleerd hoor, de bubbeltjesfolie (ben even de naam kwijt) is behoorlijk efficiënt door de reflectie en de inertie van de vloer werkt ook wel mee. Voor is hij trouwens 12cm dik. Radiatoren worden eigenlijk nooit heet, heb eigenlijk nooit de temperatuur gemeten, maar hartje winter zijn ze goed aan te raken (dus <60 graden) en het is behaaglijk. Maar het zal de vraag zijn of een warmtepomp het zal trekken. De ketel had makkelijk een lichter model kunnen zijn, maar warmwatercomfort vond ik belangrijk.

 

14 uur geleden zei drz:

Is Scientias niet vergelijkbaar met de Story of de Prive maar dan met wetenschappelijk overdreven "feitjes"?

Dat filmpje is grappig, maar op een één of andere gekke manier is het in 1984 nog lekker koel op aarde en in 1986 en 1987 alweer bloedheet.

Ik geloof niet dat deze animatie representatief is.

 

Enfin..

Een buffervat of zonneboiler in combinatie met heatpipecollectoren die het water behoorlijk voorverwarmen voordat het de CV-ketel in gaat, lijkt mij ook al een goed begin.

Relatief eenvoudig te plaatsen, makkelijke installatie en bespaart al heel wat gas.

 

werking-zonneboiler.jpg.9457b07bb12992f2ba73a2dd3fa3ab46.jpg

 

Over het algemeen zijn de feiten van Scientas redelijk onderbouwd en in de comments is vaak interessante informatie te vinden. De animatie laat afwijkingen zien t.o.v. de gemiddelden tussen 1950-1980. Er is gebruik gemaakt van de data uit wereldwijde meetstations.

In de klimaatmodellen zijn de effecten van het smelten van de permafrost (vooral Canada en Siberië) niet meegenomen. Daarbij is de CO2 die wij uitstoten door verwarming van ons huis peanuts.

 

Jouw tekening komt redelijk overeen met de situatie in mijn huis, collector (Atag) is 2,77m². Het water uit de zonneboiler (100 liter) gaat het water in een tweede boiler (110 liter) die door de CV op 61 graden 's nachts en 57 graden 's ochtends wordt gehouden. Achter deze boiler hangt een mengthermostaat zodat het water uit de kranen niet te heet is. Dat is nodig, omdat het water uit de zonneboiler op een zonnige dag meer dan 80 graden bedraagt. Ook in de winter werkt de zonneboiler. Afgelopen zomer was het zonneboilervat net te klein, en heeft hij een paar keer het maximum bereikt (90 graden).

 

Hetzelfde principe (zonverwarmde boiler/buffer voor CV-boiler/combiketel) kun je goedkoper bereiken wanneer je PV-panelen (bijv 2-3 stuks) rechtstreeks op een gelijkstroom verwarmingsspiraal van een elektrische boiler aansluit. Let wel op dat je een stevige schakelaar opneemt om de zonnepanelen te ontkoppelen, gelijkspanning is bij hoge voltages veel gevaarlijker dan wisselspanning.

Warmtetechnisch is het waarschijnlijk minder efficiënt dan een zonneboiler, maar doordat de aanschafprijs (beetje shoppen) veel lager is valt dat weer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Con:

@SimonLeBon

Dat met die radiatoren gaat sowieso niet lukken, de meeste warmtepompen

komen niet verder dan 55 graden. De zwaar geïsoleerde vloer(verwarming)

zal het wel trekken terwijl ik mij zorgen maak over de voorkant van je huis,

daar is de isolatie minimaal.

 

Dus je zal sowieso voor de radiatoren moeten naverwarmen.

 

Voorkant van het huis is redelijk goed geïsoleerd hoor, de bubbeltjesfolie (ben even de naam kwijt) is behoorlijk efficiënt door de reflectie en de inertie van de vloer werkt ook wel mee. Voor is hij trouwens 12cm dik. Radiatoren worden eigenlijk nooit heet, heb eigenlijk nooit de temperatuur gemeten, maar hartje winter zijn ze goed aan te raken (dus <60 graden) en het is behaaglijk. Maar het zal de vraag zijn of een warmtepomp het zal trekken. De ketel had makkelijk een lichter model kunnen zijn, maar warmwatercomfort vond ik belangrijk.

 

14 uur geleden zei drz:

Is Scientias niet vergelijkbaar met de Story of de Prive maar dan met wetenschappelijk overdreven "feitjes"?

Dat filmpje is grappig, maar op een één of andere gekke manier is het in 1984 nog lekker koel op aarde en in 1986 en 1987 alweer bloedheet.

Ik geloof niet dat deze animatie representatief is.

 

Enfin..

Een buffervat of zonneboiler in combinatie met heatpipecollectoren die het water behoorlijk voorverwarmen voordat het de CV-ketel in gaat, lijkt mij ook al een goed begin.

Relatief eenvoudig te plaatsen, makkelijke installatie en bespaart al heel wat gas.

 

werking-zonneboiler.jpg.9457b07bb12992f2ba73a2dd3fa3ab46.jpg

 

Over het algemeen zijn de feiten van Scientas redelijk onderbouwd en in de comments is vaak interessante informatie te vinden. De animatie laat afwijkingen zien t.o.v. de gemiddelden tussen 1950-1980. Er is gebruik gemaakt van de data uit wereldwijde meetstations.

In de klimaatmodellen zijn de effecten van het smelten van de permafrost (vooral Canada en Siberië) niet meegenomen. Daarbij is de CO2 die wij uitstoten door verwarming van ons huis peanuts.

 

Jouw tekening komt redelijk overeen met de situatie in mijn huis, collector (Atag) is 2,77m². Het water uit de zonneboiler (100 liter) gaat het water in een tweede boiler (110 liter) die door de CV op 61 graden 's nachts en 57 graden 's ochtends wordt gehouden. Achter deze boiler hangt een mengthermostaat zodat het water uit de kranen niet te heet is. Dat is nodig, omdat het water uit de zonneboiler op een zonnige dag meer dan 80 graden bedraagt. Ook in de winter werkt de zonneboiler. Afgelopen zomer was het zonneboilervat net te klein voor de opbrengst, en heeft hij een paar keer het maximum bereikt (90 graden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Psychosammie:

Svp niet hele berichten quot....

Bij deze. 🤡

 

Ondertussen sta ik op het punt om een lucht/lucht warmtepomp te bestellen en zoek ik iemand die hem eventueel kan afvullen.

Over de plaats ben ik nog niet helemaal uit en twijfel of ik hem alleen in de leefruimte laat blazen of dat ik de warme lucht door zoveel mogelijk vertrekken laat stromen.

Feit is dat ik voor dit jaar mijn overtollige elektriciteit wil affakkelen cq omzetten in warmte zodat de cv minder hoeft te werken :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

in verband met de warmtepomp en de oude staatsmijnen en haar oude schachten is er goed nieuws voor Limburg (NL en BE)

ofschoon er wel wat bevinkjes zijn is het verrekte warm water en uitermate geschikt voor stadsverwarming en ook warmtepompen

 

maar ook de meren, plassen en waterwegen zoals de Westeinderplassen in Nieuw Calslagen kun je gebruiken voor je warmtewisselaar

 

 

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Tonskidutch:

in verband met de warmtepomp en de oude staatsmijnen en haar oude schachten is er goed nieuws voor Limburg (NL en BE)

ofschoon er wel wat bevinkjes zijn is het verrekte warm water en uitermate geschikt voor stadsverwarming en ook warmtepompen

 

maar ook de meren, plassen en waterwegen zoals de Westeinderplassen in Nieuw Calslagen kun je gebruiken voor je warmtewisselaar

 

 

Dat zijn weer andere warmtepompen :) Die werken op aardwarmte en worden lange pijpen de grond in geboord of leidingen diep onder water gelegd om warmte uit te onttrekken.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen hoor, Dr. Z je hoeft niet te boren, alleen pijpleiding te laten zakken in de mijnschachten...

:grin:

 

Heeft men na al die decennia mijnschade misschien toch nog een positief punt kunnen bedenken.

 

Overigens wat ik eerder stelde dat je zomaar een warmtewisselaar in oppervlakte water mag leggen klopt natuurlijk niet...

daar is extreem ingewikkelde regelgeving voor en zijn aanvraagprocedures voor nodig

 

Het was alleszins als concept / idee iets dat de Waterschappen en Rijkswaterstaat moest overwegen voor de toekomstige energie crisis.

 

De stabiele temperatuur van het aardrijk op eigen terrein is wat dat betreft veel makkelijk en zelfs voor de doe het zelver mogelijk als aanvoer voor je WTW

leg 40 meter ondergronds leiding werk diameter 200mm en voer dat naar je inlaat van de warmte-terug-win unit....

 

 

 

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij weet natuurlijk weer wat bodemonderzoek, vooronderzoek en veldonderzoek is... volgens de NEN

ik had het niet over boren

 

bij je eigen woning en tuin zal het wel loslopen met graven... iedereen kent deze link aangaande WION

 

maar goed gelukkig gaat het in dit topic over iets heel anders 

de split unit buiten van de lucht lucht warmtepompen kun je ook 's winters voeden met een via de aarde voorverwarmde lucht stroom

opdat je gemiddelde aangevoerde luchttemperatuur reeds hoger is dan de buitenlucht

 

en je kunt een Solar Chimney gebruiken om de lucht ook voor te verwarmen met de splitunit aan het uiteinde van het kanaal

 

al jaren beproefd en grotendeels goedkoop en passief

 

zelfs onder je foto voltaische panelen is er een mogelijkheid de lucht voor de warmtepomp voor te verwarmen

 

ciao ciao

 

 

 

 

Screenshot_108.jpg

aangepast door Tonskidutch
link was foutief

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Tonskidutch:

de split unit buiten van de lucht lucht warmtepompen kun je ook 's winters voeden met een via de aarde voorverwarmde lucht stroom

opdat je gemiddelde aangevoerde luchttemperatuur reeds hoger is dan de buitenlucht

En naar dit antwoord was ik naar op zoek!!

 

Ik zat mij al af te vragen of ik de buitenunit geen verwarmde lucht uit bv een kelderventilatierooster kon laten voeden terwijl hij de koude lucht de vrije ruimte in blaast.

Als het klopt wat jij zegt, dan kan ik de buitenunit plaatsen voor het kelderraampje, wat ongeveer een halve meter boven de grond uitsteekt.

Dus in plaats van een raam heb ik daar een splitunit staan.

De lucht in de kelder is altijd warmer dan de buitenlucht en krijg daar bijkomstig ventilatie in de kelder zodat daar de muffe lucht ook minder word..

Kan iemand dit bevestigen?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...