Ga naar inhoud


Wat vindt je van deze combinatie DAB+ FM antenne


astro iris

Aanbevolen berichten


Een gecombineerde antenne is m.i. altijd een compromis en dus niet het beste, maar zonder enige specificaties kan je er al helemaal niks over zeggen.

 

Heeft jouw radio dan ook één antenne-ingang voor zowel DAB als FM?

Zo niet, zou ik toch voor twee aparte antennes gaan. Scheelt je ook het verlies van een koppelfilter.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben in overweging om een DAB+ radio aan te schaffen die zowel DAB+ als FM ontvangt met externe antenne aansluiting en ik dacht dat deze maar één antenne ingang heeft. Indien twee antennes moet ik dan telkens antenne versteken of kan ik met een DAB+ antenne ook FM goed ontvangen?

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je die antenne goed bekijkt zie je dat het

eigenlijk twee antennes zijn. 

verticaal een grote gesloten dipool deze is voor de fm band. 

als ik het goed zie horizontaal 3 kleinere dipooltjes, 3 dipooltjes om voldoende bandbreedte te krijgen op de dab frequenties. 

Technisch gezien zou ik zeggen goed opgebouwd en geschikt voor fm en dab

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen zijn de DAB signalen wel verticaal.

Als je maar één antenne-aansluiting hebt zou ik ook maar één coax aansluiten op bijvoorbeeld deze gecombineerde antenne of twee aparte antennes via een koppelfilter.

 

Kan je, zonder te linken naar een webwinkel, nog verdere gegevens over deze antenne geven? Merk/type?

Specificaties?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals je ziet gaan twee kabels naar een combiner. 

je zou de coax van de fm dipool en db dipool seperaat naar de woning brengen. 

je zit dan wel met een probleempje dat de dipool een impedantie heeft van 300 ohm (als ik me goed herinner) die kan niet zomaar op een coax daar moet een balun tussen. 

een splitter nemen waar fm en dab coax aansluiting uit komt gaat ook. 

dit geeft wel demping evt zit in aansluit kastje bij antenne al een versterker dat zou dan perfect zijn. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Luisteraar, je zit er helemaal naast.
Het betreft een combinatieantenne met een verticale dipool voor DAB en een rond gebogen horizontale FM-dipool.
DAB en DAB+ zijn verticaal gepolariseerd maar de FM-band is al in de jaren 80 overgegaan van horizontale naar verticale polarisatie. Wat moet je dan met een FM-antenne die horizontaal gepolariseerd is?

 

FM-DAB antenne.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

is dit de zelfde antenne, ik denk het niet. 

als het de zelfde antenne is is de vertikale dipool veel te groot voor dab frequenties die moet minimaal de helft zijn van de fm antenne. 

ik zie het de fm dipool maakt twee

omwentelingen. 

niet goed gekeken mijn pardon

er staan geen maten bij krijg nu de indruk dan het een fm h/v antenne is en geen dab

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rond gebogen dipool is 3,14 maal zo lang als wat je ziet. Omdat de gebogen einden niet tegen elkaar komen, reken ik met 3 maal de lengte die je ziet. Dan komt het verschil van 2 maal de lengte toch aardig in de richting.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto antennes zijn tegenwoordig allemaal elektronisch of op een ruit gedrukt. Dan is het maar afwachten hoe het zit. Welke auto rijdt er nog met een spriet? Bovendien moeten ze met horizontale en verticale polarisatie overweg kunnen afhankelijk in welk land je rijdt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...