Ga naar inhoud


Wat vindt je van deze combinatie DAB+ FM antenne


astro iris

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, CaptDistraction zei:

20200605_085942.thumb.jpg.db21f2300a135069edda9a9267a6216c.jpgAls aanvulling op mijn eerdere berichtje ... de DAB antenne die ik gebruik is de DAB antenne die ook in de eerder genoemde combi zit verwerkt.

Dus frequentie bereik rond de 200 MHz,

Ik heb de antenne aan de spectrum analyzer gehangen en de landelijke transponders komen netjes binnen. Ik ben niet weg van de signaalsterktes .. -90dBm op een buitenantenne zou toch beter moeten. Zet ik direct een antenne op de ingang van de analyzer dan zie ik nog minder. Kennelijk is bij mij (Purmerend) het DAB signaal gewoon niet al te sterk.

 

Echter ik denk dat er een probleem is met de receiver, want het verhaal wordt nu raar ..

 

Hang ik de DAB antenne aan de coax (hirschmann 75ohm) dan zegt mijn ontvanger dat hij geen DAB zenders ziet.  Volgens de analyzer komt er wel echter signaal binnen.
Daarna hang ik de antenne aan de coax, maar nu  laat ik de buitenmantel geen contact maken. En ziedaar ... op transponder 6B hoor ik ineens Arrow Rock.

Dat is raar want dat signaaltje komt volgens de analyzer amper boven de ruis uit. De snoei harde landelijke zenders wil mijn ontvanger maar niet zien (signaal 0, maar volgens de analyzer wel een sterk signaal).

Voor de zekerheid even gemeten of de receiver geen gelijk spanning meestuurt (voor externe versterker) die misschien kort gesloten wordt door de gevouwen dipool, maar dat is niet het geval.

 

Hang ik er een signaal versterker tussen (afscherming bij de antenne nog steeds niet aangesloten), dan knallen de landelijke zenders ineens uit mijn speakers. Maar arrow rock ... geeft dan signaal  0%. Mogelijk verdrinkt het zwakke signaaltje in de ruis.

 

Net of de dab unit van mijn yamaha receiver de weg kwijt is. Ik heb al zo'n vermoeden dat deze unit niet zo'n best stukje techniek is.

Alles is 75 ohm, maar toch werkt het beter als ik de afscherming los haal.

Versterker uit : arrow rock, versterker aan, landelijke zenders.

 

Nog even een experiment gedaan door de DAB antenne te verwisselen voor een antenne voor 50/144/70 maar resultaat vergelijkbaar.

 

 

 

 

 

 

Welke spectrum analizer gebruik je en maak eens een foto van je opstelling. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad een R&S analyzer, alleen één of meerdere generaties ouder dan die uit de link.

Wel een heerlijk apparaat zolang je niet in de gigaherzen wil kijken.

 

De antenne opstelling is zoals hieronder. De foto is gemaakt terwijl ik aan het testen was in de horizontale stand,

Coax en binnenmantel aangesloten. Nu staat de DAB antenne verticaal.


De zonnepanelen van de buren geven veel ruis op de HF banden (0 - 50 MHz) vandaar dat ik de HF vertical naar de tuin heb verhuisd.

s'Nachts neemt de ruis meetbaar af (geen zon) , maar dat maakt niets uit voor de resultaten van mijn DAB experiment.


Ik heb ook een test gedaan door de DAB antenne onder de dakrand te plaatsen zodat de ruis van de zonnepanelen behoorlijk minder wordt, ook dat geeft geen verbetering.
Mijn conclusie is dan ook dat de ruis uit de panelen geen rol speelt op de DAB frequenties.

 

De tuner waar ik dab radio mee ontvang is de yamaha VX481 D


Helaas heb ik geen 2e tuner om een vergelijkende test te doen.

 

20200517_200805.jpg

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Horizontaal gepolariseerde dipool, wanneer je dan de kabel met een ader aansluit zal de kabel als (verticale) antenne gaan werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ceesv zei:

Horizontaal gepolariseerde dipool, wanneer je dan de kabel met een ader aansluit zal de kabel als (verticale) antenne gaan werken.

 

De afscherming van de coax loopt helemaal tot aan de connector, daar heb ik met tape de afscherming afgeplakt in de plug.

De antenne wordt dan een soort eindgevoede antenne. Vermoedelijk een hoge impedantie aan het voedingspunt in plaats van 75 ohm.

Het valt dan inderdaad te verwachten dat de buitenmantel ook als buitenantenne gaat fungeren. 

Plus een dikke mis aanpassing. Net of de ingang van de receiver geen 75 ohm meer is ..

 

 

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zit er een impedantie transformator in het aansluit kastje van de gevouwen dipool? 

Een gevouwen dipool heeft toch een impedantie van ongeveer 300 Ohm?

Een open dipool zou rond de 50 Ohm liggen?

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een open dipool heeft in de regel een impedantie van 75 Ohm.

Gesloten dipool = 4x 1/4 golf = 4x75 ohm = 300 ohm.

Rare berekening misschien, maar om de basis van een 1/4 antenne en de impedantie uit te leggen is wat lastig.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus daarmee is dan de mis aanpassing en het stralen van de kabel verklaard.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Aanvulling op het voorafgaande ... ik heb de dab unit in mijn versterker laten vervangen. En alles werkt nu weer zoals je zou mogen verwachten.
Laat niet los dat DAB toch een vreemd verschijnsel is. Ik heb het antennetje nu verticaal staan en vanuit Purmerend komt Arrow Blues (zender in Amsterdam) heerlijk binnen. Helaas lukt het niet om arrow CR binnen te harken. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als internet radio

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, de 1/2 lambda lus weer eens te zien om de impedantie aan te passen. Heb het systeem hier en elders veel gemeld vanwege de goede resultaten die ik hier thuis heb.

Het werd steeds volledig genegeerd of men vond het een enkele maal onzin.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...