Ga naar inhoud


Wat vindt je van deze combinatie DAB+ FM antenne


astro iris

Aanbevolen berichten


19 minuten geleden zei Tonskidutch:

man doe eens normaal!

je gooit alles door elkaar alsof je lukraak om je heen grijpt naar houvast in het moeras van je beweringen

 

ik was in die antenne geïnteresseerd van astro iris en niet in hoe @luisteraar zich eruit praat uit die kwestie die hij zelf creëerde

 

Leden van sat4all gaan natuurwetten omgooien knap

hoe hoger de frequentie hoe kleiner de golflengte.

bij kleinere golflengten kan je op een oppervlakte (schotel) meer golven

opvangen.

meer golven die je opvangt geeft meer opgevangen vermogen.

meer opgevangen vermogen geeft meer vermogen (versterking)

een antenne berekend voor een golflengte van 3 meter  geeft het zelfde vermogen af

als een antenne die 1/2 zo groot is bij een golflengte van 1,5 meter .

Waarbij nog rekening gehouden moet worden met opgewekte spanning of vermogen dus versterking 3db of 6 db.

 

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het ging in dit draadje over een andere antenne, geen vlak of schotel antennes.

A.U.B. on-topic blijven.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Leuke aansluitende vraag op het vooraf gaande ..

Ik heb een DAB+ antenne gekocht bij een zaak die weet waar hij over praat.

De antenne lijkt ontzettend veel op een gesloten dipool.


Volgens de verkoper moet je de antenne in de horizontale stand monteren.
Ja dat gaat tegen je gevoel in,  dat zegt hij zelf ook, want DAB+ wordt in NL immers verticaal uitgezonden.
Maar zo haalt hij al tijden de beste resultaten bij de dab+ antennes die hij zelf plaatst.


Zelf heb ik ook even de proef op de som genomen.

En inderdaad lijkt hij gelijk te hebben. Horizontaal krijg ik wat betere resultaten dan verticaal (zoals op de foto).
 

Nu is het bij antennes zo dat afhankelijk van het ontwerp het elektrische deel en het magnetische component een draaiing kunnen hebben.

En in dit geval zou het dus best zo kunnen zijn dat een horizontale straler uiteindelijk een verticale polarisatie geeft.
Maar mijn onderbuik zegt me dat het niet zo eenvoudig is ..

 

Daarnaast vraag ik mij af dat als je inderdaad de antenne horizontaal moet plaatsen, wat is dan de voorkeursrichting.

Recht voor de dipool uit, of juist via de zijkanten.

 

Nu heeft mijn dab+ ontvanger nogal wat kuren, dus erg betrouwbaar is mijn eigen observatie dus ook weer niet.

 

...

 

dab-gerichte-dipool-voor-dab-174-240-mhz1.jpg.449eaf878054780d7a561bd0ef60c37a.jpg

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet heel zeker dat de dipool gemaakt is voor 200Mhz en niet voor een andere frequentie?

Want je kunt in het laatste geval ook een losse kern van 35cm uit je coax laten hangen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de antenne niet ontworpen is voor de DAB band, kan het stralings diagram afwijken.

Over het algemeen zijn horizontaal geplaatste stralers bedoeld voor horizontale polarisatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snelle berekening om de grondfrequentie te bepalen:

300 (lichtsnelheid HF signalen) delen door 2 (halve golf) en dit weer delen door de frequentie waar je de signalen wilt ontvangen.

In dit geval nemen we het midden van de DAB+ band en dat is ongeveer 200Mhz.

 

Dus 300:2= 150:200= 75. Dus de totale lengte is 75 centimeter. (berekening eenvoudig gehouden)

We hebben nog iets van een verkortingsfactor omdat radiosignalen door metaal sneller gaat dan in de vrije ruimte, en die hangt weer af van het gebruikte materiaal.

Ook de dikte van het materiaal speelt mee, maar gemakshalve laten we die even buiten beschouwing. De regel is: hoe dikker het materiaal, des te breedbandiger de antenne en des te korter deze wordt.

..maar dat gaat te ver dus we houden het simpel.

 

De 75 centimeter hakken we in twee stukken. De boven en onderkant, dus beide zijden zijn ongeveer 37.5 cm.

Nemen we een de verkortingsfactor er bij van x0.92 (gemiddeld genomen) dan zal de totale lengte van de antenne ongeveer 70-72 centimeter worden..de bochten tellen we niet mee.

 

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

20200605_085942.thumb.jpg.db21f2300a135069edda9a9267a6216c.jpgAls aanvulling op mijn eerdere berichtje ... de DAB antenne die ik gebruik is de DAB antenne die ook in de eerder genoemde combi zit verwerkt.

Dus frequentie bereik rond de 200 MHz,

Ik heb de antenne aan de spectrum analyzer gehangen en de landelijke transponders komen netjes binnen. Ik ben niet weg van de signaalsterktes .. -90dBm op een buitenantenne zou toch beter moeten. Zet ik direct een antenne op de ingang van de analyzer dan zie ik nog minder. Kennelijk is bij mij (Purmerend) het DAB signaal gewoon niet al te sterk.

 

Echter ik denk dat er een probleem is met de receiver, want het verhaal wordt nu raar ..

 

Hang ik de DAB antenne aan de coax (hirschmann 75ohm) dan zegt mijn ontvanger dat hij geen DAB zenders ziet.  Volgens de analyzer komt er wel echter signaal binnen.
Daarna hang ik de antenne aan de coax, maar nu  laat ik de buitenmantel geen contact maken. En ziedaar ... op transponder 6B hoor ik ineens Arrow Rock.

Dat is raar want dat signaaltje komt volgens de analyzer amper boven de ruis uit. De snoei harde landelijke zenders wil mijn ontvanger maar niet zien (signaal 0, maar volgens de analyzer wel een sterk signaal).

Voor de zekerheid even gemeten of de receiver geen gelijk spanning meestuurt (voor externe versterker) die misschien kort gesloten wordt door de gevouwen dipool, maar dat is niet het geval.

 

Hang ik er een signaal versterker tussen (afscherming bij de antenne nog steeds niet aangesloten), dan knallen de landelijke zenders ineens uit mijn speakers. Maar arrow rock ... geeft dan signaal  0%. Mogelijk verdrinkt het zwakke signaaltje in de ruis.

 

Net of de dab unit van mijn yamaha receiver de weg kwijt is. Ik heb al zo'n vermoeden dat deze unit niet zo'n best stukje techniek is.

Alles is 75 ohm, maar toch werkt het beter als ik de afscherming los haal.

Versterker uit : arrow rock, versterker aan, landelijke zenders.

 

Nog even een experiment gedaan door de DAB antenne te verwisselen voor een antenne voor 50/144/70 maar resultaat vergelijkbaar.

 

 

 

 

 

aangepast door CaptDistraction

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Polarisatie van de antenne mag als verticaal worden verondersteld?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het lijkt erop dat je coax kabel "straalt" is die wel met een balun of transformator aangepast aan de impedantie van je antenne?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt inderdaad als een behoorlijke misaanpassing in de antenne, of dat de coaxkabel ergens een zeer scherpe knik maakt.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...