Ga naar inhoud


Verwarming, onderblok werkt niet meer


Checkin

Aanbevolen berichten

Omdat de radiator gedemonteerd moest worden, is in het onderblok de inbus ingedraaid en de draaiknop dicht gedraaid zodat het verwarming systeem niet leeg loopt. Nadat de radiator teruggeplaatst was kon de inbus van het onderblok weer uitgedraaid worden, echter lijkt hier een soort messing/koperachtige bus voor te zitten die nu “dol” lijkt te draaien zodat het onderblok niet opengezet kan worden. Heeft iemand tips hoe dit opgelost kan worden? 

667265C2-4A5F-4295-96B3-67A4AA468242.jpeg

D2B793FF-F74F-48AC-A422-539BA762BF6B.jpeg

3550F299-F455-4A22-A444-D247B4C39A98.jpeg

BC7978FE-C5D6-43B2-9126-C8832764E845.jpeg

aangepast door Checkin

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Vuil? vastzittende klep?

 

Alleen wanneer je hem eruit schroeft heb je kans dat de dichtingen daarbij sneuvelen.

(weet ik door schade en schande)

 

Documentatie

PDF download

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei ceesv:

Vuil? vastzittende klep?

 

Alleen wanneer je hem eruit schroeft heb je kans dat de dichtingen daarbij sneuvelen.

(weet ik door schade en schande)

 

Documentatie

PDF download

 

 

Thx voor de reacties 

 

in de documentatie staat het onderblok mooi schematisch getekend. Item 4 is dus bij mij “dol”  en voelt niet echt dat er ook nog een pakking tussen zit, het lekt ook niet. 

Ik kan hem dus eenvoudig naar binnen duwen en weer naar buiten krijgen.

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet hetzelfde onderblok.

 

Het onderblok in de doorsnede is anders dan de foto van Comap Sar.

 

Kun je de inbus gewoon in- en uitdraaien terwijl hij dan dieper of ondieper zit?

Zoja, dan staat het onderblok open. Ik zou het dan zoeken bij de radiatorkraan.

 

Je kunt kijken, als je het handwiel van de radiatorkraan losmaakt of daarin

nog een klein boutje zit met sleufgat om omgekeerd voor een speciale

instelschroevendraaier.

Comap Sar 135 toebehoren voor radiatorappendages, toebehoren radiatorafsluiter 3430650059788 550135

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf installateur,

 

in principe kun je dit niet doldraaien aangezien het schroefdraad is op verschillende foto's zie ik ingedraaid en uitgedraaid. wat is precies je klacht wordt die radiator niet meer warm? heb je ontlucht mocht hij niet warm worden en de andere radiatoren wel draai een paar radiatoren dicht zodat je alleen over deze en een paar andere "circuleert" kans is groot dat hij dan weer werkt en de luchtbel "wegdrukt"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ton68

 

er zit inderdaad verschil in diepte maar die is niet ontstaan door in-uit draaien.  Ik kan hem dus naar binnen duwen er naar buiten krijgen zinder te draaien.  Bij de eerste demontage van de radiator kon ik hem door middel van naar binnen draaien dicht zetten. Echter bij het wederom open willen zetten van het onderblok, leek het of  de messing bus los kwam en dus lam aanvoelt.

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Checkin,

 

Maar heb je nu wel warmte van de radiator dan?  Als de bus echt lam aanvoelt lijkt het alsof er iets is afgebroken inwendig daar kun je niets mee dan enige keuze onderblok vervangen. Onderblok demonteren meenemen naar goede installateur die kan je dan een nieuwe leveren/bestellen die je 1 op 1 kunt uitwisselen. Er zit namelijk soms wat verschil in de aansluitingen en de hartafstand en bijbuigen van de leidingen niet proberen dat gaat al snel fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ton68:

Checkin,

 

Maar heb je nu wel warmte van de radiator dan?  Als de bus echt lam aanvoelt lijkt het alsof er iets is afgebroken inwendig daar kun je niets mee dan enige keuze onderblok vervangen. Onderblok demonteren meenemen naar goede installateur die kan je dan een nieuwe leveren/bestellen die je 1 op 1 kunt uitwisselen. Er zit namelijk soms wat verschil in de aansluitingen en de hartafstand en bijbuigen van de leidingen niet proberen dat gaat al snel fout.

 

Kijk wel uit of het een onderblok is voor één- of een tweepijps systeem.

Daar kun je op nat gaan.

 

In de doorsnede is een één-pijpsysteem getekend.

Maar ook volgens de doorsnede kan niets lam zijn,

let wél; volgens de doorsnede!

 

Maar je kunt proberen om bij het uitdraaien de plug naar je toe te

trekken om de inbussleutel strak schuin te houden. Dan heb je

kans dat de plug de "schroefdraad weer vindt".

 

Maar een mailtje naar info@comap.be kan ook wonderen doen... 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Checkin,

 

 

Radiator,

 

 

Je hebt twee buizen, aanvoer en afvoer, m.a.w. warm water voor heen en terug naar de ketel.

 

Als de radiator aan de bovenkant wel warm is en beneden koud blijft zit er een verstopping.

Dit kun je ook voelen aan de twee buizen, warmte verschil.

 

In dat geval kun je met een hamer tikken aan de afvoer kant van de radiator, evt. even een blokje hout er tussen.

 

Gr.

 

 

Zilverster.

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Checkin

 

Én, hoe is het afgelopen?

 

Probeer anders is het volgende.

 

Neem een boutje die een fractie groter is dan de inbus,

(een dikke schroef kan ook) probeer deze er iets in te

draaien en vervolgens dan de plug voorzichtig uittrekken.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...