Ga naar inhoud


Com poort en seriele poort testen


MrDish

Aanbevolen berichten


  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

MrDish, ik denk dat je niet overziet hoe je een servo of stappenmotor programmeert.

 

Zou je eens aan kunnen geven wat je met die servo/stappenmotor sturing wilt gaan doen?

Wanneer je de zon wilt gaan volgen, zal je het nodige aan interfaces moeten bouwen met sensors en zelf een stuk besturingssoftware moeten schrijven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor het programmeren heb je deze software nodig.

https://www.everelettronica.com/en/products/software/development-environments

 

Daar staan trouwens alleen programma's voor hedendaagse producten, jouw stuureenheid wordt niet meer ondersteund.

Die programmatuur is meestal niet goedkoop

 

Jouw schermafdrukken van fotolux suggereren dat je er een luxmeter op moet aansluiten, heb je die en hoe ga je die aansluiten?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubbeltjes vallen soms langzaam zeker als de info incompleet is en niet

helemaal correct.

Ik vermoed het volgende

MrDish heeft een systeem gekocht wat het laatst gewerkt heeft in 2010

Nu krijgt hij het niet aan de praat onder windows7.

Gissen in 2010 werkte het onder 32 bit XP of zelfs windows 2000

Het is hele oude software uit de vorige eeuw.

Een oplossing kan zijn

Click rechts van de muis op de exe file

Kies compatibility mode en kies xp32 of nog ouder.

Als de software nog veel ouder is maak een vmware virtuale machine onder

msdos of pcdos.

Voor bijna alles is een oplossing.

 

 

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het echte probleem is tot zover ik het inschat, de wens om iets de zon te laten volgen (panelen?), dat een pc (als in computer) dat moet "regelen" en dat er een kastje is aangeschaft, wat aan de hand van een input (luxmeter?), en een elektromechanische terugkoppeling (shaft encoder?) een stappen of servomotor moet aansturen.

 

MrDish wordt denk ik beter geholpen wanneer hij zijn gewenste systeem eens beschrijft en de diverse componenten benoemt, daarvan foto's publiceert, en aangeeft wat zijn stappenplan is.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is mij nog steeds onduidelijk wat de functie is van die tandwiel kast, het zal draaien, maar wat bepaalt hoe die draait, wat is de input?

 

 

Op 17-11-2019 om 09:34, MrDish zei:

Hallo leden ,

heb hier een besturing van het merk :Ever (type:SMC 01-09)

nu heeft die een Rs232 aansluiting.

mijn Pc (windows 7) heeft ook een rs232  en een seriele poort.

via apparaten beheer heb ik al verschillende poorten geprobeert ,maar krijg hem niet aan de praat.

Even terug naar het begin.

 

Nu het stappenplan.

De juiste poort op je computer gebruiken,

De juiste RS-232 kabel gebruiken

De juiste Comp poort gebruiken, welke ingesteld is op je applicatie software.

De juiste co poort settings gebruiken, terug te vinden in je applicatie programma, of de controller.

Hardware en software opstarten en gaan. (met die banaan).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ceesv zei:

Het is mij nog steeds onduidelijk wat de functie is van die tandwiel kast, het zal draaien, maar wat bepaalt hoe die draait, wat is de input?

 

 

Even terug naar het begin.

 

Nu het stappenplan.

De juiste poort op je computer gebruiken,

De juiste RS-232 kabel gebruiken

De juiste Comp poort gebruiken, welke ingesteld is op je applicatie software.

De juiste co poort settings gebruiken, terug te vinden in je applicatie programma, of de controller.

Hardware en software opstarten en gaan. (met die banaan).

De juiste Comp poort gebruiken, welke ingesteld is op je applicatie software. !?!

De juiste co poort settings gebruiken, terug te vinden in je applicatie programma, of de controller.!?!

 

Sorry,

ben ook maar (een ) grondwerker.maw; heb verstand van Batsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een nobel beroep, respect!

 

Tja, maar je hebt niet het gemakkelijkste project aangepakt, dit is geen "plug en Play".

Misschien is er iemand die je een middag op weg wil helpen, wanneer ik het goed zie zit je in Midden-Oost Nederland?

 

Alternatief is een computer teamviewer sessie waarmee op afstand de computer wordt overgenomen en de instellingen ingesteld kunnen worden.

 

Om te beginnen een nul modem aansluiten tussen de controller en de 9-pens aansluiting op je computer.

Hier is een link, die je kan helpen je computer in te stellen / de com poort te testen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=com+poort+testen+windows+7

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, ceesv zei:

Een nobel beroep, respect!

 

Tja, maar je hebt niet het gemakkelijkste project aangepakt, dit is geen "plug en Play".

Misschien is er iemand die je een middag op weg wil helpen, wanneer ik het goed zie zit je in Midden-Oost Nederland?

 

Alternatief is een computer teamviewer sessie waarmee op afstand de computer wordt overgenomen en de instellingen ingesteld kunnen worden.

 

Om te beginnen een nul modem aansluiten tussen de controller en de 9-pens aansluiting op je computer.

Hier is een link, die je kan helpen je computer in te stellen / de com poort te testen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=com+poort+testen+windows+7

 

Op een vraag naar een (eventueel) mail adres wordt ook niet gereageerd.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 22-11-2019 om 18:15, MrDish zei:

De juiste Comp poort gebruiken, welke ingesteld is op je applicatie software. !?!

De juiste co poort settings gebruiken, terug te vinden in je applicatie programma, of de controller.!?!

 

Sorry,

ben ook maar (een ) grondwerker.maw; heb verstand van Batsen

Hallo Wijsneuzen en hoog geleerden en bedweters.

heb de Manual opgevraagt bij Ever electronics.

Nu vertel mij dan maar is welke kabel ik moet kopen /cq maken  tussen de Pc en de SMC 01-09.

 

Mijn dank is groot.

 

Mvg

Manual_Smc01-09vxx_r.1.3_GB.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb even vluchtig gekeken in het manual, daarin staat op bladzijde 41 aangegeven wat voor RS 232 kabel je nodig hebt.

 

Dat is een kabel, die we in dit onderwerp ook al beschreven hadden.

 

 

Verder zal je applicatie software moeten schrijven in Xpres, een MS DOS software. Bladzijde 44 en verder.

Met die software kan je dan commando's geven waarmee je de stappen motor bevelen kunt geven.

 

Dat is een uitdaging, een oude MSDOS computer, en de nodige studie van XPRES.

 

Bezit je eigenlijk dat programma, wanneer iemand dat nog heeft staat zelfs nog op floppy disks.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...