Ga naar inhoud


Computer helemaal van de stroom, slecht?


jepe

Aanbevolen berichten


Groot nadeel van electronica, helemaal elcos, is dat ze meestal kapot gaan bij het afschakelen of inschakelen van de spanning. Oudere apparatuur op mijn werk start meestal niet meer op na een spanningsuitval, maar zolang ze aan staan blijven ze werken....

Dus vandaar dat ik heel veel spullen gewoon lekker onder spanning laat staan :-) 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, altijd aan laten staan om bovengenoemde redenen. Stroomverbruik is nihil.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, Big fellow zei:

Groot nadeel van electronica, helemaal elcos, is dat ze meestal kapot gaan bij het afschakelen of inschakelen van de spanning. Oudere apparatuur op mijn werk start meestal niet meer op na een spanningsuitval, maar zolang ze aan staan blijven ze werken....

Dus vandaar dat ik heel veel spullen gewoon lekker onder spanning laat staan 🙂

Ook mijn ervaring.

De Master Sinc pulse Generator in een studio gaat nooit uit, tenzij bij verbouwing of calamiteiten.

 

En inderdaad, na de verbouwing startte de voeding niet meer.

 

In de vorige eeuw heb ik op een service werkplaats gewerkt, klanten die de tv altijd uitschakelde met de netschakelaar waren meestal na 3 jaar aan de beurt... voor een nieuwe netschakelaar.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jepe zei:

Als ik mijn desktop computer uitzet, blijven bv nog de usb poorten stroom af te geven. Er is dus nog stroomverbruik.

 

Dit kan je meestal uitschakelen in de bios van je moederbord.

 

Als een toestel niet meer inschakelt nadat het een tijdje heeft uitgestaan heeft dit meestal toch met elco's te maken.

De elco koelt af en verliest zijn capaciteit waardoor het toestel bv. niet meer inschakelt.

Maar vroeg of laat gaat het toch mis, zelfs als het toestel ingeschakeld blijft.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jeevanhoof zei:

Maar vroeg of laat gaat het toch mis, zelfs als het toestel ingeschakeld blijft.

Recent nog meegemaakt met apparatuur die ruim 15 jaar continue had aangestaan. (Dus letterlijk nooit uit geweest) Het was onderdeel van een set, en ik moest er eentje uitzetten om ergens bij te komen... Mooi dat hij niet meer wilde opstarten! Dat was een duur geintje... (Vervanging kwam neer op +/- 20k dollar)

 

Paar jaar geleden een soortgelijk iets gehad met een automatisering systeem CPU bord... (Dat bord was al 20+ jaar in bedrijf, zonder onderbreking) Mijn collega had besloten, voor een onbekende reden, het eruit te trekken (was ook redundant, dus alles bleef werken) maar toen ik het terug inschoof ging alles plat, want het CPU bord was niet goed meer. (Maar was wel in bedrijf zonder problemen voordat de collega het verwijderde....) Gelukkig andere weer kunnen opstarten door een reset te doen. Collega krijgt nieuw bord (waarde +/- 65k dollar) let niet goed op, en maakt een sluiting.... En toen was alles dus wel uit! Andere CPU bord ook dood. Dus al met al heef het 130k USD gekost om het weer back to normal te krijgen, en dat omdat iemand wat onnodigs had gedaan....

Later heeft dezelfde collega iets soortgelijks gedaan met een ander systeem, wat niet meer te repareren was, dus moest worden vervangen door een nieuwere versie... Dat was nog duurder, maar het grootste probleem was dat het systeem buiten bedrijf was voor een aantal maanden, wat een enorme extra workload gaf.. Dus al met al in een jaar heel veel geld onnodig verspild.

 

Die collega heeft dus het verzoek gekregen om niet meer terug te komen....

 

Het is ook "normaal" dat als het licht wel uitgaat, er 5 - 10 (dat is dus < 1%) TVs dood gaan (die zijn maar 3 jaar oud!), en andere audiovisuele apparatuur dood gaat. Ook TL/PL lampen vinden het niet fijn ;-) Die staan dan lekker te knipperen, want opstarten doen ze niet meer... :-(  Ook de GU10 LED lampen die niet geschikt zijn voor 24/7 bedrijf gaan meestal dood bij het uitzetten.....

 

Dus mijn mening, gebaseerd op eigen ervaring, is dat het veel beter is om alles aan te laten, en niet van de spanning af te halen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

En onlangs ging de main server uit, op het bureau, omdat er even aan de zekeringkast gewerkt werd en toen wilde de PSU van die server niet meer.

Drie dagen tot er passende vervanging was ergo schade voor het bureau. In veel gevallen vertelde de monteur van Dell krimpen bij afkoelen ook de printbanen op de printplaten en barsten.

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier alles uit sedert 1996, nog nooit problemen mee gehad, hopelijk hebben de heren ook nooit stroomuitval gehad, of zekeringen die op uit gaan, alles aan laten is zinloos, en een UPS houdt het ook niet lang uit .

Overspanning is een veel grotere bedreiging voor je apparatuur, komt wel zelden voor.

 

Nog een advies: sommige apparaten schakelen alleen (een gedeelte van) het zwakstroomcircuit uit als je op de powerknop drukt. Ze gebruiken zelfs stroom als ze uit staan! Het is verstandiger om apparatuur eerst middels de powerknop uit te schakelen en dan pas via een stekker(verdeel)doos of de stekker helemaal uit het stopcontact te halen; dit om schade te voorkomen aan de gevoelige elektronica. Zoals anderen reeds zeiden, stand-by bij (langere) afwezigheid is nergens voor nodig, het kost alleen maar (onnodige) energie!

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met uit wordt bedoeld stroom er voledig af dus de stekker eruit. Mijn computer uitzetten is zinloos aangezien die altijd wel wat te doen heeft en ik liever ziet dat hij dat in de nachteklijke uurtjes doet. Met het dagelijks aan en uitzetten dus stekker eruit en stekker er weer in breng je veel meer schade toe. En wat een UPS betrefd het ligt er maar net aan hoe zwaar die is. Ik heb er 1 op mijn ontvangers staan zodat bij stroom uitval de HDD opnames niet stoppen, ook staat router erop aangesloten, zonder stroom houd mijn UPS het zeker 40 minuten vol mijn computer is een laptop dus heeft zijn eigen batterij. Het is pas 1x in 14 jaar tijd gebeurd dat de stroom een uur weg viel alle andere storingen waren slechts enkele minuten.

 

Maargoed ik heb door alles gewoon onder stroom te laten staan zelden schade gehad en de schade die ik had was dan een keer een te zwakke voeding.

 

En volgens mij als je de stroom voledig van een computer gooit gaat de knoopcel batterij volgens mij ook in notime leeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Knoopcel batterij gaat hier makkelijk meer dan 6 jaar mee, ook als de stroom eraf gaat, u verzint maar wat, en schade breng je helemaal niet aan als je de boel helemaal uit zet, kan u ook niet weten vermits je alles het hele jaar stroom laat zuipen.

Geen stekker uit aan, maar

brennenstuhl-basic-desk-4-usb-stekkerdoo

UPS heeft ook een batterij, en die wordt er met de jaren niet beter op.

 

leoch-lp12-7-12v-9ah-768x768.png

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...