Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

Stel, het setpoint van een zone is 21gr. Stel de hysterese is 0,5gr.

 

Wat jij dan zegt is; indien de ruimtetemperatuur boven

de 21,25 gr.  komt gaat de afsluiter naar 100% dicht.

 

Klopt dat? Zoja, dan heb ik je eerdere relaas verkeerd

geïnterpreteerd.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Con zei:

Stel, het setpoint van een zone is 21gr. Stel de hysterese is 0,5gr.

 

Wat jij dan zegt is; indien de ruimtetemperatuur boven

de 21,25 gr.  komt gaat de afsluiter naar 100% dicht.

 

Klopt dat? Zoja, dan heb ik je eerdere relaas verkeerd

geïnterpreteerd.

 

Bijna, als ik op mijn gehoor afga en praktisch ervaar dan gebeurt het volgende namelijk, stel bij 21,25gr dan moduleert de afsluiter een beetje dicht, na een tijdje stijgt de temperatuur toch weer een beetje en moduleert vervolgens weer verder dicht, na een tijdje stijgt de temperatuur weer een beetje en moduleert weer een beetje dicht.

Bij teveel stijging op korte tijd moduleert hij met grotere stappen naar meer dicht en kan zeker de kraan ook volledig sluiten.

Maar probeert altijd naar een klep stand te gaan waar de temperaturen gehandhaafd kunnen blijven in iedere zone.

Als je een zone verlaagd omdat je bv weggaat dan loopt de kraan in 1 keer zo goed als dicht als het niet helemaal dicht is.

Zo kan er steeds in kleine stapjes gemoduleerd worden zonder dat steeds de regelaars volledig openen en sluiten.

Dit zou ook teveel batterij vermogen kosten en de nodige vertraging naar mijn inziens.

Aan de andere kant stel dat een zone 0,5 graden beneden setpoint komt dan wordt de kraan een beetje verder open gezet en de ketel ingeschakeld, terwijl andere zones een beetje dicht gezet kunnen worden.

In de foto kun je zien aan de temperaturen dat de badkamer de enigste is wat de ketel kan doen starten en de andere zones zullen dan bij teveel warmte wat meer dicht moduleren

Evotouch.jpg

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder.

Ik ga niet verder in detail want dat gaat de (jouw) doelstelling voorbij.

Daarnaast is de regelomschrijving van Honeywell nergens benoemd

dus zijn aannames een schot in de lucht.

 

Ben wel blij dat ik indertijd gekozen heb voor Domoticz en niet voor Evo.

Uiteraard wél met zijn beperkingen welke ik gedoog. :)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Update:

Een maand verder en kan meedelen dat het heel goed werkt.

Modulerend aansturen werkt beter dan aan uit en dat de ketel een keer aan was terwijl er geen warmtevraag was is niet meer voor gekomen, dus ik houdt het maar op een éénmalige euvel.

Met de modulerende module merkte ik dat de stooklijn naar -15 75 +20 20 kon instellen.

Bij aan-uit is dit zeker niet!

Ik heb het idee dat er met modulerende aansturing niet naar de stooklijn gekeken wordt.

Als ik de parameters verander dan zie ik geen verandering op het setpoint terwijl dit met aan-uit wel gebeurd.

Maar goed modulerend werkt veel beter.

Dat alle vertrekken nu (een beetje) warmte vragen merk ik dat de ketel veel rustiger is en bijna geen stromingsgeluiden.

Tijdens opwarmen is het iets meer (pomp hoger) maar niet storend en tijdens aanhouden temperatuur zo goed als verwaarloosbaar.

Kanttekening hierbij is dat een buffervat toch echt wel nodig is.

Een voorbeeld:

Alle vertrekken vragen hun eigen temperatuur en moduleren om dit constant te houden.

Stel de badkamer vraagt tijdelijk meer warmte zodat de andere zones terug moduleren met als gevolg minder doorstroming.

Zonder volume vergroting zou veel teveel over de bypass lopen.

Nu warmt de ketel rustig een uur langzaam de badkamer op en lopen de andere zones beetje bij beetje dicht-

-bypass gaat dan meer via de retour overstorten en ketel moduleert met temperatuur omhoog tot aan max ingestelde ketel temperatuur of bereik zone temperatuur-

0,5 graad voor bereiken temperatuur schakelt de ketel uit bij minder dan minimaal vermogen.

Retour temperatuur in de buffer is nu hoger dan gevraagde watertemperatuur en bij nieuwe warmtevraag laat de ketel alleen de pomp lopen zodat de warmte in de buffer eerst ontrokken wordt.

Nadat deze afgekoeld is tot aan gevraagde ketel temperatuur bv 45 graden dan springt de brander weer aan.

Gasverbruik is een klein beetje meer, maar kan ook niet anders omdat alle zones nu mooi op temperatuur blijven zonder de schommelingen bij aan-uit aansturing.

Wat eerst zeker het geval was.

 

Dus samengevat:

Het werkt nu veel beter dan de verwarming ooit in de aflopen 20 jaar heeft gelopen, dus project meer dan geslaagd.👍

Bij deze nog Con hartstikke bedankt.👍

 

 

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mission impossible is mission completed!!!

(zat toevallig eergisteren al op de kalender

te kijken of de maand al om was)

 

Erg goed om te horen, een kers op de taart!

Daar doe ik het voor, een l(r)ust in mijn leven.

Ben nu eenmaal en techniekfreak en vind dit

erg leuke projecten. Zeker als de gedupeerde

(het lijden voorwerp, jij dus) ook goed meedoet en denkt.

 

Samen zij we sterk. Top, man.

 

Op naar de volgende uitdaging.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Update:

 

Een jaar verder en dacht, ik schrijf eens een update😁.

Kan meedelen dat het buitengewoon goed werkt.

Alle vertrekken zijn mooi op temperatuur en zelfs de werkplaats met de zoneklep werkt prima.

Ketel loopt met de vriestemperaturen van laatst bijna constant op de laagste modulatie stand en houdt alles mooi op temperatuur.

Wel heb ik nog 2 parameters aangepast waarvan:

1: Vloerverwarming keuken temperatuur verhoogt van 30 naar 32,5 graden zodat de vloer met buiten vries temperaturen ook lauw aanvoelt.

2: Aanwarmtijd evohome van 2 uur naar 4 uur gezet zodat ook met vries temperaturen de ketel zo lang mogelijk met een lage aanvoertemperatuur blijft werken.

I.V.M. Corona werkte fraulein vanaf maart vorig jaar vanuit huis en is de woonkamer temperatuur overdag verhoogt van 18 naar 21 graden.

Deze staat nu 7 dagen per week op 21 graden met alleen een nachtverlaging van 2 graden (00:00 t/m 05:00 uur).

Afgelopen december een vraaggestuurde decentrale balans ventilatie geïnstalleerd in de woonkamer (Climarad Sensa V2X).

Zodat ik de natuurlijke ventilatieroosters in het stookseizoen dicht kan houden.

Waarom vermeldt ik dit?, omdat dit natuurlijk invloed kan hebben op het verbruik.

Nu het verbruik:

Per jaar verbruikten wij de afgelopen 8 jaar rond de 1000m3 gas en tussen de 1 a 1,5m3 hout voor de haard.

Het afgelopen jaar van maart 2020 tot maart 2021 was het gasverbruik 1069m3 en 1 a 1,5m3 hout.

Ondanks dus meer warmtevraag en veel meer comfort is het verbruik hetzelfde gebleven.

Anderzijds bij een vergelijkbare warmtevraag zoals voor 2020 zou het verbruik dus flink vermindert zijn.

Om met de woorden van Con te spreken:

Mission impossible is mission completed!!! 😃👌👍

 

 

 

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk die terugkoppeling. En het belangrijkste is natuurlijk dat je behaaglijkheid hebt.

En dan is het héél mooi als de ketel zoveel mogelijk condenseert immers, meer kun

je niet doen/hebben.

 

Wellicht een aardige tip als het uitvoerbaar is. De wtw zal mogelijk CO2 gestuurd zijn.

Nu heb ik ook een WTW uit het jaar van de Hunebedden en dus zonder CO2 besturing.

Zelf zuig ik alleen maar af. Door de onderdruk wordt de verse buitenlucht min of meer

vanzelf aangezogen. En dat scheelt toch weer één fannetje... is toch geld :)

 

Die aanwarmtijd is altijd lastig. Je hebt het dan over de verhouding kosten/baten/behaaglijkheid.

Er zijn hevige theorieën over (lees de meest wilde Indianenverhalen) en de waarheid zal

altijd in het midden liggen. Ga je diep met de nachtverlaging opdat je dan stookkosten in

de nacht beperkt maar moet je als een waanzinnige sochtend de stooklijn sky-high zetten

om het weer fatsoenlijk snel op temperatuur te krijgen of andersom. De waarheid zal bij

iedereen anders zijn.

 

Goed om te horen dat alles gelukt is. Ik zeg; op naar de volgende "mission" :)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tips zijn natuurlijk altijd welkom.👍

De wtw is op CO2, vocht, binnentemperatuur en buitentemperatuur gestuurd en regelt zo zijn optimale kleppen stand.

Ventilatoren zijn uiterst zuinige en vermoedt niet dat hier nog winst in te behalen is met ééntje uit te zetten.

Vermoedelijk ook niet uitvoerbaar zonder vlieg of stunt werk en verlies op garantie.

 

Aanwarmtijd heb ik verlengt omdat als de badkamer van 18 naar 22 graden gaat er na verloop van tijd de zoneregelaars in de andere vertrekken

kleiner regelen (wat ook de bedoeling is) en zo meer over de bypass gaat stromen waardoor de aanvoer omhoog gaat.

Niet dat dit een probleem is maar doe ik dit om de ketel zo lang mogelijk zo laag mogelijk te laten branden.

Dat dit nu 2,5 uur duurt i.p.v. 1,5 uur maakt mij niks uit en heb hier ook geen last van.

Ketel condenseert geweldig, schoorsteen rookt alleen bij aanmaken tapwater voor de rest zie je niks zelfs niet bij -10 graden.

 

Op naar de volgende "mission" ben ik me al een hele tijd in het verdiepen maar kom er niet goed uit.

Ben me namelijk aan het afvragen of het zich loont om een hybride opstelling te maken.

Dus bv een kleine warmtepomp o.i.d. aan de ketel te koppelen.

Maar twijfel of dit wel goed samen kan omdat de ketel met een dt van 20 werkt en een warmtepomp met een lagere dt.

Ook de aansturing wordt complex omdat ik de warmtepomp dan alleen wil laten lopen op overproductie zonnepanelen.

En zo zonnestroom van de lente en herfst wil inzetten (winter is te weinig).

Door de hoge aanschafkosten en de beperkte inzettijd is de terugverdientijd van een warmtepomp volgens mij niet haalbaar.

 

Het meest simpele zou misschien een grote geïsoleerde buffer zijn die je met een externe bron opwarmt waaruit de ketel zijn water tapt.

Of dit nu met een zonnecollector, warmtepomp of iets anders zou moeten maakt even niets uit, maar niks extra geregel

omdat als de buffer temperatuur hoger is dan de gevraagde ketel temperatuur de ketel de brander niet aanzet maar alleen de pomp.

Aanvoer temperatuur voor radiatoren van 50 graden is voldoende om alles warm te krijgen en houden.

 

Dit zijn zomaar even wat losse gedachten maar vermoedt dat alles veel te complex, te duur of te groot wordt.

 

 

 

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...