Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

Zo een dag verder en het werkt.😃

5 minuten aan tijd bleek gisteravond te lang en de juiste waarde ligt voor mijn situatie ergens tussen de 3 en 4 minuten.

Vragende zones warmen allemaal goed op en temperatuur blijft gehandhaafd.

Thermostaat regeling zal de komende tijd nog wel bezig zijn om een ideaal te berekenen, maar het ziet er allemaal goed uit.

In de logfile zie je gisteren dat de kranen in de woonkamer dicht stonden en vanmorgen 09:30 badkamer laten warmen van 17 naar 22 graden.

Het laatste doorslaggevende was:

  • Stooklijn -15 75 +20 42
  • Aanvoertemperatuur vloerverwarming verlagen naar 27.
  • Minimum aan-tijd hoger dan 2 (vermoed dat evohome dit zelf ook wel eruit geregeld kreeg)

Voordelen vloerverwarming lager is dat de retour nu hoger wordt en mooi in verhouding zit met setpoint WAR - 20 graden delta T

Vloer voelt met 27 graden nu warmer aan dan eerst, omdat de ketel nu langer aanblijft en de retour niet méér laat koelen dan 20 graden t.o.v. toevoer.

Voordeel buffer is nr 1 volume vergroting, maar ook dat er nu retour water op temperatuur gebufferd wordt.

Een voorbeeld:

Ketel maakt 50 graden toevoer volgens WAR en retour is dan 30 graden.

Ketel gaat uit en 30 graden retour water blijft nu met een voorraad van 50 liter geïsoleerd gebufferd tot volgende start ketel.

Deze hoeft dan maar 20 graden te overbruggen i.p.v. bv 30 bij een teveel afgekoelde retour.

Afgekoelde water komt van de radiatoren terug maar warme water van buffer stroomt eerst meteen de ketel in.👍

 

Het lijkt mij dat het geslaagd is.

PS, logfile is van gisteren rond 13:00 uur tot vandaag 13:00 uur.

 

 

Stooklijn 15 75 20 42 schakelingen 6 min aantijd 5.rar

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo, we zijn een week verder, ben benieuwd of de Tzerra mak

is geworden en jouw vrouw niet heeft geklaagd over de kou.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Con zei:

Zo, we zijn een week verder, ben benieuwd of de Tzerra mak

is geworden en jouw vrouw niet heeft geklaagd over de kou.

Afgelopen week nog veel ermee bezig geweest, maar deze keer komt het niet van de Tzerra.

Eerder had ik al geschreven dat tijdens warmtevraag sommige radiatoren dicht stonden in de woonkamer en de ketel hierdoor omhoog moduleerde.

(overstorten via de bypass).

Dit gebeurde een dag later weer en het verbaasde me waar dit nou vandaan kwam?

Mijn bevindingen en volgorde zal ik hier even opsommen:

  • Ketel stookte en moduleerde naar boven met temperatuur.
  • Zone woonkamer 19 gr ingesteld en 20,3 gemeten en toch loopt de ketel???
  • Regelgedeelte van de HR80's afgehaald en kijken waar de kleppositie op stond (ca 20%) dus bijna dicht.
  • Ik dacht toen het volgende: Evohome geeft de klep positie door naar vraag en dit is bv 20% maar dit is onvoldoende voor doorstroming.
  • Dus pinnetje in regelgedeelte is te lang, waardoor klep stand niet correspondeert met actuele stand.
  • Regelgedeelte uit elkaar gedraaid en pinnetje van 24,25mm afgevijld naar 23,25mm.
  • Terug gemonteerd en kijken of het beter is.
  • Dus niet, gewoon weer hetzelfde?
  • Hmmm🤔 wat kan het dan zijn? ik denk ik ga contact opnemen met Honeywell of zij hier een verklaring voor hebben.
  • Honeywell gemaild met uitleg over situatie en wachten op antwoord.
  • Antwoord gekregen en dit was moeilijk uit te leggen als ze de situatie niet kennen bla bla bla en er moest een bypass tussen en andere punten die allemaal al getackeld zijn met hulp van Con.
  • Kon ook aan de eclipjes liggen, deze konden blijven plakken was hun ervaring?
  • Maar dan zou in mijn geval de klep positie open moeten staan en dan geen doorstroming hebben.
  • Dit was zeker niet het geval.
  • Dus het moet ergens anders vandaan komen, dus maar weer eens gaan prakkiseren.
  • Eerder schreef ik al dat evotouch de warmte vragen van elke zone bundelt en de zone met de meeste warmtevraag stuurt de ketel aan.
  • Dus woonkamer 1,5 graad boven instelling stuurt de ketel helemaal niet aan!
  • Op de evotouch gaan kijken welke zone onder de ingestelde temperatuur was en dit was de keuken.
  • Dit bleef zo de hele dag dus deze rakker stuurt de ketel aan aha.
  • Omdat de temperatuur in de woonkamer boven de ingestelde waarde was stuurde de HR80's de radiatoren dicht wat dus juist is.
  • Maar waarom komt de keuken niet op temperatuur? er is tenslotte vloerverwarming bijgekomen dus dat zou op de sloffen gehaald moeten worden.
  • Enigste wat anders is dat dit een ander merk radiator is (brugman) en een insert heeft. (dus ook een langer stifje)
  • HR80 op FULL mode gezet en een dag getest maar niks, blijft hetzelfde.
  • Wat dan nog over blijft is dat het een open keuken is met verbinding naar de woonkamer.
  • Dus dit kan zich tegen regelen. voorbeeld: woonkamer warmt op naar 21 graden en keuken lift hierop mee.
  • Hier wordt het dus te warm en zal de kraan dicht zetten. (aanleren wordt bijna onmogelijk)
  • Zone keuken verwijdert en hier een gewone thermostaat knop opgezet en ingeregeld op ca 19 graden.
  • Er is toch de hele dag warmtevraag dus dat deze zone apart de ketel moet aansturen is helemaal niet nodig.
  • Vloerverwarming 2,5 graad verhoogd van 27,5 naar 30 graden om toch de retour nog wat meer te benutten.
  • Deze week nog liggen te testen met de minimale aan-tijd omdat ik dacht dat evohome dit ook zelf wel kon regelen, maar dit is niet zo.
  • Standaard is 1 minuut maar dan blijft de temperatuur niet gehandhaafd.
  • Dit steeds een stapje naar boven getest en kom weer tussen 3 en 4 uit.
  • Omdat er nu WAR geregeld wordt is de temperatuur nooit te hoog en omdat ik de retour benut voor de vloerverwarming stook ik altijd met lage temperaturen.
  • Hierdoor is alles beneden de 5 minuten te kort voor de ketel om alles op temperatuur te houden.
  • Bij teveel gaat de ketel gewoon langer uit, maar 21 graden ingesteld blijft nu 21 graden.
  • Minimale aan-tijd hierdoor op 5 minuten gezet en dit werkt perfect.
  • Ketel is eindelijk mak, evohome werkt nu volgens mij ook (kijken hoe het zich gedraagt bij veranderde weersomstandigheden) en vrouw klaagt eindelijk niet meer over kou😁

Met deze parameters moet ik het misschien nog fine tunen maar het zou me niets verbazen als dit nu eindelijk de oplossing is.

Badkamer warmt nu trouwens ook perfect op, ketel loopt met gemak 2 of 3 uur op lage temperatuur en een delta T van 20 graden tot aan gevraagde zone temperatuur.

Overshoot komt ook bijna niet meer voor (soms nog maximaal 0,5 graden) maar wordt ook met de dag minder.

Zal over een maand nog een update plaatsen. so far so good👍

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees ben ik blij geen Evohome te hebben.

Beetje ondoordringbaar allemaal... toch?

 

En dat komt waarschijnlijk omdat je niet de standaard

hebt wat Evohome "in gedachte" heeft.

 

Zal toch even mijn configuratie noemen met de nodig hiks.

 

Bijna iedere ruimte heeft zijn eigen "thermostaat". Als één

ruimte warmte vraagt, hup dan gaat de ketel op basis van

WAR aan. Niet meer en niet minder. De ketel moduleert dan

alleen op de WAR, ik vind dit prima.

Daar zit vloerverwarming bij en 2 radiatoren.

De kleine vloerverwarmingsvelden zorgen voor pendelen,

(denk aan 500 aan 750 Watt), so be it. (geen buffervat)

maar vind ik niet boeiend.

Heb ook geen by-pass, doe dat met een 3-wegklep. Geen

vraag dan 3-wegklep open (kortsluiting opdat de ketel en

de pomp hun warmte kwijt kunnen), wel vraag 3-wegklep dicht.

(zelfde als een bypass maar dan niet druk- maar vraaggestuurd)

 

Voordeel van Evohome is natuurlijk dat deze een leercurve kent

om zodoende op tijd een radiatorkraan open te zetten, die luxe

heb ik niet.

 

Ik heb ooit gekeken naar Evohome maar het gaf mij niet het

gevoel mijn situatie aan te kunnen dus heb ik besloten de

stap te doen naar Domoticz. Dat was in de tijd dat Evohome

net op de markt was. Het was toen zéker nog niet zo uitgebreid

als dat het nu is.

 

Terug naar jouw situatie.

Je hebt alles gedaan om de ketel zoveel mogelijk te laten

moduleren en meer zit er hydraulisch gewoonweg niet in.

Weinig warmte vraag kun je wegfacken met een bypass

en een buffervat maar dat is het dan.

 

Het enige wat je nog kunt doen is om diverse ruimten te

synchroniseren maar dat leg ik uit.

 

Stel, je woonkamer moet om 7 uur aan. Dan kun je overwegen

om andere (kleine) ruimten mee te laten liften omdat dan de

ketel met "vol vermogen" brand.

 

Ik leg nog beter uit;

Stel je woonkamer gaat om 7 uur aan volgens de klok.

De badkamer moet om 8 uur aan (ik zeg maar wat) wat

let je dan om de badkamer mee te laten liften op de

woonkamer? Oké, dan is, in dit geval de badkamer eerder

op temperatuur, so what? Wel ff rust in de tent.

 

Hier hoort een moraal bij.

Breng jouw klokprogramma's in kaart op een manier waarbij

een (kleine) ruimte mee kan liften op een andere ruimte.

Kijk naar (bijna) overlappingen en maak daar gebruik van.

Daardoor heb je op dat moment meer vermogen en... de rest weet je.

 

Teleurstelling

Maar zolang ketels niet naar 5% vermogen terug kunnen

moduleren zal het altijd of tobben worden of zoals O.B. Bommel

zou zeggen; "verzin een list Tom Poes".

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Con zei:

Als ik dit zo lees ben ik blij geen Evohome te hebben.

Beetje ondoordringbaar allemaal... toch?

Daar kan ik je 100% gelijk in geven.

Het wordt verkocht als een systeem wat overal werkt zonder breekwerk bla bla bla.

Daar is ook alles mee gezegd, dus puur reclame.

 

Echter als het werkt dan werkt het ook mooi en bespaar je veel gas en verhoogd je comfort.

Gas besparing is in mijn geval 30% dus het systeem heeft zich al terug verdiend.

 

Het probleem is in mijn geval eigenlijk dat de woning met de jaren mee beter geïsoleerd is en hierdoor de ketel zijn minimum vermogen niet meer kwijt komt.

(alle ramen en deuren open en geen enkele ketel pendelt)😉

Daar moet je dus andere oplossingen voor zoeken waaronder bv een buffervat.

Het beste zou zijn om inderdaad cv toestellen te maken die wat mij betreft naar 500watt kunnen terug moduleren.

Maar dan krijgen ze hun warmtepompen in hybride opstelling niet meer versleten.

 

49 minuten geleden, Con zei:

Ik heb ooit gekeken naar Evohome maar het gaf mij niet het

gevoel mijn situatie aan te kunnen dus heb ik besloten de

stap te doen naar Domoticz. Dat was in de tijd dat Evohome

net op de markt was. Het was toen zéker nog niet zo uitgebreid

als dat het nu is.

Eigenlijk kun je stellen als je voldoende warmtevraag hebt dan zal het zonder veel toeters en bellen wel werken.

Maar bij jou kleine vloerverwarmingskringen ga je al de boot in.

Dan kom je niet onder een buffervat uit.

Dat je ketel pendelt zal wel niet zo erg zijn als hier vorig jaar. (aan- 15 seconde uit - wachten 30 sec - aan enz enz)

Ik kan je zeggen daar wordt je hartstikke gek van als dat 's nachts is🤪

56 minuten geleden, Con zei:

Ik leg nog beter uit;

Stel je woonkamer gaat om 7 uur aan volgens de klok.

De badkamer moet om 8 uur aan (ik zeg maar wat) wat

let je dan om de badkamer mee te laten liften op de

woonkamer? Oké, dan is, in dit geval de badkamer eerder

op temperatuur, so what? Wel ff rust in de tent.

Dat probeer ik al zoveel mogelijk te doen (kijk maar naar mijn schema) maar soms kom je er niet onderuit.

Het is natuurlijk wel verstandig dit zoveel mogelijk toe te passen.

59 minuten geleden, Con zei:

Teleurstelling

Maar zolang ketels niet naar 5% vermogen terug kunnen

moduleren zal het altijd of tobben worden of zoals O.B. Bommel

zou zeggen; "verzin een list Tom Poes".

Tja, hierover heb ik al eens een discussie gehad met remeha maar dit was technisch niet mogelijk.

Mijn gedachte hierover is dat ze dan hun hybride opstellingen niet meer kwijt komen.

 

Maar ik moet zeggen als er nu geen gekke dingen meer voorkomen dan is het probleem opgelost en werkt het zelfs veel beter dan ik gehoopt had.

Ik zal het de komende maand eens in de gaten houden en mijn bevindingen posten.

Mocht ik dan nog steeds enthousiast zijn dan valt het met de kennis en oplossingen wat we hier bedacht hebben wel op te lossen.

Deze extra kosten zouden op een paar jaar in ieder geval terug te verdienen zijn door het minder verbruik mocht dat de insteek zijn.

Anderzijds krijg je het comfort erbij.

Mijn tip is dan ook: redelijk goed tot goed geïsoleerde woning en niet alle zones vragend installeer een buffervat en uiteraard bypass op de juiste locatie!

Wil je dit niet doen loop dan in een grote boog om zone verwarming heen.

 

Maar als fabrikanten claimen dat het simpel is door een paar regellaars op de radiatoren te plaatsen en wat zones aanmaken klaar is, dan klinkt het te goed om waar te zijn, meesten van ons weten wel wat dat betekend.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Bijna iedere ruimte heeft zijn eigen "thermostaat". Als één

ruimte warmte vraagt, hup dan gaat de ketel op basis van

WAR aan. Niet meer en niet minder. De ketel moduleert dan

alleen op de WAR, ik vind dit prima.

Leg dat eens uit?

Ik dacht altijd dat je niet meer dan 1 thermostaat aan een ketel kunt hangen voor te schakelen?

Wat ik wel in het verleden hier bij mij gehad heb is verschillende thermostaten die de pompen schakelden.

Deze zaten dan weer op kringen achter een evenwichtsfles en de ketel liep constant middels WAR.

Maar dit was voor mij een gedrocht van een regeling met een stroom en gas verbruik van jewelste (4 pompen)

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Con zei:

Ik leg nog beter uit;

Stel je woonkamer gaat om 7 uur aan volgens de klok.

De badkamer moet om 8 uur aan (ik zeg maar wat) wat

let je dan om de badkamer mee te laten liften op de

woonkamer? Oké, dan is, in dit geval de badkamer eerder

op temperatuur, so what? Wel ff rust in de tent.

Hier zit trouwens ook nog een addertje onder het gras.

Het opwarmen laten samenvallen met andere zones werkt inderdaad, MAAR nu komt het😉.

Het opwarmen is gebeurd, de zonekleppen regelen zich naar de stand van warm houden of zelfs uit (bv niet meer aanwezig op badkamer) en het gezoks begint weer van voor af aan.

Namelijk te weinig warmtevraag voor keteltje en hupsakee pendelen met die hap.🤬

Dus tijdelijk werkt dit even maar niet lang.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, sat-ellite zei:

Leg dat eens uit?

Ik dacht altijd dat je niet meer dan 1 thermostaat aan een ketel kunt hangen voor te schakelen?

Wat ik wel in het verleden hier bij mij gehad heb is verschillende thermostaten die de pompen schakelden.

Deze zaten dan weer op kringen achter een evenwichtsfles en de ketel liep constant middels WAR.

Maar dit was voor mij een gedrocht van een regeling met een stroom en gas verbruik van jewelste (4 pompen)

 

 

Hoewel alles hier elektronisch wordt geregeld moet je het als volgt zien.

Ik heb, als het ware, 7 thermostaten parallel geschakeld aan de digitale

input van de Calenta. De Calenta zelf wordt WAR geregeld met zijn eigen

buitenvoeler en stooklijn.

 

Dus als één of meerdere thermosta(a)t(en) aanspre(e)k(t)(en) dan krijgt

de ketel dat signaal.

 

En als ik het over kleine VV-groepen heb dan bedoel ik bv de slaapkamer

of de douche welke een eigen opnemer (thermostaat) hebben. En dan heb

je het maar over 500 600 Watt. Daarom laat ik deze ook vaak alleen maar

met de woonkamer meelopen. Vandaar dat ik het had over synchroniseren

voor zover dat inderdaad uiteraard mogelijk is.

Ik heb eerst nog overwogen om de kleinste Remeha te kopen in combinatie

met een boiler. Dan ga je met je minimale vermogen ook gelijk naar beneden.

Maar heb toch maar een CW 4 gekocht.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Con zei:

Dus als één of meerdere thermosta(a)t(en) aanspre(e)k(t)(en) dan krijgt

de ketel dat signaal.

Oké dat kan dus wel, dacht altijd dat als 1 thermostaat aan schakelde bij het volgende contact uitschakelde.

Is dit soms op de digi aansluiting van de thermostaat of het aan/uit contact op de ketel dat je dit aangesloten hebt?

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, sat-ellite zei:

Is dit soms op de digi aansluiting van de thermostaat of het aan/uit contact op de ketel dat je dit aangesloten hebt?

Overheen gelezen: aan de digitale input van de Calenta.

De Tzerra heeft deze volgens mij helemaal niet, is ook maar een simpel keteltje😁

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: (korter dan 1 maand😆)

 

De laatste probleempjes eruit gehaald namelijk:

  • Dat de keuken de ketel teveel schakelde omdat deze een open verbinding met de woonkamer heeft.
  • Toch een HR80 op de radiator gezet omdat met meeliften op de zone Hal de keuken teveel afkoelde bij haard aan woonkamer.
  • Temperatuur in de keuken lager dan de woonkamer ingesteld en deze alleen kort verhogen bij avond eten.

Dat de kranen in een dichtgelopen zone niet voldoende openstaan bij enigste warmtevraag uit die betreffende zone

  • Dit is een situatie die aan de kranen niet op te lossen is.
  • Een voorbeeld, overdag op de begane grond is warmtevraag en de zones met de minste warmtevraag lopen de kranen het verste dicht.
  • 's avonds maak ik bv de haard aan en zet de zone woonkamer lager, waardoor de zone bv hal de enigste zone is die vragend blijft.
  • Maar de klep stand (en warmtevraag) is zo klein dat de ketel bij aangaan alleen maar via de bypass kan overstorten.
  • De zoneregelaar gaat ook niet verder open omdat deze zone al zo goed als, al op temperatuur is.
  • Nu kun je deze zone bv uitbreiden met andere zones met wat ik eerst geprobeerd heb met het toilet en keuken.
  • Maar dan nog is dit steeds niet voldoende omdat deze betreffende thermostaat knoppen bij aanhouden temperatuur ook op een kleine stand staan.
  • Hierdoor is er zo weinig flow door de radiatoren dat het meeste over de bypass gaat.

Deze situatie doet zich alleen voor als ik de haard in de woonkamer aanmaak, dus normaal komt dit niet voor!

 

Dit heb ik nu opgelost door als de haard 's avonds aangaat dan stel ik de bovenverdieping al in op de temperaturen van de nachtinstelling.

Dit werkt beter dan ik gedacht had.

  1. Omdat begin van de avond de buitentemperatuur lager is dan 00:00 en de opwarmt tijd korter is, dus de besparing van langer uit valt dan wel mee.
  2. De Hal, Toilet en Keuken met zeer weinig warmtevraag kunnen hierop mooi meeliften.

Hè hè pfffff eindelijk opgelost,😅 ik hoop dat het voor iedereen nog te volgen is, maar eigenlijk staat hier nu de handleiding voor zoneverwarming evohome.

Dus succes allemaal.👍

In de bijlage louter ter informatie nog mijn schakelprogramma voor mijn zones.

Honeywell EvoHome schakelschema.pdf

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast mij dat de woonkamer op zaterdag 00:30 staat.

Goed beschouwd is dat zondag 00:30... toch?

Dit geldt uiteraard ook voor andere dagen.

 

Het verbaast mij ook dat de Evohome de kranen niet dicht stuurt indien

in betreffende zone geen warmtevraag is. Wat is daar de reden van?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Con zei:

Het verbaast mij dat de woonkamer op zaterdag 00:30 staat.

Goed beschouwd is dat zondag 00:30... toch?

Dit geldt uiteraard ook voor andere dagen.

Correct, maar bij een schema maken is het overzichtelijker als men dit op de kolom van die dag houdt, voor mij althans😃

 

15 uren geleden, Con zei:

Het verbaast mij ook dat de Evohome de kranen niet dicht stuurt indien

in betreffende zone geen warmtevraag is. Wat is daar de reden van?

De reden zit in de regeling van evohome en als je er over nadenkt, wat Honeywell ook gegarandeerd gedaan heeft is dit logisch.

Neem het ander uiterste dat bij overschrijden zone temperatuur de kleppen steeds volledig dicht zouden gaan, dan zouden deze de hele dag open en dicht moeten lopen.

Dus volledige klepslag met de nodige vertraging en is ook helemaal niet nodig.

Nu is het zo dat de zone die het koudste is (meeste warmtevraag) de ketel aanzet.

De andere zones moduleren hierop met de klep standen beetje bij beetje méér dicht maar altijd net zoveel dat ze op temperatuur blijven.

Hierdoor krijg je dus een mooi gemiddelde (als het goed werkt😆).

 

Dan kom je dus ook op het probleem uit wat ik had als ik de haard aanmaak.

Overdag is bv woonkamer leidend en hal en de rest moduleert hierop naar steeds meer dicht of open.

Dan kom ik aan en zet opeens de zone woonkamer uit.

Zone hal vraagt misschien maar 10% met een klep stand van bijna dicht.

Omdat de zone hal toch afkoelt schakelt deze de ketel aan.

Voor de rest is er geen zone die warmte afneemt of maar een heel klein beetje (waar, door de dag heen op gemoduleerd is) en voilà BINGO.

 

Op dit moment ben ik mij aan het afvragen of het daarom überhaupt wel zin heeft om dag en nachtverlaging toe te passen.

Omdat de kranen nooit allemaal tegelijkertijd open staan en dus allemaal in een klep positie staat wat nodig is om de zones op temperatuur te houden.

Ik krijg zo het idee dat dit wel eens beter kon zijn voor de ketel en verbruik.

Het steeds opwarmen van de massa kost namelijk ook energie en als de ketel daarentegen de hele dag rustig kan stoken om het warmteverlies van zones te compenseren, begin ik mij af te vragen wat beter zou zijn.

Het zou een ander verhaal zijn als de ketel tot een 100 watt terug zou kunnen moduleren, maar dit is nou eenmaal niet zo.

 

Denk dat ik het gewoon eens ga testen.

Omdat alles nu hydraulisch in balans is, en dan meer afname, misschien meteen de modulerende ketelmodule eraan hangen om deze ook te testen?

In het slechtste scenario kan ik de zone: werkplaats verwijderen en hiervoor misschien een andere oplossing bedenken.

 

Maar wie weet? ik ga het gewoon eens uitproberen.

 

 

 

 

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses maar ben het er niet mee eens.

 

In de algemene regeltechniek worden kleppen modulerend aangestuurd

en bij geen warmtevraag gaat de klep helemaal dicht.

Bij warmtevraag wordt de klep modulerend aangestuurd.

0 tot 10 volt, 0 is dicht, 10 Volt is open. En de rest alles wat daar tussen

zit. Maar 0 = dicht.

 

Stel, bij jou worden een aantal kleppen dicht gestuurd, hetgeen betekent

dat ze op bijvoorbeeld 10% open blijven staan volgens Evohome.

Dan zorgt een warmtevraag van één zone dat die kleppen die 10% open

blijven staan óók warmte krijgen. Dat is toch vreemd?

Maar mogelijk doet Evohome dat om doorstroming te houden, anders

zou ik het niet weten.

 

Ik zeg; dicht die bende die geen warmtevraag hebben. Hoe ingewikkeld

wordt het niet allemaal? Maar mogelijk kun je dat instellen bij Evohome.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Con zei:

Stel, bij jou worden een aantal kleppen dicht gestuurd, hetgeen betekent

dat ze op bijvoorbeeld 10% open blijven staan volgens Evohome.

Wacht even, hold your horses🙃, dicht is ook met evohome dicht, dus als een zone echt géén warmtevraag heeft, dus temperatuur ver boven ingestelde waarde dan gaan ze ook naar 0.

Dit komt in de praktijk alleen niet zo vaak voor vanwege het op temperatuur houden van de warmtevraag in de zones.

Als je echter een zone op OFF instelt dan zijn ze dicht en bij 5 graden instellingen een antivries stand.

Bij instelling 5 graden en een gemeten temperatuur van bv 10 graden zal deze de ketel echt niet aanzetten.

Wat hier precies de hysteresis in is weet ik niet maar schat een halve graad.

17 uren geleden, Con zei:

Ik zeg; dicht die bende die geen warmtevraag hebben. Hoe ingewikkeld

wordt het niet allemaal? Maar mogelijk kun je dat instellen bij Evohome.

Ik meen dat de nieuwere knoppen HR92 een calibratie stand hebben en je hiermee wat kunt spelen.

Maar dit is volgens mij meer om een afwijking tussen gemeten en werkelijke temperatuur eruit te halen.

 

Daarom kom je er naar mijn idee niet onderuit om een buffervat te plaatsen.

Bij meerdere zones met een klep stand van 10 of 20% is er gewoon te weinig flow of teveel via de bypass bij geen buffervat.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...