Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

Heb je al een waterthermostaat?

Anders selecteer ik er een met een hoge kv-waarde (is gelijk aan lage weerstand).

 

De volgorde, even in mijn eigen woorden (in chronologische volgorde);

1 VV pomp aan op laagste stand,

2 waterthermostaat helemaal open of kop eraf (inderdaad),

3 kortsluit-afsluiter dicht,

4 alle radiatoren dicht,

5 by-pass tijdelijk zo laag mogelijk,

6 ketel aan,

7 de temperatuur na de VV pomp instellen met de kortsluit-afsluiter (dus retour van de VV bijmengen) tot 50 graden,

8 klaar.

 

1 by-pass weer terugzetten,

2 kop op waterthermostaat weer aanbrengen en instellen op 50 graden,

3 korsluit-afsluiter indien mogelijk vastzetten (verzegelen),

4 installatie weer in bedrijf stellen.

 

En klaar is Kees (sat-ellite)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, Con zei:

En klaar is Kees

Kees is nog niet klaar 😂

Zo had ik het inderdaad gedaan, met een retour van 70 graden kan ik de kraan in de kortsluiting volledig open zetten en meet ik 54 graden bij TT.

Asjemenou🤨.

Nu heb ik het volgende gedacht en gedaan.

  1. Kraan in de kortsluiting dicht gezet.
  2. TC heeft een bereik van 20-50 graden, dus met 20 gr is er nog altijd een minimale doorstroming.
  3. Maximaal wil ik maar 50 graden in de vloer dus stel TC in op 50 graden.
  4. Dit houd in dat als er 70 graden binnenkomt TC dichtloopt tot aan zijn maximum van 20 graden, maar dan is er nog altijd een minimale doorstroming.
  5. Bij TT meet ik mooi 50 graden, so far so good.
  6. Maar nu heb ik geen bijmenging uit de retour van de vloerverwarming! dus ook geen afkoeling mocht het bij TT hoger dan 50 gr oplopen.
  7. Als men nu met de hand aan de buis voelt tussen TC en kraan kortsluiting is deze warm. (mooi👍)
  8. Nu de kraan van de kortsluiting openen tot het punt dat dit stukje buis afkoelt, beetje dicht dat deze warm wordt, beetje open dat deze afkoelt.
  9. TT koelt nu mooi af naar 48 graden.
  10. En nu is Kees volgens mij klaar 😀

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bypass kon ik trouwens op de oude waarde van 1,5 laten staan, pomp vloerverwarming heeft hier geen invloed op.

Temperatuur TC naar 35 graden gezet, 50 graden lijkt mij wat warm ondanks dat deze pas bereikt wordt met een toevoer van 70gr.

Moet eigenlijk een optimum zien te bereiken dat hoofdverwarming keuken radiator is en dat vloerverwarming de retour naar de ketel extra afkoelt

Zonder hier negatieve beïnvloeding te krijgen op ketel gedrag en verbruik.

 

Misschien nog een tip hierover?

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke type TC heb jij toegepast?

 

En waarom heb jij én VV én een radiator in de keuken?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Con zei:

Welke type TC heb jij toegepast?

 

En waarom heb jij én VV én een radiator in de keuken?

Radiator met Evohome zorgt nu voor de correcte temperatuur, anders zou ik een dure HCE80 moeten toepassen.

De vloerverwarming wil ik alleen gebruiken om het retour water (uit te knijpen als een citroen) en hiermee de retour omlaag te brengen.

Nu kan de ketel langer lopen op een lager pitje. (doet hij nu ook👍).

TC.jpg

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik aannemen dat je ook een 1/2" Caleffi ventiel hebt gekozen?

 

En je gebruikt nu een stooklijn? Welk nummer? (zie mijn grafiek)

 

Je begrijpt inmiddels dat fabrikanten nauwelijks antwoord durven

te geven als je ziet hoeveel parameter hier al een rol spelen.

Bijna alles heeft met elkaar te maken en heeft invloed op elkaar.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Mag ik aannemen dat je ook een 1/2" Caleffi ventiel hebt gekozen?

Yep 1/2"

 

1 uur terug, Con zei:

En je gebruikt nu een stooklijn? Welk nummer? (zie mijn grafiek)

Nummers zijn niet beschikbaar, denk alleen met een isense of in ieder geval een thermostaat van hetzelfde merk ketel.

Stooklijn heb ik met de parameters ingesteld op -15 80gr +20 20gr.

Als ik dit in een grafiek uitleg dan kom ik bij -10 70gr.

 

1 uur terug, Con zei:

Je begrijpt inmiddels dat fabrikanten nauwelijks antwoord durven

te geven als je ziet hoeveel parameter hier al een rol spelen.

Bijna alles heeft met elkaar te maken en heeft invloed op elkaar.

Klopt, helemaal gelijk in, maar dat ook installateurs het af laten weten valt mij toch wel tegen en iedereen wijst naar elkaar.

Thermostaat Honeywell? vraag maar aan Honeywell enz enz. verkopen, verkopen, duur, duur, daar hebben ze wel oren naar.🤑

 

Stooklijn.jpg

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik heb nu voldoende gegevens om een antwoord te geven.

 

Zo had ik het inderdaad gedaan, met een retour van 70 graden kan ik de kraan in de kortsluiting volledig open zetten en meet ik 54 graden bij TT.

Asjemenou🤨. Dat is mooi! Waarschijnlijk met de kop eraf. Dan geldt de temperatuursinstelling van 20-50 graden niet meer dus logisch.

Nu heb ik het volgende gedacht en gedaan.

Kraan in de kortsluiting dicht gezet.

TC heeft een bereik van 20-50 graden, dus met 20 gr is er nog altijd een minimale doorstroming. Dat is niet juist. Althans niet door de TC.

De TC regelt alleen (gaat open) indien de gemeten waarde lager is dan de ingestelde waarde. Indien de gemeten waarde te hoog wordt

zal de TC zelfs geheel sluiten.

Maximaal wil ik maar 50 graden in de vloer dus stel TC in op 50 graden. Inderdaad.

Dit houd in dat als er 70 graden binnenkomt TC dichtloopt tot aan zijn maximum van 20 graden, maar dan is er nog altijd een minimale doorstroming.

Anders, TC regelt tot compleet dicht. Er blijft alleen stroming in de kortsluitleiding alwaar het inregelventiel zit.

Bij TT meet ik mooi 50 graden, so far so good. Dat is goed.

Maar nu heb ik geen bijmenging uit de retour van de vloerverwarming! dus ook geen afkoeling mocht het bij TT hoger dan 50 gr oplopen.

Als men nu met de hand aan de buis voelt tussen TC en kraan kortsluiting is deze warm. (mooi👍)

Nu de kraan van de kortsluiting openen tot het punt dat dit stukje buis afkoelt, beetje dicht dat deze warm wordt, beetje open dat deze afkoelt.

TT koelt nu mooi af naar 48 graden.

En nu is Kees volgens mij klaar 😀

 

Nu, hoe regel je de vloer.

 

Goed beschouwd is dat heel simpel.

Je kunt, gezien het geringe verbruik van de VV pomp deze altijd laten draaien.

Over de vloertemperatuur hoef je niet in te zitten, de ketel stookt immers

weersafhankelijk. Zo zal het aangeboden water naar jouw vloer dit traject volgen.

Immers, bij 20°C buiten is de watertemperatuur ook (theoretisch) 20°C.

 

Samengevat, vloerverwarming altijd aan als basisverwarming voor jouw keuken

en de keuken naregelen met de radiator zoals dat nu al gebeurt.

 

Er komt nog meer...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik heb nu voldoende gegevens om een antwoord te geven.

 

Zo had ik het inderdaad gedaan, met een retour van 70 graden kan ik de kraan in de kortsluiting volledig open zetten en meet ik 54 graden bij TT.

Asjemenou🤨. Dat is mooi! Waarschijnlijk met de kop eraf. Dan geldt de temperatuursinstelling van 20-50 graden niet meer dus logisch.

Nu heb ik het volgende gedacht en gedaan.

Kraan in de kortsluiting dicht gezet.

TC heeft een bereik van 20-50 graden, dus met 20 gr is er nog altijd een minimale doorstroming. Dat is niet juist. Althans niet door de TC.

De TC regelt alleen (gaat open) indien de gemeten waarde lager is dan de ingestelde waarde. Indien de gemeten waarde te hoog wordt

zal de TC zelfs geheel sluiten.

Maximaal wil ik maar 50 graden in de vloer dus stel TC in op 50 graden. Inderdaad.

Dit houd in dat als er 70 graden binnenkomt TC dichtloopt tot aan zijn maximum van 20 graden, maar dan is er nog altijd een minimale doorstroming.

Anders, TC regelt tot compleet dicht. Er blijft alleen stroming in de kortsluitleiding alwaar het inregelventiel zit.

Bij TT meet ik mooi 50 graden, so far so good. Dat is goed.

Maar nu heb ik geen bijmenging uit de retour van de vloerverwarming! dus ook geen afkoeling mocht het bij TT hoger dan 50 gr oplopen.

Als men nu met de hand aan de buis voelt tussen TC en kraan kortsluiting is deze warm. (mooi👍)

Nu de kraan van de kortsluiting openen tot het punt dat dit stukje buis afkoelt, beetje dicht dat deze warm wordt, beetje open dat deze afkoelt.

TT koelt nu mooi af naar 48 graden.

En nu is Kees volgens mij klaar 😀

 

Nu, hoe regel je de vloer.

 

Goed beschouwd is dat heel simpel.

Je kunt, gezien het geringe verbruik van de VV pomp deze altijd laten draaien.

Over de vloertemperatuur hoef je niet in te zitten, de ketel stookt immers

weersafhankelijk. Zo zal het aangeboden water naar jouw vloer dit traject volgen.

Immers, bij 20°C buiten is de watertemperatuur ook (theoretisch) 20°C.

 

Samengevat, vloerverwarming altijd aan als basisverwarming voor jouw keuken

en de keuken naregelen met de radiator zoals dat nu al gebeurt.

 

Er komt nog meer...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Con zei:

Dat is niet juist. Althans niet door de TC.

De TC regelt alleen (gaat open) indien de gemeten waarde lager is dan de ingestelde waarde. Indien de gemeten waarde te hoog wordt

zal de TC zelfs geheel sluiten.

Je hebt helemaal gelijk, de schaalverdeling bracht me in de war.

 

2 uren geleden, Con zei:

TC regelt tot compleet dicht. Er blijft alleen stroming in de kortsluitleiding alwaar het inregelventiel zit.

Zal vermoedelijk geleidingswarmte van de buis zijn geweest die ik voelde aangezien de kortsluiting dicht stond.

 

4 uren geleden, Con zei:

Dat is mooi! Waarschijnlijk met de kop eraf. Dan geldt de temperatuursinstelling van 20-50 graden niet meer dus logisch.

Correct, met de kop eraf.

Met de kop erop heb ik hem kunnen inregelen, je voelt bij voldoende open meteen dat die buis koud wordt.

2 uren geleden, Con zei:

Je kunt, gezien het geringe verbruik van de VV pomp deze altijd laten draaien

2 watt plus 1,6 watt voor de pompschakelaar, daar gaan we ons niet druk om maken.

Pompschakelaar zou ook ertussen uit kunnen maar in de zomer is dit wel handig i.v.m. automatisch 1x in de 2 weken kort aanzetten pomp.

Moet hem dan wel op 40 gr instellen anders gaat hij aan bij warm weer.😅

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dan waarschijnlijk nu bereikt dat de retour van de ketel

zo koud mogelijk blijft met als extra voordeel dat de ketel

zoveel mogelijk condenseert. Scheelt ook ietsepietsie rendement.

 

Als laatste wil ik dan nog zeggen zodra de stooklijn onder de 50

raden water komt, de TC niet meer gaat regelen, hij blijft immers

openstaan maar dat is prima... toch? Zelfregulerend heet dat :)

 

Als je nog vragen hebt hoor ik dat graag maar volgens mij ben jij

inmiddels dermate "gerijpt" dat je nu wel weet welke parameter

invloed heeft op welke actie van de ketel dan ook. 

 

Voor mij geldt, op naar het volgende vraagstuk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat we er nu wel zijn, ketel loopt heel rustig en moduleert tot aan zijn stookgrens van de war.

Wel nog de aantal schakelingen per uur van 6 naar 3 gebracht met een minimum aan tijd van 2 minuten.

Zal het de komende tijd opvolgen en het resultaat hier nog posten.

So far so good 👍 en nog hartstikke bedankt, helemaal top👍

 

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, sat-ellite zei:

Denk dat we er nu wel zijn, ketel loopt heel rustig en moduleert tot aan zijn stookgrens van de war.

Wel nog de aantal schakelingen per uur van 6 naar 3 gebracht met een minimum aan tijd van 2 minuten.

Zal het de komende tijd opvolgen en het resultaat hier nog posten. Graag

So far so good 👍 en nog hartstikke bedankt, helemaal top👍 Graag gedaan,

hield mij van de straat en (deels) uit de kroeg :) .

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) image.jpeg.68d19efaa586d3d97624098645a1c171.jpeg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...