Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

Groepsverdeler is niet nodig, ik mag aannemen dat het maar om één groep gaat.

Maak ff een paar foto's van jouw VV aansluitingen dan kan ik daar beter op

anticiperen.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eerst de verschillende stooklijnen, die had ik beloofd.

image.png.94741848bae13ce8f559c8ceea3ab296.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier het schema.

image.png.4518686a5f3bcc9c71d62ebfbb099c4b.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Con zei:

Eerst de verschillende stooklijnen, die had ik beloofd.

Merci 👍

 

16 minuten geleden, Con zei:

En hier het schema.

De leiding wat ik aangewezen heb, hoe kan ik deze monteren?

Ik neem aan door losse componenten te gebruiken? en geen verdeler.

Bij een verdeler is dit namelijk een vaste verbinding.

Vloerverwarming op retour.jpg

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een mogelijke oplossing. Is dit wat je bedoelde?

 

image.png.fdf12d7ab90af8af8ac2a73a21e5ccda.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Con zei:

Hier een mogelijke oplossing. Is dit wat je bedoelde?

Dat is duidelijk 👍🏻 en hier kan ik iets mee.

Is er een trouwens een speciale reden voor deze tussen afstand van 385mm?

Ik ga dit deze week gewoon eens proberen en zal de bypass op mijn vorige manier opnieuw inregelen.

Totale pompvermogen wordt volgens mij nu iets hoger en moet dan de ketelpomp misschien op min 20% zetten, maar daar kom ik vanzelf wel achter.

 

Dat de ketel niet uitgeschakeld wordt bij geen warmtvraag schrijven ze ook dat soms het 0 signaal gemist wordt met verzenden knop en evotouch.

Maar lijkt mij dat dit bij een volgende cyclus opgepikt wordt.

Ik laat hem in ieder geval op aan uit regelen.

Opentherm wordt ook maar door iedere fabrikant anders geïnterpreteerd en gebruikt, dat de naam open beter eruit gehaald wordt.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 385 mm is gebaseerd op een aanname van jouw foto.

Dit om aan te geven hoeveel ruimte je nodig hebt om het

te kunnen bouwen.

 

Als jij de hart-afstanden meet van de 2 leidingen op het

hoogste punt, alwaar de leidingen het meest uit elkaar

zitten kan ik dat corrigeren.

 

Als je het voorbeeld gaat uitvoeren zal ik de maatvoeringen

van de fittingen erbij zetten en de types.

 

Maar je weet het inmiddels... 17.00 uur, borreltijd.

 

PS, ik had geen cad-tekening van de Alpha helaas

daarnaast heb je 2 uitvoeringen, 130 en 180mm lang.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Con zei:

Die 385 mm is gebaseerd op een aanname van jouw foto.

Dit om aan te geven hoeveel ruimte je nodig hebt om het

te kunnen bouwen.

 

Als jij de hart-afstanden meet van de 2 leidingen op het

hoogste punt, alwaar de leidingen het meest uit elkaar

zitten kan ik dat corrigeren.

 

Als je het voorbeeld gaat uitvoeren zal ik de maatvoeringen

van de fittingen erbij zetten.

 

Maar je weet het inmiddels... 17.00 uur, borreltijd.

Oké louter informatief.

En nee hoor dit lukt wel.

Moet toch nog even in het werk bepalen waar ik hem het beste kan monteren.

Super bedankt en ik houd je op de hoogte 👍🏻 en laat ze smaken 🍻

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt overigens, zit ik me net te bedenken, ook de pomp direct aan de 230 Volt hangen.

(hoef je niet te lopen klieren in de ketel)

Want als de ketel niet brand en de ketelpomp niet aan is zal het water over de VV

alleen maar of het stukje hoofdleiding circuleren.

 

Dan heb je de keus nog om er een thermostaat tussen te hangen welke in de keuken

wordt (of is) geplaatst. Kun je ook nog een beetje warmteafhankelijk de keuken stoken.

Uiteraard reageert daar de ketel niet op, alleen maar als er elders warmtevraag is.

 

Wat is eigenlijk jouw achtergrond? Reden? Je praat er nogal luchtig over de getekende

componenten. Of heb jij "discipelen" (lees; ben jij een manager :)die dat voor jou uitzoeken... :)

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Je kunt overigens, zit ik me net te bedenken, ook de pomp direct aan de 230 Volt hangen.

(hoef je niet te lopen klieren in de ketel)

Want als de ketel niet brand en de ketelpomp niet aan is zal het water over de VV

alleen maar of het stukje hoofdleiding circuleren.

Je gelooft het niet maar hier was ik afgelopen nacht in bed over aan het nadenken.

Ik heb namelijk nog een tercal pompschakelaar over en dacht dan laat ik die de pomp schakelen.

Afgelopen jaar bij grundfoss geïnformeerd wat een acceptabel maximum schakelingen per uur zijn. (Antwoord: maximaal 4x per uur) en was hierdoor bezorgd over de maximale schakelingen door thermostaat van 6x per uur.

Anderzijds dacht ik als ik dit gebruik en er is geen warmtevraag van de zones dan trekt de vloerverwarmingspomp de warmte uit de radiatoren.

Dus misschien toch beter door de ketel laten regelen.

Zal de hysteresis dan ergens laag moeten laten regelen, dacht zo rond de 25 graden en dan op 2 of 4.

Zomerseizoen moet ik hem dan wel tijdelijk hoger instellen (40 graden).

Maar kan hem ook gewoon via het contact in de ketel laten schakelen, pomp is maar maximaal iets van 28 watt geloof ik en op minimum 2 watt dus aan 1 ampère kom ik nooit.

 

1 uur terug, Con zei:

Wat is eigenlijk jouw achtergrond? Reden? Je praat er nogal luchtig over de getekende

componenten. Of heb jij "discipelen" (lees; ben jij een manager :)die dat voor jou uitzoeken... :)

 

Jeetje waar moet ik beginnen 🤪

Nee geen manager in tegendeel, alles zelf moeten doen (is ook het leukste voor mij).

Ik heb nooit een richting kunnen bepalen omdat mijn interesses héél breed liggen.

Ben begonnen als loodgieter, daarna omgeschoold naar meubelmaker, machinaal houtbewerker, interieurbouwer, omgeschoold naar interieurarchitect, eigen bouwbedrijf gestart en bijna alle beroepen geleerd en praktisch  uitgevoerd die met de bouw te maken hebben tot metselwerk, stukadoren, voegen, tegelzetten, meterkasten, computers, VoIP telefonie enz.enz enz.... Als ik het zo opsom klinkt het misschien opschepperig, maar je vroeg ernaar😉 maar eigenlijk alles wat met de bouw te maken heeft vind ik reuze interessant en zuig ik op als een spons😁 .

Echt het diepere en theoretische werk van cv daar heb ik minder kaas van gegeten, maar leer nog altijd bij.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat 1:

Anderzijds dacht ik als ik dit gebruik en er is geen warmtevraag van de zones dan trekt de vloerverwarmings pomp warmte uit de radiatoren.

einde citaat 1.

 

Nee hoor, tussen de aansluitingen van de VV zoals ik getekend heb is een pure kortsluiting.

Immers, wat de VV pomp uit de retour haalt wordt ook weer de retour ingebracht.

Wet behoudt van massa: wat je eruit haalt moet je er ook weer instoppen.

 

citaat 2:

Ben begonnen als loodgieter

einde citaat 2.

 

Dat spreekt al boekdelen, je hebt dus algemene affiniteit en ik zie de rest als "bijvangst". :)

 

En stel; 1 radiator vraagt warmte, zeg 100 liter, de ketel levert minimaal 240 liter

dan wordt er 140 liter overgestort door de bypass. Hiervan gaat een deel door

jouw VV en dat schept een extra aanvulling op de buffer en met een deels

afgekoelde overstorttemperatuur.

 

 

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Con zei:

Hiervan gaat een deel door

jouw VV en dat schept een extra aanvulling op de buffer en met een deels

afgekoelde overstorttemperatuur.

En weer een langere aan tijd van de ketel, net wat we willen hebben, omdat de retour lager wordt geeft dat de ketel een langer modulatie tijd.

Als evohome hierop de aan tijd aanpast dan zou het nog eens iets kunnen worden😃

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...