Ga naar inhoud


Wie heeft inmiddels ervaring met een warmtepomp?


Con

Aanbevolen berichten


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

6 uren geleden, Sverige zei:

Zelf gebruik ik een lucht lucht warmtepomp.... (en een kachel voor hout en bruinkoolbriketten)

Belangrijk voor mij is het koelen in de zomer... ik kan beter tegen wat te koud in de winter dan wat te warm in de zomermaanden...

 

Feit is dat de in NL aangeboden warmtepompen slechter presteren dan deze die je in Zweden kan kopen... de Zweedse doen het beter bij lagere temperaturen... Er staat meestal een klimaataanduiding op aangegeven.

 

Een kennis heeft een lucht water systeem... met aardwarmte, daar moet je dan een grote tuin voor hebben, om die leidingen in kwijt te kunnen... die worden niet diep gegraven, maar het zijn veel meters die je moet ingraven.

 

 

Kijk, dat zijn berichten. Over welke Zweedse fabrikaten heb je het dan.

Want importeren is tegenwoordig een koud kunstje en... ik ben op zoek

naar het hoogste rendement.  De meeste WP's blijven hangen op 4,5 a 5.

 

 

12 uren geleden, drz zei:

Het water in de boiler is instelbaar tot 70 graden en zal ik inderdaad instellen op 65 graden.

Is er geen zon dan doet de WP boven op de boiler alles na verwarmen met een COP van 3.1.

 

image.png.95d6194520ccaebccb1e196f85a8e1dc.png
image.png.b42d8713c87411cff455564a0e89331a.png
 

In principe moet dit ding de ketel vervangen, maar dat is nog even experimenteren.

 

 

 


Het schema zoals de fabrikant als voorbeeld...

image.png

Je schrijft dat de WP het tapwater opkrikt.

Gaat dat niet elektrisch of echt puur met de WP?

 

Welk fabrikaat heb jij?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, drz zei:

@Tonskidutch, Met vloerverwarming ben je helemaal spekkoper vanwege de lage temperatuurverwarming.

Een dergelijke WP-boiler en eventueel buffervat haalt dit op zijn sloffen en met een COP van 3 kom je wellicht lager uit in de energiekosten dan wanneer je hier een ketel gebruikt.

Zonnepanelen is niet voor iedereen weggelegd. Vaak is het rendement door hoogbouw in de buurt of bomen dusdanig laag dat het de investering niet loont.

Maar wanneer je ruimte hebt....Doen!!!!! Kun je zelf installeren, eventueel met hulp van een techneut...Doen!!!

Niet eens over nadenken, tenzij de financiële middelen niet toereikend zijn.

 

Er worden nu bij nieuwbouw relatief oude technieken voor verwarming gebruikt, wat ook begrijpelijk is omdat de contracten al lang geleden zijn opgemaakt met leveranciers.

Dat is wel jammer, maar het is niet anders.

 

Inderdaad, een COP van 3 is het kantelpunt elektra versus

aardgass hoewel niet relevant.

Tegenwoordig hebben ze het over seizoensgebonden

rendement en dan speelt COP een ondergeschikte rol.

 

Nogmaals, het gaat mij om de ervaringen en de nodige

onderzoeken die wellicht menigeen heeft gedaan.

 

@T

Woningbouwprojecten, leuk maar niet relevant in deze.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

als je niet met zonnepanelen de stroombehoefte kunt compenseren, kan het zijn dat je stroom verbruik toch heel wat duurder wordt dan gas

twee jaar geleden zou gas duurder gaan worden en stroom juist goedkoper zo werd ons in alle media verteld => het tegendeel is het geval

- dus voor elk concept van je verwarming moet je wel een planningszekerheid hebben

- of je vloerverwarming kunt aanleggen en/of vloer en wandverwarming is bij aanpassingen van een bestaande toestand natuurlijk een hoge kosten post

- de isolatie index van je woning in zijn geheel speelt mee bij het in de hand houden van de kosten, dat is bij een bestaande toestand verduurzamen niet altijd eenvoudig.

 

ik liep net langs een woningbouw project dat eindelijk in fases afgebouwd wordt, de 8 a 12 laatste woningen van dit wijkje hebben allemaal lucht water warmtepompen op de namaak schoorsteen geplaatst. Als je wilt gaan kijken kan dat.

 

 

Screenshot_1.png

deze afbeelding is van de eerste fase, nu is fase 4 in afbouw

 

IK heb het niet over zonnepanelen dus puur over warmtepompen standalone.

Bijzaken kunnen een heel ander beeld geven en ik wil het straight houden.

Ben mij al lang aan het orienteren en ben benieuwd naar gebruikerservaringen

of, zoals ik al eerder schreef, mensen die van plan zijn en onderzoek hebben

gedaan om een en ander aan te schaffen.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat getallen van de noorse consumentenbond (misschien google translate gebruiken voor 'vreemde' woorden)

Er zijn ruim 900.000 warmtepompen geinstalleerd/in gebruik in Noorwegen  dus genoeg 'echte' data.

De meeste van deze warmtepompen zijn natuurlijk vrij eenvoudig uit Zweden te importeren (EU)

2.1_1_Temperert_1_Ytelse_0Alle_100.pdf

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, oldebroek zei:

Hier wat getallen van de noorse consumentenbond (misschien google translate gebruiken voor 'vreemde' woorden)

Er zijn ruim 900.000 warmtepompen geinstalleerd/in gebruik in Noorwegen  dus genoeg 'echte' data.

De meeste van deze warmtepompen zijn natuurlijk vrij eenvoudig uit Zweden te importeren (EU)

2.1_1_Temperert_1_Ytelse_0Alle_100.pdf 157.08 kB · 0 downloads

 

Mooie toegevoegde waarde, snel even gekeken, dat wordt weer een weekend worstelen.

Dank. Zier er wel naar uit dat dit hoofdzakelijk lucht/lucht is. Maar ga me er verder in

verdiepen. Ik werd getackeld door de Ururu Sarara, degene die ik heb.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Con zei:

 

Inderdaad, een COP van 3 is het kantelpunt elektra versus

aardgass hoewel niet relevant.

Tegenwoordig hebben ze het over seizoensgebonden

rendement en dan speelt COP een ondergeschikte rol......

Dit ding heeft geen buitenunit en staat binnen in huis. Hij doet wat hij moet doen ongeacht het seizoen, dus de SCOP is dan niet van toepassing.

Ik heb gekeken naar het merk Tesy, dat was het eerste wat voor mij voor handen is.

Wanneer ik dit een mooie oplossing ga vinden dan ga ik praten met fabrikanten en importeurs.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, drz zei:

Dit ding heeft geen buitenunit en staat binnen in huis. Hij doet wat hij moet doen ongeacht het seizoen, dus de SCOP is dan niet van toepassing.

Ik heb gekeken naar het merk Tesy, dat was het eerste wat voor mij voor handen is.

Wanneer ik dit een mooie oplossing ga vinden dan ga ik praten met fabrikanten en importeurs.

 

Oké, jij gebruikt jouw ventilatielucht als "voeding" (lees lucht) voor de condensor.

Dan rest inderdaad alleen de COP. Dan verbaast het mij des te meer dat je 3.1 haalt.

Strak!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hij staat er nog niet en het wordt een experiment.. 

ik ben wel nieuwsgierig of de fabrikant gelijk heeft met zijn specificaties.

Je weet als geen ander dat de theorie en praktijk wel eens heel anders zijn..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2020 om 22:48, drz zei:

Er komt een warmtepompboiler aan, maar die zal er pas tegen het voorjaar neergezet worden zodat de CV ketel ook richting de schroot kan.

Deze heeft trouwens een extra spiraal voor aansluiting op zonnecollector....de boiler dan.

 

Welk fabrikaat ga je toepassen?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. 😁

Maar de koude lucht gaat via de oude afvoer van de ketel naar buiten. Normaliter gaat de warme circulatielucht naar buiten via het ventilatiesysteem, maar wordt dan gebruikt om de boiler te verwarmen..

...volgens de theorie dan. 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh ....  Nu ja, ik wacht eerst op de plannen van de gemeente. Tot die tijd ga ik zelfs geen eikeltjespyama aanschaffen om te verduurzamen.

Nou ja, dat klinkt wel heel stoer - maar met 7 miezerige zonnepanelen en een hoekwoning uit de jaren '94 stook ik 900 kuub gas weg, en verbruik netto slechts 300 kWh, resulterend in een energierekening van zo'n 75,- per maand. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het nog maar de vraag of al die moeite en investering het waard is..

Het is dat ik alle spullen van de fabrikant af kan aanschaffen, anders zou ik de moeite van het experimenteren niet eens nemen..

..maar ja, het zonnepanelen experiment is ook zeer positief uitgevallen, dus van de wp-boiler verwacht ik op papier veel van..

 

enfin, we gaan het zien.. Con zei dat het omslagpunt tussen elektra en gas een COP van 3 is en vraag mij nu af of de fabrikant niet toevallig deze waarde heeft gekozen.

Misschien moet ik even wachten tot de modellen uitkomen die 4 of hoger zijn. Tenslotte is mijn ketel nog maar 4 jaar oud.

1 uur geleden, ebhoorn zei:

.....maar met 7 miezerige zonnepanelen en een hoekwoning uit de jaren '94 stook ik 900 kuub gas weg, en verbruik netto slechts 300 kWh, resulterend in een energierekening van zo'n 75,- per maand. 

 

7 zonnepanelen is best gunstig, mits pal op het zuiden. Met 300W per stuk haal je best wat energie binnen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, drz zei:

Dan is het nog maar de vraag of al die moeite en investering het waard is..

Het is dat ik alle spullen van de fabrikant af kan aanschaffen, anders zou ik de moeite van het experimenteren niet eens nemen..

..maar ja, het zonnepanelen experiment is ook zeer positief uitgevallen, dus van de wp-boiler verwacht ik op papier veel van..

 

enfin, we gaan het zien.. Con zei dat het omslagpunt tussen elektra en gas een COP van 3 is en vraag mij nu af of de fabrikant niet toevallig deze waarde heeft gekozen.

Misschien moet ik even wachten tot de modellen uitkomen die 4 of hoger zijn. Tenslotte is mijn ketel nog maar 4 jaar oud.

7 zonnepanelen is best gunstig, mits pal op het zuiden. Met 300W per stuk haal je best wat energie binnen.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal (en even wat bekeken bij Stiebel en Ferroli) dat je ventilatielucht

(retourlucht) uit je huis gebruikt als energiedrager voor de condensor van de WP boiler.

Hoewel de hoeveelheid lucht die nodig is voor de WP boiler meer als de standaard 225

m3/h die als afzuiging in een huis zit zal er gesuppleerd moeten worden... toch?

 

Het rendement wordt hoger indien er lucht van 22 graden vanuit je huis over de condensor

stroomt. Dat wordt natuurlijk minder indien je buitenlucht moet betrekken om die 225 m3/h

aan te vullen. Daarnaast kun je je afvragen of je jouw huisventilatie altijd op vollast hebt of

wilt draaien (225 is grosso modo de kookstand).

 

Wat is jouw visie daarin?

 

Naar mijn bescheiden mening heeft de fabrikant niet het kantelpunt ge(mis)bruikt, ze moeten

immers aan de energie-eisen voldoen met certificaten ten aanzien van energielabels.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...