Ga naar inhoud


Wie heeft inmiddels ervaring met een warmtepomp?


Con

Aanbevolen berichten

Deze vraag stel ik alleen aan degene die daar ervaring mee hebben.

Maar ook die ook voornemens zijn er een aan te schaffen en al

gedegen onderzoek hebben gedaan.

Ik heb geen behoefte aan een discussie of het zinnig is of niet,

ook niet over de voor en/of nadelen.

 

Ik oriënteer mij inmiddels een half jaar op heb bijvoorbeeld ook

Tweakersnet doorgeploegd, onderzoek gedaan naar met name

de rendementen maar wil graag ervaringen weten. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Con, op kantoor hebben we 2 smaken.

Een gebouw, 1.800 m2 heeft een warmtepomp met een bron, en werkt met water van ongeveer 6 - 8  graden.

Er wordt vloerverwarming toegepast.

Voor backup is er een kleine gasketel  geïnstalleerd.

Deze installatie is 10 jaar in gebruik.

De bufferketel staat meestal rond de 27 graden.

 

De bron, en de filters moeten regelmatig onderhouden worden.

 

Een ander gebouw, 4 jaar oud,  heeft voor elke ruimte een split unit, met ac/warmtepomp op het dak.

Met plafond cassettes word er luchtverwarming toegepast.

Met de ir thermometer heb ik vastgesteld dat de lucht uittrede temperatuur rond de 30 graden ligt.

 

De installaties functioneren zonder problemen.

 

Over het rendement kan ik geen informatie geven.

 

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de info, helaas heb ik geen geld voor een bron.

Bij mij wordt het en lucht-water warmtepomp wat ik

overigens vergeten was te melden.

 

Het zou overigens wel fantastisch zijn met 6-8 graden.

Maar voor een woonhuis zijn de pompkosten ook erg

bezwaarlijk welke overigens nooit worden genoemd

nog los van de aanlegkosten. Maar het is energetisch

het meest juiste.

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een lucht/lucht warmtepomp geplaatst zo'n 1,5 jaar geleden. Sindsdien is de CV werkloos en is de ketel alleen nog voor sanitair.

Er komt een warmtepompboiler aan, maar die zal er pas tegen het voorjaar neergezet worden zodat de CV ketel ook richting de schroot kan.

Deze heeft trouwens een extra spiraal voor aansluiting op zonnecollector....de boiler dan.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucht/lucht is inderdaad ook heel fijn voor zowel verwarmen als koelen maar

dekt alleen mijn woonkamer waarbij de slaapkamer ook voldoende meelift in

de zomer.

 

Welke configuratie neem jij dan. Moet je elektrisch je tapwater na verwarmen?

Of gaat de WP richting 60 graden?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het water in de boiler is instelbaar tot 70 graden en zal ik inderdaad instellen op 65 graden.

Is er geen zon dan doet de WP boven op de boiler alles na verwarmen met een COP van 3.1.

 

image.png.95d6194520ccaebccb1e196f85a8e1dc.png
image.png.b42d8713c87411cff455564a0e89331a.png
 

In principe moet dit ding de ketel vervangen, maar dat is nog even experimenteren.

 

 

 


Het schema zoals de fabrikant als voorbeeld...

image.png

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@drz: Jij bent een zeer interessant geval want je hebt verbruikscijfers! Hoeveel gas had je jaarlijks verbruikt, en wat is de stijging van het stroomverbruik geweest?

 

Je had dus klaarblijkelijk al luchtverwarming de meesten onder ons hebben convectoren met water als medium, dus de vereiste higerevopvoertemperatuur geeft een drukkend effect op de cop waarde. Helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stijging van het stroomverbruik is schrikbarend, maar dat word opgevangen door een aantal zonnepanelen...zoveel als ik kon plaatsen.

Cijfers heb ik even niet zo snel bij de hand, maar mijn jaarlijkse kosten voor het energieverbruik, inclusief water, was drie jaar geleden 3000 euro per jaar en nu 300 euro per jaar.

Het beetje gas wat ik gebruik is hoofdzakelijk voor het douchen.

 

De investering zou normaal gesproken pittig zijn, maar aangezien ik erg dicht bij het spreekwoordelijke vuur zit, heb ik tot nu toe een kleine 4500 euro geïnvesteerd aan zonnepanelen en een warmtepomp. Je begrijpt dat ik alles zelf hebt geplaatst.

Wil je dit alles laten plaatsen dan mag je op het dubbele rekenen.

In principe heb ik alle investering er uit en de volgende stap is de WP-boiler.

 

Deze kost ongeveer 2200 euro en is een 260 liter variant. Het leuke is dat er ISDE subsidie op zit waarbij men 50% van de aanschaf terug krijgt...dus gaat deze rond de 1100 euro kosten en moet de gasketel gaan vervangen..

Ik zeg er wel bij dat dit een experiment is want ik heb geen idee hoeveel herrie het apparaat gaat maken en of deze ook de nog steeds aanwezige CV radiatoren kan aansturen....en natuurlijk het verwachte rendement.

 

Overigens krijg je de meeste besparing door de overige gezinsleden op te voeden omdat met name de dames graag in bad willen zitten etc etc. :D

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Drz, de crux is dat je de besparing op het gasverbruik (in kubieke meters, waarbij 1 kubieke meter het equivalent is van 9 kWh) afzet tegen het extra stroomverbruik. Pas dan heb je - denk ik - reality TV. 

 

Mijn zorg: de COP waarde van warmtepompen neemt af naarmate het verschil in temperatuur tussen de aanvoer en afgifte zijde stijgt. 
Dus aannemende dat een eengezinswoning uit de jaren negentig - begin 2000 de boel warmgestookt krijgt met convectoren met een temperatuur van slechts 50 graden Celsius, dan is het te overbruggen temperatuurverschil bij een waterbron van 8 graden Celsius 42 graden, en bij lucht-water 60 graden (juist bij -10 graden vorst wil je warmte hebben). 

Als ik deze vraag stel aan aanbieders van warmtepomp oplossingen - dan haken ze af. Dan denk ik genoeg te weten. Dus vandaar mijn bijzondere interesse naar praktijkwaarden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een punt dat bij lage temperaturen de buitenunit kan bevriezen en de warmtepomp in een zogenoemde 'defrost' schiet.

Dan heb je ongeveer een minuut of 5 geen warmte.

Gebeurt dit te vaak, wat heel vaak bij mist het geval is, dan kan de temperatuur in de huiskamer erg onaangenaam worden.

 

Zelf los ik dit op door de houtkachel aan te zetten, maar je begrijpt dat de overige gezinsleden dit niet prettig vinden.

 

Op een tweede stek heb ik ook een LL/WP geïnstalleerd waarbij ik de buitenunit in de kelder heb geplaatst. Dit is overigens in de Ardennen waar de temperaturen in de nacht veel lager liggen dan in Nederland.

De buitenunit laat ik overigens wel haar "afvoer" naar buiten blazen zodat deze nooit in een defrost kan schieten doordat de aangevoerde lucht uit de kelder komt en nooit beneden de 10 graden is...zelfs niet wanneer de unit op volle kracht draait en het buiten vriest.

 

De stek in Nederland is een probleem, daar heb ik alleen een kruipruimte zodat ik deze truc niet kan toepassen.

Wel ga ik er voor zorgen dat de buitenunit half ingegraven gaat worden en dat er een soort van aanvoer uit de kruipruimte komt.

 

Je hebt helemaal gelijk wanneer warmtepomp buitenunits totaal nutteloos zijn wanneer het rond het vriespunt is en mistig is, dan heeft dat ding een slecht rendement, maar dat is op te lossen door de unit in een carport te plaatsen, een kelder of in de kruipruimte.

Vanzelfsprekend is het zo dat er voldoende aanvoer van frisse lucht moet zijn omdat de unit anders warmte uit het huis gaat trekken door de kieren.

..een bijkomend voordeel is dat de unit een zeer goed rendement heeft wanneer deze in de koelstand staat.

 

Een LL/WP geeft geforceerde convectiewarmte wat natuurlijk heel anders is dan de stralingswarmte van een CV.

Zie het als een warme zomerbries in je huiskamer.

Het opwarmen van de huiskamer gaat in enkele minuten en wanneer de lucht alle meubels e.d. heeft opgewarmd deze ook langer blijft hangen, zelfs wanneer de verwarming uit staat.

Bij CV heb je altijd koudepunten in huis doordat de straling nooit onder de bank komt, bijvoorbeeld.

 

Dat neemt niet weg dat deze warmtebuffer eindig is en daarvoor mijn experiment met de WP-boiler.

Deze kan eventueel aangesloten worden op de ventilatie van het huis en de koele lucht afvoeren via het afvoerkanaal van de oude ketel, en hoop hiermee een betere verwarming te krijgen wanneer het buiten mistig is en vriest.

 

Warmtepomp buitenunits zijn waardeloos onder die omstandigheden, zelfs als het een LW warmptepomp is.

Dan kun je beter een "spiraal" in je kruipruimte of in de grond van de tuin graven en deze circulatie gaan gebruiken.

Want wanneer we spreken over "een warmtepomp", dan bestaan er diverse methodes om warmte te winnen.

Lucht/lucht, lucht/water, water/lucht water/water...enz.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruik ik een lucht lucht warmtepomp.... (en een kachel voor hout en bruinkoolbriketten)

Belangrijk voor mij is het koelen in de zomer... ik kan beter tegen wat te koud in de winter dan wat te warm in de zomermaanden...

 

Feit is dat de in NL aangeboden warmtepompen slechter presteren dan deze die je in Zweden kan kopen... de Zweedse doen het beter bij lagere temperaturen... Er staat meestal een klimaataanduiding op aangegeven.

 

Een kennis heeft een lucht water systeem... met aardwarmte, daar moet je dan een grote tuin voor hebben, om die leidingen in kwijt te kunnen... die worden niet diep gegraven, maar het zijn veel meters die je moet ingraven.

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sverige zei:

Feit is dat de in NL aangeboden warmtepompen slechter presteren dan deze die je in Zweden kan kopen... de Zweedse doen het beter bij lagere temperaturen... Er staat meestal een klimaataanduiding op aangegeven.

De aanduiding is inderdaad in drie regio's.

Regio 1 zijn de scandinavische landen, regio 2 midden europa en regio 3 zuid europa, die meer zijn ingericht om koeling te produceren.

 

Het schijnt dat je dit kunt instellen op de buitenunit, maar dat durf ik nog niet.. 😁

Ik heb een Daikin FTXM35 splitunit die 100m3 moet verwarmen. Liever had ik de Panasonic Ethera willen hebben die iets beter om kan gaan met lagere buitentemperaturen, maar heb mij over laten halen op een ander forum waar iedereen lyrisch was over de Daikin.

Ik heb beide geïnstalleerd bij klanten.

Mocht je een merk/type weten met een hoge SCOP die met lage temperaturen om kan gaan, dan houd ik mij aanbevolen.

 

De scop van de daikin en pana zijn beiden 5.1.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je niet met zonnepanelen de stroombehoefte kunt compenseren, kan het zijn dat je stroom verbruik toch heel wat duurder wordt dan gas

twee jaar geleden zou gas duurder gaan worden en stroom juist goedkoper zo werd ons in alle media verteld => het tegendeel is het geval

- dus voor elk concept van je verwarming moet je wel een planningszekerheid hebben

- of je vloerverwarming kunt aanleggen en/of vloer en wandverwarming is bij aanpassingen van een bestaande toestand natuurlijk een hoge kosten post

- de isolatie index van je woning in zijn geheel speelt mee bij het in de hand houden van de kosten, dat is bij een bestaande toestand verduurzamen niet altijd eenvoudig.

 

ik liep net langs een woningbouw project dat eindelijk in fases afgebouwd wordt, de 8 a 12 laatste woningen van dit wijkje hebben allemaal lucht water warmtepompen op de namaak schoorsteen geplaatst. Als je wilt gaan kijken kan dat.

 

 

Screenshot_1.png

deze afbeelding is van de eerste fase, nu is fase 4 in afbouw

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch, Met vloerverwarming ben je helemaal spekkoper vanwege de lage temperatuurverwarming.

Een dergelijke WP-boiler en eventueel buffervat haalt dit op zijn sloffen en met een COP van 3 kom je wellicht lager uit in de energiekosten dan wanneer je hier een ketel gebruikt.

Zonnepanelen is niet voor iedereen weggelegd. Vaak is het rendement door hoogbouw in de buurt of bomen dusdanig laag dat het de investering niet loont.

Maar wanneer je ruimte hebt....Doen!!!!! Kun je zelf installeren, eventueel met hulp van een techneut...Doen!!!

Niet eens over nadenken, tenzij de financiële middelen niet toereikend zijn.

 

Er worden nu bij nieuwbouw relatief oude technieken voor verwarming gebruikt, wat ook begrijpelijk is omdat de contracten al lang geleden zijn opgemaakt met leveranciers.

Dat is wel jammer, maar het is niet anders.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemeente schrijft de ontwikkelaar en bouwer aan dat men van GAS af wil bij nieuwbouw. 2018 in Maastricht.

De ontwikkelaar biedt dus ook nu nog met warmtepompen aan als optie die de koper graag met meerprijs neemt met de toekomst in vooruitzicht.

Ontwikkelaar, bouwer en gemeenten verdienen dan meer aan die verkoop van de gewijzigde uitvoering voor verwarming.

 

(een en ander indien de Gemeente een faciliterend grondbedrijf heeft en de nutsvoorzieningen mee aanlegt tot aan de meterkast)

 

maar goed dat is voor insiders bij nieuwbouw

 

dus ook de verduurzaming bij bestaand heeft dus duidelijk iets opgeleverd

5 uren geleden, drz zei:

mijn jaarlijkse kosten voor het energieverbruik, inclusief water, was drie jaar geleden 3000 euro per jaar en nu 300 euro per jaar.

 

Als jullie nog een bouw biologische hint willen voor nieuwbouw: neem wandverwarming die gezonder is en sneller werkt t.o.v. vloerverwarming.

 

ciao

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...