Ga naar inhoud


Stadionbouwers Qatar werken zeven maanden aan WK-stadion zonder salaris


Ventura

Aanbevolen berichten

3 minutes ago, ceesv said:

slaven. Personen die worden behandeld als een bezit en totaal ondergeschikt zijn aan een ander persoon door gevangenneming, aankoop of geboorte.

 

Je gaat bij een werkgever aan de slag en je paspoort wordt ingenomen zodat je niet kan ontsnappen.

Wat ben je dan, ceesv?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Heb je het nu over het kamermeisje of over die bouwvakkers?

Verder lees ik dat ze 2 keer per jaar zoals in het contract overeen gekomen naar huis gaan.

Denk je ook niet, dat wanneer het ze niet zou bevallen, ze dan thuis blijven?

 

Of iets goed of slecht is, ik kan daarover niet oordelen.

 

Wat ik wel gezien heb bij het werken over de wereld, in het bijzonder in Azie, dat het 2 verschillende werelden zijn en dat je de situatie daar op geen enkele manier kan en mag vergelijken met die in Nederland.

 

Wij hebben hier geprobeerd onze maatschappij over te zetten in bijvoorbeeld Afrika en dat heeft alleen hongersnood en massa sterfte gebracht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, ceesv said:

Heb je het nu over het kamermeisje of over die bouwvakkers?

 

Waar jij ons de definitie verschaft van het begrip 'slaven' maak je toch ook geen verschil tussen kamermeisjes en bouwvakkers.

Het maakt geen enkel verschil of het een kamemeisje of bouwvakker betreft.

Als je bij een werkgever aan de slag gaat en je paspoort wordt ingenomen zodat je niet kan ontsnappen, wat ben je dan?

Vrijheidsberoving is vrijheidsberoving, ongeacht in welk van jouw twee werelden we ons ook bevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nog even een beetje perspectief aanbrengen.

 

Uit het NOS artikel:

Het zou gaan om ongeveer honderd buitenlandse arbeiders die het Al Bayt stadion in Al Khor aan het opbouwen zijn.

 

Wanneer ik naar dit project zoek, zijn er tenminste 2.700 mensen werkzaam op dit project, er is een apart dorp gebouwd om die onder te brengen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 minuten geleden, johnno zei:

Als je bij een werkgever aan de slag gaat en je paspoort wordt ingenomen zodat je niet kan ontsnappen, wat ben je dan?

Vrijheidsberoving is vrijheidsberoving, ongeacht in welk van jouw twee werelden we ons ook bevinden.

Je concludeert dat je paspoort wordt ingenomen zodat je niet kunt ontsnappen.

Is dat een veronderstelling of feit?

 

Nogmaals, niemand mag tegen zijn of haar wil vastgehouden worden, maar er kunnen redenen zijn waarom je het paspoort dient in te leveren.

 

Wanneer jij wilt werken in het hotel, en het hotel betaalt je ticket, onder de voorwaarde dat je ten minste 6 maanden dient te werken, om daarmee die reiskosten te betalen, lijkt mij het legitiem dat je daarvoor een zekerheidstelling vraagt.

In Nederland heb je ook een opzeg termijn als werknemer, en mag je ook niet van vandaag op morgen stoppen met werken.

Doe je dat wel staan er sancties op.

Ben je dan een slaaf?

 

Bedenk dat het hier om andere culturen gaat, met ander zeden en gewoonten.

Daarom ben ik terughoudend met te oordelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, ceesv said:

Je concludeert dat je paspoort wordt ingenomen zodat je niet kunt ontsnappen.

Is dat een veronderstelling of feit?

 

Dat heeft Drs IJzerbout zelf medegedeeld, en het is daarnaast algemeen bekend dat dit gangbaar is.

 

Overigens beweer je eerder dat ze tweemaal per jaar naar huis mogen en ik vraag me af waar je die informatie vandaan hebt.

Drs IJzerbout meldt zelf een maal per twee jaar, en dat klinkt me heel wat meer geloofwaardig in de oren.

Tweemaal per jaar is voor Westerlingen weggelegd, en in mijn geval was het zelfs elke drie maanden.

Aziaten worden daarin net als in de financiele beloning op een grove manier achtergesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Naar onze maatstaven is het bedroevend, naar de maatstaven van het thuisland van de werkers is het de moeite waard.

 

Daar zullen we het mee moeten doen, alternatief is dat al die werkers naar huis gaan, en dan hun familie niet kunnen onderhouden.

Een ding is zeker, de toewijzing van het spektakel aan Qatar is controversieel.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=wk+qatar+corruptie&sa=X&ved=2ahUKEwjVnaj_k_3pAhWO6aQKHTA9BRAQ1QIoAnoECAsQAw&biw=1920&bih=938

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2020 om 22:53, ceesv zei:

Een ding is zeker, de toewijzing van het spektakel aan Qatar is controversieel.

 

Controvers wil je zeggen. Dat is inderdaad zo.

Het feit dat de werknemers daar uitgebuit worden is in onze ogen inderdaad waar. Maar dat is niets nieuws want het gebeurd overal in het Midden Oosten.

Samengevat:

Dat de media hierover verslag doet is prima, maar ze zouden een wat algemener beeld moeten schetsen over de situatie en ook moet vertellen dat de werkers accomodatie krijgen toegewezen en dat niet hoeven te betalen. Ook transport van en naar de de bouwputten als ik dat zo mag noemen en ze krijgen 1x per 2 jaar verlof en een betaalde vlucht naar huis.

Wij zien het als uitbuiting maar vergeet niet onze eigen geschiedenis in de overzeese gebiedsdelen. Met name Nederlands Indië.

De landen van herkomst krijgen hierdoor hard benodigde devisen door het overmaken van de remittances naar het thuisland wat ook belangrijk is.

Paspoorten worden inderdaad ingenomen door HR wat niet geoorloofd is. Het wordt gedaan onder het mom van dat het paspoort dan niet verloren gaat.

Wil een werknemer zijn paspoort terug om naar huis terug te reizen dan krijgt ie dat terug maar moet wel de "schade" betalen die de werkgever hierdoor ontstaat. Ze betalen namelijk veel meer premie aan de wervingsbureau´s en bemiddelaars in de thuislanden.

Qatar zou inderdaad op de vingers getikt moeten worden, maar nog meer de bemiddelaars in de thuislanden die de eigenlijke oorzaak van deze wantoestanden zijn.

De werknemer (expat) ondertekent een contract en daar staat precies beschreven wat de gang naar het Midden Oosten omvat. Ze zijn dus zelf ook schuld aan deze situatie en worden niet verplicht om er te werken.

Contractbreuk brengt kosten met zich mee en die lopen in de duizenden €uro´s die ze niet kunnen betalen. Dus wie is er nu schuld? Niet alleen Qatar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Drs. IJzerbout said:

Qatar zou inderdaad op de vingers getikt moeten worden, maar nog meer de bemiddelaars in de thuislanden die de eigenlijke oorzaak van deze wantoestanden zijn.

 

Je vergeet even dat achter die bemiddelaars een (meestal corrupte) overheid staat die elke verantwoordelijkheid uit de weg gaat.

Zolang er van tijd tot tijd maar flink geschoven wordt hoeft de bemiddelaar niet bang te zijn op de vingers te worden getikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat vergeet ik niet.

De bemiddelaars doen in feite niets fout. Ze bemiddelen werkkracht. Net als een makelaar bemiddeld.

De overheid van het betreffende land hoeft daarvoor niet corrupt te zijn  en is blij met de devisen uit de gastlanden.

 

Wat is hier fout aan? Dat het spelletje over de rug van de werknemer loopt is, is treurig. Maar de gang van zaken  druist niet tegen een wet in.

De aangeboden vergoeding is tot 5x hoger dan in het thuisland. iedereen blij.

 

Stel...een hotel-keten heeft 100 kamermeisjes nodig. De lokale bevolking wil (voor het aangeboden salaris) dit werk niet doen.

Dus wat doe je als HR Manager? Je gaat naar een bemiddelaar en vraagt 100 kamermeisjes "te leveren". Dus die gaan op zoek naar in weet ik veel wat voor een land.

Bieden een package deal aan voor het betreffende meisje en als ze daarmee instemd is ze geronseld.

Mijn vrouw heeft nooit lopen zeuren dat ze de werkomstandigheden zo slecht vond en was tevreden met haar lot

De GCC en Mahgreb landen kennen geen minimum loon. Daar ligt één van de oorzaken van het probleem.

Toen ik het paspoort van mijn vrouw terug wilde hebben zodat ze "vrij" was van haar verplichtingen bij het Radisson Blu, had ik € 4000 schadevergoeding moeten betalen aan het Radisson Blu.

Ik heb destijds nog een advokaat ingeschakeld maar het heeft niets geholpen.

Uiteindelijk heeft MBC, mijn werkgever een deal met het Radisson Blu afgesloten. Hadden we die € 4000 moeten betalen, dan hadden we geen enkele gast meer in dat hotel ondergebracht en niet van verdere diensten zoals catering etc. gebruik gemaakt.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Drs. IJzerbout said:

Wat is hier fout aan? Dat het spelletje over de rug van de werknemer loopt is, is treurig. Maar de gang van zaken  druist niet tegen een wet in.

 

Je vraagt wat er fout aan is, en je geeft in het laatste deel van die regel zelf het antwoord.

Het spelletje loopt over de rug van de werknemer, omdat de overheid verzaakt heeft regels op te stellen.

 

 

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke overheid? In het thuisland of in het gastland. 

Ja, ik vraag wat er fout is. Maar het is een retorische vraag. Ik geef toelichting op de situatie. 

Een antwoord heb ik ook niet klaarliggen. Zouden we geen lage lonen landen hebben, dan was dit probleem er niet. 

Maar er zijn nu eenmaal lage lonen landen dus de "trek" voor een arme sloeber uit zo'n land zal altijd blijven als ze ergens anders wat meer kunnen verdienen. 

En deze arme sloeber tekent op een gegeven moment zo'n contract en heeft dan de consequenties zelf te verantwoorden. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2020 om 11:19, Drs. IJzerbout zei:

Het feit van totale onderbetaling en slavernij in veel landen in het Midden Oosten is niets nieuws.

 

Als voorbeeld, een serveerster in een 4 * sterren hotel bar in Dubai zoals een Internationaal gerenommeerd hotel: Radisson Blu verdient per maand tussen de AED 800 en AED 900 per maand. Dat is omgerekend rond de € 200 per maand !!!!

Daarvoor werkt ze 6 dagen per week van ´s middags 15h00 tot ´s nachts 003h00 of tot de laatste gast weg is. Dit salaris wordt onregelmatig betaald. Soms met 3 maanden achterstand.

Accomodatie of housing zoals ze dat noemen in barakken ver buiten Dubai zodat de toeristen het niet zien met 8 vrouwen op een kamer en een geimproviseerde keuken.

Dan mogen ze 1x per 2 jaar naar huis op kosten van de werkgever. Het paspoort wordt door HR ingetrokken zodat ze niet weg kunnen vluchten. Dat het paspoort wordt afgenomen is verboden door de regering maar het wordt gewoon gedaan.

 

En jullie maar klagen in Nederland over slechte betaling en arbeids voorwaarden?

 

Mannen uit Indië, Pakistan, Bangladesh, Philippijnen en andere lage lonen land die op straat en in de bouw werken onder erbarmelijke omstandigheden bij 40°C-50°C verdienen nog veel minder.

Dus de hele situatie rondom het WK is niets nieuws en er wordt gewoon niets aan gedaan.

 

Klopt helemaal en dan roept men hier over slavernij verleden, in Qatar is het aan de orde van de dag, nooit dat ik daar een stap zet in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rolando zei:

nooit dat ik daar een stap zet in ieder geval

 

Doordat je er geen stap zet is dan het probleem opgelost ?

Dan kun je nauwelijks nog ergens een stap zetten. Kijk eens naar Polen. Vlak bij. 

Daar verdienen de mensen ook geen drol terwijl veel prijzen daar hoger zijn dan bij ons in West Europa. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wat te denken van Noord Koreanen die verdienen helemaal niks en worden gegijzeld door hun leider.

maar vergelijkingen trekken heeft geen zin in deze discussie

 

het Qatar van vandaag is sinds de aankondiging van het WK qua inwoners met 1,5 miljoen mensen gegroeid.

En als die WK voorbij is en Sepp Platter alle horloges en klokjes terug heeft gevorderd uit het hoofdkantoor van de FIFA zullen er wellicht nog wel wat andere corruptieschandalen aan het licht komen tussen Emir zusenzo en enkele CEO's.

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...