Ga naar inhoud


Elektriciteits netwerk Amsterdam begint te bezwijken.


ceesv

Aanbevolen berichten

Topic ging over “elektriciteits-netwerk-amsterdam-begint-te-bezwijken”

Ik merk dat “hier” maar eigenlijk “overal” waar je ook maar informatie probeert te verkrijgen op internet steeds ontaard in meningen van voor en tegenstanders (trollen of niet).

 

Terwijl dit helemaal niet nodig is.

De oplossing naar mijn inziens ligt in meerdere facetten en de ene kan de andere niet uitsluiten.

Om een paar voorbeelden te noemen:

1. Windmolens prachtige techniek waar niemand echt tegen kan zijn, maar het hele land hoeft ook niet vol te staan hiermee.

In een druk bevolkt gebied zoals Nederland kan men kiezen om omwonenden mee te laten profiteren in de opbrengt maar nogmaals ook niet alle stroom hoeft hiervan te komen.

2. Kerncentrales prachtige techniek maar zolang er geen oplossing is voor het afval, weggegooid koelvermogen en dure bouw en nog veel duurdere afbraakkosten zou men deze dus ook niet mee moeten nemen. (ook naar mijn inziens niet nodig BTW).

3. Zonne energie prachtige techniek nu nog volledig onderbenut op zowel fotovoltaïsche als thermisch, er zijn namelijk nog geen overschotten en ook nog geen echte praktische thermische oplossingen die door ons allemaal benut kunnen worden.

4. Electrical Super of hyper grid prachtige nog niet volledig bestaande techniek maar zouden we kunnen “delen” met de rest van de wereld (geopolitiek problematisch) dan zou de stroom behoefte van de hele wereld hierop kunnen draaien.

5. Waterkracht ook nog veel meer te benutten dan we nu doen (bv. getijde).

6. Vergistingsinstallaties prachtige techniek waar je veel te weinig over hoort maar een grote speler moet worden.

Hiermee kun je het stikstof, mest, rioolslib, methaan enz. problemen in één keer mee oplossen.

Stront overschot kan hiermee omgezet worden naar groen gas waarmee we weer stroom of gas voor verwarming kunnen maken met een giga klimaat winst.

Groen gas kun je vervolgens weer opwaarderen naar aardgas.

Restproduct (digestaat) krijg je er gratis bij en vervangt kunstmest welke nu gemaakt wordt van duizelingwekkende hoeveelheden aardgas om de hele wereld onnodig van te bemesten.

7.Transport, soms noodzakelijk maar niet altijd..

Korte stukken woon werkverkeer o.i.d. kan ook prima met de fiets of nog makkelijker met een elektrische fiets, e scooter, e motor.

Omdat men zich een elektrische auto aanschaft wil niet zeggen dat men nu meer km moet gaan rijden.

Treinverkeer kan ook nog veel meer aandacht naar, tevens lucht en scheepsvaart.

Zeeschepen zouden ook zoals vroeger weer veel meer gebruik van de wind kunnen gaan maken.

(zo dom waren ze vroeger niet)

Rekeningrijden zou in zijn optimale vorm eigenlijk er voor moeten zorgen dat hoe minder km je rijdt hoe meer voordeel.

8. Opslag in bv. buurt of wijk batterijen en het probleem van (elektriciteits-netwerk-amsterdam-begint-te-bezwijken) is meteen opgelost.

Teveel stroom kan men tevens omzetten in gas.

Het afval, zeldzame metalen en het gezwets hierover is bullshit omdat deze 100% te recyclen zijn.

Misschien nu nog niet maar met de juiste instellingen en motivatie wel en zijn/worden deze goud waard.

9. Besparing, zorg dat uw energieverbruik naar beneden gaat, dit kan door isolatie of andere technieken.

Maar rekenen met gegevens uit het verleden is gewoon onzin als men denk dat bij vervangen van energiedrager opeens evenveel nodig is als bij de oude.

10. Landbouw en veeteelt: moeten we echt de hele wereld proberen te voeden vanuit Nederland?

11. Industrie veel teveel buiten schot terwijl daar de grote winsten te behalen zijn.

Restwarmte zouden we mooi kunnen benutten mits ze wel inzetten op verduurzaming en niet dat restwarmte een nieuw verdienmodel wordt wat hun hierin belet.

12. Biodiversiteit veel meer inplannen in de landbouw.

Dus opslag van water, meer soorten planten en bomen i.p.v. omgeploegde eindeloze akkers en monocultuur.

En de dieren terug de wei op.

Niet vet mesten in mega stallen om als kilo knallers te exporteren.

Zo kan ik dus nog wel even doorgaan maar mijn visie is dus:

Inzetten op alle facetten die geen of in ieder geval zo weinig mogelijke schade berokkenen.

En dit naar de toekomst toe verfijnen en IEDEREEN laten meedoen/profiteren.

Anders wordt het toch “na mij de zondvloed”

 

 

  • Like 2

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Je kunt ook gewoon eens wat betalen voor een krantenabonnement, al dan niet online. 

 

Journalistiek kost geld. 

 

Ik denk niet dat Sprietje dat kan betalen.

Misschien is het een idee om een crowdfunding actie op te zetten voor Sprietje?

Hoeft ie niet steeds zijn cookies te wissen, en kan die rustig zijn krantjes blijven lezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, sat-ellite zei:

1. Windmolens prachtige techniek waar niemand echt tegen kan zijn

@sat-elitte

Je hebt een heel stuk proza geschreven, maar ik denk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven in het begin van je verhaal, het valt onder de "meningen van voor en tegenstanders (trollen of niet)."

 

Zie voor een voorbeeld bovenstaande quote.

 

Heb je zelf al eens vlak onder zo'n windmolen gestaan? Of gewoond? Ik wel. Ik zou je dus willen voorstellen daar eens een dagje of wat te bivakkeren om te zien of dat je mening misschien gaat veranderen. Je wordt er stapelmesjogge van. En als ik ergens stapelmesjogge van wordt dan wil ik dat niet in mijn buurt hebben.

Het thema was inderdaad het elektriciteits-netwerk van Amsterdam. Ik zie in Amsterdam niet zomaar tig windmolens geplaatst worden... Tenzij je denkt dat die mensen toch allemaal al stapelmesjogge moeten zijn om in Amsterdam te gaan wonen. 

 

T B 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, TangoBravo zei:

Tenzij je denkt dat die mensen toch allemaal al stapelmesjogge moeten zijn om in Amsterdam te gaan wonen. 

dat sowieso, :grin:

 

Betreffende die windmolens heb je gewoon gelijk, de oude voor graan of de nieuwe voor energie! Maken een tering herrie.

Daarbij draaide die oude voor graan niet eens altijd ook al was er wind want er was niet altijd graan.

Maar er is echt niets mis met de plaatsing in het IJsselmeer, kunnen die toeristen nog eens leren zeilen in slalom.

 

De meest recente berichten gaan toch over Waterstof en ondanks @ceesv schrijft dat er dan verliezen zijn waar te nemen is het een energiedrager die je veel makkelijker meeneemt en distribueert. 65% van onze gasleidingen zijn er geschikt voor in gasvormige toestand. Vergeet niet dat het naar olie boren en transporteren, kraken en afvullen in de pompstations ook met enorme verliezen gepaard gaat. En bovendien een enorme milieuvervuiling met zich brengt. Maar dat vertellen ze je niet die olie fanaten. { Petrol heads om het in Jeremy Clarkson's woorden te verpakken } .

 

@sat-ellite

2. kernenergie kun je gewoon helemaal vergeten, dat is niet eens tijdig klaar voor 2050 en wil niemand in z'n buurt gebouwd zien worden. (ja denk maar even terug aan Rutte die het tijdens zijn Campagne noemde en een storm van protesten los kwam)

 

Vergeet niet dat in het transportmiddel auto NU nog niet gewerkt wordt dus de efficiëntie van dat voertuig is gedurende het etmaal extreem laag.

Voor benzine OF accu auto's.

Het blijkt dat je aanschaf van die E-auto pas na 65.000 a 100.000 kilometer rendement heeft inzake de CO2 balans, dus als je de auto kunt delen met anderen daar die voor één persoon te vaak stil staat, komen we eerder op een rentabiliteit die zin heeft om verder uit te werken, OOK inzake de modaliteiten van recht en aansprakelijkheid en niet te vergeten wegenbelasting. Want die laatste zal niet afgeschaft worden.

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Amsterdam wilde men een paar windmolens voor een nieuws wijk in het ijmeer plaatsen...

wat er toen gebeurde bij die bewoners....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-6-2021 om 10:35, Drs. IJzerbout zei:

 

Met adBlue?

AdBlue zou bij vorst niet werken? Is mij niets van bekend. 

 

Groot probleem bij buiten geparkeerde auto's in de 'iets' koudere gebieden waar het 4-5 maanden winter is.

 

https://www.google.com/search?q=adblue+freezing+problems

 

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Old Satterhand zei:

Ik denk niet dat Sprietje dat kan betalen.

Misschien is het een idee om een crowdfunding actie op te zetten voor Sprietje?

Hoeft ie niet steeds zijn cookies te wissen, en kan die rustig zijn krantjes blijven lezen.

Wat een oeverloos gezwam op dit forum. Natuurlijk heb ik een digitaal abonnement op een krant maar je kunt nu eenmaal geen abonnement nemen op alle kranten die er zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sat-ellite

Nou, daar gaan we.

1. Windmolens. Prachtige techniek? Zie ze vaker stilstaan dan draaien. Als ze draaien dan op het verkeerde moment. Eén bonk landschapsvervuiling en niet vogelvriendelijk.

2. Afval is niet echt een probleem. Vijftig jaar niet of nauwelijks onderzoek doen naar kerncentrales wreekt zich nu. Met een beetje geluk hadden we nu al kernfusie kunnen hebben.

3. Zonne energie? Misschien in de verre toekomst. Nu een zwaar gesubsidieerde pleister op de wonde.

4. Geopolitiek problematisch en daarom kansloos

5. Helaas weinig watervallen in Nederland. Getijde stelt in Nederland niet voldoende voor

6. Geknoei in de lokale marge

7. Elektrische auto's lossen niks op, verplaatsen alleen het probleem. Zeeschepen op wind? De oude zeilschepen legden het onmiddellijk af tegen de schepen met een stoomturbine en daar was een reden voor. Rekening rijden? Dat doe ik al jaren, 2 euro per liter!

8. Batterijen zijn bepaald geen winst voor het milieu. Heb je het plaatje van de Giga batterij gezien? Die kan dan wel bij jou in de achtertuin? Teveel stroom kan je inderdaad omzetten naar gas. Maar jij en ik niet. Hoe komt mijn teveel aan stroom dan op de juiste plek? Dat veroorzaakt nu juist de problemen.

9. Ons (totale) energieverbruik gaat niet naar beneden, ook niet met isolatie. Denk maar even aan die miljoen extra huizen die er zouden moeten komen. En dan zijn die huizen nog niet eens de grootste energie verbruikers.

10. Het probleem is natuurlijk anders. Door het Europese beleid kan een keuterboer die zijn producten in de regio verkoopt niet meer bestaan. Kijk eens op Funda hoeveel oude boerderijen en te koop zijn. Kapot gemaakt, geen toekomst meer oa door dat stikstof en ammoniak geneuzel

11. Restwarmte gaat nu in verschillende gemeenten die voorop willen lopen ingezet worden. Laten we rustig de bevindingen afwachten

12. Zie punt 10

 

Ik ben niet negatief hoor, vooral realist.

 

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, oldebroek zei:

 

Groot probleem bij buiten geparkeerde auto's in de 'iets' koudere gebieden waar het 4-5 maanden winter is.

 

https://www.google.com/search?q=adblue+freezing+problems

 

 

Dat de autofabrikanten daar niet aan gedacht hebben dat het ook wel eens wat kouder is. 

Wat een onnozele sufferds.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

Maar er is echt niets mis met de plaatsing in het IJsselmeer,

Die opvatting deel ik niet. Maar het is in ieder geval lekker ver weg van het Maastrichtse bed. Dat wel.

 

Zo ken ik ook velen die, komende uit hun stadse omgeving, helemaal vrolijk worden van al die windmolens die ze daarbuiten aantreffen. Misschien is de diepere reden wel dat al die windmolens in iemand anders uitzicht staan dan het eigen. Inzake IJburg hebben we al iets van die dubbele moraal kunnen proeven.

 

@PsychosammieIk kan me goed vinden in je repliek.

aangepast door kwetal
komma op verkeerde plek

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan uit eigen ervaring zeggen, (3 120 meter windmolens op minder dan 500 meter) dat die dingen een enorme herrie maken, en dat je 2 keer per jaar gek wordt van de slagschaduw in je woonkamer.

 

Verder staan ze meer stil dan dat ze produceren.

 

de boeren op wiens land ze staan zijn wel blij, die krijgen gemiddeld € 1.000/maand aan pacht voor die krengen op hun land, en dat is meer als wat ze verdienen met het poten van aardappelen.

Windmolens draaien niet op wind, dat is een misverstand.

Ze draaien uitsluitend op subsidie.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Psychosammie zei:

@sat-ellite

Nou, daar gaan we.

11. Restwarmte gaat nu in verschillende gemeenten die voorop willen lopen ingezet worden. Laten we rustig de bevindingen afwachten

 

restwarmte voor de wijk????

Als eens iemand gesproken die stadsverwarming opgedrongen kreeg en daar verplicht gebruik van moet maken?

Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die er positief over is en met deze restwarmte minder geld kwijt is dan wanneer hij een eigen gasketel oid. aan de wand zou schroeven.

Wel mensen die volledig energie neutraal leven maar nog steeds de kosten voor de stadsverwarming door hun strot gedouwd krijgen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, sat-ellite zei:

10. Landbouw en veeteelt: moeten we echt de hele wereld proberen te voeden vanuit Nederland?

Nee, dat hoeven we niet maar wat is het voordeel als de landbouw en veeteelt elders plaats vindt?

 

Het is juist goed dat hier de landbouw en veeteelt plaats vindt, nergens in de wereld kan er zo efficiënt geproduceerd worden als hier in Nederland.

Haal je hier 100.000 koeien weg dan zullen er elders 200.000 terug moeten komen om dezelfde productie te kunnen behalen, dus wat is het voordeel dan?

Gaan we 2 keer zoveel koeien groot brengen in verwegisstan gaan we ze daar slachten en vervolgens weer hier naar toe brengen.

Zou de afstand van hier naar daar niet net zover zijn al van daar naar hier?

Daarnaast is hier de controle op het produceren van voedsel nergens zo goed als hier, zou je dan liever dieren op laten fokken onder veel slechtere omstandigheden dan hier met een veel mindere controle op kwaliteit en gezondheid?

Ik weet niet hoe oud je bent maar een ieder die 50 of ouder is weet zich vast wel te herinneren dat als je vroeger veel varkensvlees at dat je allerlei puisten en bulten kreeg en dat het dokters advies dan steevast was "eet minder varkensvlees"

Kom je dat nu nog wel eens tegen? nee dus, en dat is de verdienste van de sterk verbeterde controle in de voedingsindustrie.

Zou je liever terug willen dat varkens ed. gewoon alle afval weer te eten krijgen en dat dit weer terug te vinden is in het stukje vlees op je bord?

Weleens een kippenfokkerij oid. gezien in het buitenland en hoe het er daar aan toe gaat?

Weleens uitgezocht hoeveel procent de uitval (dode dieren) hier in de fok is en hoeveel dat in het buitenland is?

Wees dan blij dat dat stukje vlees hier onder de best mogelijke omstandigheden geproduceerd wordt met een bovengemiddelde controle op het eindproduct en niet ver weg waar buiten het zicht maar wat aangerommeld kan worden onder erbarmelijke omstandigheden en zonder enige controle.

 

22 uren geleden, sat-ellite zei:

12. Biodiversiteit veel meer inplannen in de landbouw.

Dus opslag van water, meer soorten planten en bomen i.p.v. omgeploegde eindeloze akkers en monocultuur.

En de dieren terug de wei op.

Noem eens wat planten op die men extra zou kunnen verbouwen in ons klimaat? (of dat van de omliggende landen)

Noem eens een boom op welke we kunnen eten?

 

Ik noem dat altijd groen populisme, afgeven op wat hier gebeurd maar ondertussen met het blaadje sla uit Spanje, de quinoa uit zuid Amerika, bamboescheuten uit Azie en zuid Afrika en een avocado uit Zuid-Afrika, Kenia, Israël, Chili en Peru op het bord denken het zo goed te doen zonder ook maar een moment na te denken hoe en waar dit geproduceerd wordt, wat voor impact de teelt in het land van herkomst heeft en hoe het uiteindelijk hier komt.

 

Dieren terug in de wei? Weet je hoeveel extra water daarvoor nodig is, extra CO2, stikstof enz. daarmee uitgestoten wordt?

 

Wat ik zeg, "groen populisme" vaak zonder zich ook maar enigszins te hebben verdiept in de materie of alleen dat maar te willen zien wat voor hun het beste uitkomt maar simpel na kakelen wat een of ander groene goeroe ergens gehoord of gelezen heeft.

 

Laatste maakt hier ook iemand de opmerking dat van alles wat een dier eet maar 10% wordt omgezet in iets wat wij kunnen eten en dat die andere 90% verspilling was.

Nou dan gaat zo iemand zelf de weide maar in om gras te eten zodat we geen 90% verspilling hebben, maar denk dat het in de winter dan toch wel honger lijden wordt en dat men na een week geen gras meer kan zien.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...